• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

היעד האחיד לחלבון היהודי

הקדוש-ברוך-הוא מחכה לכל אחד ואחת מאתנו. הוא זה שמכוון את חיינו ומעצב אותם בצורות שונות, אך היעד של כולן הוא אחד. לשרת את אותו האלוקים, תוך מיצוי כל הכישורים והיכולות היחודיים שלנו, ובהמשך - להישאב אל האלוקות ולהתאחד עימה
היעד האחיד לחלבון היהודי
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

חלבון הוא אבן היסוד של כל תא חי. "בית החרושת" שמייצר חלבונים הוא גופיף תוך תאי בשם "ריבוזום". גופיף מופלא שמייצר ומנפק שרשראות חלבונים בצורות שונות, אקראיות לכאורה. את עיצובו הסופי מקבל החלבון לאחר תהליך של התקפלות מורכבת, שבסופו נוצר מבנה מרחבי מדוייק המותאם לתפקידו של החל,ון הספציפי. שיבוש בתהליכי הקיפול המסתוריים יגרור עיוות במבנה הסופי של החלבון, ויכול להתבטא בהפרעות ביולוגיות חמורות כמחלות קשות לא-עלינו.

שאלה שהעסיקה מדענים רבים היא, האם חלבונים זהים (בעלי אותו מבנה סופי) מגיעים למבנה שלהם תמיד באותה דרך, או שלכל מולקולת חלבון אופן התקפלות פרטי משלה?

ד"ר גלעד הרן מהמחלקה לפיזיקה כימית ב"מכון ויצמן למדע" חקר נושא זה ופרסם את ממצאיו בכתב העת המדעי "רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות-הברית" (PNAS). ממחקרו עולה, כי מולקולות שונות מתעצבות לאותו מבנה (מורכב להפליא) בדיוק נמרץ, לאחר מסע ממושך בן שלבי-ביניים שונים מאוד זה מזה. אינדבידואליזם במקום מאד לא צפוי, שאיש איננו יודע מה /מי "מנהל" אותו..

אמרו חז"ל: "כשם שאין פרצופיהם שווים, כך אין דעותיהם שוות". בני-האדם שונים מאוד זה מזה בצורת החיים, ברגשותיהם, באופן החשיבה. חייו של כל אחד הם רצף שונה של חוויות וגישות. אך כל הרצפים השונים נועדו לעצב את כולנו למבנה זהה. 

הישיבות והמדרשיות מלאות היום בבחורים ובבחורות ש"התקפלו" בכיוונים הכי מטורפים בעולם וברחו מכל סממן יהודי כמו מאש. בשלב כלשהו, בלב הג'ונגל או בעיצומו של טקס מיסטי ביזארי, הם מצאו את עצמם מול אותו אלוקים שחיכה להם גם בבית-הכנסת בקצה הרחוב בו נולדו. הקדוש-ברוך-הוא מחכה לכל אחד ואחת מאתנו. הוא זה שמכוון את חיינו ומעצב אותם בצורות שונות, אך היעד של כולן הוא אחד. לשרת את אותו האלוקים, תוך מיצוי כל הכישורים והיכולות היחודיים שלנו, ובהמשך - להישאב אל האלוקות ולהתאחד עימה.

ספר התניא שהוא ספר היסוד של חסידות חב"ד, מדגים את המודל הסופי שמתאים לכולנו. הוא מתווה את הדרך אל הדמות האידאלית של אדם המודע למיגבלותיו המהותיות כיצור אנוש, אך מכיר גם את הכוחות הכבירים העומדים לרשותו. איך למצוא בנפש ובסביבתה את מאגרי הכוח, וכיצד להפעיל ולמנף אותם. התניא מספק את הידע ההכרחי על מבנה הנפש ומבנה הבריאה בה אנו אמורים לפעול, ועושה זאת באופן שמבטיח הצלחה אמיתית בפרוייקט החיים.

דרך התניא אמנם ארוכה, אבל היא מספקת ומשמחת, ובסופו של דבר היא גם הדרך הישירה והיעילה מכולן.

בגאולה השלמה נגיע כולנו לתכלית. אפשר להתחיל בזה כבר עתה, ולהחיש את הגאולה הפרטית והכללית. צריך רק לברר היכן נמצא שיעור התניא הקרוב ביותר אליך.

המדע: מחקרים מוכחים או השערות בלבד?

רדיואקטיבי, אך יציב

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...