• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

עולם השליחות עם הרב אליהו חביב

בן 35, נשוי לדבורה לאה ואב לחמישה, שליח הרבי שליט״א מלך המשיח לאדיס אבבה, אתיופיה
עולם השליחות עם הרב אליהו חביב
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

שורשים // נולד בירושלים להורים שעלו ארצה מצרפת. "הם במקור מהעיר מרסיי. אח של אבא התחיל להתקרב לחסידות בבית חב"ד המקומי וזה השפיע גם על שאר בני המשפחה. בסופו של דבר לאחר העליה כולם נהיו חב"דניקים".

ילדות // הם התגוררו בשכונת קטמון, שם עברו עליו כל שנותיו הראשונות. "היינו החב"דניקים של האזור. אבא מוהל ועוסק בארגון פעילות חב"ד לדוברי צרפתית בירושלים ביחד עם אחיו, ואמא גננת. בתור ילד ונער צעיר הייתי עסוק שעות רבות בהפעלת 'מסיבות שבת' לילדים – אמירת 12 פסוקי התורה שבחר הרבי שליט"א מלך המשיח, בתוספת סיפור וממתק קטן. בשנים מאוחרות יותר גם עסקתי בהדרכה בקייטנת חב"ד בשכונה, ובמשך כמה שנים נסעתי בקיץ להדריך בקייטנת חב"ד בסרסל, צרפת".

לימודים // בתחילה במוסדות חב"ד בירושלים, ובהמשך שלוש שנים בישיבת חב"ד הגדולה בצפת. לאחר מכן נסע לשנת לימודים בישיבת חב"ד המרכזית 'תומכי תמימים' ב-770 בניו יורק. "השנה הזו במחיצת הרבי שליט"א מלך המשיח 'מעמידה אותך על הרגליים' ונותנת כלים וכוחות לכל החיים. השנה הסתיימה אך אני נשארתי. זכיתי להיות שם במשך חמש שנים, עם גיחות שליחות של כמה חודשים למקומות שונים בעולם".

בעולם // הוא היה תקופה בשליחות בבית חב"ד בלה-פז, בוליביה, ותקופה נוספת בהאמפי, הודו. "לקראת סיום השנה החמישית ב-770 נעניתי לבקשת השליח בעיירה אקס-לה-בן בצרפת, והגעתי לשם עם חבר לתקופת שליחות קצרה. זמן לא רב לאחר שחזרתי ל-770 הכרתי את אשתי, בשידוך כמובן".

החצי השני // קוראים לה דבורה לאה, והוריה הרב שמואל ורות גרומך הם שליחי הרבי שליט"א מלך המשיח ומנהלי בית חב"ד במועצה מקומית בית דגן שבמרכז הארץ. "היא גדלה בשליחות, והשלימה מסלול לימודים מלא והוציאה תעודת הוראה".

השידוך // הרעיון הוצע לקראת חודש תשרי, בזמן שהיא נסעה כמידי שנה לציין את חגי תשרי בחצרו של הרבי שליט"א מלך המשיח כמו עוד אלפי אורחים שנוהגים כך. "נפגשנו כמה פעמים, ובין השאר דיברנו כמובן על כך שלאחר החתונה נצא לשליחות. את טקס אמירת 'לחיים' לציון סגירת השידוך ערכנו עם חברים. ההורים שלה ושלי חגגו איתנו מרחוק, מהארץ".

הכוונה אישית // החתונה שלהם נערכה ביום מיוחד – י"ט בכסלו, חג הגאולה המכונה גם 'ראש השנה לחסידות'. "עוד לפני החתונה קיבלנו מכתב מהרבי שליט"א מלך המשיח בו הוא מדבר על העיר לוד, ומורה להמשיך בלימודים תורניים עוד כשנתיים לאחר החתונה. הבנו היכן אנחנו הולכים לגור, וכן שהתוכניות שלנו לגבי השליחות יצטרכו להמתין קצת".

