• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

ממלא מקום: הבית בחו"ל שמחליף את הבית בירושלים

לא פעם עמד הבית האדום, הניצב בטבור השדרה הסואנת בלב ניו יורק, בלב סערות שונות והחלטות כבדי משקל בנושאים השונים שעמדו על הפרק • 31 שנה חלפו מאז נחשף סודו של הבית ברחוב איסטרן פארקווי בברוקלין • גם בימים אלו ממש משמש הבית כמרכז יהודי עולמי • הגיע הזמן להכיר את המקום של העם היהודי, את תפקידו, ואת מה שעומד מאחוריו
ממלא מקום: הבית בחו"ל שמחליף את הבית בירושלים
בית משיח 770 (צילום: שניאור נבון)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

במרחק אלפי קילומטרים מישראל הקטנה שלנו, מעבר לאוקיינוס האטלנטי האדיר, בפאתי התפוח הגדול, שוכן המרכז היהודי הדומיננטי בעולם. הלב הפועם בקרבם של מיליוני יהודים, מוקד עולמי של יהדות, רוחניות וקרבה לבורא העולם. זהו הבניין האייקוני המפורסם, המחופה לבנים אדומות ומעוטר בשלושה משולשים מרשימים בראשו. המקום שאפילו מספר הכתובת שלו הפך לסמל בפני עצמו, 770 איסטרן פארקווי. המבנה שעומד כמאה שנה בלב רובע ברוקלין שבעיר ניו-יורק, ולא מפסיק לייצר אור בכל רחבי הגלובוס.

עשר שנים לפני שנפטר רבי יוסף יצחק מליובאוויטש, חמיו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א, הוא חתם מסע נדודים קשה ומפרך, מטבורה של אירופה הבוערת, בעיצומה של מלחמת העולם השניה, אליה נמלט כמה שנים לפני לאחר שהקים צבא של חסידים ברוסיה הסובייטית, וניהל את קרב חייו חסר החששות בשלטון הקומוניסטי. לאחר שהאדמה בערה תחתיו, הוא עבר לאירופה, וכאשר אירופה כולה נסחפה בשצף האכזרי של מלחמת העולם, הוא הצליח לעלות על ספינה ולהפליג לעבר ארצות הברית - "מלכות של חסד", כפי שכונתה על ידי חתנו במשך עשרות שנים לאחר מכן.

בהגיעו לארצות הברית הוא רכש את בניין 770, והפך אותו למרכז הפעילות של חסידות חב"ד. עשור לאחר מכן הוא נפטר, והוריש את הנהגת החסידות לחתנו המוכר לכולנו - הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א. תחת הנהגתו, הפכה חסידות חב"ד למפעל בינלאומי של הפצת אור היהדות בכל רחבי העולם, והקמת מפעלי חינוך וחסד בכל ריכוז יהודי על כדור הארץ. החסידות הקטנה שבקושי הצליחה להסיר את אבק השואה מעליה, הפכה בתוך שנים ספורות למעצמה אליה מצטרפים אלפי חסידים, ונעשתה לכוח החיוני והחזק ביותר של היהדות בעידן החדש.

מטבע הדברים, מצא את עצמו בניין 770 בלב העשיה המהפכנית של חב"ד, ובתור משכנו של הרבי מלך המשיח שליט"א - רבבות מצאו את מבוקשם הרוחני בין ארבעת הכתלים של מרכז חב"ד העולמי. בכל מועד, חג או תאריך מיוחד, הגיעו עוד ועוד אנשים, יהודים שומרי מצוות וכאלו שעדיין לא, וגם גויים, לראות מקרוב את המנהיג שמשנה את פני העולם היהודי, ומרים את ראשה של היהדות בעולם כולו - ממזרח למערב.

המקום גדל

ככל ששמעו של הרבי מלך המשיח שליט"א הלך למרחקים, גדלה העליה לרגל אל משכנו שבניו-יורק. עם השנים הביא הגודש במקום להרחבה, והרחבה נוספת, ועוד אחת. המקום הפך לביתם השני של יהודים רבים. לבית אליו הם פונים בעתות מצוקה, וימי שמחה, ובכלל - בכל פעם בה הם רוצים להטעין את עצמם באנרגיות רוחניות ובמטען אישי לחיים בריאים, שמחים ונכונים.

