• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

טקס השלמת החסכים: לחבר את דור הטיק-טוק

דאגת ההורים - "הדור הצעיר לא מחובר" • בואו נחזור לפעם הראשונה בהיסטוריה בה צף הקושי הזה • הילדים שלנו רוצים ערכים, רוצים לשאוף ולהתחבר, אך הם רוצים שנושיט להם את שרשרת הדורות שתחבר גם אותם • כיצד השנה הקרובה משמשת פתרון נדיר לתסכול ההורי, ואיך ננצל אותה גם עבורנו, כדי להרגיש חלק מהתמונה
טקס השלמת החסכים: לחבר את דור הטיק-טוק
להצליח לנתק, זה אפשרי
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

ככל שהטכנולוגיה הולכת ומשתכללת, נראה כי גדל הפער בין הדור הבוגר לדור הצעיר. ההורים פחות מבינים את ילדיהם, ומתקשים להזדהות עם השעות אותן הם מעבירים בבהיה מול המסך המרצד. לפני שלושה עשורים רווח התסכול בקרב ההורים, בעקבות העובדה שבניהם לא מביעים הזדהות והערכה כלפי המדינה. "הם לא עבדו על זה קשה כמונו" הפטירו ההורים בצער, "הם לא מעריכים את מה שבנינו עבורם".

גם היום, כאשר הילדים המתסכלים הפכו להורים, הם מביטים על ילדיהם - לעיתים - ושואלים "למה הילדים שלנו לא מחוברים לערכי היסוד עליהם גדלנו?". גם ההורים של היום מתגעגעים קצת לתום, היושר והערכים שזכורים להם מילדותם, וקשה להם לחשוב על כך שהדור הבא לא יחלוק את היסודות הללו עמם. למעשה, כל אדם מרגיש שהוא נושא עמו מטען יקר של ידע, דרך-חיים, ודעות - שאותם הוא כל-כך רוצה לחלוק עם סביבתו. אך באופן טבעי הדגש הוא על ילדינו, דור ההמשך שלנו. אנחנו תמיד חושבים - איך נצליח להעניק להם את המטען המתוק שאנו נושאים על גבינו?

האמת היא שאין צורך להרגיש במבוכה כלפי המשימה הזו, שכן עם ישראל הציב אותה כאחת ממשימות-העל שלו - מה שאומר שדורות על גבי דורות לפנינו התמודדו באומץ ובהצלחה עם האתגר. אל מול רוחות עזות, חומריות ורוחניות, עמדו אבותינו ואמותינו איתנים למעננו, כדי שגם אנו נזכה לרשת מהם את האוצר היהודי היקר. את האמונה בבורא העולם וההליכה בדרכיו.

ילדי סיני

ייחודיותו של עם ישראל היא נצחיותו. שרשרת הדורות היא גאוות האומה. בכל חלקי העם רואים את נצח ישראל כמשימה לאומית מדרגה ראשונה. העם הכי שנוא, נרדף ומנודה בהיסטוריה - הוא גם העם הכי שורד, הכי איתן, והכי יציב. נצח ישראל לא ישקר. אבל מה הסוד? איך זה קרה? מהי הנוסחה שמתגברת על כל רוח שמנשבת, ומצמיחה דורות של יהודים באופן עקבי?

זה קרה כאשר בפעם הראשונה הורים החלו לחוש שחוויה עצומה נשללת מילדיהם. היו אלו הילדים של קיץ ב'תמח. הדור שחווה את מתן תורה. הם ראו התגלות אלוקית במלוא מובן המילה. הם שמעו את הבורא מצווה עליהם "אנכי השם אלוקיך". הם קיבלו את החוויה הכי יהודית שיכולה להיות, ברמה הכי עוצמתית שיכולה להיות. ואז, בחלוף ארבעים שנות נדודים במדבר, הם נתקלו במציאות מעוררת חשש.

הם הביטו על ילדיהם, על הדור הצעיר, ושאלו את עצמם - מהיכן הם ישאבו את העוצמה היהודית שאצורה בליבותינו? כיצד הם יתמודדו בארץ ישראל, מול שבעה עמים שונים, כאשר על מעמד הר סיני הם רק שמעו? מה ישלים עבורם את החוויה המכוננת בחיינו, מה יניע אותם לכבוש את הארץ, לעבוד את הבורא, ולהתאמץ במילוי רצונו? בוגרי מתן תורה התקשו לדמיין דור שלא היה שם. הם לא הבינו איך תצמח היהדות על גבי דור שלא ראה את ההתגלות האלוקית החד-פעמית בהיסטוריה.

פתרון משמיים

אך אז, רגע לפני הכניסה לארץ, כאשר חסך מתן-תורה היה בולט מאי-פעם, הגיע צו חדש מהבורא, שתיקן את "הליקוי" המסתמן. כך אמר משה רבינו קודם פטירתו ליהושע, לקראת כניסת עם ישראל לארץ: "מקץ (אחת ל)שבע שנים, במועד (לאחר) שנת השמיטה בחג הסוכות, בבוא כל ישראל לראות את פני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר (בית המקדש), תקרא את התורה הזאת (ל)נגד כל ישראל באזניהם; הקהל את העם, האנשים והנשים והטף וגרך אשר בשעריך". בכל חג סוכות שלאחר השמיטה, יש לקיים מעמד עבור כל עם ישראל, בו קורא המלך מספר התורה ומעורר את העם כולו לחזק את החיבור האישי שלהם עם בורא-עולם.

מורה הנבוכים, הרמב"ם, מסביר כי יש להתייחס למעמד הַקְהֵל כאל מעמד הר סיני. הוא כותב על היחס לאירוע זה ולדברים הנאמרים בו על-ידי המלך, כאילו כעת נאמרו כציוויים מפי הבורא במעמד מתן תורה. הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א הקביל זאת להבדל בין שמיעה לראיה. לא מספיק שהדור הצעיר רק ישמע על אירוע מתן תורה, יזכור וידע שהיה מאורע שכזה. על הדור הצעיר "לראות את הקולות", לחוות בעצמו ולחיות מחדש את הרגע בו הוא מצטווה על קיום המצוות ומחליט להתמסר עבור רצון ה'.

גם אתה יכול

כיום, כאשר בית המקדש עדיין חרב, אנו לא יכולים לקיים את טקס ההַקְהֵל כפי שהוא מתואר בתורה. לכן הכריז הרבי מלך המשיח שליט"א על השנה כולה כשנת הַקְהֵל. שנה שבה האתגר הוא להחיות את החוויה היהודית. להיכנס למעמד מתן תורה ולחקוק אותו בלבנו. איך עושים את זה? אומרים רעיון יהודי בכל התקהלות. אבל יש דרך טובה יותר: אפשר להרגיש ממש במתן תורה, אם נקדיש את השנה הקרובה להיכרות עם דמותו של משה רבינו של הדור.

הַקְהֵל זו הזדמנות מצויינת לדעת קצת יותר על מי שהופך את היהדות הסיסטמטית והחוקית לדבר חי ומלא צבע, למי שהופך את התורה והמצוות לחוויה אהובה שהיא חלק מהחיים. השנה כדאי לחוות את היהדות מקרוב, באמצעות היכרות עם הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א. צפיה בסרטונים שלו, לימוד רעיונות מתורתו, קיום הוראותיו ועצותיו, וכתיבה אליו לבקשת ברכה ועצה, הם חלק מהדרכים להתחבר למשה רבינו של 2022, ולחוות את מתן תורה כאן ועכשיו.

בגדול ובקטן: כך תקהילו בכל המגרשים

להרוג את המוות: חבל התליה של הרוע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...