אתיופיה // מישהו שאל אותו פעם למה באתיופיה לא פתחו בית חב"ד, אך הוא לא חשב על זה בתור הצעה מעשית. "כאשר רצינו לצאת לשליחות התברר כי לאותו מקום עליו חשבנו כבר הגיע זוג שליחים, ואז פתאום אמרנו: רגע, אולי באמת אתיופיה? זה היה נשמע משהו רחוק מהמציאות אבל החלטנו לנסות".

התחלה // הם הבינו שגם באתיופיה יש איזשהו ציבור מטיילים, אבל אז, שמונה שנים אחורה, אפילו המידע על כך באינטרנט לא היה מספיק מפותח. "הגענו פעם ראשונה לפני פסח, ונחתנו באדיס אבבה, עיר ענקית של 12 מיליון איש, בלי לדעת הרבה מראש. התחלנו לפרסם על ליל סדר ציבורי ואז קלטנו כי ההיענות גדולה מכפי שחשבנו ואין לנו מספיק יין כשר לחג. עובדת בכירה באתיופיאן איירליינס נחלצה לעזרתנו ודאגה שכל דיילת המגיעה מהארץ תנצל את המכסה המותרת לה ותביא לנו שני בקבוקי יין, ואנחנו חיכינו מחוץ לטרמינל ואספנו את הבקבוקים מהדיילות. בליל הסדר חגגנו עם 120 איש".

קהילה // הם גילו כי מלבד מטיילים ישראלים ורבים אחרים, אנשי עסקים שנמצאים 'על הקו', וכן דיפלומטים רבים - מתנהלת במקום קהילה קטנה של יהודי עדן המתקיימת כבר כמאה שנה. "אלו למעשה יהודים אנשי עסקים שמקורם במדינות ומעדות שונות, שהתקבצו לגור באדיס אבבה לרגל עסקיהם. אמנם אין להם רב אך יש להם בית כנסת, וברשותם, בשטח הזה בנינו גם את המקווה".

מקווה // כאשר הגיעו לא היה במקום מקווה פעיל, אך היה ברור להם שזה יהיה אחד הפרויקטים הראשונים. "תחילה חשבנו לבנות מקווה בבית, התחלנו לחפור אך לאחר מטר וחצי נתקלנו בנביעה של מי תהום, שלא אפשרה את המשך הבנייה. לבסוף כאמור קיבלנו את רשות הקהילה לבנות בשטח בית הכנסת, וזכינו לחנוך שם מקווה מהודר ויפה מאוד הבנוי בשיטת חב"ד".

שחיטה // עוד לפני החתונה הוא למד את מלאכת השחיטה. "היה זה לאחר שהייתי בשליחות בהודו כחצי שנה ללא בשר כשר, ואז הבנתי כי זה יהיה חשוב ומועיל מאוד ללמוד לשחוט בעצמי. אני מבצע כאן שחיטה כשרה של עופות באופן קבוע, ומידי פעם נעזרים בשוחט אורח עבור שחיטת בשר בקר".

חסד של אמת // מגפת הקורונה זימנה עבורו לראשונה אתגר של קבורה יהודית. "לפני כשנה נפטר פה יהודי בן הקהילה המקומית, והיינו צריכים לטפל בלוויה ובכל סידורי הקבורה. בניסי ניסים הצלחנו לאסוף מנין ולחלוק לו כבוד אחרון כדת וכדין. למרבה הצער לפני ימים ספורים אירע בשנית מקרה שכזה, ושוב זכינו להביא את המנוח לקבר ישראל".

בני נח // יש לו פעילות קבועה עם קבוצה של גויים מקומיים סביב שבע המצוות של בני נח בהן מחויבים כל בני האדם. "יש לנו שיעור בכל יום ראשון, ולאחרונה פתחנו עבורם גם קבוצה וירטואלית. תוך שבועיים הצטרפו למעלה מ- 150 איש. המטרה שלנו היא לבנות עבורם קהילה של בני נח שישמרו את המצוות שלהם ויאמינו באלוקים, ואנו רואים שיש לזה ביקוש גדול".

