• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

עולם השליחות עם הרב מענדי טורין

הרב מנחם מענדל טורין, בן 31, נשוי לשרה ואב לשלושה, שליח הרבי שליט״א מלך המשיח בספרינגפילד, בירת אילינוי, ארה״ב
עולם השליחות עם הרב מענדי טורין
צילום: ישראל ראמבאך
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

התחלה // נולד וגדל בשיקגו, העיר הגדולה והמפורסמת במדינת אילינוי שבארצות הברית. "למעשה משפחתי מצד האבא והאמא מתגוררת בשיקגו כבר שלושה דורות, אך הוריי הגיעו לגור בעיר בשליחות הרבי שליט"א מלך המשיח, ולא דווקא בשל השורשים המשפחתיים. אימי ייסדה בעיר בית ספר תיכון חסידי לבנות, ואבי עסק גם הוא בתחום החינוך. עם השנים התרחבה פעילותם וקמה לה קהילה של ממש".

לימודים // את שנות לימודיו הראשונות עשה ב'תלמוד תורה' החב"די המקומי. לאחר שהגיע לגיל 13 וחגג בר מצווה, עבר ללמוד בטורונטו, קנדה. "בהמשך למדתי ארבע שנים בישיבת חב"ד המפורסמת בברינואה שבצרפת, ולאחר מכן עוד שנתיים בישיבת חב"ד הגדולה בצפת".

הסמכה // לאחר שסיים את לימודיו, נסע לשנה של שליחות חינוכית בישיבת חב"ד בסינסינטי אוהיו. "בתום השנה הזו שבתי לספסל הלימודים בישיבת חב"ד המרכזית ב-770 שבברוקלין, שם גם סיימתי את לימודי ההסמכה לרבנות".

שליחות // בסביבות גיל 21 כבר ידע כי בבוא העת, לאחר חתונתו, ישמש כשליח של הרבי שליט"א מלך המשיח. "הבחנתי כי בין חבריי היו רבים שגם אמרו כך, אך בהמשך הם פנו לאפיקים אחרים ולא לשליחות. אכן, יש הבדל בין איך שרואים את החיים כבחור רווק לפני החתונה לבין המבט כאדם נשוי ובעל משפחה. אמרתי לעצמי, אם אכן יש קשיים, למה שאצלי יהיה אחרת? איך אבטיח לעצמי לצאת לשליחות בכל מצב? הבנתי שאם אתחיל כבר עכשיו לחפש מקום לשליחות ולהתעניין באופן מעשי, זה יסייע לי בכך בבוא היום".

סגנון // קיימים סוגים שונים של שליחות: ישנם בתי חב"ד למטיילים, אחרים פועלים עם סטודנטים באוניברסיטאות, ויש גם אפשרות להיות שליח במדינות שונות. "באותן שנים נסעתי פעמיים, בחנוכה ובפורים, לסייע לשליח בבית חב"ד כלשהו בפלורידה. לאחר שהותי שם התחלתי להתאהב ברעיון של שליחות בעיר קטנה בארצות הברית".

ספרינגפילד // עיר הבירה של מדינת אילינוי. "תמיד שמעתי עליה, אך אף פעם לא ביקרתי בה. כעת, כאשר התחלתי לחשוב על מקום לשליחות ולברר על רעיונות מתאימים, התברר לי להפתעתי כי אין שם שליח. סימנתי את העיר כאפשרות מתאימה, ונסעתי לבקר בה ולבדוק את המקום".

יד ההשגחה // במשך כל התקופה שמר על הרעיון בסוד, בהתאם לנאמר 'אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין'. "שבת לפני הנסיעה הראשונה שלי לעיר, ניגשתי ליהודי מסוים שמנהל פעילות יהודית בבתי כלא בארה"ב, וכעת תכננתי לקבל ממנו עזרה. סיפרתי לו שאני חושב לצאת לשליחות, ובלי שהתכוננתי לכך מראש פלטתי את שם העיר. זה דבר שמאוד לא מתאים לי. חשבתי אחר כך שוב ושוב איך קרה לי כזה דבר. לאחר יומיים הוא מספר לי כי קיבל מכתב בנושא מסוים מרופא יהודי מספרינגפילד. 'אני לא מקבל הרבה מכתבים מאנשים שאינם יושבים בכלא, בוודאי שלא מרופא, יהודי, מספרינגפילד', אמר לי. הוא נתן לי את פרטיו, ויהודי זה אכן היה איש הקשר הראשון שלי בעיר, וסייע רבות בהמשך".

התרגשות // הוא כתב על כל הנושא לרבי שליט"א מלך המשיח וקיבל את ברכתו באמצעות ה'אגרות קודש'. "טסתי עם חבר לשיקגו, שם שכרנו רכב ונסענו לספרינגפילד, מרחק שלוש וחצי שעות נסיעה. אני זוכר איך הידיים שלי רעדו על ההגה כאשר נכנסנו לעיר. במוחי חלפה המחשבה 'יכול להיות שבעיר הזו אהיה כל החיים'. זה היה רגע שלא אשכח".

