• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

כבר בנינו במפעל: מהיר, זול ואיכותי יותר

תכנית חירום של המל"ל סימנה כמטרה לבנות שיכון עבור 50,000 עולים מאוקראינה ומרוסיה • סטארט-אפ ישראלי שכבר פרץ לשוק הבניה בארה"ב מציע פתרון חדשני ועתידני - בניה מודולרית מהירה, טכנולוגית ומתקדמת מאי פעם • כשאלפי עולים מאוקראינה זקוקים לפתרון דיור הולם, אנו מבינים שקיבוץ הגלויות שכבר החל, דורש מאיתנו להכין את הקרקע למליוני יהודים • בניה במהירות שיא מעבר לפינה
כבר בנינו במפעל: מהיר, זול ואיכותי יותר
אילוסטרציה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

גל העלייה היהודית מאוקראינה הבוערת כבר מונה אלפי משפחות. הצפי הלאה הוא לעוד עשרות אלפי עולים שיסחוף גל עליה גם מרוסיה שעומדת בפתח משבר כלכלי ופנימי עמוק.

עליית היהודים כיום, אומר הרבי שליט"א מלך המשיח, אינה אלא התחלת קיבוץ הגלויות שיתרחש בגאולה הקרובה, בה יתקבצו היהודים מכל העולם כולו לארץ ישראל, שתיאלץ להתרחב כדי להכיל את כולנו.

איפה משכנים את כל עשרות אלפי העולים, אם גם בלעדיהם אנו חווים מצוקת דיור מזה שנים בארצנו? התשובה היחידה היא לבנות, הרבה ומהר. אלא שכידוע, הקמת שכונות בארצנו היא תהליך מייגע וארוך, המתחלק בין תכנון והיתרים לבין בניה בפועל.

אחד המסמכים הרשמיים שנחשפו בשנים האחרונות גילה כי תכנון שכונה בישראל אורך לא פחות מ- 15 שנים, מחצית מתוכן מוקדשות לתכנון ובירוקרטיה ארוכה ומייגעת, הקשורה בעשרות גופים ומשרדי ממשלה.

אך המצב עומד לקראת שינוי. תוכניות חירום של המל"ל, יחד עם 'התאחדות הקבלנים בוני הארץ' מאיצות תהליכים לבניה מהירה שתאושר במהירות בשל העלייה הגדולה, ותפנה כפי הנראה לכיוון המודולרי המהיר והחדשני - קירות שנבנו במפעל ומורכבים באתר הבניה.

אמרת מודולרי, אמרת וויו

אז הנה אחד הפתרונות ששואף לשנות את מושגי הבניה בעולם ונמצא על מסלול המראה. הכירו את וויו - VEEV - סטארט אפ ישראלי שעלה לכותרות זה עתה, כאשר השלים סבב גיוס ענק של 400 מיליון דולר, אחד מסבבי הגיוס הגדולים בענף טכנולוגיות הבניה.

התחום אליו פורצת החברה הוא הבניה המודולרית שהולכת ומתפשטת במקומות רבים, כמו בסין למשל, והיא בעלת סיכויים להדיח את שיטות הבניה הישנות לטובת יעילות וקיצור זמן הבניה.

סבב הגיוס מגיע על רקע לא נעים בענף. קאטרה (Katerra), סטארט-אפ ענק שהעסיק 8,000 עובדים והושקעו בו מיליארדי דולרים, קרס בשנה שעברה, שרף את הכסף והותיר אלפי מובטלים. המיזם השקיע בייצור סדרתי של קירות במפעל ייעודי המורכבים בקלות באתר הבניה.

אך סבב הגיוס המוצלח של וויו הוכיח שהמשקיעים לא התייאשו מהבניה המואצת המודולרית שעתידה לעזור בפתרון המחסור העולמי בדירות, והם מוכנים להשקיע את מיטב כספם ביזמים הישראלים.

כששאלו את עמי אברהמי, יזם ומייסד וויו, למה המשקיעים מוכנים להיכנס לסיפור הזה אחרי הנפילה של קאטרה, יש תשובות סדורות בפיו: "אנחנו מביאים לאתר הבנייה קיר סגור עם כל הפינישים, וכל מה שצריך זה רק לחבר אותם בקלות, בשיטה של Plug & Play, בלי שצריך להעסיק חשמלאי או איש אינסטלציה באתר. זה יתרון אדיר, ואת זה לא היה לקאטרה".

החברה קיבלה את אישור מכון התקנים האמריקאי, שמאפשר לה להביא קירות סגורים לגמרי, בלי שפקחים יצטרכו לבדוק את בטיחות ותקינות הקירות והמערכות השונות באתר הבניה, אחרי שנבדקו כבר במפעל.

שינויים נוספים בצורת ההתנהלות של וויו, הופכים את ההשקעה לכדאית. בשונה מקאטרה שניסתה לתעש את שיטות הבנייה המסורתיות ובנתה קירות מעץ וגבס, בוויו הלכו על טכנולוגיה עתידנית, בניית קירות בפלדה קלה (LGS), מערכת בית חכם שמוטמעת בקירות, קירור וחימום מובנים, ומוצר שלם שכולל הכל.

בנוסף, קאטרה השקיעה בהקמת מפעלי ענק יקרים והעסיקה כ- 8,000 עובדים. וויו מתבססת על מפעלים קטנים, רובוטיים, עם 20 פועלים במשמרת ותפוקת ייצור גבוהה הודות לטכנולוגיות מתקדמות.

