• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

”כנגד ארבעה בנים”, אבל מה עם הבן החמישי?

הרגעים העוברים מדור לדור מעניקים את המסר לילדים - דור העתיד • אך מי הוא זה השם את ליבו אל אותו בן שאינו מוזכר בהגדה? • זה הזמן להוקיר טובה למנהיג הדור, הדואג לכל יהודי מאנשי הדור • מעניקים מתנות לכבוד יום הולדתו המאה ועשרים. מזל טוב
”כנגד ארבעה בנים”, אבל מה עם הבן החמישי?
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

בעוד ימים ספורים, יתיישבו עם ישראל, בכל בית ובכל פינה בעולם, כדי לערוך את ליל הסדר. אותו לילה שאחת ממטרותיו היא "והגדת לבנך" - להנחיל לדור הצעיר, דור העתיד, את מסרי העבר וההווה, את האמונה בא-ל אחד שהוציאנו ממצרים וגאל אותנו, כאז גם היום.

בכל המקומות אליהם הגיעו עם ישראל, במהלך נדודיהם, שמרו בקנאות על לילה זה ועל ההשתתפות בו. מדור לדור מתוארת מסירותם של אלו שנאלצו לחגוג אותו בסתר בימי האינקוויזיציה הארורה בספרד, כאשר בתקופות אפלות, אפילו רכישת מרור בשוק היתה פעולה מסוכנת, ובכל זאת לא ויתרו הם על קיום הסדר ומנהגיו ואף מסרו על כך את נפשם. כך היה גם בתקופות המאוחרות יותר, כאשר בינות לדרגשים במחנות ההשמדה והריכוז באירופה, ציינו יהודים במעט הסמליות שהיתה בידם את החג. כך גם לאורך שנות המשטר הקומוניסטי, אשר אסר על קיום המצוות בצורה גלויה, כאשר לעיתים מסרו יהודים את נפשם שלא לאכול חמץ במחנות העבודה, ברעב הנוראי ששרר שם.

כיום, כאשר עם ישראל בכל מקום בעולם, יכול לציין את החג באופן גלוי ומתוך חירות, יש להודות על כך להקב"ה, ולא פחות חשוב מכך - לנצל את הרגעים כדי לספר לילדים על משמעותו של החג ומסריו, על מנת להנחיל לדור הבא את הרוח האיתנה איתה צעדו עם ישראל ממצרים ועד הלום.

לחפש את מי שלא מגיע

כפי שאנו אומרים בליל הסדר, ישנם ארבעה סוגי בנים בעם ישראל, המגיעים לשולחן החג לציין את המאורע: החכם, הרשע, התם ושאינו יודע לשאול. ארבעה סוגים אלו מייצגים את כל משתתפי הסדר, לדורותיהם, כאשר תמיד אלו כמו אלו, יושבים זה לצד זה, למרות שפערים ביניהם, ושואלים את השאלות, עליהן אנו עונים בהגדת הפסח.

בדורנו, כך אומר הרבי שליט"א מלך המשיח, ישנו סוג של 'הבן החמישי'. כן, חוץ מארבעת הבנים ישנו גם חמישי, אלא שאם ישנו חמישי, מדוע הוא אינו מופיע בהגדה? התשובה לכך היא, שהוא כלל אינו טורח להגיע לסדר.

כן, בעוד ארבעת הבנים מגיעים, למרות שישנם כאלו מביניהם ששואלים שאלות קשות, ואפילו מנצלים את המעמד כדי לגלות התרסה כנגד החג, הרי שישנו את הבן החמישי, שאינו מוזכר מאחר שהוא אינו מופיע כלל לסדר.

את אותו בן, כך אומר הרבי שליט"א מלך המשיח, עלינו לחפש ולהביא להשתתף איתנו בסדר. כן, את אותו אחד שאינו רוצה בכלל להגיע לחג, או אולי אפילו אינו יודע עליו בכלל, עלינו לחפשו, למוצאו ולספר לו על משמעותו של החג ועל מצוותיו.

ננס על גבי ענק

ברוח זו פועלים שלוחי הרבי שליט"א מלך המשיח בבתי חב"ד בכל פינה בעולם. זו הדרך אותה הוא מראה לנו, וכך נוצרו בעשורים האחרונים אותם לילי סדר המוניים, המונים מאות ואלפי משתתפים. דווקא במקומות הכי רחוקים, דווקא במקומות אליהם חלק לא מבוטל מאלו שטסו לשם עשו זאת מתוך מטרה לברוח מהכל ולהתנתק - שם מצפים להם במאור פנים השלוחים המזמינים כל יהודי, לחגוג את החג כהלכתו.

והכל בכוחו של המשלח - הרבי שליט"א מלך המשיח, שארבעה ימים לפני החג נציין את יום הולדתו המאה ועשרים!

