• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

עולם השליחות עם הרב יעקב בן ארי

הרב יעקב צבי (קובי) בן ארי, בן 65, נשוי לסימה ואב לעשרה, שליח הרבי שליט״א מלך המשיח לקיבוצים
עולם השליחות עם הרב יעקב בן ארי
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

ילדות // נולד בקיבוץ מעין צבי שבכרמל, למרגלות זכרון יעקב, לאבא מורה לצרפתית ואמא עקרת בית. "נקראתי יעקב צבי בהתאם לשמות היישובים, אך לא רק. את השם יעקב קיבלתי גם לזכר דודי יעקב שנרצח עם כלתו בהתקפת מטוסים מצריים על התחנה המרכזית בתל אביב, ארבעה ימים אחרי ה' באייר תש"ח".

מעבר // הוא לא הספיק לגדול הרבה זמן בנופי הקיבוץ, שכן בגיל צעיר עברה המשפחה לבאר שבע. "מתוקף תפקידו של אבא כמורה לצרפתית הוא החל לעבוד בקריה למחקר גרעיני בדימונה כמתרגם, שכן צוות המדענים שבנה את הכור היו צרפתים כידוע. המשרה החדשה שלו אילצה אותנו לעזוב את הקיבוץ, אולם אני המשכתי לשמור על קשר ובהמשך הייתי מגיע בקיץ לעבוד בענפי הקיבוץ, בעיקר במדרגה".

שירה // בעת לימודיו בכיתה ט' נחשף לכתביו ושיריו של חיים נחמן ביאליק, והתפעל מאוד מסגנונו ומהשירים שכתב. "אהבת התורה וארץ ישראל שמצאתי בשיריו תפסו אותי, והתחלתי לכתוב בעצמי שירה ברוח ביאליק. במהלך השנים הבאות, עד הגיוס לצבא, עסקתי בזה שעות על גבי שעות וכתבתי מאות שירים".

חיפוש // לאחר הצבא נסע לטייל באירופה, ואחת ממטרותיו היא למצוא רוחניות. "אמרו לי 'אתה אוהב שירה ורוחניות? סע לסקוטלנד, שם תמצא את מה שאתה מחפש', אז כך עשיתי. מצאתי מנזר להתארח בו, ומאוד מצא חן בעיניי השקט והשלווה שהיו במקום. אט אט התחלתי להתווכח עם הכמרים הצעירים שם ומצאתי את עצמי מנצח אותם על אף מעט הידע שהיה לי ביהדות. דויד הכומר הראשי לא אהב את זה והוא קרא לי ואמר 'מצאנו לך עבודה טובה במסעדה כלשהי, ישלמו לך יפה וגם יתנו לך מגורים', מה שפיתה אותי לעזוב את המנזר לטובת המסעדה".

מסעדה // הוא התקבל בעבודה החדשה בזרועות פתוחות. "הגויים שם סיפרו לי שהם מדרום אפריקה והחברים הכי טובים שלהם שם הם יהודים ובכלל, הם מאוד אוהבים את ישראל. הם קראו לי The Holy Man from the Holy Land (האיש הקדוש מארץ הקודש). העבודה שם הניבה לי כסף יפה, שהספיק לי כדי להמשיך את הטיול באירופה, ואף לחזור לארץ עם סכום מתאים להוצאה לאור של ספר שירים מהודר".

מפגש // אמא של חבר שעסקה בהו"ל לימדה אותו את רזי המקצוע. "הייתי המו"ל של עצמי כדי לחסוך בכסף ועבדתי על הספר כמה חודשים. יום אחד בהיותי בדפוס (מייל לא היה אז..) הגיע לשם יהודי מזוקן שהציג את עצמו בשם הרב סופר, רב הקמפוס של אוניברסיטת בן גוריון, הוא הזמין אותי לביתו ונוצרה בינינו ידידות. בהמשך הלכתי לשיעורים שמסר ואט אט התחזקתי ביהדות".