רק להרכיב

אברהמי מסביר את חזון המוצר השלם שלו ואומר כי דירה אינה שונה מכל מוצר אחר, רכב או סמארטפון לדוגמא. אדם לא קונה מרכב של מכונית והולך לפחח שיצבע אותה ולמכונאי שירכיב לו מנוע. הוא לא קונה טלפון חכם ומרכיב לתוכו מעבד, מצלמה ושבבים. גם בית יכול וצריך להגיע כמוצר מושלם ממפעל אחד.

כל שלט המכריז על פרויקט שזה עתה מוקם, כולל שורות רבות של אנשי מקצוע וגופים המתעסקים בבניית הנכס. החל מהמהנדס, ועד לחשמלאי ולמתקין המזגנים. אברהמי טוען שזה שייך לעבר, וויו שכבר מייצרת קירות בקליפורניה והעמידה מעל 150 דירות, דואגת לכל הפרטים הקטנים ביותר בבית החדש ומייתרת בעלי מקצוע נוספים.

זול, מהיר ואיכותי

מטרתה של וויו, אותה כבר השיגה בשלבי הייצור הראשונים, היא לתת מענה לכל עיצוב ותכנית אדריכלית, לבנות אותה מהר יותר פי 4, בעלות נמוכה יותר ובאיכות גבוהה יותר.

עלויות הבניה הגבוהות בשיטה המסורתיות מתרכזות ברובן בכח האדם המהווה כ- 80% מעלות הבניה. 20% הנוספים מוקדשים לחומרי בניין.

הרובוטים במפעל בונים את הקירות ומטמיעים בו את כל התשתיות, אפילו מערכת בית חכם שיודעת לנטר ולהתריע על כשלים. אם יש נזילה בנכס, וויו תדע את זה לפני הדייר.

בשטח עצמו, 4 אנשים ומנוף, מרימים את הדירה ומחברים אותה במקום. כחלק מתפיסת המוצר השלם, גם מוצרים הקבועים בבית כאמבטיה, מיוצרים בקפדנות על ידי החברה עצמה ומורכבים באתר. בקירות המיוחדים מתפתלים צינורות ייעודים בהם עובר נוזל שמחמם או מקרר את הבית לפי הצורך ומוטמעים חיישנים שיכולים 'ללמוד' את סדר היום של בני הבית ולהתכונן למצב לילה - לדוגמא - כאשר מתבצעות פעולות קבועות של הכנה לשינה.

מהיר פי 4, חצי מהעלות

פרויקט חירום עירוני לאכלוס הומלסים בתקופת הקורונה הזמין את שירותיה של החברה, וכך הוקם בס. חוזה בקליפורניה בנין המונה 78 יחידות דיור בתוך זמן שיא של 90 יום - הזמן המהיר יותר בארה"ב.

לנאר (Lennar), חברת הבנייה השנייה בגודלה בארה"ב, שהיא גם משקיעה רצינית בוויו, חתמה איתה הסכם לבניית שכונה בצפון קליפורניה המונה מעל 100 יחידות דיור. וויו מבטיחה לבנות מהר יותר פי 4 מבניה רגילה ובחצי מהעלות.

לבנות ומהר: הנבואה

בשלהי חורף ה'תשמ"ז (1987) נשא הרבי שליט"א מלך המשיח שיחה לפני קהל החסידים, וקרא להקים יישוב גדול בסביבות ירושלים לקליטת עולים מרוסיה. למחרת זימן אליו את פרופ' ירמיהו ברנובר, יו"ר אגודת שמי"ר (שומרי מצוות יוצאי רוסיה), ואת הרב שלמה מיידנצ'יק, מראשי עסקני חב"ד בארץ, והטיל עליהם את הקמת היישוב החדש.

הרבי שליט"א מלך המשיח הורה גם לתת תשובה הולמת לצרכי העולים מרוסיה שתכלול גם אלפי מקומות תעסוקה מותאמים לכשרונותיהם, זאת מאחר והוא צופה גל עלייה גדול.

החסידים כמובן קיבלו ללא עוררין את דברי הרבי שליט"א מלך המשיח, אבל אנשי ממשל ופקידים התקשו להאמין ודחו את התוכנית. מי חשב אז שברית המועצות תתפרק, מסך הברזל יפול ויהודים יוכלו לצאת לחופשי?

אך לבסוף המאמצים נשאו פרי והוקמה שכונת שמי"ר ברמות ד' בירושלים, שלצידה קיימים מקומות תעסוקה רבים כהוראת הרבי שליט"א מלך המשיח.

כ- 3 שנים לאחרי הוראתו של הרבי שליט"א מלך המשיח, בתחילת שנות ה-90, התפרקה ברית המועצות וגל עליה אדיר נחת בארץ, תפס את המדינה לא מוכנה ואילץ אותה להקים בחופזה מאות אתרי קראוונים למגורי העולים.

כאז גם היום, אנו עומדים פסע לפני הגאולה האמיתית והשלימה, גל העליה האוקראיני אינו אלא תזכורת לכך שיש להכין את ארץ ישראל, להעמיק את אחיזתנו ולבנות עוד ועוד דירות ובתים.

דאטה, הדבר הבא בעולם המידע

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...