• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ז ניסן התשפ"ד (25.04.2024) פרשת מצורע

אף יהודי לא ישאר מאחור! 

יוצרי הסרט על חייו של שפינוזה, ביקשו לצלמו בבית הכנסת העתיק באמסטרדם אך נתקלו בסירוב מצד ראשי הקהילה ⋅ גם כאשר הגיעו לשיחזור המבנה בניו יורק סורבו ⋅ הסיבה? חרם עתיק על האיש בשל דעותיו. אך מה משתנה כעת?
אף יהודי לא ישאר מאחור! 
בית הכנסת העתיק של אמסטרדם (צילום: Michele Ahin)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

כמאה שנים לאחר גירוש ספרד החלו להגיע לאמסטרדם אנוסים מספרד ופורטוגל. שם הם כבר לא נאלצו להסתיר את יהדותם. באותה תקופה הגיעה לאמסטרדם גם משפחת שפינוזה, עם בנם ברוך. ברוך עזב את מוסדות "הקהילה הפורטוגזית" ועבר לאוניברסיטה, שם פיתח השקפות פילוסופיות של כפירה ופרסם אותן ברבים. במקביל, הפגין שפינוזה זלזול בוטה בקיום המצוות. הוא הוזהר ללא הועיל, אך לבסוף הוחרם על ידי רבני הקהילה.

שפינוזה קנה לו מעריצים ברחבי הולנד, והתפרסם מאוד, בעיקר ב"זכות" החרם.

במשך דורות רבים נחשב בית-הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם לאחד המרכזים היהודיים החשובים במערב אירופה, והיה אחד מבתי הכנסת הבודדים באירופה ששרדו את הכיבוש הנאצי, כשלאחר מלחמת העולם הנוראה שבה לפעול סביבו קהילה יהודית תוססת.

וכאן מתחיל הסיפור שלנו: בשנים האחרונות החל יהודי בשם יצחק מלמד, פרופסור לפילוסופיה מניו יורק, לעסוק בכתביו של שפינוזה, והחליט לצלם סרט על חייו. מלמד שאף לחזור אל "המקום שבו הכל החל", ולצלם בבית הכנסת העתיק באמסטרדם. הוא הגיש בקשה למוסדות הקהילה, אך להפתעתו סורב בתוקף. הובהר לו כי שפינוזה הודח מהקהילה היהודית באמסטרדם בגין זלזול מופגן באמונה היהודית ובקיום המצוות עליהן מסרו אלפים מבני דורו את נפשם. ביהדות לא השתנה דבר מאז, נאמר לו, וממילא לא ייתכן לשתף פעולה גם עתה עם גורמים שמטרתם "הנצחת" זכרו ופועלו. "אנו רואים זאת כהתקפה נגד הזהות והמורשת שלנו", סגר את הנושא הרב יוסף בנימין צרפתי, רבה הנוכחי של הקהילה.

השמועה גם אומרת שפרופסור מלמד ניסה להשיג אישור לצלם בקהילת "שארית ישראל' הספרדית בניו יורק, שבית הכנסת שלה נבנה כהעתק מדויק של בית-הכנסת הפורטוגזי באמסטרדם. להפתעתו, גם באמריקה החופשית והליברלית דחו את בקשתו: "לא נשתף פעולה עם מי שבא לנתק את השלשלת ולזלזל בכל הקדוש והיקר לנו".

האין זה אנכרוניזם?

האמנם חרם שהוכרז על פלוני לפני 400 שנה, אמור להיות עדיין רלוונטי למישהו? כן. כאשר מדובר בניסיון לפגוע בערך נצחי, שמקורו בחוקי האלוקי שמעל למימד הזמן, ודאי שיש לדברים קיום, ללא כל קשר לזמן שחלף מאז.

כל יהודי שעורך קידוש בשבת "זכר ליציאת מצרים" הניסית, שהיא הפגנת בעלותו הגמורה של האלוקים על הטבע, מצהיר בכך שהוא שולל לחלוטין את רעיונותיו של שפינוזה. כל יהודי שמודה לה' על כוס מים ומברך "שהכל נהיה בדברו", מעיד בכך שהוא מאמין באלוקים כבוראה ושליטה היחיד של המציאות, כולל "חוקי" הטבע* להם סגד שפינוזה.

