• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

תשפ”ג משיקה שיטת ממשל חדשה: מונרכיה בראשות האזרח

לאורך החיים השגרתיים אנחנו רואים את עצמנו כפרט מתוך החברה • הַקְהֵל משנה את התמונה ומציב אותנו בראש - אתה המנהיג! • על תפקידו של כל אחד מאיתנו בשנה הקרובה, ובסוף גם פתרונות לביישנים ולאלה שלא יצירתיים
תשפ”ג משיקה שיטת ממשל חדשה: מונרכיה בראשות האזרח
(צילום: דובר צה''ל)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

מערכת הבחירות מתקרבת לישורת האחרונה. מצביעי שני הגושים וגם המתלבטים שבאמצע - שותפים לתקווה אחת, שסוף-סוף תהיה כאן הכרעה, ועם ישראל יוכל לשבת בשלווה תחת ממשלה יציבה ומתפקדת. לא סתם מזהים הקמפיינרים בכל המפלגות את התקווה הזו כבסיס טוב לחדור לליבו של האזרח. העם מאס בפילוג ובמערכות השלטון המושבתות, ומרגיש בכל תחומי החיים את הצורך בממשל יציב ומגובש שיכול להוביל את המדינה לאיזה שהוא כיוון, אבל העיקר להוביל.

באופן טבעי ודי סביר, אנחנו מורגלים לסמוך על האנשים "בחלונות הגבוהים" שיפתרו עבורנו את בעיות החיים. בכל משבר שמתעורר בחיים הציבוריים - האצבע מופנית באופן אוטומטי לכיוונה של הממשלה והעומד בראשה. כך בנוי מנגנון החיים אותו אנחנו מכירים, וכך הוא נראה כבר אלפי שנים - מאז הבינו בני האדם את הצורך בהנהגה כללית לחברה.

כמובן שממשלה יהודית היא דבר מועדף על יהודים, וכפי שסיפר העיתונאי המוערך מר משה אישון ז"ל, עורך עיתון 'הצופה' (כיום 'מקור ראשון') על פגישת יחידות מיוחדת שהיתה לו עם הרבי מלך המשיח שליט"א (שנים ספורות לאחר מלחמת ששת הימים), בה שמע מפי קודשו דברים על הצורך הדחוף בסיפוח של חברון, כשהוא מערב בכך אף היבט אישי "למשפחתי יש נכסים בחברון" אמר, בהתכוונו לנחלת שושלת אדמו"רי חב"ד בעיר "וברצוני לקבל את הבעלות על השטח"...

אישון הקשה - "הרי כאזרח אמריקאי אינני רואה כל בעיה עבורכם להסדיר זאת דרך ממשלת ארצות הברית, ומה זה משנה אם השטח יהיה בשלטון ישראלי או פלסטיני?". תשובת הרבי מלך המשיח שליט"א הבהירה כי אין מדובר בצורך פרוצדורלי, כי אם במהלך מהותי יותר. "אני יהודי" אמר, "וברצוני לקבל את הנכס מממשלת היהודים". כך סיפר אישון.

חובה מלוכנית

דרישותינו מופנות אפוא, כלפי הממשלה - כפי שהדבר מוגדר היום - ובמונח רחב יותר, כלפי ההנהגה. גם תחת הנהגה לא יהודית, ראה עם ישראל את החשיבות שבממשל התורן, איזה שיהיה, העיקר שיבצע את תפקידו הבסיסי. וכפי שמגדירה זאת בבהירות המשנה במסכת אבות, בדברה על הצורך להתפלל עבור "שלומה של מלכות, שאלמלא מוראה - איש את רעהו חיים בלעו". המשנה מסבירה כי תפקידה של המלכות היא לאפשר חיי חברה תקינים והגיוניים, ובאם לא היתה קיימת - אנשים היו לוחמים ו"בולעים" איש את רעהו.

למעשה, הצורך בהנהגה שתאחד סביבה את העם, מובן לכל שכל פשוט. והוא לא קיים רק כאשר צריך לנהל מדינה, כלכלה, יחסי חוץ וביטחון. הוא נדרש בכל מקרה בו מספר אנשים מתאגדים יחד למטרה משותפת. בין אם זה משפחה, כיתה, חברה מסחרית, ובכל מהלך בחיים שמובל על-ידי יותר מאדם אחד - צריך מנהל, מנהיג.

