• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

תחקיר / משבר הדיור, הסוף?

שלושה עמים עתיקים ועלומים עומדים במרכזה של פרשייה המטרידה את העם היהודי מזה אלפי שנים. פתרונה של פרשייה זו יקרה בעתיד הקרוב, וישנה תחילה את פני המזרח התיכון לבלי היכר, ובהמשך את העולם כולו • ויש גם בשורה אישית ועכשווית בצד • והאם בשורה מימי אברהם אבינו יכולה להיות זו שתפתור את מצוקת הדיור החמורה בארצנו הקטנטונת?
משבר הדיור, הסוף? משבר הדיור, הסוף?
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

משבר הדיור הפך מזמן לכזה שכולם כבר מכירים בו ובצורך הדחוף להתמודד איתו. המחירים מרקיעים שחקים מבלי להסס, וגוש דן הולך ומצטופף מיום ליום. בעשרים השנים האחרונות עלו מחירי הדיור בישראל ב-250 אחוזים.

אם בקום המדינה היו בארץ כשמונה מאות אלף תושבים, הרי שכיום האוכלוסייה כבר נושקת לכעשרה מיליון תושבים. אכן, ערים חדשות מוקמות פה ושם, אך נראה כי אלו עדיין פתרונות הרגעה זמניים ולא פתרון אמיתי שפותר את הבעיה לחלוטין.

לפי מחקר שערך בין השנים 1998 - 2012 ד"ר דני בן שחר, ראש מכון אלרוב לחקר הנדל"ן באוניברסיטת תל אביב, נתוני מצוקת הדיור אף גבוהים יותר מהמוצג בנתונים הרשמיים, ועל מנת לקנות דירה בשנת 2012 בישראל נדרשות 141 משכורות שלמות במלואן - יותר מהנתונים הרשמיים שהוצגו לציבור באותו זמן.

מאז עברו עשר שנים נוספות, בהן גם מחירי הדיור לא שקטו על השמרים, והמשיכו להכפיל את עצמם כאוות נפשם (אגב, דבר זה הוא גם אחד מסימני ערב הגאולה שציינו חז"ל - "היוקר יאמיר").

אז מהם הפתרונות? הטענה העיקרית הנשמעת היא כי שכשיגדל ההיצע, ירד גם הביקוש הרב, ועימו גם המחירים. ככל שממשלת ישראל תרבה לשחרר יחידות דיור חדשות וערים חדשות ככל האפשר - ירדו גם המחירים, ובמקביל תעלה האפשרות של אזרחים רבים להגיע סוף סוף לחלום הנכסף ולקנות דירה משלהם.

אך הבורא תכנן לנו כבר לפני אלפי שנים תכניות שיפתרו באחת מצוקה זו, ופיתרון זה יהיה כה דרסטי עד כי ישנה גם את פניה של הגיאוגרפיה במזרח התיכון ללא היכר.

בתוכנית, שטחה של ארץ ישראל יוכפל בקרוב בעשרות מונים. ללא ירייה אחת ובדרכי שלום, הגויים יתנו לנו חבלי ארץ נרחבים מארצותיהם. למען האמת, זוהי ארצנו הנושנה עליה הובטחנו כבר לפני קרוב לארבעת אלפי שנים, אז, בברית בין הבתרים, כאשר נתן הבורא לאברהם אבינו את הארץ.

בסמיכות למועדים בהם אנו קוראים בפרשת השבוע על מאורעות אלו, יצאנו לבדוק ולהביא בפני קוראי עיתון 'הגאולה' את הנתונים המלאים בסוגיה זו, שבקרוב ממש לא יישארו מעל דפי העיתון אלא יהפכו למציאות מוחשית לנגד עינינו ועיני השוכנים בארצות האזור כולו.

הבטחה חדשה-ישנה

מאז שהבורא הבטיח לאברהם אבינו את חבלי הארץ שבין נהר מצרים (הנילוס) ועד נהר פרת (כיום בעומק סוריה-עיראק), לקחו עוד מאות שנים עד שעם ישראל יצא ממצרים, ולאחר מכן בקול תרועת שופר רמה הפיל יהושע בן נון את חומות יריחו, כשמהלך זה סימל את תחילתו של כיבוש הארץ, בהיות יריחו "מנעולה של ארץ ישראל".