לא קל להצטייר כמיושן ומאובן מול תפיסות עולם שבטוחות בעליונותן המדעית. בדיוק בעבור רגעי הניסיון האלו, נפסקה ההלכה הראשונה בשולחן-ערוך "ולא יתבייש מפני בני-אדם המלעיגים עליו בעבודת ה'".

ברגעי ניסיון כאלו, מומלץ להיזכר כיצד במהלך ההיסטוריה כולה קרסו אימפריות אדירות יחד עם האידיאולוגיות שלהן, בזו אחר זו למול עינינו. ועם ישראל? חי.

בתורה שלנו מפעמת אמת האין-סוף, מסתורית ומדהימה. הנצח הזה מפעם גם בקרבו של כל יהודי, בין אם הוא מודע לכך ובין אם עדיין לא.

חרם בן יום, או בן 400 שנה, פורטוגל ואמסטרדם של ימי הביניים, או ניו יורק של היום, 3,333 שנה מאז מתן תורה על הר סיני, או חזרה בתשובה אתמול בתל אביב -

כל זה לא משנה לנו. שום דבר מהותי לא משתנה אצלנו. תיאוריות ואידיאלים אופנתיים כובשים את העולם - ומתפוגגים, ואנו בשלנו: אלוקות. אמונה. תורה. מצוות. ויהי מה.

ולאן כל זה מוביל?

האם הייתה זו השאלה שהכריעה ועיוותה את הרציונליזם של ברוך שפינוזה? התשובה הייתה ידועה מאז בריאת העולם. אך בתקופות קדומות יותר סומנה המטרה בעתיד כה רחוק, עד שעיסוק אינטנסיבי בנושא יכול היה לייאש.

אך לא עוד. לאחרונה הולך ונשאב "העתיד הרחוק", אל ההווה. אמנם את משיח עדיין איננו רואים, אבל את התחלת פעולותיו בעיצוב המציאות ניתן כבר לראות, ועוד איך.**

כל סימני אחרית-הימים שלפני האוטופיה שצפו הנביאים וחז"ל - מתגשמים אחד לאחד בדור הזה. נכון לעכשיו, הגאולה כבר מתגלגלת בעולם, ומכאן ניתן כבר לראות סוף סוף גם את המטרה הסופית.

בעיקרו של דבר, עם ישראל נשלח אל העולם על מנת לזרוע ברבדים הנמוכים והעמומים של תודעת העולם, אמונה יוקדת וידיעת אלוקות. תהליך השליחות הממושך החל ברגע הבראשית, ויושלם בקרוב עם התגלותה של אישיות מופלאה. משיח. המהפך התודעתי שיחולל אדם-העל הזה יפרוץ את גבולות ה"רציונל" הפילוסופי האטום, ויזריח בתודעתם של כל באי העולם וודאות אלוקית מוחלטת. הוא זה שיקים את "מדינת-העולם" וישלוט בה. "חוקי" הטבע לא יגבילו עוד את בני-האדם, וחיים ביולוגיים עילאיים יחוו את הנצח המואר.

ומה יהיה אז עם שפינוזה?

הרבי שליט"א מלך המשיח הבטיח שאף יהודי לא יישאר בגלות. לא בגלות השכל, לא בגלות הזמן, ולא בגלות גיאוגרפית. אם נתפלל, נבקש ונצעק לה' יתברך באמת וממש חזק, כל זה יקרה יותר מהר. עכשיו ממש.

*עיקרון אי-הוודאות של הייזנברג (אחד מגדולי הפיזיקאים ומדען אובייקטיבי) שביטל את המושג "חוקים" בכל הנוגע לטבע, ובמקומו הטמיע את מושג ה"הסתברות".

**הנושא מבואר להפליא בשיחותיו של הרבי שליט"א מלך המשיח, במיוחד מהשנים תש"נ-תשנ"ב.

היפני שלא הסכים

בלאגן באיראן

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...