• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

האם האברכים יאלצו לצאת לעבוד עקב חוסר בחומר לימוד?

בקרוב, באופן ודאי, יתחולל שינוי עצום בעולם הישיבות והכוללים • המצב החדש יציב את בחורי הישיבות והאברכים מול שאלה - מה עושים כעת? • את התשובה, תמצאו כאן
האם האברכים יאלצו לצאת לעבוד עקב חוסר בחומר לימוד?
תלמידי ישיבה שקועים בלימודם. בקרוב שינוי? (צילום: Wikipedia ,Shneur Zalman)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

מטרת החיים היהודיים לאורך ההיסטוריה היא ההגעה אל העידן בפתחו אנו עומדים כעת. עבור רגעים אלו למדו יהודים תורה במשך אלפי שנים, קיימו מצוות ושימרו את הגחלת היהודית תוך מסירות נפש ומלחמה על שמירת הקשר הנצחי בין העם היהודי לאלוקיו.

מטרת המסע האינסופי הזה היתה אחת: להגיע אל הגאולה, אל ימות המשיח. קיום רצונו של הבורא הוא למעשה השכנתו כאן בעולם, והפיכת העולם הגשמי לכזה המסוגל להכיל בתוכו את נוכחות הבורא באופן גלוי ומוחשי, כאשר תהליך זה יושלם, תתרחש הגאולה, וזה עומד להיות בקרוב מאוד.

אך האם יתכן שדווקא המעשה הספציפי המזוהה יותר מכל עם המאמצים להבאת הגאולה, עומד בסימן שאלה מאז שתגיע הגאולה?

אחד ממאפייניה הבולטים של הגאולה הוא המנוחה והרגיעה מעבודת הגלות האינטנסיבית והמורכבת לעיתים. אנו מוצאים במקורות אמירות ברורות על-כך שבשלב מסויים לאחר הגאולה, תסתיים משימת לימוד התורה, ועם ישראל יהיה זכאי למנוחה ממצווה מרכזית זו.

דווקא בגאולה

לא מדובר חלילה בהיתר לפורקן או שבירת כללים, אלא בתהליך מובנה ממנו מורכבת הגאולה, כאשר בשלב מסוים מצד הציווי ורצונו של אלוקים יכול עם ישראל "לנפוש" ולנוח מלימוד התורה, מחמת העובדה שיושלם הלימוד ובשלב הראשון של הגאולה יגיע העם למצב בו הוא רכש ידיעה בכל התורה כולה, כך שאין מה להוסיף על ידיעתו.

מהלך זה, בו מסתיים שלב הפלפולים וההעמקה בתורה והיהודי מגיע למצב בו הוא יודע את התורה באופן מיושב וברור, הוא איננו רק אמירה סתומה של הבטחות הנביא על הגאולה, הוא מתחייב מצד ההגיון.

שכן, הסיבה לכך שכיום לא קיים גבול להעמקה ופלפול בלימוד התורה, היא דווקא הגלות. סיטואציה זו גורמת לחילוקי דרגות בהבנה ובקרבה להקב"ה. בזמן הגלות קיימת תמיד האופציה עבור האדם להתקדם יותר ולהתקרב יותר, להוסיף מאמץ ויגיעה ולעלות ממקום נחות יחסית למקום גבוה יותר. בזמן הגלות, כאשר קיימים קשיים וחושך, תמיד יש לאן להתקדם, ותמיד יש מכשולים ומניעות שאפשר לגבור עליהם ולעקוף אותם.

לכן בנתיים, ישנה הבנה בלימוד התורה שעדיין איננה מחודדת דיה, וככל שהחושך והמכשולים לא עזבו אותנו, עדיין נוכל להתגבר עליהם ובעזרת מאמץ לגלות הבנה נוספת, עמוקה יותר בלימוד התורה, ובכך להתחבר יותר לקב"ה.

אך כאשר החושך תם, המכשולים סרים והגלות מסתיימת - אז מאיר אור הגאולה. ובזמן הגאולה, כאשר הכל ברור ואין על מה להתווכח ומה ללבן, לימוד התורה הופך להיות פשוט ומהיר יותר, כך שכעבור זמן קצר - מתחילה מנוחה מלימוד התורה.

תורת הנצח

אך רגע, הדבר נשמע לא ממש סביר. דווקא בזמן הנעלה ביותר בקיומו של העולם, בזמן הגאולה, דווקא אז עם ישראל לא ילמד תורה? הרי לימוד התורה הוא לימוד חכמתו של הקב"ה, הוא הדרך הטובה ביותר להתחבר עמו, וכיצד אמצעי זה לא יתקיים בזמן הגאולה?!

אז זהו, שלא בדיוק יתבטל. הדבר אותו נסיים ללמוד כשנגיע לתקופה זו, הם חידושים ופלפולים המוכרים לנו כיום, סודות שהוטמנו בתורה עוד בזמן מתן תורה, וכיום אנו זוכים להעמיק ולהגיע אל תוכנם. אך בגאולה, כאשר יתגלה הקשר העוצמתי של היהודי עם בוראו, לא נצטרך לחשוף רק סודות הטמונים בתורה, אלא אז נעלה בלימוד לדרגה גבוהה יותר, כאשר עם ישראל יחדש חידושים חדשים לגמרי בלימוד התורה, שאפילו אינם טמונים כעת בתוכה, רק בכוח הקשר העצום שלו עם אלוקים, הגובר ועולה בגדולתו על כללי התורה המוכרים לנו כיום.

מקורות: סיום מסכת תמיד; סיום מסכת ברכות; לקוטי הש"ס (האריז"ל) סיום מסכת ברכות; ספר המאמרים (מלוקט) חלק ו' - הדרן על מסכתות ברכות ומועד קטן (הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א).

בקרוב: בתי הכנסת יעלמו מהנוף העירוני

בתוך השבר והכאב הגדול, מצאנו אור בקצה המנהרה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...