• ב"ה ימות המשיח!
  • ט"ז תמוז התשפ"ד (22.07.2024) פרשת בלק

התכנית השפויה לתיקון מערכת המשפט

לא בטחון, יוקר המחיה, או כלכלה • הנושא המהותי העומד בעין הסערה של מערכת הבחירות הנוכחית הוא מערכת המשפט ואכיפת החוק • החשש מריסוק המערכת והרס הדמוקרטיה מטריד רבים • אז החלטנו לבדוק: איך מתקנים בצורה מאוזנת ואחראית את המערכת?
התכנית השפויה לתיקון מערכת המשפט
תיקון ולא ריסוק. אולם בית המשפט העליון בירושלים
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

האם מערכת המשפט האקטיבי היא גולם שקם על יוצרו, אם שמא היא התגלמותה של החזון הדמוקרטי - איזונים ובלמים שיעמדו איתן להגן על כבוד האדם וחירותו מול דורסנות הרוב? שאלה שנשמעת עניינית ותמימה, הפכה במרוצת השנים האחרונות לאמוציונלית ויצרית. מערכת המשפט ואכיפת החוק מוצאת את עצמה עומדת במוקד השיח הציבורי, כאשר לדעת רבים מהפרשנים וגם הפוליטיקאים - היא סלע המחלוקת האידיאולוגית בישראל.

הציבוריות בישראל חפה כמעט מן הדעה לפיה המערכת מושלמת ולא זקוקה לכל שיפור. לכולם ברור שדרוש שינוי, ומערכת חשובה כל-כך ומרכזית בחיי האזרח, עליה להתנהל באופן נכון יותר לטובת החברה כולה. אלו מבטיחים שינוי מן היסוד והסדרת המצב, ומתנגדיהם חרדים מרמיסה סופית של מוסדות המשפט, ומהצגת הרס המערכת כתיקון תמים וחיובי.

אך אפשר בהחלט לשער כי אף אחד מן הצדדים אינו משוכנע לחלוטין בעמדתו. רבים בימין, המצדדים בלהט בשינוי רב מערכתי בכל תחום המשפט, חוששים בסתר ליבם מהחלשה דרמטית של המערכת עד כדי נטילת היכולת ממנה להגן על הצדק והיושר ולהעניק את הזכויות הבסיסיות לאזרח הקטן. הם חוששים כי בסופו של דבר, המהלך עשוי להתנהל בצורה לא נכונה ולגרור חברה פחות הוגנת ומאוזנת.

עקיפת החוק

גם בקרב "חסידי" מערכת המשפט החרדים לגורלה, ומסבירים השכם והערב כי נגיעה כל שהיא במערכת כמוה כהרס הדמוקרטיה - גם הם חוששים בסתר מריקבון כללי שפושה במערכת, ולבסוף יאפשר לקבוצה קטנת מספר ורבת כוח, לנהל את הציבור כולו לפי אמות מידה פרטיות וללא כל חתירה לצדק והוגנות אמיתית. אך למרות החששות הרבים, נאלץ כל אחד לבחור צד ולקחת סיכון לגבי תופעות הלוואי העשויות להיווצר משיטתו.

אם נרצה להבין מה היא השיטה לתיקון מערכת המשפט אותה מציעה היהדות, נעצור לרגע קט במושג "שופט". השופט לאורך הדורות בעם ישראל הוא אחד מתפקידיו של המנהיג הרוחני. השופט הוא זה שמבהיר לעם מה עליו לעשות בכל סיטואציה ומה רצונו של הקדוש ברוך הוא כעת בתרחיש המסויים אליו נקלענו. תפקידו של השופט הוא לבחון היטב את המצב, לתחקר את הנוגעים בדבר, ולפסוק כיצד יש להתנהג.

