• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כביש סולארי - דרך לגאולה

לפני למעלה מ-30 שנה עורר הרבי שליט"א מלך המשיח כמה פעמים על שימוש באנרגיית השמש. הוא הדגיש את הצד של ברכת השם באנרגיית השמש ואת הנקודה שזו מתנה טובה שקבלנו – ברכת שמיים ועלינו לנצלה כראוי. שימוש באנרגיית השמש הוא תחום שמתפתח עד היום. אחד המיזמים שתפס תאוצה לאחרונה הוא הכביש הסולארי. מדובר בכביש המרוצף בפאנלים סולאריים, עליהם תוצב זכוכית עבה שתוכל לעמוד במשקל הכבד של התחבורה. על הפאנלים מותקנות נוריות LED המאפשרות שינוי דינמי של הסימונים על הכביש. האם ניתן ליישם רעיון יקר זה?
כביש סולארי - דרך לגאולה כביש סולארי - דרך לגאולה כביש סולארי - דרך לגאולה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

אנרגיית השמש - נבואת הרבי שליט"א מלך המשיח


לפני למעלה מ-30 שנה  עורר הרבי שליט"א מלך המשיח כמה פעמים על שימוש באנרגיית השמש. הוא ציין שאם ארה"ב תנצל את אחת המתנות שהשם נתן לה- השמש (והדגיש את הצד של ברכת השם באנרגיית השמש ואת הנקודה שזו מתנה טובה שקבלנו – ברכת שמיים ועלינו לנצלה כראוי) היא תוכל לייצר אנרגייה ללא תלות במדינות ערב. דבר זה יחליש מאוד את השפעתן הפוליטית של מדינות אלו. באותם ימים, בארה"ב התייחסו לזה כאל חזון רחוק. הדלק אז היה זול - הצרכן האמריקני התרגל לנסוע במכוניות כבדות 'זוללות' דלק ואף אחד לא דיבר על איכות הסביבה. אך כמו בכל התחומים, הוכח שגם בתחום האנרגייה הרבי שליט"א מלך המשיח רואה למרחוק. חזונו, שיבוא יום ואנרגיית השמש - ברכת ה' תחליף את הנפט - הולך ומתגשם. הכוח הסולארי צובר תאוצה בעולם כולו. הרבי שליט"א מלך המשיח עודד את פרופ' ירמיהו ברנובר אחד מפורצי הדרך בתחום הסולארי - להמשיך ולפתח את התחום הזה.

כעת, מיזם טכנולוגי שהבטיח לייצר אנרגיה סולארית באמצעות כבישים גייס מיליוני דולרים והצית את דמיונם של חובבי הטכנולוגיה – האם רעיון זה יצליח לפרוץ דרך ולממש את נבואת הרבי שליט"א מלך המשיח? 

הדרך לגאולה - כביש סולארי?

זוג מהנדסים מאיידהו, ארצות הברית, מציג את המיזם להקמת כבישים המרוצפים בפאנלים סולאריים. מטרת המיזם: לייצר אנרגיה נקייה, להשתחרר מהתלות בדלקים פוסילים, להוריד את מחירי האנרגיה, להזהיר נהגים מראש מפני בעלי חיים שחוצים את הכביש, לייצר עבודות חדשות, להשתחרר מהצורך בפינוי שלגים מהכביש ועוד. הפרויקט של ג'ולי וסקוט ברוסאו, הזוג מאחורי מיזם הכבישים הסולריים, הצליח לסחוף אחריו את הרשת. מדובר על רעיון אליו נחשפו כבר מעל 20 מיליון איש. למיזם זה גוייסו כבר יותר מ-2.2 מיליון דולר בעזרת מימון המונים באתר גיוס הכספים אינדיגוגו.

הרעיון הבסיסי מאחורי הפרויקט פשוט: פאנלים סולאריים נפוצים כיום על גגות או על קרקע לא מנוצלת ולכן השטח עליו הם מוצבים עובר שינוי, כדי להתאימו ליעוד הספציפי של קליטת אנרגיה מהשמש. אולם, על פי היזמים אפשר להשתמש בכל השטחים העצומים שמכוסים כיום באספלט כבישים כדי לייצר אנרגיה, תוך כדי המשך השימוש בהם עבור ייעודם המקורי כדרכים.