יום הולדת של כל אדם, אינו מאורע רגיל. זהו ציון דרך משמעותי, בו האדם מתבונן ועורך חשבון עם עצמו מכל מה שעבר עליו, מה הוא תיכנן להגשים ומה הם יעדיו לעתיד. יום הולדת כללי שכזה, למי שנשמתו כוללת את נשמות כל אנשי הדור, הינו יום ציון מיוחד לכל אחד מאיתנו. יום שבו אנו כולנו צריכים להתעורר ולראות האם אנו פועלים כדי להגשים את חזון ומטרת הדור.

מהי אותה מטרה נעלית משותפת? על שאלה זו ענה הרבי שליט"א מלך המשיח, מיד עם עלותו לכס הנשיאות: להביא את הגאולה האמיתית והשלימה. כל מעשינו ועבודתינו מיועדים למטרה זו, כל פעולה שאנו עושים מכוונת לשם, ורק אנו אלו שנזכה לפעול ולעשות זאת בפועל ממש.

לא פעם מתבונן האדם במצבו שלו האישי, או אולי אפילו של סביבתו, וחושב לעצמו - האמנם? אנחנו אלו שיכולים לפעול את הגאולה האמיתית והשלימה? התשובה לכך היא: כן! אנו הדור שזוכה לכך. זכינו לנבואה ברורה כי דורנו הוא הדור הראשון לגאולה, וכאותו אדם ננסי, שאינו יכול להגיע מעבר לגדר הגבוהה ופונה לעזרת ידידו הענק שיגביה אותו מעבר למשוכה, כך גם דורנו, נחשב אולי לפחות מוצלח רוחנית מקודמיו, אך נשען עליהם, ובזכות כלל פעולות עם ישראל מכל הדורות, כולל פעולותינו שלנו, זוכים אנו להגשים את חזון הדורות ולקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש.

כל אחד יכול

כל אחד אוהב לקבל מתנות ביום הולדתו. בדרך כלל, משקפות המתנות דברים שהוא אוהב, או לפחות כאלו שסביבתו מעריכה שיאהב.

כאשר מדובר על יום הולדת לאדם כה נעלה, אשר עיתותיו מוקדשות למען עם ישראל בכל שעות היממה, ברור הוא שיש לחפש ולהעניק מתנות שיעמדו בציפיות שלו ושלנו - והכוונה היא על מתנות שיבטאו ערכים רוחניים ותוספת של אור בעולם.

לאורך השנים, כאשר הועלו הצעות למתנות שאותן ביקשו להעניק החסידים לרבי שליט"א מלך המשיח, הרי שהוא מצידו הבהיר כי כל אלו חייבים להתבטא בתוספת רוחנית בקרב עם ישראל, החל מלימוד תורה ועד להקמת והרחבת מוסדות המרחיבים את היהדות בעולם.

אין דבר שיותר משמח אותו, מעוד מעשה טוב או מצווה שיהודי מקיים. מי שפרץ דרך, ובניגוד לדרכם של מנהיגי קהילות אחרות, ביקש מחסידיו - אנא, צאו החוצה והשפיעו על סביבתכם במקומות רחוקים ביותר, הרי שהמתנות הנעלות ביותר אותן אפשר להעניק לו ליום הולדתו, חייבות לבטא קו זה ופעולות מעין אלו.

את יום י"א ניסן הקרוב, וגם בימים שלפניו ולאחריו ננצל כדי להרבות באור, כדי להפיץ יהדות. אם כל אדם הרוכש לעצמו מצות עבודת יד, כנהוג, לחג הפסח, יטרח וירכוש עוד כמה מצות, על מנת להביאן למי שאינו קונה מצות, מסיבות כאלו ואחרות, הרי שבכך אפשר להביא עוד אחוזים נכבדים מקרב העם לשמירת מצוות החג.

אם כל אדם, יקדיש אפילו זמן קצר ביותר מידי יום, בין שלל עיסוקיו, כדי לחשוב מה עשיתי היום לזירוז הגאולה, על מי עוד אוכל להשפיע, אפילו לקיום מצווה קטנה - הרי שהעולם כולו יכול להיות מואר באור יקרות בתוך זמן קצר ביותר.

פסח כשר ושמח

כך נפעל ונביא את הגאולה האמיתית והשלימה, כך נגשים ונשלים את משימת דורנו, כך נבצע את רצונו של נשיא הדור ומנהיגו - הרבי שליט"א מלך המשיח. וכך נוכל לחגוג את חג הפסח הבא עלינו לטובה, בבית המקדש, שם "נאכל מן הזבחים ומן הפסחים אשר יגיע דמם על קיר מזבחך, ונודה לך שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו" (מתוך ההגדה של פסח), עוד בשנה זו, ותיכף ומיד ממש.

מאה ועשרים שנות אור: חזון הילדות שהולך ומתגשם

מאה עשרים ושתיים שנים של מהפך גאולתי

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...