הצלחה // במהלך הימים בהם שהו בעיר, הצליחו לאתר בה כ-20 יהודים. "צריך להבין שזה לא מקום שמסתובבים ברחוב ופוגשים יהודים, אלא צריך לחפש אותם היטב. בין השאר, פשוט לקחנו ספר טלפונים מקומי וחיפשנו שמות יהודיים. שמחתי מההישגים באותו ביקור, ובהמשך חזרתי עוד כמה וכמה פעמים בטרם הגעתי למקום באופן קבוע".

החצי השני // קוראים לה שרה, וההורים שלה שליחים של הרבי שליט"א מלך המשיח בקולורדו, ארה"ב. "היא למדה בשיקגו ובהמשך גם שנה בצפת, ואחר כך בסמינר לבנות 'בית רבקה' בניו יורק, שם השלימה את לימודי ההוראה והוסמכה למורה. הכרנו בשידוך, ועוד במהלך הפגישות בינינו סיפרתי לה כי אני מעוניין לצאת לשליחות וכבר יש לי רעיון למקום מתאים לכך".

יוצאים // הוא רצה לצאת לשליחות מיד אחרי החתונה, אולם היא חשבה שעדיף לגור קודם במשך שנה בקהילה מבוססת ורק אז לעבור. "התפשרנו על המתנה של עשרה חודשים, אלא אם כן נקבל עוד קודם סימן משמים שהגיעה העת לעבור. בעל הדירה בה התגוררנו התנה איתנו מראש שאם בנו יתחתן נצטרך לפנות עבורו את הדירה, ואכן, חודש לאחר שהתחתנו הוא הודיע כי בשעה טובה הבן עומד להינשא, ובעוד חודשיים נצטרך לפנות את הדירה. כתבנו על כך לרבי שליט"א מלך המשיח וקיבלנו מענה באמצעות ה'אגרות קודש' שאכן עדיף לצאת לשליחות בהקדם בגיל צעיר".

אופי // הפעילות שלהם מתמקדת בעיקר ביהודי העיר, והיא יוצרת חיבור ביניהם ומחברת אותם לכדי קהילה. "יש גם קמפוס אקדמי לא גדול ובו מעט תלמידים יהודים וגם איתם אנו פועלים. כמו כן, בשל חשיבותה של העיר וגם לאור הקשר שלה לנשיא ארה"ב אברהם לינקולן, פוקדים את העיר למעלה ממיליון מטיילים בשנה, וגם בקרב היהודים שביניהם אנו פועלים".

עם המושל // העובדה כי זו עיר הבירה ובה שוכן הסנאט ומוסדות שלטון נוספים, מזמנת להם פעילות גם בקרב חוגי הממשל. "במשך השנים נפגשתי מספר פעמים עם ראש העיר ועם פוליטיקאים שונים, וכמו כן עם מושל המדינה עצמו, שגם הגיע להשתתף באירוע שלנו. פעם אחת אף הוזמנתי, כאיש דת, לפתוח את מושב הסנאט בתפילה. כמובן שניצלתי את המעמד כדי להביא את בשורת הגאולה של הרבי שליט"א מלך המשיח, ולעורר על חשיבות שמירת שבע מצוות בני נח".

משתלם // מעמד פתיחת מושב הסנאט על ידי שליח הרבי שליט"א מלך המשיח, קיבל פרסום נרחב בבמות שונות וביניהן גם בעלון השבועי 'שיחת הגאולה'. "צלצל אליי חסיד מבוגר מכפר חב"ד ואמר לי שראה בשיחת הגאולה כי אני השליח בספרינגפילד. הוא סיפר לי כי אחיין שלו מתגורר בעיר, ונתן לי את פרטיו כדי שאוכל ליצור עמו קשר. כיום אני יכול לומר שהיה שווה להגיע לעיר אפילו רק בשביל המשפחה הזו. כיום הם מעמודי התווך של הקהילה, וילדיהם משתתפים מדי שבוע ב'סאנדיי סקול' שהם עצמם דחפו וסייעו לפתיחתו".

מבט // מטבע הדברים, לשליחות בעיר קטנה יש את הייחודיות שלה. "המשימה שלנו היא למצוא את היהודים כאן אחד אחד. חייבים לאמץ הסתכלות נכונה שאנחנו נמצאים כאן בשביל כל יהודי ויהודי. הדברים החשובים ביותר בפעילות שלנו הם סעודות שבת, ביקורי בית, ולימוד אחד על אחד ('חברותא'), כי אלו ההזדמנויות שלנו ליצור את הקשר האישי. ברוך השם שעם הזמן הוספנו על כך עוד שיעורי תורה ועוד פעילויות, ועד שכיום כבר הגענו למצב שיש לנו מנין לתפילה כל שבת! זהו דבר שאינו מובן מאליו".

