• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

חודש אלול רק מתחיל, אך עבודת התשובה מאחורינו

בשנים האחרונות אירעה תפנית חדה בעולם התשובה • אין עוד צורך חיוני בחודש של מרירות ועצב • חודש אלול לובש פנים חדשות, שמחות ומאירות
חודש אלול רק מתחיל, אך עבודת התשובה מאחורינו
מסימני חודש אלול: תקיעת שופר והתעוררות לתשובה
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בשיח הישראלי אנו מורגלים להבין את המונח 'חזרה בתשובה' עם מעשה של עזיבת החברה הכללית, התנזרות מהנאות העולם, שינוי קיצוני באורח החיים, ומהפך מקצה לקצה.

אך מעניין לגלות כי גם בקרב צדיקים גדולים רווח האיחול 'שנזכה לחזור בתשובה'. המילה תשובה מגיעה משורש שיבה, חזרה - ומשמעה הוא חזרת הנפש למקורה, הקדוש ברוך הוא.

חודש אלול, חודש התשובה, סימל מאז ומעולם את תיקון המעשים הלא-טובים שעשינו במשך השנה, ותשובה על כל מה שלא היה ראוי במעשינו. אך המונח תשובה, כפי שהסברנו אותו כעת, איננו מתקשר רק להיבט השלילי - התנצלות והבעת צער על מעשים לא ראויים, אלא שיבת הנפש לקרבת הבורא - התעלות רוחנית, שמחה וחיובית. לכן, מאז הוקמה תנועת החסידות ובמיוחד בדברי הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א, ניתן דגש מיוחד על כך שחודש אלול אינו שם נרדף לצער ופחד מאימת יום הדין. להיפך, אלול הוא חודש הרחמים - החודש שמבטא את אהבתו הבלתי-מוגבלת של הבורא אלינו, בניו, ומאפשר לנו להתקרב אליו באופן מיוחד בשמחה מחודשת.

כאן, כאשר אנחנו מדברים על העבודה הפרטית של כל אחד בחודש אלול, ראוי לציין את המוסבר בתורת החסידות על הדרגה המיוחדת שמאירה באופן יחודי בחודש אלול - אלו הן י"ג מידות הרחמים, שלוש עשרה מידות מיוחדות המגלות את קרבתו ואהבתו ללא-תנאים של הקדוש ברוך הוא אלינו, הן המאפשרות את השיח הפתוח שיש לנו עם הבורא בחודש זה, הן אלו שנותנות לנו את ההזדמנות להתקרב אליו שוב, מבלי להביט על כל מה שמפריע ומעיק. בעל התניא המשיל זאת למלך מרומם שנמצא כל השנה בארמונו ובני העם הפשוטים אינם יכולים לגשת אליו, אך פעם בשנה הוא יוצא לשדה בפנים מאירות ומשוחח בשמחה עם כל אחד, ללא הבדלי מעמדות. זהו חודש אלול.

את עבודת התשובה יש לחלק לשניים - עבודתו הפרטית של כל אחד, והמצב הכללי של עם ישראל כולו. לעיתים עשויה לעלות בלבנו מחשבה - אם אני אנהג כמו שצריך, הרי שאת נפשי הצלתי, אך מצב העם בכללותו הוא מורכב כל-כך, עד שאינני רואה אפשרות שהעם יתחזק ויחזור בתשובה, ממילא גאולה כללית לעם כולו לא נראית לי הגיונית. אך אם נקשיב לדברי הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א, נגלה כי מדובר בטעות.

בדבריו אודות כך שהגאולה קרובה מתמיד והיא עשויה להתרחש בכל רגע, הסביר כי עבודת התשובה המוטלת על עם ישראל בכדי שיזכו לגאולה - כבר הסתיימה! במשך הדורות יהודים עשו כל-כך הרבה מצוות ומעשים טובים, כך שהושלמה העבודה הנדרשת. גם ביחס ליהודי דורנו, הוא הסביר כי כל יהודי הרהר פעם אחת בלבו כי ברצונו להתקרב לבורא, והצטער על מעשים לא ראויים שעשה. הוא הסביר כי מחשבה זו נחשבת כתשובה, וממילא כל יהודי עשה תשובה, והעם מוכן לגאולה.

לגבי הבעיות שאנו מכירים בתוכנו, הרגלים לא ראויים שלנו ודברים בהם אנו צריכים להתחזק, הסביר הרבי מלך המשיח שליט"א כי אכן יש לשים לב לבעיות אלו, אצל כל אחד מאיתנו, אך לא להחשיבם כמכשול עבור הגאולה כולה, אלא כפרט טכני הדורש תיקון. כמו פצע קטן בגוף האדם, שאיננו הופך את האיש לחולה מסוכן. כך גם אנו, בחודש אלול זה, מתקנים את הבעיות הקטנות מתוך שמחה, על כך שאנו זוכים להתקרב לבורא, ובעיקר על כך שאלו הם תיקונים קטנים ואחרונים, לקראת הגעת הגאולה השלימה בקרוב ממש.

סיכול ממוקד: כך ימגר מלך המשיח את המחבלים ותומכי הטרור

להרוג את המוות: חבל התליה של הרוע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...