שיא האירועים ב-770 נרשם בימי חודש תשרי, אז מגיעים רבבות מכל העולם, לחגוג יחד את חגי תשרי - ראש השנה, יום כיפור, סוכות, ושיא השיאים - שמחת תורה. היום אותו אף אחד לא רוצה לפספס. לא במקרה איפוא, במשך שנים חשו יהודים רבים כל-כך זיקה פנימית ורגשית למקום הקדוש. לאורך עשורים השקיעו יהודים רבים משאבים אינסופיים במטרה להגיע לביקור במקום, גם בתקופות בהן כרטיס טיסה מניו-יורק לישראל היה כרוך בהשקעת משכורת של חצי שנה.

יתכן שעבור חלק מהקוראים עולה סימן שאלה - כיצד יתכן שיהודי יחפוץ, יתגעגע וישתוקק כל-כך להגיע אל מקום השוכן מחוץ לארץ הקודש? האם ירושלים עיר הקודש, קברי האבות בחברון, ציון הרשב"י במירון והארץ המובטחת כולה - לא מספיקים לנו? ואכן, לאורך השנים נשאלו שאלות אלו במישור הרעיוני, כאשר חסידי חב"ד ענו עליהן מתוקף ההגיון. במישור הרעיוני אמרנו, שכן מבחינת ההלכה אין כל איסור לצאת מארץ ישראל כאשר המטרה היא, כלשון ההלכה "לקבל פני רבו" - כאשר יעד הנסיעה איננו טיול סתמי או נופש מרוחק, אלא פגישה בלתי אמצעית עם הרבי, המסייעת לקיום המצוות ולימוד התורה בהמשך, הרי שאין כל הגבלה הלכתית לנסיעה כזו אל מחוץ לגבולות ארץ הקודש.

שכינה שזזה

באחת ההזדמנויות בהן עלתה שאלה כזו, ביחס לנסיעה ההמונית בכל עת מצוא אל משכנו של הרבי מלך המשיח שליט"א בניו-יורק, היא נשאלה על-ידי יהודי שהתקרב לחסידות חב"ד. הוא שאל את השאלה מכיוון מעניין, והפנה אותה לאדם מעניין - הרב ראובן דונין, הוא אחד מהדמויות המעניינות והמרתקות בחב"ד. הוא זכה לקשר קרוב ואישי עם הרבי מלך המשיח שליט"א, היה השליח החב"די לעיר חיפה, והתאפיין בפיקחות נדירה, הסתכלות עמוקה ומבט יצירתי שסייעו לו "למגנט" יהודים רבים ליהדות ולחסידות.

כאשר נשאל הרב דונין על-ידי יהודי שבאמת ובתמים רצה לברר את ההגיון שבנסיעה תקופתית אל מחוץ לארץ, ל-770 - "כיצד אתם מסוגלים להעמיד את מרכז חייכם הרוחני בניו-יורק? איך אפשר לומר שדרך המקום הזה מתחברים לבורא? הרי יש לנו כאן בירושלים את הכותל המערבי, עליו נאמר "שכינה אינה זזה ממקומה"? השיב לו הרב דונין בחיספוסו הייחודי: "צודק, אך אני מעדיף שכינה שזזה"...

בתשובה קצרה ושנונה זו תימצת הרב דונין את הרעיון החסידי, המובא כבר בספר הזוהר ובתנ"ך, לפיו תפקידו של צדיק הדור הוא להנכיח כאן - בעולם הגשמי - את מציאות הבורא באופן מוחשי, טבעי וגשמי. מאז שנחרב בית המקדש, השכינה שורה אמנם באותו מקום, אך ה"שכינה שזזה", החוויה היהודית שיכולה להקביל בזעיר אנפין לזו שהיתה בבית המקדש - היא מתחוללת ב-770, כאשר נפגשים במשך תקופה קצרה או ארוכה עם צדיק הדור, ומרגישים את הרוחניות כחוויה אטרקטיבית ומסעירה.

