• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

לשכת התעסוקה של המקדש: הדרישות המלאות נחשפות

גם אם אתם לא לויים או כהנים, תנאי התעסוקה ודרישות המינימום בבית המקדש שהולך בקרוב לרדת משמים יעניינו אתכם בוודאי. כנסו
לשכת התעסוקה של המקדש: הדרישות המלאות נחשפות
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

בזמננו בו הכניסה להר הבית ליהודים מוגבלת קשות, הן עקב הבעיה ההלכתית בכך שכולנו טמאי מתים, ולא ידוע במדויק היכן המקומות בהר בהם מותר לטמאים לדרוך. והן לצערנו בשל אוזלת ידה של הממשלה הישראלית. מעניין לגלות כי בקרוב רבים מאיתנו הולכים לשהות רבות בהר הזה שרובנו לא נכנס לתוכו מעולם. ויש גם את אלו שיעבירו שם חלק ניכר מחייהם.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי אחד מכל עשרים וחמישה אנשים בישראל (4%), נושא את שם המשפחה כהן או לוי. אם נחבר זאת לנתוני הסוכנות היהודית הנוקבים את מספר היהודים בעולם ב15.2 מיליון (על אף שהמספר האמיתי ודאי גדול יותר) אז 4% מתוכם הם כ608,000 לויים וכהנים החיים כיום ברחבי העולם. 

בקרוב כשייירד בית המקדש משמיים, כל אלו יידרשו להתחיל בהכשרה לעבודה בבית המקדש. וודאי הכהנים והלויים שיקומו לתחייה מהשנים שבהם בית המקדש עמד על תילו יסייעו בידם.

אם נוסיף לכך את כלל הבכורות שבגאולה ישובו לעבודה במקדש, עולה כי ודאי מספר היהודים החיים כיום שעתידים לעבוד בבית המקדש השלישי חוצה את רף המיליון וייתכן שאף הרבה יותר.

עם ההכנות לגאולה העתידה לבוא בכל רגע נתון, אתר הגאולה מביא בפניכם את תנאי התעסוקה ודרישות המינימום מהעובדים בבית המקדש.

כל חייהם

במפקד הגדול שערך משה רבינו במדבר לבני ישראל, השבט החריג היחיד שנמנה מגיל חודש ומעלה - ולא מגיל עשרים כמו שאר השבטים, היה שבט לוי. זאת כדי להדגיש את מחויבות בני שבט זה כבר מרגע לידתם להקדיש את חייהם לשרת בבית ה'.

במדבר גיל כניסת הלויים לעבודת המשכן היה שלושים, וגיל הפרישה חמישים. נתונים אלו היו זמניים עד לכניסה לארץ והקמת בית מקדש, בשל העובדה שחלק עיקרי מעבודת הלויים במדבר היתה לשאת את חלקי המשכן במהלך המסעות, ופירוקו והרכבתו בעיתות החנייה. ולכן נדרשו לעבודה קשה זו הלויים כשהם במיטב שנותיהם ובשיא כוחם.

בבית המקדש לעומת זאת, החל מרגע שהלוי נעשה איש על פי הגדרת ההלכה - גיל 13, הוא כבר מחוייב לעבודת המקדש. אפשרות בונוס ניתנה לילדי הלויים שטרם הגיעו לגיל זה, לעמוד על דוכן הלויים ולסייע לשירתם, ללא דרישות גיל מינימום.

בגיזרת הכהנים לעומת זאת, שהם בעצם אלו המבצעים את רוב בעבודות בבית המקדש, לא מכניסים כהן לעבודה בטרם מלאו לו עשרים שנים. וגם אז רק לאחר שנבדק היטב כי הוא אכן בקי בעבודה לכל פרטיה.

הכהנים הצעירים עדיין לעבודה, יוכלו לסייע בדברים שאינם נחשבים עבודת המקדש על פי ההלכה. דוגמה מפורסמת לכך מובאת במשנה על פרחי כהונה, שהיו מטפסים על הסולמות בשעת שמחת בית השואבה בחג הסוכות על מנת לצקת שמן לאבוקות האור הגבוהות.

למי קראת פנסיונר?

הלויים הזקנים לא יוצאים לפנסיה, אלא אם כן מדובר בלוי משורר שכבר אינו יכול לשיר עקב זקנותו. אבל אל דאגה, גם אז הוא יוכל למלא תפקידים חלופיים כשוער או שומר בבית המקדש.

גיל הפרישה אצל הכהנים לעומת זאת הוא מושג קיים, ומוגדר בשעה שירעדו גפיו מזקנה. אך ייתכן ועל סוגיה זו להישאר פתוחה עקב כך שבגאולה בה כולם יחיו חיי נצח, ובריאות איתנה תהיה גם היא נחלת הכלל, פשוט אף כהן או לוי לא יגיע לעולם לכזה מצב בו עליו לפרוש עקב זיקנה.

אך בטרם נכנסים לעבוד בבית המקדש וכמו בכל עבודה בעצם - נדרש ללמוד היטב על העבודה על מנת שאכן יוכל העובד לבצע את מלאכתו על הצד הטוב ביותר. אז כמה שנים לוקח להוציא תואר בעבודות המקדש?

לגבי הלויים מובא כי זמן הלימוד הנדרש הוא המינימום של חמש שנים. אצל הכהנים לעומת זאת לא מצינו מספר שנים מדויק, אך ברור כי לימודיהם ארוכים ומפרכים יותר מלימודי הלויים. ייתכן והם יסיימו אותם מגיל 13 בו מותר להם לעבוד, עד לגיל עשרים בו הם מתחילים את העבודה בפועל.

לומדים ובונים את בית המקדש: כ״ג תמוז

מלט ובלוקים, או תפילות וציפייה: איך בונים את בית המקדש השלישי?

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...