• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ד תשרי התשפ"ה (16.10.2024) פרשת וזאת הברכה

הבחירה שניתנה לכל אחד ואחת

יש לדעת עד כמה נוגע וחשוב שליהודי תהיה בחירה, שלשם כך הקב"ה "הסכים" כביכול להוריד את התורה עד לשכלו של גוי, כדי שיהודי יוכל לבחור בין הטוב ובין הרע בבחירה חופשית ואמיתית. רעיון שבועי לפרשת ניצבים וילך - מתורתו של הרבי שליט"א מלך המשיח
הבחירה שניתנה לכל אחד ואחת
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בסיומה של פרשת נצבים אומרת התורה "נתתי לפניך הברכה והקללה ובחרת בחיים". הקדוש ברוך הוא מניח בפני האדם את הברירה במה לבחור, ועל האדם מוטל התפקיד לבחור בצד הטוב מצד עצמו, לבחור בחיים ובדרך התורה והמצוות.

עניין הבחירה החופשית הוא אחד היסודות שקבע הקדוש ברוך הוא בעולמו, ועד כדי כך היה חשוב והכרחי שלבני ישראל תהיה אפשרות לבחור בין הטוב והרע עד שהקדוש ברוך הוא "הוריד" בשביל זה את התורה ממקור חוצבה עד לעולם הזה הגשמי שבו היא מלובשת בשכל אנושי ובמושגים חומריים עד שאפשר לבחור באיזה דרך ללכת.

יתירה מכך: אנחנו רואים שאפילו גויים יכולים להבין את התורה, וכפי שבכל הדורות היו גויים שלמדו ואף פירשו את התורה פעמים רבות בדיוק כמו שחכמי ישראל פירשו. לכאורה זהו דבר תמוה ביותר כיצד ייתכן שהקדוש ברוך הוא יאפשר מציאות כזו שגויים יוכלו ללמוד תורה ולהבין אותה, הלוא היא נעלית ונשגבה מהם לאין ערוך!

התורה היא שלנו

אפילו אם נאמר שגם לגויים יש צורך ללמוד את ההלכות של שבע מצוות בני נח שעליהם לקיים, הרי גם חלקים אלו הם חלק מתורת ה' וכיצד מתאפשרת להם בכלל הבנה והשגה בהם? ובפרט, כנזכר לעיל, שאנו רואים שגויים יכולים ללמוד, ואף לומדים, לא רק את החלקים המדברים על שבע המצוות שלהם, אלא גם את שאר חלקי התורה.

התמיהה גוברת כאשר אנו מברכים ומקדימים לפני לימוד התורה ש"נתן לנו את תורתו", לנו ולא להם, כי התורה בכלל לא שייכת אליהם, ועד שהדין הוא שגוי שלמד תורה חייב מיתה, ואם כן לשם מה נתן הקב"ה לגויים אפשרות שיוכלו גם הם ללמוד ולהבין את התורה?

לבחור נכון

אלא ההסבר לכל זה הוא שהקדוש ברוך הוא רצה שתהיה בעולם בחירה חופשית, בחירה אמיתית, ושהיהודי יחליט בעצמו ויבחר בחיים.

באם היו רואים במוחש שרק בני ישראל יכולים להבין ולהשיג את התורה, כל מושג ה'בחירה חופשית' היה מתבטל כי זה היה ברור ונהיר לכל שה' נתן את התורה רק לבני ישראל ואין לאף אחד אחר אפשרות ללמוד אותה; כדי שתהיה בחירה חופשית אמיתית הקב"ה הסכים "להוריד" את התורה - שהיא "חמדה גנוזה" שלו - עד למטה, כך שאפילו גוי יוכל להבין וללמוד אותה.

כל פעולה חשובה

ההוראה הנלמדת מכל זה היא שיש לדעת עד כמה נוגע וחשוב שליהודי תהיה בחירה, שלשם כך הקב"ה "הסכים" כביכול להוריד את התורה עד לשכלו של גוי, כדי שיהודי יוכל לבחור בין הטוב ובין הרע בבחירה חופשית ואמיתית.

לפעמים יכול היצר הרע לבוא ולטעון בפני היהודי - מדוע אתה כל כך מתרגש מדקדוק קל של דברי חכמים? זהו הרי רק מנהג, ומדובר על פעולה חד-פעמית, ומה כל כך נורא אם פעם אחת תעבור על כך?

התשובה לכך נלמדת מעניין הבחירה החופשית: כאשר יהודי משתמש שלא כהוגן בכח שניתן לו לבחור בין הטוב והרע, אין זו רק פעולה קטנה ורגעית כי באותו רגע הוא נוטל את כח הבחירה שניתן לו מאת ה', שזהו אחד הדברים הכי יקרים והכי נעלים שניתנו לו - וזורק את זה לאשפה!

מזה מובן כמה יוקר וחשיבות יש לכל פעולה וכל מצווה ומנהג, שעל ידם מזרזים את ביאת משיח צדקנו בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש.

(על פי שיחת י"ב תמוז תש"מ)

לשים מעקה כדי לא ליפול

שלשה ימים רצופים של קדושה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...