ההצבעה בבחירות מוגדרת פעמים רבות כ"חובה אזרחית". מעשה אותו מוטל על האזרח לבצע, ובזה הוא מקיים את חובתו על-מנת לדאוג לאורח חייו ולהשפיע על דרך ההתנהלות בחברה בה הוא חי. אך בשנה הקרובה, שנת הַקְהֵל - שמיד עם תחילתה נקווה כי סחרור הבחירות ישאר מאחורינו - מוטלת עלינו חובה נוספת. היא מעט דומה לחובה האזרחית של הצבעה בבחירות, אך הפוכה ממנה לחלוטין.

חובתנו השנה איננה להשפיע על הדרך בה ילכו מנהיגינו, אלא להנהיג את החברה בעצמנו. את הכלל לפיו כל קיבוץ של אנשים מוכרח להכפיף את עצמו כלפי מנהיג אחד, כופף הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א לכבוד שנת הַקְהֵל. למעשה, הוא מינה את כל אחד מאיתנו להיות ממלא מקומו הזמני של מלך ישראל - ולקיים את המצווה שהוטלה על המלך, להקהיל יהודים ולחזק את יהדותם.

נשלחת למשימה. בהצלחה!

במסדרת שלל הדיווחים, בעיתון זה אנו מדווחים בהרחבה על תפקידו של המלך בעם ישראל, ועל מי שמשמש בתפקיד זה בדורנו. בשנת הַקְהֵל תפס המלך בעם ישראל מקום של כבוד, עליו הוטלה המצווה להקהיל את העם כולו בבית המקדש ולעוררם לחזק את החיבור הפנימי לקדוש-ברוך-הוא, "ליראה את ה'". גם כיום יש מי שעומד בתפקיד המלך, המנהיג של עם ישראל, ומעורר את העם בשנת הַקְהֵל - הלא הוא הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א.

אך הוא עצמו הכריז לגבי מצוות הַקְהֵל, כי כיום - כאשר בית המקדש חרב, מוטל על כולנו להשלים את מקומו של המלך. אם בזמן המקדש סמכנו רק על המלך שיחזק את העם בחיבור לאביו שבשמיים, הרי שהיום מוטלת המצווה על כולנו. תחת הקריאה "כל אחד מלך בסביבתו", ממנה אותנו הרבי מלך המשיח שליט"א לקחת את היוזמה לידינו. לא עוד לסמוך על אחרים שינהלו את האירוע.

בשנה זו מוטלת אחריות אישית על כל אחד ואחת. בדיוק כפי שראש הממשלה איננו יכול להפקיר את המדינה ולצאת לחופשה, כך גם אנו השנה, בתפקידנו כ"מלך" - עלינו להביט סביב בכל התכנסות ובכל סיטואציה. בעבודה, במשפחה, בחברה, ובכל מקום וזמן. לא רק לנצל את ההזדמנות, אלא ליצור אותה. אסור לנו לסמוך השנה על אחרים, עלינו להקהיל את סביבתנו. להיות מצוידים תמיד עם רעיון יהודי המחזק את האמונה והקשר לבורא, נקודה מהפרשה, סיפור מרומם, או כל מסר אפשרי שיכול לחזק את הנוכחים סביבנו בחיבור לבורא.

אם יש לכם פחד קהל, ואתם לא טיפוס מארגן - אין ברירה. החובה מוטלת עליכם, אתם המלך. פשוט תפרצו את מחסום הבושה ותקהילו את הסביבה. אך אם אתם תוהים איזה מסר להציע לחברתכם, בזה אנחנו דווקא יכולים לעזור לכם. אמרו להם את המסר האחד והיחיד שכל יהודי צריך לשנן ולהפנים שוב ושוב: הגאולה קרובה מאוד, היא תקרה בדורנו ובקרוב ממש. הרבי מליובאוויטש מונה בידי הבורא לגאול אותנו כמלך המשיח. עלינו רק להתכונן לכך ולקבל את פניו, באמצעות עוד קיום מצווה ולימוד תורה.

השנה אתה המלך - העבר לעם את המסר בכל הזדמנות. אל תתחמק מהמשימה…

הקהל את העם: מדד האחדות היהודי, ככה עושים את זה נכון

להרוג את המוות: חבל התליה של הרוע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...