בחג החנוכה מציינים את הנס הגדול שבו פך קטן של שמן, שהיה אמור להספיק ליום אחד בלבד, הספיק להדלקת המנורה במשך שמונה ימים. אם נתבונן מעט באופן התרחשות הנס נראה שהוא מורכב משני שלבים - שלב טבעי ושלב על-טבעי:
כאשר היהודים רצו לחדש את הדלקת המנורה לאחר הניצחון במלחמה, חיפשו שמן טהור בכל בית המקדש ולא מצאו משום שהיוונים טימאו את כל השמנים. הישועה לא הגיעה בדמות שמן שירד משמיים אלא בצורה טבעית לחלוטין. פך קטן שהיה מוטמן בקרקע ונעלם מעיני היוונים כאילו המתין וחיכה לרגע הזה, ואיתו הדליקו היהודים את המנורה בבית המקדש בצורה ניסית שהספיקה לשמונה ימים.
צריך להבין למה הנס לא התחיל גם כן בצורה ניסית? אם ה' רוצה לעשות נס, למה הוא לא המציא להם כד שמן שירד מהשמיים?
הביאור יובן על פי שאלה דומה על סיפור שהתרחש בעת מאסרו של אדמו"ר הזקן: פעם לקחו את אדמו"ר הזקן בספינה ממקום למקום. באמצע הנסיעה פנה הרבי אל הפקיד בבקשה שיעצור את הספינה כדי לקיים את "קידוש הלבנה", וכשסירב אמר לו הרבי שהוא יכול לעצור את הספינה בעצמו בדרך נס וכך היה, הספינה עצרה מלכת. אדמו"ר הזקן החל באמירת המזמור שאומרים קודם "קידוש הלבנה" ואז המשיכה הספינה לנסוע, ואחר כך ביקש הרבי שוב מהפקיד שיעצור את הספינה ורק אחר כך קידש את הלבנה.
סיפור זה תמוה מאוד: באם היה בכוחו של הרבי לעצור את הספינה, וכפי שאכן עשה בפועל, מדוע בכלל ביקש מהפקיד לעצור אותה? ולאחר שכבר נעצרה הספינה באופן ניסי, מדוע לא קידש אז את הלבנה אלא רק אחרי שהספינה המשיכה בנסיעה והפקיד עצר אותה בעצמו?
התשובה לכך היא שאת המצוות צריך לקיים דווקא בתוך העולם מבלי להזדקק לניסים, ולכן הרבי רצה שדווקא הפקיד יעצור את הספינה לקיים את המצווה.
כן הוא גם לגבי נס השמן של חג החנוכה: כדי להדליק את המנורה יש צורך בשמן זית גשמי וטבעי, ולכן כאשר הקב"ה רצה להראות את חיבתו לעם ישראל הוא עשה להם נס דווקא בצורה טבעית ורגילה, ולא בצורה ניסית שבה ירד פך שמן מן השמים (וכדומה), כדי שהדלקת המנורה תיעשה בצורה הכי טבעית שיש, עם שמן גשמי.
גם הנס שהתרחש לאחר מכן שבו כמות שמן קטנה הספיקה לשמונה ימים, היה המשך לנס הטבעי, והאיכות או הכמות שהתווספה לשמן (לפי הדעות השונות) הייתה מושתתת על שמן זית גשמי לחלוטין.
נס חנוכה מלמד אותנו יסוד כללי ועיקרי בנוגע לקיום המצוות, והוא - שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם באופן כזה שהטבע שלו מסייע ומאפשר ליהודי לקיים תורה ומצוות. אפילו בזמני הסתר, כמו בימי חנוכה ועוד, גם אז התגלה שאפילו מצד הטבע של העולם אפשר לקיים את המצווה, מבלי צורך בנס על טבעי.
בדור שלנו רואים עוד יותר כיצד טבע העולם מאפשר לחיות חיים יהודיים מתוך הרחבה ועשירות, מה שלא היה מצוי כל כך אצל יהודים בדורות הקודמים.
כל זה הוא מכיוון שהולכים ומתקרבים לגאולה האמיתית והשלימה שלכן צריך לנצל את גשמיות העולם לקדושה, ולהפצת החסידות, עד שנקבל את תורתו של משיח בגאולה השלימה תיכף ומיד ממש.
(על פי שיחת שבת פרשת מקץ-חנוכה תש"נ)
תגובות