• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

רק אחד יכול האיש שסוחף את העם כולו

לפרויקט ענק, סוחף ומלהיב, דרושה אישיות מיוחדת במינה, שביכולתה לסחוף עם שלם סביב ליבת חייו • לא הרבה אנשים מסוגלים לשמש כמנהיגי ענק, ובד-בבד לתת את היחס האישי לילד הקטן שבצד • על דמותו של גיבור מעמד הקהל, זה שבו תלויה ההצלחה של הכל
רק אחד יכול האיש שסוחף את העם כולו רק אחד יכול האיש שסוחף את העם כולו
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

אם היו מציעים לכם משימת ענק, גדולה ומכובדת, סביר להניח שהייתם רוצים להתגייס אליה. אבל דבר ראשון, הייתם בודקים את הנתון הבסיסי - האם ביכולתכם לעמוד בה? כל צעיר שמתגייס לקורס טייס, שואל את עצמו לפני זה בכנות המקסימלית - האם אני יכול? אז כן. יש משימות קשות ומורכבות, שלא מיועדות לכל אחד. את אחת מן המשימות האלו אנחנו נפגוש השנה בעוצמה רבה - זהו התפקיד אותו הטיל הבורא על מלכי ישראל לדורותיהם, להקהיל את עם ישראל כולו, לאחד אותו ולהבעיר בלבו את החיבור הבלתי-מתפשר עם אביו שבשמיים ותורתו הקדושה.

כך הופך המלך להיות "השחקן המרכזי" בטקס ההַקְהֵל בבית המקדש. הטקס שמטרתו היא "לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם. וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת. וּבְנֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ יִשְׁמְעוּ וְלָמְדוּ לְיִרְאָה אֶת ה' אֱלֹקֵיכֶם כָּל הַיָּמִים אֲשֶׁר אַתֶּם חַיִּים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ". האיש שצריך לקחת את כל חלקי ורבדי העם, ולחבר אותם ללהט היהודי, הוא המלך.

בעם ישראל היו קיימים מאז ומתמיד תפקידים חשובים. תחת מלכותו של הבורא, הקדוש ברוך הוא - יש את נשיא הסנהדרין, יש את הכהן הגדול האמון על עבודת הכהנים בבית המקדש, ויש את גדולי החכמים, התנאים ופוסקי ההלכה. אך המלך מסמל משהו שונה וייחודי. המלך הוא דמות בלעדית שרק לה הכוח והיכולת לחולל בצורה מוצלחת את רעיון ההַקְהֵל.

כך עובדת הנוסחה

בוא ננסה להבין לרגע מה זה. המלך הוא אדם בשר-ודם, שמעת קבלתו את המלוכה על עם ישראל, הוא מכיל בתוכו את "ספירת המלכות" - האור האלוקי שמטרתו להביא את מלכות השם בעולם לידי גילוי, באמצעות דאגתו לכך שהעם יקיים את מצוות התורה. כמו כן, בהיות המלך בטל לספירת המלכות עליו להשגיח על כבודו, ולכן "מלך שמחל על כבודו - אין כבודו מחול".

באישיותו של המלך קיימים שני מרכיבים הנראים הפוכים, אך הם אלו שיוצרים את התוצאה הסופית של מלך ישראל. מחד, אמרו חז"ל, "אין מלך בלא עם". כלומר, מינויו של המלך תלוי ברצון והכתרת העם. אך מאידך גיסא, המלך חייב להיות באופן של רוממות והתנשאות לגבי העם. לאחר קבלת האמון של העם, הוא המולך והמנהיג שלהם.

תפקידיו של המלך בעם ישראל מתחלקים לרובד ה"טכני" ולרובד הרוחני יותר. הראשון, הוא הנהגת העם בדרך התורה והמצוות. לסייע לעם למלא את רצון הבורא ולנהל תשתית חברתית שתאפשר זאת. התפקיד השני הוא תפקיד רוחני - דמותו של המלך היא ה"צינור" המאפשר את השפעת "יראה עילאה" לעם, הוא הנותן לעם את היכולת לביטול מוחלט כלפי הבורא, ומעביר לכל יהודי את הקשר הטבעי והעמוק עם אביו שבשמיים.

בעם ישראל קיימות נשמות רבות שכדי להיות בטלות לקדוש-ברוך-הוא ולחוש אותו במידה מספקת, הן מוכרחות למציאותו של המלך. זוהי הסיבה לכך שיש בתורה מצווה על עם ישראל למנות עליהם מלך - כיוון שבאמצעות ביטולם של היהודים למלך, שהוא עצמו בטל כליל כלפי הבורא, נעשה היהודי קשור באופן ממשי עם הבורא בעצמו. מסיבה זו ניתנה המלוכה לדוד המלך, מכיון שהוא היה בדרגה של ביטול גמור להשם, עד שאמר על עצמו בתהילים: "אם לא שויתי ודוממתי נפשי". כלומר, נפשו הייתה בביטול גמור כל כך לקב"ה עד שאפילו אבריו הגשמיים לא יכלו לנוע ללא רצון השם.

הבורא הוא הריבון

החיבור הכביכול בלתי-אפשרי הזה, בין אדם גשמי עם ידיים ורגליים כמונו, לבין התקשרות מוחלטת עם הקדוש ברוך הוא - הוא משימתו של מלך ישראל. מרכז תפקידו מתבטא במעמד הַקְהֵל, כאשר כל העם מתקבצים יחד במטרה לעורר בליבם את האש היהודית של שמירה על התורה והמצוות, להתגבר על תעתועי העולם שסביב ולהיזכר במציאות האמיתית - ש"אין עוד מלבדו".

הקדוש ברוך הוא מרומם מאיתנו לחלוטין. אין לו דמות הגוף כמו שיש לנו, ואיננו יכולים לפגוש ולהכיר אותו "בגובה העיניים". בדיוק עבור זה הוא שלח עבורנו מלך. אחד שמשמש שגרירו של הבורא כאן בעולם. אדם כמונו, שאנו יכולים לשוחח איתו, להכיר אותו ולהיקשר אליו - ובמקביל הוא דבק לגמרי ובטל לחלוטין למציאותו האמיתית - בורא העולם.

לכן מי שהזריק חיות וצבע חדש במצוות הַקְהֵל בדורנו הוא מי שמשמש כיום כ"מלך ישראל", מלך המשיח שיגאל אותנו בקרוב, צאצא ישיר למשפחת המלוכה של דוד המלך, מי שמקדיש את כל חייו למשימת המלך - חיבור עם ישראל באופן גשמי ואישי לבוראו - הרבי מליובאוויטש שליט"א. דווקא לו יש את היכולת לקיים בקרבנו את אפקט ההַקְהֵל, את החידוש החוויתי של היהדות בתוכנו.

הגברת הקשר שלנו עם הרבי מלך המשיח שליט"א, באמצעות כתיבה אליו, לימוד מתורותיו, צפיה בסרטונים שלו, התבוננות בתמונות שלו, היכרות עם תולדות חייו וסיפורים אודותיו, ובעיקר - קיום הוראותיו ועצותיו, היא המחברת אותנו למלך של עם ישראל, שמחבר אותנו ישר למעלה. כיום אנחנו מבצעים זאת כתהליך סגולי, אך בקרוב מאוד, כאשר הוא יתגלה בתור מלך המשיח בעולם כולו, בגאולה השלימה, אז נראה זאת בגלוי, ונחוש את הקירבה הממשית לבורא, באמצעות הקירבה הגשמית אליו.

השנה שהיתה, מסקנה שכדאי לזכור מתשפ״ב

להרוג את המוות: חבל התליה של הרוע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...