בשנת 1927, נאסר הרבי יוסף יצחק שניאורסון, האדמו"ר השישי של חב"ד, על ידי השלטון הקומוניסטי ברוסיה. הרבי, שנלחם בעוז להפצת היהדות תחת משטר עוין, הובל לכלא השפולרקי הידוע לשמצה. למרות עינויים ואיומים, הרבי עמד איתן באמונתו, מסרב להיכנע לדרישות חוקריו. בעקבות לחץ בינלאומי, שוחרר הרבי כעבור שבועות ספורים. שחרורו נחשב לניצחון רוחני משמעותי, המסמל את עמידתה האיתנה של היהדות מול רדיפות. הרבי ראה בכך גאולה כללית לכל היהודים, ופעל להמשך הפצת היהדות ברחבי העולם. כל הפרטים על הגאולה המופלאה של י"ב תמוז, החודש לפני 97 שנים, בכתבה שלפניכם
במשך השבוע של חג החנוכה עלינו לפרסם קבל עם ועולם על ניצחון החשמונאים על היוונים, ועל נס פך השמן, וזאת אנו עושים על ידי הדלקת הנרות
בגאולה תיקבע ההלכה כבית שמאי והדלקת הנרות תהיה בסדר יורד: ביום הראשון שמונה נרות, ביום השני שבעה וכן הלאה
העיתוי של חג החנוכה בסוף חודש, מהווה תופעה ייחודית בלוח השנה העברי. החגים האחרים, לפחות התחלותיהם, חלים באמצע החודשים או במחציתם הראשונה. האם זה אומר משהו? בוודאי שכן. ביהדות יש לכל דבר משמעות. כדי להבין מה זה אומר, עלינו לחזור בקצרה על עובדות אסטרונומיות פשוטות וידועות
אחד הסיפורים ההרואיים ביותר שנחרתו באותה תקופה על דפי ההיסטוריה הוא סיפורם של חנה ושבעת בניה. האם היהודייה הגאה שהשכילה לחנך את בניה לאמונה איתנה בכל נימי נפשם
ימי חנוכה מסוגלים ביותר להוסיף בכל פעולות החינוך של ילדי ישראל. ובהדגשה יתרה בימינו אלה, כאשר למרבה הצער כו', ישנם מאות ואלפים כו' מילדי ישראל שאין להם שום מושג בענייני יהדות תורה ומצוותיה
יהודי שמנהל את חייו על פי התורה ו'מתבל' את אורחותיו ברעיונות מתורת החסידות, מוסיף לחייו טעם שאין דומה לו. טעם החיים האמיתי, שאף חיקוי מכל סוג שהוא לא יכול להשתוות אליו
כאשר יושבים ומתבוננים בחנוכייה הדולקת – יכולים 'לשמוע' ממנה סיפורים. ריצוד השלהבות המסורתיות על רקע הלילה החשוך כמו מספר אותם מאליו...
חנוכה, חג השמן, הוא חג המקביל לאותם סודות טמירים ונשגבים בתורה. כדי לסמל את הייחודיות הזו אין אנו מצווים בחג זה לערוך סעודה כמו בפורים וביתר החגים, אלא מציינים את הנסים בשימוש המעודן יותר של השמן – הדלקת נרות
אמנם אנו מציינים גם את ניצחון המכבים על היוונים ומזכירים זאת בתפילות החג, אולם נס פך השמן הוא הציר המרכזי של החג והוא זה שגם עיצב את שמו – חנוכה
סיפורם של חנה ושבעת בניה מהווה עבורנו שיעור חינוכי מאלף. הוא מלמד כי ניתן להשריש אמונה בילדים בכל גיל, כבר משחר ינקותם, ברמות גבוהות מאוד
למה קוראים לחג "חנוכה"? למה משחקים בסביבון? למה אוכלים לביבות? ועוד שאלות ותשובות לחג החנוכה
שאלת החוקר בתוך תא המאסר החייתה את נפשו של אדמו”ר הזקן, והיא מהדהדת מתחילת בריאת העולם ועד לימינו אנו, בדרישה נוקבת לכל אחד ואחד להביא את העולם לתכליתו
הריסתו של בית-המקדש נועדה אך ורק לשם בנייתו מחדש בצורה משופרת. בתי המקדש שחרבו היו מעשי ידי אדם ואילו בית-המקדש השלישי הוא מעשה ידיו של הקדוש-ברוך-הוא. לכן הוא יעמוד לנצח ומאומה לא יוכל לו
"בתשעה באב בעת החורבן כשהוא רואה שהחורבן התקיים, הרי הוא אוחז באמונה עמוקה בקיום יעודי הגאולה, ומשום כך הוא מנגן בבחינת להתענג על ה'"
בתלמוד נאמר, כי כל יום בו לא נבנה בית המקדש – נחשב ליום שבו הוא נחרב! דברים מחרידים, שמטרתם לגרום לנו לעשות הכול כדי שהחורבן לא יימשך, ובית-המקדש השלישי ייבנה תכף ומיד ממש
מטען של רגשות מעורבים צריך ללוות כל יהודי תמיד. הרבה כאב, יותר מכך – שמחה, ובעיקר – מחויבות עמוקה לעשייה. כך נזכה בעזרת השם, שכבר את תשעה באב הקרב נחגוג בבניין בית-המקדש השלישי
אנו אמונים על אחדות רק בשעות צער. בזמני שגרה, שבות ומתגברות המריבות הפנימיות ודוחקות את רגלי האחדות, ובתופעה הזו עלינו להיאבק
החלק שלנו כעת בבניית בית-המקדש הוא במישור הרוחני בלבד. על הבנייה בפועל ינצח אך ורק מלך המשיח בעצמו – הרבי שליט״א מליובאוויטש, לאחר שיתגלה לעין כול – ולא אף אחד אחר
מעבר לנרות והסופגניות יש בחנוכה המון מושגים שכדאי להכיר. בשורות הבאת ננסה לעשות סדר במנהגי החג