• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

חללי המערכות: הקשר בין הרצח בבית הדסה לרצח יהושע סלמה הי"ד

בחורף 1980 נרצח החייל יהושע סלמה הי"ד. לאחר שלושה חודשים התבצע פיגוע נוסף סמוך למקום הרצח. הרבי מלך המשיח שליט"א בהתבטאות נדירה על הקשר בין שני הפיגועים
חללי המערכות: הקשר בין הרצח בבית הדסה לרצח יהושע סלמה הי"ד
גן זיכרון לנרצחי הפיגוע בבית הדסה (צילום: עמירם פאל)
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

יהושע סלמה הי"ד היה חייל צה''ל ותלמיד ישיבת ההסדר בקריית ארבע. ביום חמישי, י"ג שבט תש"מ, טייל יהושע ברחובות חברון, כאשר הוא לבוש בבגדים רגילים וללא נשק.

מחבל רעול פנים הגיע מאחוריו וירה בראשו מטווח אפס. שוטרים שהוזעקו למקום הבהילו את יהושע לבית הרפואה בחברון, ומשם הועבר במסוק למרכז הרפואי הדסה בירושלים - שם נקבע מותו.

בשיחה שנשא הרבי מלך המשיח שליט"א בפורים - חודש לאחר הרצח, קבל על השאננות בתפיסת המחבל שרצח את יהושע סלמה.

"‏והיה המעשה בחברון, שעד עתה לא תפסו את מי שירה. כולם יודעים ‏ומודים שהמשטרה והשב"כ נמצאים שם, וכשרוצים למצוא - מוצאים, ויודעים להיעזר‏ ‏בערבים - מדוע אם-כן לא מוצאים? - מפני שיודעים, שכאשר ימצאו זה 'יזיז' בחלונות ‏הגבוהים!

הם עושים חשבון לעצמם: הרי אם נמצא את הרוצחים, נצטרך לנהוג בהם באופן כזה ‏שבושה לנהוג בו בפני כל העולם - עדיף אם-כן, שיחשבו שאנו בטלנים שאינם יכולים ‏למצוא רוצח מאשר שנמצא אותו".

שלושה חודשים לאחר הרצח, בליל שבת י"ז אייר תש"מ (1980) בשעה 7:30 בערב, חזרה קבוצת מתפללים יהודים מתפילת שבת במערת המכפלה, ובדרך עברו ליד "בית הדסה" כדי לברך את הנשים שהתבצרו בו באותם שנים בשבת שלום.

מחבלים שארבו למתפללים בקרבת מקום החלו לירות בהם כאשר עברו בסמטה הצרה, ולזרוק עליהם רימונים מהגגות שמעל לסמטה. בפיגוע נרצחו שישה יהודים, ועוד עשרים נוספים נפצעו.

בתגובה לפיגוע, פוצצו חיילי צה''ל שני מבנים סמוכים בהם התגוררו ערבים, והשתלט בחזרה על בית רומנו, בה שכנה בעבר ישיבת תומכי תמימים חב"ד.

מיד לאחר הרצח, ביום ל"ג בעומר, חזר הרבי מלך המשיח שליט"א על הפיגוע הקודם שהתרחש בחברון, בו נרצח יהושע סלמה, שכאמור צה''ל עדיין לא תפס אז את המחבל הרוצח:

"‏דבר איום אירע בעיר חברון: ירו על בחור ‏ה'-יקום-דמו - שלא היה לו נשק - באמצע ‏העיר! עובדה זו כשלעצמה מראה במי מדובר, ‏ועם מי יש לנו עסק. מלבד העובדה שעוד ‏קודם לרצח כבר אמרו בגלוי ראש העיר וראשי שאר העיירות מה הם רוצים - רק שכעת זה ‏הגיע למעשה בפועל. והיה-לא-תהיה לטעון ש‏‏הגיע השלום, וכל הערבים - ובפרט אלו היושבים בעיר העקובה מדם - יהיו אוהבי ישראל!"

הרבי קישר בין שני הפיגועים, וציין שמכיוון שהשב"כ החליט לא לתפוס את המחבל, הדבר פתח פתח עבור המחבלים, שרצחו שישה יהודים שלושה חודשים לאחר מכן:

"‏היות והשתיקו את רצח סלמה ה'-יקום-דמו, ושכנעו את עצמם שעל-ידי שישתיקו זאת ‏יהיה שקט, והגדילו לעשות ואמרו שעל-ידי-זה לא רק שיהיה שקט, אלא גם ‏"שלום על ‏ישראל" וזוהי הדרך לשלום אמיתי, רחמנא ליצלן - זה פתח את הפתח למה שאירע בשבת-‏קודש האחרונה בעיר האבות חברון!!"

עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו

כנס לעידוד ההתיישבות בעזה? שורה של טעויות!

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...