התפתחות // מאז שהגיעו לעיר, מעבר לפעילות הקבועה הם גם מתמידים ביצירת מיזמים חדשים של תנופה והתחדשות. "כאמור ייסדנו 'סאנדיי סקול' - בית ספר של יום ראשון ללימודי יהדות ומסורת ישראל לילדים, בנינו מקווה טהרה יפהפייה ומהודרת מא' ועד ת', וערכנו כתיבת והכנסת ספר תורה לזכות יהודי הקהילה. כל אחד מהפרויקטים האלו הוא עולם ומלואו".

משיח // יש לו סיפורים רבים המעידים עד כמה הציבור מחכה להתגלות הרבי שליט"א מלך המשיח. "רואים שאנשים פתוחים לזה הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. כאשר כתבנו את ספר התורה שאלתי מישהו איזו מילה הוא רוצה לרכוש לזכותו בספר, הוא השיב לי 'אני רוצה את המילה משיח'. אז נכון שהמילה הזו עצמה לא מופיע בספר התורה, אבל זה מבטא עד כמה אנשים מוכנים לזה ומחכים לזה".

תוכניות לעתיד // "התוכנית היא קודם כל להביא את המשיח. איך עושים את זה? יש לנו תוכניות לטווח הקרוב וגם לטווח הרחוק, וגם תוכניות שהן ממש גדולות. התוכנית לטווח הקרוב היא להמשיך בכל הפעילות הקבועה ואף להגדיל אותה. התוכנית לטווח הרחוק יותר היא לנצל את השנה הבאה שהיא שנת 'הקהל' לערוך אירוע גדול ויוקרתי עבור כל יהודי ספרינגפילד. התוכנית הגדולה ממש היא לבנות בנין לבית חב"ד שיכיל בתוכו את כל הפעילות הקיימת וגם ירכז מיזמים חדשים".

בנימה‭ ‬אישית

סדר יום // "פותח את הבוקר בשעה 7 עם טבילה במקווה ולימוד חסידות. לאחר מכן עוזר בבית לארגן את הילדים ואז יוצא לתפילה בבית חב"ד. את השעות הבאות אני מקדיש ללימוד אישי עם חברי הקהילה וכן לפגישות שונות, ולאחר מכן לעבודה הנדרשת במשרד. חוזר הביתה לשעות אחר הצהריים והערב להיות עם אשתי והילדים, ומאוחר יותר חוזר שוב לבית חב"ד לשיעורי לימוד משותפים".

ספר ביד // "לעצמי וגם עם אחרים, הכי אוהב ללמוד שיחות של הרבי שליט"א מלך המשיח. בלימוד עם אנשים נוספים מאוד אוהב ללמוד גמרא, כי יש בזה חריפות, חיות, שאלות ותשובות וסברות. זה לימוד שמחדד את המוח ואנשים אוהבים את זה".

שבת קודש // "אני כל השבוע מחכה לשבת, לא בשביל המנוחה של שבת אלא דווקא עבור העבודה שיש לי בשבת - אנחנו מאוד משתדלים שבכל סעודה יהיו אצלנו אורחים, וזה דבר שדורש מחשבה והשקעה. בליל שבת באים אלינו סטודנטים יהודים ואנחנו מתפללים בבית 'קבלת שבת' ואז עורכים קידוש. בשבת בבוקר יש לנו מנין לתפילה בבית חב"ד, ואחרי התפילה אנחנו פותחים התוועדות חסידית מידי שבת. לדאוג לקיום המנין מידי שבוע זה אכן מאתגר, אבל אני אוהב אתגרים, ובמיוחד כאשר אני מצליח בהם. ממש כיף לי לראות ולהרגיש את האווירה המיוחדת שיש בשבת בבית חב"ד בתפילה ובהתוועדות, אנשים מדברים מלב אל לב, וזה דבר שבהחלט אני מחכה לו כל השבוע".

משפחה // "אשתי היא חלק מהשליחות בדיוק כמוני, אנחנו עושים הכל ביחד. יש לה כמובן גם שיעורים משלה שהיא לומדת עם נשים, והיא גם אחראית על הפעילות עם ילדים ועל הבישולים, שזה דבר שקיים הרבה וכל הזמן. גם הילדים הם חלק בלתי נפרד מהשליחות, והם עושים את בסגנון המיוחד והמתוק שלהם. אנשים אוהבים ילדים, והילדים כבר יודעים שהם בשליחות ועליהם להתנהג באופן שיקדש שם שמים. הם גם מדברים עם אנשים על פרשת השבוע ועל החגים, ופעמים רבות אנשים שמחים לשמוע מילדים דברים שלא היו מקבלים ממבוגר אחר".

איחול // "כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, שנה של כל הברכות בגשמיות וברוחניות, והעיקר זה הברכה העיקרית - שגם אנחנו בספרינגפילד, וגם קהל קוראי העיתון בכל העולם, יכינו את עצמם ואת משפחתם וסביבתם להתגלות הרבי שליט"א מלך המשיח, שתתרחש עוד השנה, ותיכף ומיד ממש".

עולם השליחות עם הרב שמואל מחפוץ

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...