• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

מה התנבא חגי הנביא בראש חודש אלול?

הייתכן שישנם יהודים הסוברים שכעת הוא לא הזמן המתאים לבניית בית המקדש?! כיצד קיימת בכלל טענה שכזו? הנבואה של חגי הנביא שנאמרה בראש חודש אלול רלוונטית יותר מתמיד
מה התנבא חגי הנביא בראש חודש אלול?
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

באם נחפש היכן מוזכר ראש חודש אלול בצורה מפורשת בתורה שבכתב, הרי שנמצא זאת בנביאים אחרונים, בעת שחגי הנביא מגיע בראש חודש אלול ופונה אל בני ישראל ללכת ולבנות את בית המקדש.

נבואה זו אמנם פונה אל עם ישראל שעלה מבבל והיא מדברת בכלל על בית המקדש השני, אך מכיוון שהיא נכתבה, הרי זו הוכחה שזוהי "נבואה שהוצרכה לדורות", ושניתן ללמוד ממנה הוראה מעשית גם כיום.

וכך פותחת הנבואה: "בחודש השישי באחד לחודש" (ראש חודש אלול - החודש השישי למניין החודשים מחודש ניסן) "כה אמר ה' צבאות לאמור, העם הזה אמרו - לא עת-בֹּא עת בית ה' להיבנות".

חגי הנביא מביע בפני העם את התמיהה הבלתי מתפשרת - הייתכן שישנם יהודים הסוברים שכעת הוא לא הזמן המתאים לבניית בית המקדש?! כיצד קיימת בכלל טענה שכזו?

תמיהה רלוונטית לימינו

כאמור - זוהי "נבואה שהוצרכה לדורות" והיא נוגעת אף לימינו. גם היום קיימת מציאות משונה כזו שיהודים המאמינים בביאת המשיח, שאף אומרים "אחכה לו בכל יום שיבוא", מתקשים לקבל ולהבין שמתכוונים לכך שמשיח יבוא היום ממש, ולכן יש צורך להביא בפניהם את דברי הנביא שלא תיתכן כזו טענה ש"לא עת בא בית ה' להיבנות"!

חגי הנביא אינו מסתפק בהבעת התמיהה בלבד בתקווה שזה ייקלט ויתקבל אצל העם, אלא הוא ממשיך מיד ומצווה לקשר זאת למעשה ממשי בפועל: "עלו ההר והבאתם עץ ובנו הבית" - חגי מצווה ואומר לבני ישראל לעלות ולהביא עצים כדי להתחיל בפועל את בניית בית המקדש השני.

הקב"ה מבטיח: איתכם אני

וכדי שלא תהיה לאף אחד טענה כיצד יצליחו לבנות את הבית, ממשיך חגי הנביא בנבואה נוספת "ויאמר חגי . . אתכם אני בית ישראל". הקדוש ברוך הוא אומר ומבטיח שהוא נמצא יחד עם בני ישראל ועוזר להם לבצע את השליחות לבנות את בית המקדש.

אמנם, היות וכיום לא יודעים לזהות את מיקומו המדויק של בית המקדש, ומשיח טרם בא בגלוי, לכן אסור לנו היום לבנות בפועל את בית המקדש כי זהו תפקידו של מלך המשיח, אבל מובן שכל ההכנות הקודמות לבנייה בפועל - "עלו ההר", לקחת משם עצים, לשמרם ולהחזיקם מן המוכן, והעיקר - לצאת מהגלות הפנימית, הרי זה בידו של כל אחד מישראל!

לפרסם את הנבואה

למרות שנבואה זו קיימת ותקפה תמיד בכל זמן ובמשך השנה כולה, הרי כאשר אנו נמצאים בראש חודש אלול - היום בו נאמרה נבואה זו, מודגשת במיוחד הנבואה הזו, ולכן כל אחד צריך לבחון לפי מעמדו ומצבו (ובאם אין הוא יודע - עליו לשאול רב מורה הוראה) מה מוטל עליו לבצע בעניין זה, וכיצד הוא בונה את בית המקדש הפרטי שבליבו.

וזוהי גם ההוראה אלינו מחגי הנביא: כשם שחגי לא לחש בסוד את הנבואה, אלא עמד ופרסם אותה בפני כולם, כך גם עלינו מוטל להכריז את ההודעה ששמענו מנשיא דורנו ש"לאלתר לגאולה" וש"כלו כל הקיצין" והנה בא זמן הגאולה. ופשוט שאין מה להתבייש מ'מה יאמר העולם', אלא צריכים להכריז זאת מתוך שמחה וטוב לבב, שעל ידי כך זוכים תיכף ומיד ממש לבניין בית המקדש השלישי.

(על פי שיחת ראש חודש אלול תש"מ)

מנהגי ישראל באמונה - ברכה מעל הטבע

אפר של אהבת ישראל

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...