• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

שיתוף פעולה פורץ דרך: הנעת המימן כבר כאן

הסכם חלוצי שנחתם לאחרונה בין 3 חברות גדולות בענף התחבורה והאנרגיה, מתעתד להביא ארצה משאיות המונעות במימן ולהקים תחנות 'תדלוק' ראשונות מסוגן בארץ למילוי היסוד הכימי, שעם התקדמות הטכנולוגיה הופך ליותר נגיש ומשתלם • אלה ברכב ואלה בסוסים
שיתוף פעולה פורץ דרך: הנעת המימן כבר כאן
בנתיב הגאולה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

כלמוביל, היא יבואנית מותגי רכב, ביניהם יונדאי, קבוצת 'בזן - בתי זיקוק לנפט' היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות במשק, וסונול היא בין ארבעת רשתות תחנות הדלק הגדולות בארץ. ההסכם המשותף עליו הן חתמו - המהווה שיתוף פעולה ראשון מסוגו בארצנו - נועד להעלות על הכבישים משאיות מימן לצד פריסת רשת תדלוק ארצית של החומר.

לפי ההסכם, בזן תייצר את המימן במפעליה הענקיים בחיפה, סונול תפרוש עמדות תדלוק לאספקת המימן בתחנות שלה, וכלמוביל תייבא הנה את משאיות המימן של יונדאי שזכו לשם XCIENT Fuel Cell.

המשאית הקוריאנית תוכל ללגום לתוכה 32 קילו של מימן - משקל מכובד לחומר הזה - ב-8 דקות תדלוק שיספקו לה טווח של 400 קילומטרים.

במערכת ההנעה של המשאית, המימן מופגש עם חמצן בתהליך כימי המייצר ממנו חשמל. האנרגיה החשמלית שנוצרת טוענת סוללה ייעודית שמניעה מנוע חשמלי המייצר 470 כח סוס ומומנט של 346 קג"מ - מספיק כדי להזיז את העגלה הטכנולוגית הזו יחד עם מטען של 36 טון במהירות של עד 85 קמ"ש.

למה מימן והאם זה משתלם?

המימן, כך מתברר, הינו היסוד הכימי הקל והנפוץ ביותר ביקום, דלק יעיל ונקי הרבה יותר מבנזין וסולר, והוא ניתן להפקה ממים פשוטים - אם כי בתהליך לא זול.

הנעת המימן פותחה בעיקר כדי להניע חלליות מחוץ לאטמוספירה והיא משמשת רבות כדי לספק גנרציה ומערכות חשמל גדולות במקומות מבודדים או כגיבוי לבתי רפואה.

אט אט היא השתחלה לתעשיית הרכב ויצרניות שונות הציגו רכבי קונספט המונעים במימן. אחת היצרניות הראשונות שהביאו את הפיתוח אל כלי רכב ביצור סדיר היא למעשה טויוטה שהציגה את הדגם 'מיראי' (Mirai, ביפנית "עתיד") עוד ב-2014 בגאווה גדולה. מאגזוז מכונית המונעת במימן, נפלטים לא פחות מאשר מים זכים.

לאט לאט מתברר שבימינו המימן עדיין לא נגיש מספיק כדי להוות תחליף לרכבים קטנים חשמליים מבוססי סוללה - למרות יתרונו הגדול בשיטת התדלוק המהירה בדומה לבנזין. מחירו ואופן הייצור שלו עדיין לא זולים מספיק להוות תחליף.

עם זאת, בגזרת התחבורה הכבדה, הוא דווקא משמש כפתרון מעולה שכן משאיות, אוטובוסים ורכבים כבדים, משלמים מחיר יקר על סוללה ענקית שמכבידה על הרכב, נטענת שעות ארוכות ולא מספקת טווח הולם. המימן במקרה הזה מעניק קלות נשיאה מול טווח ארוך ותדלוק מהיר של דקות ספורות.

מתי נראה כאן מימן?

במסגרת ההסכם, יכניסו גם החברות עצמן - סונול ובזן - משאיות מסוג זה לצי הרכב הכבד שלהן. יישום התהליך בפועל כבר עתיד להתחיל השנה.

נציגי החברות הביעו בראיונות כי הם רואים במימן את הדלק העתידי שישנה את עולם התחבורה. מנכ"ל סונול ניר גלילי אמר גם כי הוא רואה בזה תהליך ארצי שישפיע על מדינות נוספות ובעיקר על צריכת האנרגיה בישראל שכיום מבוססת על נפט שמחירו הולך ומאמיר.

העלאת נושא הנעת המימן על שולחני חברות הרכב הגדולות בעולם מסמלת תהליך גאולתי שעובר על עולמנו. בעוד בשנים עברו נפט סימל עוצמה כלכלית, מדינית ופוליטית ושימש כחומר בידם של שליטי מדינות וטייקונים, הרי שעתה עולם התחבורה קובר - אחרי כמעט מאה שנה - את מנועי הבעירה הפנימית ומפנה את המגרש לטכנולוגיות חדישות, זולות ונגישות יותר, שקטות יותר ומזהמות פחות.

כזכור, דבריו של הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא האנרגיה מכוונים ומובילים לשימוש באנרגיית השמש שהינה זמינה, טבעית ובריאה ומאפשרת חוסר תלות במדינות אחרות. וגם המימן אינו אלא שלב נוסף המכשיר ומקרב אלינו את השימוש באנרגיית השמש שהעניק לנו הבורא בחסדיו.

פלאי הטכנולוגיה בשירות הביתי

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...