מצווה // בשלב מסוים אמר לרב סופר שהוא מתכנן לנסוע שוב לסקוטלנד, להרוויח עוד כסף ולהמשיך לטייל. "הוא אמר לי אז שני דברים, האחד היה 'קח לך מצווה אחת קלה שתלך איתך', אמרתי לו שאני לא מספיק מכיר את המצוות כדי לדעת באיזו לבחור אז הוא המליץ לי על תפילין ואכן למסע שני זה כבר לקחתי איתי תפילין והקפדתי להניח אותן, ומשום שלא ביררתי מספיק את הפרטים מראש, הייתי מניחם גם בלילות, שבתות ובחגים... ובכלל, זה עשה לי מאוד טוב".

מכתב // הדבר השני היה – לכתוב לרבי שליט"א מלך המשיח ולבקש ברכה למסע. "הוא הבהיר לי מראש: 'לא בטוח שתקבל מענה במכתב חוזר, אבל את התשובה והברכה אתה תראה כבר בשטח…'. כאשר הגעתי לסקוטלנד ניגשתי לבצע זאת. קניתי עט מזהב טהור לרגל המאורע, כתבתי מכתב לרבי שליט"א מלך המשיח, ושלחתי אותו לניו יורק".

תשובה // פי שנאמר לו מראש, מכתב תשובה הוא לא קיבל, אבל תשובה בשטח הוא בהחלט קיבל. "כמה ימים אחרי שליחת המכתב ישבתי ואכלתי במסעדה בה עבדתי, כאשר לפתע נכנסה בעלת המקום ואמרה 'מה זה, מה אתה אוכל'?! אמרתי לה 'מה שתמיד אכלתי, מה הבעיה'?! והיא השיבה 'אתה Holy Man from Holy Land, יהודים לא אוכלים בשר כזה, אתה יכול לאכול בשר פרה, הודו, עוף או כל דבר אחר אבל לא את הבשר הזה!'. זמן לא רב לאחר המקרה הזה, שבת אחת היא נכנסה למסעדה ומצאה אותי במקום. קודם העירה לי על כך שיהודים לא עובדים בשבת, ואז קראה לשף, הצביעה עלי ואמרה לו: 'תדאג לכך שהוא יקבל תמיד יום חופשי בשבת, ושלא יאכל בשר לא כשר', ואכן כך היה, הגויה הזו נשלחה לשמור עלי…".

Kippur Day // יום אחד נכנסה בעלת המסעדה ואמרה בהתלהבות, ״שבוע הבא יחול ׳כִּיפּוּרְדֶיי׳״. "כשהיא אומרת את זה במהירות עם מבטא אנגלי מתגלגל, ואני לא מבין למה היא מתכוונת. היא הביטה בי כלא מאמינה: 'זה היום הכי קדוש בשבילכם', אמרה. ביקשתי ממנה להגות שוב את שם החג, ולפתע הבנתי למה היא מתכוונת, 'יום כיפור', כשהיא מצידה מסבירה לי שעליי לצום ושהם יכינו לי אוכל עבור ערב הצום וסיומו, ואף נתנה לי מספר טלפון של רב חב"די מקומי שאוכל ליצור איתו קשר והוא יסביר לי כבר כיצד מקיימים את החג".

ישיבה // הוא סיים לעבוד, ערך עוד טיול, שב לארץ, נכנס לקורס דיילים באלעל, סיים, עזב, ונרשם לבסוף לאוניברסיטת באר שבע ללימוד מדעי החברה, שלא מן המנין.

"כאן, פגשתי שוב את הרב סופר, הגעתי לשיעורים בהשקפה יהודית ובתניא שמצאו חן בעיניי, ואחרי תקופה נסעתי לראות חיים חסידיים בכפר חב"ד. לא שהיתי שם זמן רב אבל זה הספיק, שהחזור הביתה עם כיפה על הראש. בהמשך עזבתי את האוניברסיטה ונכנסתי ללמוד בישיבת חב"ד בצפת ואח"כ בכפר חב"ד למשך כשנתיים, במהלכן נסעתי פעמיים לרבי שליט"א מלך המשיח לברוקלין, ניו יורק".

החצי השני // קוראים לה סימה, היא נולדה בברית המועצות, ומשפחתה עלתה לארץ באמצע שנות השבעים. "לאבא שלה היה חשוב שהילדים יקבלו חינוך יהודי, והוא רשם אותם לבתי ספר של חב"ד. היא המשיכה במסלול הלימודים החב"די וסיימה לימודי חינוך לגיל הרך. הכירו בינינו בשידוך ולאחר כמה פגישות החלטנו שזה מתאים".