הוראתו של השופט, על פי ההלכה, מחייבת כל יהודי לקיים את פסק הדין שלו. על פי היהדות, אחת מן החובות הבסיסיות היא הציות המוחלט לדברי השופט, אותם הוא מסיק על פי הידע הרחב בו הוא ניחן ואותו הוא למד. קיומם של השופטים, הדיינים, כמנהיגי העם - הוא חשוב כל-כך, עד שיש עליו מצווה מפורשת וחשובה בתורה, שעל שמה נקראה פרשה שלימה בתורה, הנקראת בכל שנה בחודש זה. שם מצווה הקדוש ברוך הוא לעם ישראל "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך" - עליך למנות שופטים שיורו לעם כיצד לנהוג, ושוטרים שיהיו הכוח האוכף של השופטים, וידאגו להוציא לפועל את פסקי השופטים. תפקידם של השוטרים חשוב כל-כך בהשלטת הנהגת השופטים, עד כדי כך שנאמר בגמרא: "אם אין שוטר אין שופט".

חשיבותו הגדולה של השוטר מביאה לתמיהה כאשר בקטעים בהם אנו מתפללים להשבת השפיטה היהודית, איננו מתפללים להופעת הצמד שופט-שוטר, אלא לשיתוף פעולה חדש ומעניין. בתפילת העמידה אנו מתפללים שלוש פעמים בכל יום: "השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה", גם בתנ"ך מבטיח הנביא ישעיה בנבואתו על הגאולה "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה". השוטר נעלם מהסיפור, ואת מקומו בעבודה לצד השופט מחליף מינוי חדש - יועץ.

שופט בגובה העיניים

זהו המודל המשפטי של עידן הגאולה. אין עוד צורך בשיטת המקל. הטוב שולט אז על העולם, הרע יוצא מהתמונה, והתנגדות האזרח לקבלת פסיקת השופט איננה עוד חלק מהמערכת. חלק בלתי נפרד מהתהליך הזה, הוא החלפת השוטר ביועץ - במקום לכפות על האדם את קיום הפסיקה, מגיע אדם שמדבר איתו בגובה העיניים, בידידות, ומעניק לו עצה טובה. הוא מבאר לו את הנכון והמובן מאליו - קיום פסיקת השופט הוא טוב עבורך.

כאשר אנו מבררים במקורות מי הוא המנהיג היהודי בימינו שנחשב לשופט - האיש שמגלה את רצונו של הבורא לעם, ודואג לקיומו. אין ספק כי מדובר במי שמביא את דבר הקדוש ברוך הוא, התורה והיהדות, למליוני יהודים בעולם כולו, במהפכה שאין דומה לה - הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א, הוא "שופט" דורנו. הוא האדם שממונה לומר לעם ישראל את אשר יש לעשות בכל סיטואציה - הגדרת מיהו יהודי, עסקאות שלום עם הפלסטינים, וגם הנחת תפילין שגרתית בכל יום. הוא המנהיג הרוחני של העם היהודי, שממלא את תפקידו בדבקות ומסירות.

אך הוא איננו רק שופט. הוא גם יועץ. וזהו החידוש הגדול של מלך המשיח. בשונה מדורות רבים בעבר, השופט של דורנו איננו משתמש בשוטרים. הוא לא כופה, הוא לא מאיים, הוא לא צועק. הרבי מלך המשיח שליט"א מאיר את העולם ביהדות באמצעות חיוכו הכובש, הסברתו הגאונית והשכלית לכל דבר, יחסו האישי והמסור לכל יהודי ויהודיה, ואהבתו ההדדית לכל אחד באשר הוא.

כך עלינו לשנות את שיטת השפיטה. עלינו להבין כי בדור הגאולה אין להסתכל עוד על הרבי שליט״א מלך המשיח כ"מטיף" חלילה, או מכריח. עלינו להתחבר באופן אישי לדמותו, להכירו, לצפות בסרטוני וידאו בהם הוא מדבר, לקרוא סיפורים עליו, ללמוד מתורתו הענקית והמפעימה. להתחבר לדמותו בגובה העיניים, ולהפוך את השופט הסמכותי והקדוש, ליועץ אהוב וחלק בלתי נפרד מאישיותנו. זו המהפכה המשפטית הנכונה.

הוד מלכותה איננה, יש גם משמעות יהודית

מערכת הביטחון תאשר בקרוב את דבר חיסולו של מוחמד דף ובכירים נוספים

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...