שדה התעופה // אחת ההצלחות המיוחדות שלהם הוא הקמת בית כנסת בתוך מתחם נמל התעופה הבינלאומי באדיס אבבה. "זהו מרכז הפעילות של חברת אתיופיאן איירליינס, המדורגת רביעית בעולם במספר היעדים אליהן היא מגיעה. זהו מקום מאוד מרכזי דרכו נוסעים לכל מדינות אפריקה ואף לברזיל ולמזרח, ועוברים בו יהודים רבים מידי יום. לאחר ניסיונות רבים שלא צלחו, העברנו דרך השר לשעבר איוב קרא בקשה מיוחדת לראש ממשלת אתיופיה בעת ביקורו בארץ. הוא אישר זאת באופן מיידי, ועוד באותו היום קיבלתי טלפון ממשרד ראש הממשלה האומר כי התקבל האישור המיוחל".

תוכניות לעתיד // "אנחנו עובדים כבר תקופה ארוכה לקבל שטח מהממשלה, וברוך השם ממש כעת יש בזה התקדמות משמעותית. התוכנית שלנו היא לבנות בניין שיהווה משכן קבע לבית חב"ד ומרכז קהילתי עבור ציבור המבקרים והמטיילים“.

בנימה אישית

סדר יום // "מאוד חשוב לי לפתוח את הבוקר בלימוד חסידות אישי ולאחריו תפילה כראוי. בנוסף, אני מקפיד על שעת לימוד במהלך סדר היום. מעבר לכך הכל מאוד דינמי ומשלב את כל תחומי האחריות והפעילות שמזמן ניהול הבית חב"ד. באופן קבוע, בכל ערב בשעה 18:30, יש אצלנו ארוחת ערב בשילוב שיעור, אליה מגיעים אנשי עסקים ומטיילים. אנחנו מעדכנים בכך את כל האורחים הרלוונטיים, וזה יוצר עבורם אפשרות קבועה להגיע לבית חב"ד וליהנות מארוחה כשרה, ועבורנו זמן קבוע לאירוח, לימוד ועזרה".

ספר ביד // "במסגרת הלימוד בבוקר לפני התפילה – מאמרי חסידות. בשעת הלימוד באמצע היום – בדרך כלל שיחות של הרבי שליט"א מלך המשיח על פרשיות השבוע ומועדי השנה. באופן אישי זה ממש עוזר לי, גם מעניק תוכן ומשמעות באופן אישי וגם מהווה חומר לשיעורים והרצאות בבית חב"ד. לא מזמן סיימתי גם קורס הלכתי המעניק תעודת רב בית כנסת וקהילה, בו נרכשת בקיאות בנושאים רבים הקשורים לצד ההלכתי של ניהול בית כנסת וקהילה".

שבת קודש // "זמן איכות. בניגוד לימי השבוע המלאים בריצות וסידורים, שבת היא 24 שעות של מנוחה המוקדשות לאורחים שבאו לעשות איתנו את השבת. במשך השנים ראיתי כי הדברים הכי משמעותיים והקשרים האישיים הכי טובים שיש לנו עם אנשים נוצרו בזכות השבתות הללו".

המשפחה // "הדבר הכי חשוב בשליחות. חלק גדול מאוד בקירוב האנשים מגיע בזכות המשפחה והילדים. במיוחד אצלנו שהקהילה המקומית לא גדולה, לילדים יש תפקיד משמעותי. אנחנו רואים שישנם אנשים המגיעים לבית חב"ד במיוחד כדי לפגוש את הילדים. עם התמימות והמתיקות שלהם הם יכולים להשפיע רבות. ראיתי מניסיוני האישי, שכאשר מגיעים בשליחות בתור בחור רווק או בתור משפחה עם אישה וילדים – זהו הבדל של שמים וארץ".

איחול // "מאחל לעצמי ולכולם שהרבי שליט"א מלך המשיח יתגלה תיכף ומיד ממש. אז כבר לא נהיה כאן כי הוא ייקח אותנו איתו לירושלים".

עולם השליחות עם הרב יוסף יצחק זלצמן

עולם השליחות עם הרב מענדי טורין

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...