הגיגים אלו היו במשך זמן ארוך תחת ההגדרה "דעת תחתון", רעיונות המגיעים מפי החסידים ויהודים שונים, ולא "מגבוה" - מהרבי שליט"א מלך המשיח עצמו. אלא שבדיוק לפני 31 שנה, ימים ספורים לפני סיומו של חודש חשוון בשנת תשנ"ב (1991), פרסם חוברת נפלאה ומיוחדת, שהותירה את כל לומדיה בשמחה עצומה ובהפתעה מוחלטת. לראשונה, החליט הרבי מלך המשיח שליט"א להוציא לאור חיבור תורני מקיף, החותר לעומק משמעותו התורנית של בית מספר 770 בברוקלין, ביתו שלו, ומבאר את ייחודו על פני כל מקום קדוש אחר.

תפקיד קריטי

אם עד אז חשבנו שמדובר במקום קדוש, הרי שחוברת זו טפחה על פנינו והסבירה כי המקום משמש בתפקיד משמעותי במיוחד בזמן זה, שבין חורבן בית המקדש השני לביאת המשיח. זהו זמן הגלות, בו נראה כי אין מקום בו מתגלית השכינה לעם ישראל, דבר הכרחי לקיום הקשר בין הקדוש ברוך הוא לבניו, עם ישראל, ולעולם כולו.

הגמרא מתארת את המקום בו מתגלה עיקר השכינה בגלות, ומכנה אותו "בית רבינו שבבבל". מדברי הגמרא מובן שבאותו המקום שבו נמצאים רוב בני ישראל, והוא משמש ללימוד תורה ולתפילה - שם מתגלה עיקר השכינה בגלות. בתקופת הגמרא היה מקום זה בבבל, בכל פעם בעיר אחרת - לפי מצבם של היהודים. כאשר היו רוב היהודים באזור אחד - התגלה עיקר השכינה שם, וכאשר עבר המרכז היהודי למקום אחר - עברה יחד איתו גם השכינה.

לפי זה - מסביר הרבי שליט"א מלך המשיח בקונטרס "בית רבנו שבבבל" - יש לבדוק היכן נמצא רוב עם ישראל כיום. כך נוכל לדעת היכן גם נמצא עיקר גילוי השכינה בדורנו. בגלות זו, כך אומר הרבי, נמצא רוב עם ישראל ב"גלות אמריקה"; גם צדיק הדור נמצא ופועל במקום זה. מובן מכך ש"בית רבינו שבבבל", בית מקדש מעט העיקרי, המקום בו מתגלה עיקר השכינה בדורנו - נמצא גם הוא באותו מקום. ושם, היכן? בבית הכנסת ובית המדרש הגדול ביותר, ששם חי ופועל נשיא הדור.

אפשר להגיע

למקום הזה יש כתובת, והיא אינה עלומה כלל וכלל - "770 איסטרן פארקווי, ברוקלין ניו יורק". או בקיצור - 770. כל מי שמעוניין, מוזמן לחוש את השכינה המתגלה במקום מיוחד זה; כל מי שרק רוצה, יכול לבוא ולהרגיש את הקדושה השורה במקום.

למעשה, הרבי מלך המשיח שליט"א סידר לראשונה את מעמדו של הבית בפן התורני. כעת, כאשר בית המקדש איננו ואין ביכולתנו להקריב קרבנות ולעבוד את הבורא בשלימות, המקום שמהווה מעין בית מקדש קטן, ומאפשר ליהודים להתחבר לבורא עד שתגיע הגאולה ונחזור אל המקדש, הרי הוא בית המדרש 770. כאשר נמצאים שם, לומדים את תורתו, רואים את הנהגתו בתפילות, בשבתות, בחגים, שומעים את דברי הקודש שלו - אז מתחברים לבורא באופן המיטבי שיש בידינו בזמן זה.

בחוברת זו, אותה הוציא הרבי מלך המשיח שליט"א לפני 31 שנה בדיוק וזיכה אותנו בהבנה מעמיקה על המקום הקדוש, הוא הטיל גם "פצצה" נוספת. כזו שריגשה וטלטלה כל יהודי שלמד את החוברת. הוא מסביר כי מספר הבניין המפורסם, 770, שווה בערכו לגימטריה של המילים "בית משיח". לא פחות ולא יותר - הוא עצמו, בחיבור תורני רשמי שלו, מצהיר באופן ברור כי ביתו - 770 - הוא בית המשיח. אשרינו שזכינו לחיות בזמן מיוחד זה, בדור של המשיח.

יהודי של הקהל: ההנהגה המתאימה לשנה המיוחדת בה אנו נמצאים

להרוג את המוות: חבל התליה של הרוע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...