וביתר פירוט, הבורא הבטיח לאברהם אבינו את ארצותיהם של עשר אומות: "בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת ה' אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת: אֶת הַקֵּינִי וְאֶת הַקְּנִזִּי וְאֵת הַקַּדְמֹנִי: וְאֶת הַחִתִּי וְאֶת הַפְּרִזִּי וְאֶת הָרְפָאִים: וְאֶת הָאֱמֹרִי וְאֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַגִּרְגָּשִׁי וְאֶת הַיְבוּסִי".

את שבעת הארצות מתוך העשר כבש יהושע, ואילו שלושת ארצות העמים קיני, קניזי וקדמוני, נותרו עבור הגאולה, אז גם הן יהיו תחת ארץ ישראל הריבונית. לכן כל אותן אלפי שנים שבין ההבטחה לבין ירושתם בפועל של הארצות הללו, הם עיצומו של תהליך אחד ארוך - ירושת הארץ וקיום ההבטחה לאברהם.

מדרש ילקוט שמעוני מבשר לנו, כי ירושלים עתידה להגיע עד דמשק שבסוריה:

"אמר רבי יוחנן עתידה ירושלים להיות מגעת לשערי דמשק". מה טעם? "שנאמר "ומשא דבר ה' בארץ חדרך ודמשק מנוחתו" (זכריה ט', א'), וכתיב "אפך כמגדל הלבנון צופה פני דמשק" (שיר השירים, ז', ה'), מה התאנה הזו צרה מלמטה ורחבה מלמעלה, כך עתידה ירושלים להיות מרחבת ועולה והגליות באות ונינוחות בה, לקיים מה שנאמר "ודמשק מנוחתו". ואין מנוחה אלא ירושלים שנאמר" "זאת מנוחתי עדי עד" (תהלים קלב, יד).

אמר לו ומה אתה מקיים "ונבנתה העיר על תלה" (ירמיהו ל, יח) - שאינה עתידה לזוז ממקומה, אלא מרחבת ועולה מכל צדדיה והגליות באות ונינוחות תחתיה, לקיים מה שנאמר: "כי ימין ושמאל תפרוצי" (ישעיהו נד, ג)".

ואם ננסה לסכם את דברי המדרש, נוכל לעשות זאת בילקוט שמעוני נוסף: (זכריה ט'): "משא דבר ה' בארץ חדרך ודמשק מנוחתו". "דרש רבי יהודה: "חדרך" זה משיח שהוא חד לאומות העולם ורך לישראל".

אם כן בקרוב דמשק תהיה אך לא יותר משכונה ירושלמית, וממדי התפשטות זו של בירת הארץ, יכולים להמחיש לנו בזעיר אנפין את ההתרחבות הישראלית המסיבית שתקרה כאן בקרוב ממש בגאולה.

בין תוניס לעיראק

וכעת נצעד בעקבות שלושת העמים המסתוריים, קיני קניזי וקדמוני. מיהם והיכן הם יושבים.

בתלמוד הירושלמי אנו מוצאים ארבע דעות חלוקות בעניין: "את הקיני ואת הקנזי ואת הקדמוני - רבי יהודה אומר ערבייא שלמייא נבטייא. רבי שמעון אומר אסיא ואספמיא ודמשק. רבי אליעזר בן יעקב אומר אסייא וקרתיגני ותורקי. רבי אומר אדום ומואב וראשית בני עמון".

מבחינה גיאוגרפית, הדעות השונות משתרעות בשטח נרחב מאוד שבין תוניס וטורקיה, לבין ירדן וסוריה. כך או כך ברור כי גבול ישראל עומד להתרחב בצורה דרסטית.

במדרש בראשית רבה פרשה מ"ד נאמר: "הם הג' [ארצות] שלא נתן להם בעוה"ז, אדום שנאמר כי לא אתן לך מארצו ירושה כי ירושה לעשו נתתי את הר שעיר. ובמואב כתיב אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה. קנזי הוא מעשו, קיני וקדמוני הוא מעמון ומואב אבל לימות המשיח יחזרו ויהיו לישראל כדי לקיים מאמרו של הקדוש ברוך הוא אבל עכשיו שבעה נתן להם שנאמר שבעה גוים רבים ועצומים ממך".

