• ב"ה ימות המשיח!
  • ט"ז תמוז התשפ"ד (22.07.2024) פרשת בלק

שבת בראשית - החיבור בין העולמות

'כפי שנעמדים בשבת בראשית, כך נמשכת ההנהגה כל השנה כולה' כך קובעים רבותינו נשאינו. מדוע דווקא שבת זו מכריעה ומשפחה על ההנהגה האישית במשך השנה כולה, מה כל כך מיוחד בה?
שבת בראשית - החיבור בין העולמות
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

ישנו פתגם המקובל מרבותינו נשיאנו שההנהגה בשבת בראשית משפיעה ונמשכת על כל השנה כולה. ויש לברר מדוע שבת זו כל כך חשובה ומיוחדת, שהרי לכאורה כל החגים של חודש תשרי הינם חגים כלליים שההשפעות שלהם נמשכים בכל השנה כולה.

החל מראש השנה הכולל בתוכו את כל ימי השנה, וכן גם יום הכיפורים וחג הסוכות שמהם נמשכות השפעות לכל השנה, ואם כן מדוע דווקא שבת בראשית זכתה שההנהגה בה נמשכת על כל השנה כולה?

וההסבר לכך: שבת בראשית מתייחדת בכך שהיא מחברת בתוכה שני עניינים. מצד אחד זוהי השבת שקולטת בתוכה את כל חגי תשרי, ומצד שני היא השבת הראשונה ה"רגילה", שבה מתחילים את העבודה השגרתית של ימי החול, ולכן דווקא היא יכולה להוות גשר וממוצע בין האורות הרוחניים שקיבלנו בחגים עם שאר ימות השנה.

הבחירה האובייקטיבית

הפער שבין ימי החגים הנשגבים ושאר ימי השנה מקביל וזהה להבדל שבין השורש של עם ישראל כפי שהם קדמו לבריאת העולם ובין מציאותם כאן למטה בעולם הזה הגשמי:

כאשר הקדוש ברוך הוא בחר בעם ישראל (כנאמר בנוסח התפילה "ובנו בחרת מכל עם ולשון") הוא לא בחר בנשמה של היהודי אלא דווקא בגוף הגשמי, שכן טהרת מושג הבחירה היא דווקא כאשר זה נעשה באובייקטיביות מוחלטת ללא עדיפות כלפי צד מסויים, שבאם לא כן אין זו בחירה. בחירה אמיתית נעשית דווקא מתוך שני דברים זהים לחלוטין.

דווקא הגוף היהודי

וכך היה בבחירת הקב"ה בעם ישראל: כאשר מדברים על נשמתו של יהודי אי אפשר לומר "ובנו בחרת", כי הנשמה היהודית היא חלק מהקב"ה - "חלק אלוקה ממעל ממש" ולכן אין לה שום דמיון לאומות העולם; אך כאשר מדברים על הגוף היהודי, שבחיצוניות הוא נראה בדיוק כמו גופי אומות העולם, דווקא אז שייך להשתמש בלשון 'בחירה'.

ומזה מובן שבחירת הקב"ה בישראל לא הייתה בנשמה, אלא דווקא בגוף הגשמי, ועל פי זה מובן שעיקר החידוש של בחירת הקב"ה ביהודי מתבטאת דווקא כאן למטה בעולם הזה, שלמרות שזהו עולם גשמי עם הגבלות שונות, ואף שלכאורה הנשמה האלוקית אינה נמצאת גלויה בתוך העולם הזה, הרי דווקא אז מתגלה הבחירה של הקב"ה, שגם כאן נמצא היהודי למעלה מכל העולם.

גם אומות העולם מכירות

ושתי מצבים אלו (היהודי כפי שהוא בשרש נשמתו למעלה, וכפי שהוא נמצא מלובש בגוף בעולם הזה) מקבילים לשני המצבים בימי השנה (חודש תשרי ושאר ימי החול), וכשם שעיקר החידוש בבחירת הקב"ה היא דווקא בעולם הזה, כך גם עיקר החידוש הוא שגם בימות החול פועלים ומגלים כיצד כל ההשפעות הרוחניות שהיו בחגי תשרי נמצאות ופועלות. וחיבור זה נעשה על ידי שבת בראשית, שבאמצעותה ניתן להמשיך את חודש תשרי למשך השנה כולה.

עניין הבחירה של הקב"ה בעם ישראל נמצא בגלוי יותר במיוחד בתקופה האחרונה, כאשר אפילו אומות העולם מכירים בכך ומכנים את עם ישראל בשם "העם הנבחר", וכפי שרואים בכמה וכמה מדינות שמסייעות לעם ישראל לחיות חיים יהודיים מתוך מנוחת הנפש. ויהי רצון שיתווסף בזה יותר ויותר, עד שכל אומות העולם יכירו במעלת עם ישראל, ועד השלימות בזה - בגאולה האמיתית והשלימה, תיכף ומיד ממש.

(על פי דבר מלכות ש"פ בראשית ה'תשנ"ב)

איפה החצוצרה שלך? מצוות הקהל בימינו

אפר של אהבת ישראל

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...