החזון הוא להחליף את כל הכבישים במשושי פאנלים סולאריים, שעליהם תוצב זכוכית עבה שיכולה לעמוד בעומס של כלי הרכב ומאפשרת לקרינה לעבור דרכה אל הפאנלים הסולריים. עלות ההתקנה של הפאנלים אמנם גבוהה, אולם היא תשתלם, זאת על פי יוזמי הפרויקט, משום שהם ייצרו אנרגיה מהשמש, מקור אנרגיה בלתי נדלה.

 

על פי הרעיון של בני הזוג ברוסאו, לא רק כבישים יוחלפו, אלא גם מגרשים, חניות, ומדרכות. הסימונים על הכבישים והמגרשים ייווצרו על ידי נוריות LED, שיוזנו מייצור החשמל של הפאנלים הסולאריים החכמים ויוצבו עליהם, מה שיאפשר לשנות את הסימונים על הכביש בכל רגע וליצור סימונים חדשים.

 

 

כך, למשל, כאשר הפאנלים החכמים יזהו משקל כבד שמופעל עליהם בעת שחיה גדולה חוצה את הדרך, הם יוכלו להתריע לנהגים מראש בעזרת טקסט "האט", שיופיע ישירות על הכביש.

 

מה מעכב? עוד לא נמצאה דרך לאגור אנרגיה סולארית

 

דיוויד פיימן, פרופ' אמריטוס מאוניברסיטת בן גוריון, מביע כמה חששות בנוגע להוצאת המיזם לפועל. פיימן הוא המנהל הראשון של המרכז הלאומי בישראל לאנרגיית שמש, מומחה שעוסק בתחום כבר שלושים שנה. פיימן טוען שהמכשול הגדול ביותר ברעיון זה הוא אגירת האנרגיה הסולארית. "כיום אין כל דרך לאגור אנרגיית שמש", מוסיף פיימן. זו הבעיה הבסיסית ביותר של יצור חשמל מקרני השמש, שפיימן מדגיש שוב ושוב: אגירה. כיום, מי שמייצר חשמל חייב להכניס אותו ישר לרשת ולהשתמש בו, כיוון שלא קיימת טכנולוגיה שתאפשר לאגור אותו עבור שימוש בעת הצורך. זהו התחום שהכי "בוער" לפתח - אגירת האנרגיה הסולארית.

 

יש לציין, שמשרד התחבורה האמריקאי השקיע בעבר 750 אלף דולר בפרויקט הכבישים הסולאריים.

Solar Roadways אינה החברה הראשונה והיחידה שעוסקת בניסיון להפוך כבישים ליצרני אנרגיה. במסגרת תכנית הרצה שנעשתה בהולנד, נבנו כבישים ייעודיים לרוכבי אופניים שעשויים מפאנלים סולאריים. תשואת האנרגיה שמתקבלת אמורה לספק חשמל לרמזורים ותאורת הרחוב, ולכסות גם את עלות התקנת השבילים הסולאריים, שהסתכמה בכ-3.75 מיליון דולר. אולם, אף על פי שהחברה שעומדת מאחורי המיזם טוענת שתשואת האנרגיה היתה גבוהה בהרבה מכל הציפיות, הרי שבמשך חצי שנה נוצרה כמות אנרגיה שמספיקה רק לתצרוכת החשמל של משק בית של נפש אחת, למשך שנה בודדת. בינתיים, הפיילוט הזה ממשיך להתקיים, בתקווה שהתוצאות שלו בעתיד יהיו חיוביות יותר.

 

שפע ימים: "התקדמות מואצת ומשמעותית בשלבי האקספלורציה"

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

  • Saar , ז' חשון התשע"ט, 23:26

    ב"ה
    באיזה שיחה הרבי אמר שאם ארה"ב תנצל את אחת המתנות שהשם נתן לה- השמש היא תוכל לייצר אנרגייה ללא תלות במדינות ערב?

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...