שליחות // לאחר החתונה שימשו כשנה בשליחות באשדוד תחת בית חב"ד המקומי. בהמשך עברו לצפת, וגם שם עסק בעבודות שהיו למעשה שליחות. "יומיים בשבוע היית עורך ביקורי בית אצל משפחות הילדים שלמדו בגני חב"ד, יומיים נוספים ב'מכון אלטא' - מוסד מיוחד לחוזרות בתשובה, כשאני מקנה להן רקע והשקפה יהודית חסידית. היום האחרון בשבוע היה מוקדש לנסיעות בין הקיבוצים בצפון הארץ במטרה לייסד בהם שיעורי תורה ולפעול עם התושבים".

ברכה // הוא העלה יוזמה לארגן קבוצה של הורים מגני חב"ד לנסיעה לרבי שליט"א מלך המשיח. "היה זה בחג החנוכה תש"נ. באותה תקופה כבר חשבתי לפעול בקיבוצים באופן עצמאי ונרחב יותר. בעת חלוקת הדולרים לצדקה עברתי לפני הרבי שליט"א מלך המשיח וביקשתי ברכה 'להפצת יהדות בקיבוצים באופן של ניסי ניסים', כשהרבי משיב: 'אמן, הצלחה רבה בכל הענינים שם'. זו היתה ההתחלה".

התחלה // הוא חזר ארצה, קנה רכב והחל להתארגן. סמוך לפסח רכש כמות גדולה של מצה שמורה ויצא לדרך. "לקחתי מפה ובניתי מסלול נסיעה שעובר בין כל 140 הקיבוצים שמצפון הארץ ועד חדרה. בכל מקום הענקתי סט של שלוש מצות למזכיר הקיבוץ וסט נוסף לעורך ליל הסדר הכללי, בנוסף, ערכנו מכירת חמץ. בהמשך הוספתי למסלול עוד 40 קיבוצים דרומיים עד אילת, ויצאתי לסיבוב נוסף גם לפני ראש השנה לחלוקת לוח שנה, מתנה וברכת שנה טובה".

המשך // מאז ועד היום, למעלה משלושים שנה, הוא יוצא פעמיים בכל שנה למסלולו, בן השבועיים בצפון ושבוע בדרום. "לאחר הסיבובים הללו, בכל שנה מצטברת אצלי רשימה של כ-50 איש חדשים המעוניינים לקבל דבר תורה שבועי באמצעות המייל ובהמשך קשר רציף. כיום, אחר למעלה משלושים שנות הפעילות, הגענו ל 1,500 משפחות, הנמנות ברשימת המקורבים".

יום הולדת // הוא מיישם עם המשפחות את הוראת הרבי שליט"א מלך המשיח לחגוג יום הולדת כראוי. "בכל בית אני שואל מהם תאריכי יום ההולדת של בני המשפחה, לאחר מכן מזין את הנתונים לתוכנה ייעודית, והמחשב ממיר את התאריך הלועזי לעברי. לקראת יום הולדת של כל אחד ואחת המופיעים ברשימה אנחנו שולחים מכתב עם איחולי ברכה, בצירוף פרק התהלים האישי שלו המותאם לגילו החדש".

ביקור // חלק מרכזי בפעילות אלו הביקורים האישיים בבתי המשפחות. "ביקורי הבית זה ההובי שלי, זה אהבת חיי, המפגש הבלתי אמצעי עם המקורבים האהובים, להם אני כמו חלק מהמשפחה, אוהב ודואג תמיד. לא שוכח אף פעם ב"ה, חגים ושמחות.

עם הזמן הכשרנו לכך זוגות רבים – 'איש וביתו' – מקהילת חב"ד בצפת בעיקר, וכיום יש לנו עשרות צוותות שיוצאים לביקורים יום-יומיים, מתוזמנים לתאריכי יום ההולדת ולא רק, יושבים עם בני המשפחה באווירה טובה, מרימים כוסית 'לחיים', מדברים ומתחזקים בלימוד תורה ושמירת המצוות ומקבלים החלטות טובות. על הפרויקט הנפלא הזה מנצח כיום הרב דובער חביב מצפת".

