• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

מבלי לצאת מהבית: כך תשתתפו אקטיבית בבניין המקדש

על עיון שיכול לעשות, ואבלות וחורבן שמתחלפים בשמחה וכיסופים. פסיביות שיכולה בו זמנית להיות אקטיבית, והרגעים האחרונים שנותרו לנצל את כל זה
מבלי לצאת מהבית: כך תשתתפו אקטיבית בבניין המקדש
(צילום מסך יוטיוב)
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

המצווה העשרים לפי מניין הרמב"ם מבין 613 המצוות, היא "ועשו לי מקדש", לבנות את בית הבחירה. בדיוק כמו כל שאר המצוות, מוטלת על כלל העם היהודי מצוות עשה המחייבת עשייה אקטיבית - לבנות את בית המקדש.

בטרם תמהרו להזמין דחפור להר הבית על מנת להתחיל ביישור השטח לבנייה, מוטב שתדעו כי על פי הפסיקה ההלכתית מי שיבנה את בית המקדש השלישי הוא מלך המשיח, וייתכן אף שנוכל לסייע לו. אבל כל עוד מלך המשיח לא ניצב באזור - לא מומלץ להזמין את הדחפורים.

אבל שימו לב: ביהדות פירושה של מצוות עשה הוא חיוב תמידי. והיות ומצוות בניית המקדש היא חיוב תמידי על כל יהודי גם באופן פרטי, נשאלת השאלה כיצד ניתן לקיים זאת?

בימי בין המצרים בהם אנו מתאבלים על חורבן הבית, והציפייה לבניין הבית השלישי גוברת, ההרהורים על מצווה זו גוברים יותר מתמיד. והתשוקה והרצון העזים לראות את מנופי הבנייה עולים על הר הבית, ומקימים כבר את הבית היהודי המפורסם ביותר - גוברים ומעיקים.

כאן בונים

יחזקאל בן בוזי שימש כנביא בתקופת קו התפר שבין סוף ימי בית ראשון לחורבנו וגלות בבל שלאחר מכן. בשהותו בבבל יחד עם אחיו הגולים, מתגלה אליו השם ומורה לו שילך להודיע לבני ישראל את תבנית הבית השלישי. יחזקאל חפץ להבין, מדוע לצער את הגולים שגם כך אבלים על בית המקדש הראשון שרובם ראו את חורבנו בעיניהם, ולספר להם על תבנית הבית השלישי?

מדרש תנחומא מתאר כי השם ענה לו בתגובה "ובשביל שבני נתונים בגולה יהא בניין ביתי בטל?" מהי אם כן האפשרות לבנות את בית המקדש, כאשר היהודים נמצאים בגולה הבבלית? "אמר לו הקדוש ברוך הוא, גדול קרייתה בתורה כבניינה. לך אמור להם ויתעסקו לקרות צורת הבית בתורה. ובשכר קרייתה שיתעסקו לקרות בה, אני מעלה עליהם כאילו הם עוסקים בבניין הבית".

בשנת תשל"ו יצא הרבי שליט"א מלך המשיח בהוראה ייחודית, ללמוד בימי בין המצרים שבין שבעה-עשר בתמוז לתשעה במנחם-אב, בענייני בית המקדש. כך אפשר לבנות את בית המקדש ולזכות במצווה החשובה והנכספת.

הרבי שליט"א מלך המשיח הסביר עוד, כי על בסיס דברי המדרש שהלימוד בענייני המקדש נחשב לבנייה. אין מדובר כאן רק בפרס ניחומין, בו הבורא ברחמיו הגדולים רואה בצערנו בגלות ובהשתוקקתנו לבניין המקדש, ומעלה עלינו כאילו בנינו אותו. אלא מדובר כאן בחלק ממשי ומעשי של הבנייה.

בלי טרקטור

כשניגשים לבנות בניין רגיל, לא ניתן להוריד לשטח טרקטורים ופועלים ולהניח להם לעשות ככל העולה על רוחם. במקרה כזה יקח זמן רב לתקן את הבוקה ומבולקה שתשתרר באתר הבנייה בהעדר תוכניות מסודרות, והנזק אף יהיה רב על התועלת. נדרש ראשית לשרטט תוכניות הנדסה ואדריכלות עד לפרטים הכי קטנים, ורק לאחר שצוות התכנון ישב על המדוכה ושרטט במדויק את תוכנית הבניין עד לרזולוציות הכי קטנות - רק אז ניתן להתחיל בבנייה בפועל.

מכך מובן כי תכנון הבנייה, הוא חלק בלתי נפרד ואף עיקרי וראשוני במעלה מפעולות הבנייה.

גם במצוות בניין המקדש, ישנם שני חלקים הכרחיים במצווה. המחשבה והתכנון של פעולות הבניין והמידות עד לפרטי הפרטים, ורק לאחר מכן מגיע החלק הפיזי של הבנייה בפועל. ולכן גם בזמנים בהם לא ניתן לעסוק בבנייה הפיזית, אנו יכולים להתמקד בחלק הראשון של המצווה - העיוני והתכנוני.

זאת בנוסף לסגולתו של הלימוד לעורר ולזרז את השלמת הבנייה בפועל - תיכף בגאולה האמיתית והשלימה. על ידי התעסקות בעניין וההבנה איזה ממלכה ובית מקדש מופלא היה לנו בטרם החורבן, לב מי לא יצטער ויתאבל על החורבן. וכנגטיב משלים לרגשות אלו, גוברים רגשות ציפייה תחינה ותפילה חמה לבורא עולם, לראות בבנין הבית השלישי במהרה.

הפן המשמח שמתגלה

עם התקרבותנו לגאולה האמיתית והשלימה, שעל פי הודעת הרבי שליט"א מלך המשיח קרובה מתמיד, ועתידה להגיע ממש בכל רגע, מקבל לימוד זה פן שונה לחלוטין. 

במשך שנות הגלות, בלימוד ענייני בית המקדש הרגיש הלומד בעיקר - רגשות אבלות וצער על חורבן בית המקדש וחסרונו. לעומת זאת כאשר קרבתנו לגאולה כבר מורגשת, ואנחנו כבר מתחילים לדמיין את מנופי הבנייה על הר הבית, ההרגשה בעת הלימוד היא כבר לא חורבן וצער, אלא כיסופים והשתוקקות לבית הנעלה והמושלם הזה, הבית השלישי.

אם הפסוק אומר עליו "גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון", ניתן להסתפק בגודל העניין, שישנו בית מושלם וכביר הרבה יותר מקודמיו, וכאילו לא היה חורבן באמצע.

מכך ניתן להסיק, כי בזמן בו הגאולה קרובה יותר מאי פעם, אך טבעי הוא להתרגש מהבניין הקרוב, ולהתחיל ולשמוח מכך. ולהניח לרגשות האבל והצער על החורבן להתחיל ולשקוע, ספוילר לעת הקרובה בה הם יהפכו להיסטוריה רחוקה. או אז נביט אל גובהו המרשים ויופיו המדהים של הבית השלישי, וניזכר בכל אותם פרטים שלמדנו ועיינו בהם בזמן הגלות, וחיוך של קורת רוח יוכל להתנוסס בצדק על השפתיים.

 • למדור לומדים ובונים את בית המקדש לחצו כאן

לומדים ובונים את בית המקדש: ח״י תמוז

מלט ובלוקים, או תפילות וציפייה: איך בונים את בית המקדש השלישי?

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...