• ב"ה ימות המשיח!
  • ח' ניסן התשפ"ד (16.04.2024) פרשת מצורע

בגדול ובקטן: כך תקהילו בכל המגרשים

מה הקשר בין שיחת הפסקה ידידותית בעבודה, לבין אירוע ענק בהשתתפות אלפי אנשים? • שנת הקהל שמה דגש על סדרת פעולות שנראות שונות במבט ראשון, אבל אם נחשוב, נגלה את המשותף לכל ה"הקהלים" • איך נצליח לנצל את כל מה שיש להקהל להציע לנו - כעם, כחברה, כמשפחה, וכפרט
בגדול ובקטן: כך תקהילו בכל המגרשים
40.000 איש בכינוס הקהל הקודם בכיכר רבין, בארגון האגודה למען הגאולה האמיתית והשלימה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

הַקְהֵל היא שנה החודרת לפרטיות. אך גם לכלליות. זהו כל הרעיון הטמון במילה העוצמתית 'הַקְהֵל' - חיבור של יחידים לקהל אחד גדול. לכן גם הרעיון של שנה זו עובר כחוט השדרה בכל סוגי האירועים שעוברים עלינו לאורכה. שהרי לא משנה אם אתם גבר או אישה, מבוגר או צעיר, עני או עשיר, מלומד או איש פשוט, מעמד הַקְהֵל היה מיועד לכולם, וכמוהו גם שנת הַקְהֵל - מיועדת לכולם, בכל מקום, בכל זמן, ובכל סיטואציה.

זה עשוי להישמע כמו קלישאה של איקאה… כי לכאורה, כך נדמה לנו, אין דבר שבאמת מתאים להכל. אך תפקידו של ההַקְהֵל הוא לגלות כיצד בכל פרט בחיים שלנו, הנקודה המרכזית היא מציאות הבורא. אז אנחנו כאן כדי לנסות להבין באופן מעשי, לאיזה תחומים בחיינו בשנה הקרובה כדאי שנפלוש עם רעיון ההַקְהֵל, וכיצד. כמובן שאת הסקירה הזו נבצע על-פי הדברים אותם אמר מי שחידש את המושג 'שנת הַקְהֵל' והפך אותו למיזם יהודי חסר תקדים - הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א.

החצוצרה עליך?

דבר ראשון, באופן כללי הוא מורה כי על כל יהודי מוטל להיות השנה "יהודי של הקהל", אחד כזה שזהו סימן הזיהוי שלו. בדיוק כפי שמספר המדרש על מעמד הַקְהֵל בבית המקדש, לפניו נהגו הכהנים להריע בחצוצרות: "כל כהן שאין בידו חצוצרות, אומרים - דומה שאין כהן הוא". כפי שתפקידו של הכהן הוא חד-משמעי, להודיע לעם על מעמד הַקְהֵל, ומי שלא עושה זאת - מועל בתפקידו, כך גם היום, תפקידו של כל יהודי הוא ליידע את כל סביבתו על שנת הַקְהֵל, ולפעול במרץ להקהלת יהודים נוספים על-מנת להגביר בהם את יראת השם.

בשנה זו יש לשים דגש לשתף את כל הסוגים בעם ישראל. גם אלו שבשגרה אנו מחשיבים אותם ל"רחוקים", ונראה כאילו הם מתנכרים לזהותם היהודית, עלינו לסייע להם לגלות בתוכם את הניצוץ היהודי ולהכניס אותם למעגל פעולות הַקְהֵל, כדי שגם הם יזכו לרענן ולהחיות את יהדותם. שנת הַקְהֵל מתאפיינת בעיקר בכינוסים. כינוסים אלו הם מעין הכינוס הגדול שהיה נערך בבית המקדש, ונקראים 'כינוסי הַקְהֵל'. על הכינוס להיות בעל תכנית המחזקת את חיבור המשתתפים ליהדות - זאת באמצעות שלושה חלקים: דברי תורה, תפילה משותפת לבורא, ונתינת צדקה.

כיאה לשנת הַקְהֵל, יש להדגיש בכינוסים אלו את מעלתם וזכותם של עם ישראל, לדבר בשבח היהודים ולא באופן שלילי. בנוסף לצורך לקיים כינוסי-ענק גדולים ככל שניתן, יש לערוך כינוסים שגרתיים בסביבה היום-יומית, אפילו בבית עם המשפחה, ואפילו בינינו לבין עצמנו… יש לנצל כל הזדמנות אפשרית לאורך השנה לערוך כינוסים כאלו, אך בעיקר יש לשים דגש על זמנים מיוחדים בלוח השנה היהודי - חגים ותאריכים בעלי משמעות מיוחדת, הם זמנים מתאימים במיוחד לכינוסי הַקְהֵל.

היהדות מתכוננת

אמנם כינוס הַקְהֵל עם עצמי נשמע צעד קצת מוזר ותמהוני, אך אם נבין רגע את מעלתו של כינוס הַקְהֵל רגיל, נראה כי אותו אפקט בדיוק יכול לעבוד עלינו גם באופן פרטי. בכינוס הַקְהֵל בו משתתפים אנשים שונים, הרעיון הוא כמו במעמד הַקְהֵל - לקחת כל אחד ואחת עם מעלותיו ויתרונותיו, ולאחד את כל היופי שיש בכולנו כפרטים, לדבר אחד גדול, יפה ועוצמתי - עם ישראל. כך נראה כינוס הקהל שאנו עושים עם כמה משתתפים, כל אחד תורם את ייחודיותו ואת מעלתו, והסך הכללי של כולנו מסייע לכל המשתתפים להיות יהודים טובים יותר. בכינוס הַקְהֵל אישי, שלי עם עצמי, תפקידנו הוא להקהיל יחד את כל כוחות נפשנו, את כל התכונות שלנו והיכולות שלנו, ולבחון כיצד אנו מאחדים את כל הטוב שיש בתוכנו לאישיות של יהודי אחד, עוצמתי ופעיל, למען רצון הבורא.

הרבי מלך המשיח שליט"א מסביר כי הַקְהֵל פונה לכולם. יש לשים דגש על ילדים במיוחד, כדאי לערוך אותו מידי שבת, יש לקיים כינוסים כאלו במסגרת כל מוסד וקהילה, אך גם במסגרת הבלתי-פורמלית. הוא הדגיש כי אמנם זהו ציווי כללי על כל עם ישראל, אך זו היא חובה פרטית המוטלת על כל אחד - "בעניין זה לא מוציאים ידי חובה אף אחד", אמר, בהתכוונו לכך שאין לסמוך על פעולות הַקְהֵל שאחרים עושים, וכל אחד מוכרח לפעול בזה בעצמו.

הוא אף אומר שהַקְהֵל צריך להיעשות בכל הדרכים, הן באירועים ציבוריים, הן בפגישה פרטית עם אנשים, וגם בכל מדיום שהוא - בתקשורת, במדיה, בשיחת טלפון ובראיון עיתונאי. למעשה, על כל אחד מאיתנו להשקיע מחשבה - כיצד נוכל להפוך לסביבתנו את חווית היהדות לעוצמתית ומשמעותית יותר? כיום, כאשר משימתה המרכזית של היהדות היא להיות מוכנים בפועל לקבלת פניו של מלך המשיח - הרבי שליט"א, הרי שזהו תפקידו העיקרי של "יהודי של הקהל" - לסייע לסביבתו ומכריו להתכונן לביאתו, מכל הלב ובכל הנשמה.

רק אחד יכול האיש שסוחף את העם כולו

בתוך השבר והכאב הגדול, מצאנו אור בקצה המנהרה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...