• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כשמצרים דרשה את טובת ישראל

שבת זו נקראת בשם 'שבת הגדול', על שם הנס שאירע בשבת שקדמה ליציאת בני ישראל מארץ מצרים, כאשר הבכורות דרשו את יציאת היהודים מארצם, ואילו המצרים סירבו. אך, נשאלת השאלה מדוע דווקא נס זה נקרא בשם 'גדול'?
כשמצרים דרשה את טובת ישראל
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

השבת נקראת "שבת הגדול" על שם הנס הגדול שהתרחש לעם ישראל בשבת שקדמה ליציאה ממצרים. אדמו"ר הזקן מסביר ב'שולחן ערוך' מהו הנס הגדול:

לאחר שהקדוש ברוך הוא ציווה על בני ישראל לקחת שה לביתם לקראת שחיטתו לקרבן פסח, הלכו היהודים לקיים את המצווה, וכאשר ראו אותם המצריים ושאלו לפשר מעשיהם, השיבו להם שבעוד כמה ימים הם הולכים לשחוט את השה ולהקריבו לפני ה' לקראת מכת בכורות שבה יכה ה' ויהרוג את כל בכורי מצרים.

כאשר שמעו זאת, הלכו הבכורות אל אבותיהם ואל פרעה בדרישה לשחרר לאלתר את עם ישראל ממצרים, אך הם לא הסכימו. 

בעקבות כך היכו הבכורות במצרים ונהרגו מהם רבים, ועל שם נס זה נקראת השבת בשם "שבת הגדול".

מה יותר 'גדול'? 

אך לא מובן: לכאורה נס זה של "למכה מצרים בבכוריהם" הוא נס קטן וחסר משמעות לעומת נס הרבה יותר גדול שהתרחש באותה שבת:

כאשר המצריים שמעו שבני ישראל הולכים לשחוט את השה - שהיה נחשב אז לאחד מאלילי מצרים - הם לא יכלו לעבור בשתיקה על כך שהיהודים פוגעים באליל של מצרים ורצו לפגוע חלילה ביהודים, אך הקדוש ברוך הוא עשה נס שמנע מהם לפגוע בעם ישראל.

ולכאורה לא מובן מדוע בוחר אדמו"ר הזקן להתעלם מנס זה, ומציין רק את הנס של "למכה מצרים בבכוריהם", ובפרט שהוא נס גדול הרבה יותר, כי זהו נס שהציל בפועל את עם ישראל מזעם המצריים, לעומת הנס של "למכה מצרים בבכוריהם" שהיה בסך הכל סכסוך פנים מצרי, שלא קשור ישירות עם בני ישראל.

כשמצרים עוברת צד

ההסבר לכך הוא:

הנס שבו היכו הבכורות את המצריים אינו עוד נס ככל הניסים שבו הטבע נשבר ומתבטל, אלא זהו נס שגרם לכך שהטבע יתהפך וישתנה מצד עצמו - וכפי שאכן היה שלאחר שהבכורות שמעו על מכת בכורות המתקרבת הם הלכו מעצמם לנסות לשחרר את עם ישראל ולהכות את המצריים. נס זה הוא נס הרבה יותר גדול ומהותי ולכן דווקא על שמו נקבע שמה של השבת - "שבת הגדול".

בנוסף לכך, הנס של "למכה מצרים בבכוריהם" קשור בצורה ישירה לעם ישראל: ייחודו של הנס הוא בכך שהוא קרה בזכות ההשפעה של עם ישראל על המצריים, כי כאשר ראו המצריים שעם ישראל מתכונן לשחוט את קרבן הפסח זה מה שגרם להם להתהפך ולהכות את פרעה ואת אבותיהם.

המהפך

לפי זה מובן גודלו וחשיבותו של הנס, כי בנס הזה בא לידי ביטוי המהפך והשינוי של טבע העולם עצמו לטובה - שהמצריים עצמם מנסים לשחרר את עם ישראל ממצרים - מעין ודוגמת הפיכת העולם כולו לשלימות של ימות המשיח והגאולה האמיתית והשלימה, כאשר העולם עצמו יכיר ויגלה את מלכותו של ה' בעולם כיעוד הגאולה "אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ולעבדו שכם אחד".

ועניין זה נפעל כתוצאה מעבודתם של בני ישראל להשפיע על העולם כולו ועל אומות העולם, לקיים את 'שבע מצוות בני נח' ועל ידי זה להכין את העולם לגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו תיכף ומיד ממש.

(על פי שיחת שבת פרשת מצורע תשמ"ט)

כשבני ישראל עשו ברית מילה בלילה

אפר של אהבת ישראל

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...