בטלפון // פרויקט מיוחד נוסף שנולד כתוצאה מהקשר האישי שנרקם במהלך הפעילות, הוא מערך שיעורי תורה בטלפון. "אנחנו מפעילים את זה בשיתוף עם ישיבת חב"ד בצפת, שהקצתה חדר במתחם הישיבה עבור כך. מידי יום נכנסים תלמידים מהישיבה ומתקשרים לאנשים לפי רשימות מסודרות. מופיע אצלנו ליד כל שם באיזו שעה ויום בשבוע הוא רוצה שיתקשרו אליו, ואיזה נושא הוא מעוניין ללמוד. מדובר על עשרות שיעורים טלפוניים מידי שבוע".

חגים // הפעילות אכן החלה סביב חג הפסח וראש השנה, אך כיום היא מתנהלת גם בשאר המועדים. "לרגל כל חג, כמו חנוכה, פורים, פסח ל"ג בעומר ראש השנה ועוד, מצטרפות למעגל הפעילים עשרות משפחות מקהילת חב"ד בצפת, היוצאות לקיבוצים באופן מאורגן ומתואם מראש לקיום מצוות החג בצוותא, ולפעילות יהודית חסידית בהתאם לתכני המועד והחג".

דגל // הרב יעקב צבי מוכר כמי שהמציא את "דגל המשיח" המפורסם של חב"ד לפני קרוב לשלושים שנה. "הייתי בהפגנה נגד מסירת שטחים מארץ ישראל לערבים, והבחנתי שרבים מהמשתתפים נושאים דגלים בידיהם. חשבתי לעצמי, למה אין דגל שיזוהה עם המסר של הרבי שליט"א מלך המשיח אותו נוכל להניף בגאון? יצרתי קשר עם יצרן דגלים גדול ויחד הפקנו את "דגל המשיח" המפורסם בעל הרקע הצהוב, הכתר הכחול, והכיתוב 'משיח' באדום. לשמחתי זה התקבל בציבור באהדה רבה ונתן חיזוק לפרסום בשורת הגאולה, וכיום ניתן לומר כי אין מי שלא מכיר את הדגל".

דגלון // זמן לא רב לאחר המצאת הדגל פנתה אליו גברת טאוב, שבעלה אבי עסק ביהלומים ואבני חן ועמד בראש חברה גדולה. "היא רצתה סמל אישי כלשהו בתבנית הדגל שיוכל למתג את מדי עובדי החברה. ניסיתי לחשוב מה ניתן לעשות ופניתי להתייעץ עם יצרן הדגלים. הוא התפלא על עצם השאלה, והראה לי קיר שלם של סיכות הנצמדות לדש הבגד עם סמלי היחידות בצה"ל ודגלי מדינות שונות. 'כזה אתה צריך' הוא אמר, והפקנו לראשונה "סיכת משיח", המכונה בפי כל "דגלון", אותו עונדים היום אלפים ואלפים בכל רחבי תבל. מאז, הספקתי להפיק עוד עשרות מוצרים עם מוטיב הדגל".

תוכניות לעתיד // "מבחינת בית חב"ד – להגדיל את מעגל אנשי הקשר שלנו בקרב תושבי הקיבוצים, וכן ובעיקר את מספר ביקורי הבית שם. מבחינת "דגל משיח" – לתת לכלל המוצרים הפצה רחבה הרבה יותר, עד שבכל בית יהיה מגנט משיח על המקרר".

איחול // "מאחל לעצמי להוסיף יותר שעות לימוד תורה במהלך סדר היום העמוס שלי, להצליח לפעול עם תושבי הקיבוצים יותר לעומק, ולהגיע עם מוצרי "דגל המשיח" לקהל רחב הרבה יותר. מאחל לכולנו שהרבי שליט"א מלך המשיח יתגלה ויגאל אותנו עוד לפני פרסום הריאיון הזה".

עולם השליחות עם הרב עקיבא סודרי

עולם השליחות עם הרב מענדי טורין

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...