אם כן במדרש ציינו כדעת רבי שג' ארצות הללו הם עמון מואב ואדום, הנמצאים שלושתם כיום בתחומי הממלכה ההאשמית בירדן.

מעניין לציין כי אסיא שהיא לדעת רבי שמעון אחת משלושה ארצות הללו, מזוהה לפי חלק מהחוקרים עם מחוז עציון גבר המקראי ששוכן על מפרץ ים סוף, ואם כן זוהי פחות או יותר תחומיה של העיר אילת כיום.

יעוד נוסף בנושא זה אנו מוצאים במדרש, ובו נאמר כי "עתידה ארץ ישראל שתתפשט בכל הארצות". קדושת ארץ ישראל תתפשט על כל העולם, ולכפר הגלובלי החדש יקראו בשם ייחודי מאוד: ארץ ישראל.

אם כן כאן נשאלת השאלה: לשם מה יש צורך בקבלת שלושת הארצות הנ"ל, אם בין כה ארצנו הקטנטונת תתפשט על כל הגלובוס?

שאלה זו ניתן לתרץ, בכך שכמו רבים ממאורעות הגאולה, מדובר בתהליכים שקורים בשלבים ובסדר והדרגה. ובגאולה ישנם כמה תקופות שבכל אחת מהם מתרחשים עוד מאורעות משמעותיים המקדמים את העולם אל עבר ייעודו הסופי - מקום מושלם לקיום התורה והמצוות בשלימות.

ניתן לשער כי כך גם בתחילה נירש את ארצות הקיני הקניזי והקדמוני, ולאחר מכן עם ההזדככות הנוספת של העולם ועם המעבר לתקופה המתקדמת בימות המשיח, ארץ ישראל תתפשט גם על שאר הארצות שעדיין נותרו משום מה מחוץ לגבולותיה.

כך נראה כיבוש

הרבי שליט"א מלך המשיח מסביר ואומר, כי גם לעניינים ופרטים אלו, שהינם גיאוגרפיים - טכניים כביכול, יש משמעות וחלק תוכני ומהותי בגאולה השלימה ובהכנות אליה.

בכל יום מחדש הבורא אומר לכל אחד ואחת מאיתנו - צאצאיו של אברהם אבינו, "לך לך אל הארץ אשר אראך". וכל עוד לא הגענו לשלושת הארצות הגאולתיות המובטחות, לא השלמנו תפקיד זה, וקריאה נצחית זו נשמעת אלינו כל יום מחדש.

כיבוש הארץ מסמל את 'כיבוש' החומריות והארציות וזיכוכם והפיכתם לקדושים ורוחניים. זוהי מטרת בריאת העולם, ולשם כך ניתנו לנו התורה והמצוות, ולכן גם הם יועדו בעיקר עבור ארץ ישראל.

קשר משולש זה של העם שכובש את הארץ באמצעות התורה הינו ליבת העם היהודי ומהותם של הגלות והגאולה. ואם כן יוצא כי כל עוד לא נכבשה הארץ בשלמות (ארצות קיני קניזי וקדמוני) חסרים לנו פה חלקים משמעותיים המשלימים את הפאזל.

וברגע האחרון לפני הגאולה והשלמת הפאזל עתיק היומין אחת ולתמיד, מבשר הרבי שליט"א מלך המשיח כי ניתנה לנו אפשרות לגלות אותו פאזל בעולם הקטן שבתוכנו. ו'לכבוש' את ארצות קיני קניזי וקדמוני שבתוכנו. זאת באמצעות מה שהם מסמלים בעבודת הבורא - גילוי הכוחות הנעלמים. בלימוד התורה לעצמנו ועם הזולת, ובלימוד פנימיות התורה.

תשפ”ג משיקה שיטת ממשל חדשה: מונרכיה בראשות האזרח

להרוג את המוות: חבל התליה של הרוע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...