• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

הרב של יפן

בערב שבת אחד נוחת ביפן זוג צעיר כדי לחגוג את חנוכה עם היהודים במדינה. תוך שעות ספורות הם מגלים כי הכסף שברשותם לא יספיק להם אפילו לשני לילות במלון, אבל הם נשארים שם 22 שנה. במהלך השנים הם הספיקו להקים את מרכז הסיוע הגדול לנפגעי אסון הצונאמי ולחלוש על פעילות עניפה מסביב לימות השנה. סיפורו של הרב עם החיוך שמכין את היפנים לגאולה
הרב של יפן
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

בר לא הכין את 130 מיליון תושבי יפן לאסון המתקרב. יום שישי 11 במרץ 2011, בשעה 14:46 התרחשה רעידת אדמה עוצמתית (9.0) בלב ים, מול חופי יפן. הרעידה הורגשה היטב גם בטוקיו הבירה שנזרעה בהרס רב, אבל הסיפור האמיתי התרחש בעיר סנדאי. תוך זמן קצר העיר נשטפה בגלי צונאמי ענקיים בגובה 10 מטרים שסחפו כל מה שנקרה בדרכם, מרכבים וכלי שיט ועד לבתים. הצונאמי גבה את חייהם של כ-18,000 איש, והותיר מאות אלפי אנשים ללא קורת גג.

גלי הענק פגעו גם בעיר פוקושימה וגרמו להשבתת תחנת הכוח הגרעינית שפעלה בה, ובהמשך גם לפיצוץ ודליפה רדיואקטיבית, אירוע שהוגדר בתור האסון הגרעיני השני בחומרתו אי פעם. בעקבות כך הוכרז מצב חרום, והשלטונות הורו לפנות מביתם 160,000 תושבים שהתגוררו באזור. קטסטרופה לפי כל קנה מידה.

באופן מעט מפתיע, אחד מאלו שנחלצו לעזרת העם היפני ברגעי המשבר היה לא אחר מאשר הרב בנימין אדרעי, שליח הרבי שליט"א מלך המשיח ליפן. מעט מפתיע אמרנו, משום שבדרך כלל תפקידם של השלוחים נתפס כאלו שאמונים על הגשת סיוע לכל יהודי באשר הוא ופחות בהפעלת פרוייקטים לאומיים פנים מדינתיים.

54545454

אתם לא נשלחתם ליפן כדי לסייע ליהודים דווקא?

"תפקידנו בראש ובראשונה הוא למלא את שליחותנו, המתנהלת בהתאם להוראות של הרבי שליט"א מלך המשיח. הוא כמובן זה שמבקש לדאוג לכל יהודי למצה שמורה בפסח או תפילין בכל יום חול, אך במקביל גם מצווה עלינו לקרוא לעמי העולם לשמור על 7 מצוות בני נח. מצוות אלו הן למעשה חוקים אוניברסליים ליצירת עולם של טוב וחסד, וזה בדיוק מה שעשינו".

הרב אדרעי פתח בנסיעות יומיות לאזורים מוכי האסון (מרחק של כ400 ק"מ), ודאג לתרומות ענק של מזון, שמיכות, ביגוד, וציוד אלמנטרי נוסף. הוא גייס 9 רכבים ייעודיים להכנת וחלוקת אחד המאכלים הידועים ביפן – בטטה חמה – והקים קו חלוקה קבוע עבור הניצולים. יום יום היה מבקר במקום ומתעניין בשלומם, והם מצידם הוקירו לו טובה מעומק ליבם. במין סיטואציה שלא תיאמן, פתאום הפך הרב החסידי למלאך המושיע עבור אלפים רבים של יפנים.

השאלה הראשונה בפגישת השידוך

כדי לעמוד אל נכון על טיב היחסים בין הרב אדרעי לעם היפני, יש לחזור כ22 שנה לאחור, אל שנות הבראשית של השליחות החב"דית ביפן.

איך מגיע ילד שנולד וגדל בכפר חב"ד, אל טוקיו בירת יפן?

"מסתבר שיש כמה תחנות בסיפור המסע הזה", מחייך הרב בנימין אדרעי את חיוכו הכובש. "אתחיל מכך שבתור נער צעיר במהלך שנות לימודיי הראשונות בישיבה, התוודעתי להוראה של הרבי שליט"א מלך המשיח, כי על כל אחד לאמץ את מאמר המשנה בפרקי אבות "עשה לך רב", ולאמץ רב אישי שיכוון וידריך גם בימי שגרה כמו גם ברגעי התלבטות. באותה תקופה הכרתי את הרב זמרוני ציק מבית חב"ד בת ים ואת פועלו הרב, והחלטתי שזהו הרב שאני רוצה לעצמי. כעבור שנים כאשר נדרשתי להכריע בסוגיית מקום השליחות, היה לו חלק רב בהחלטה לנסוע ליפן.

הראיון עם הרב אדרעי מתקיים בשעות הערב של יפן, ומעבר לקו אני שומע אותו נוסע עם הילדים ברכב ומנצל את ההפוגה שבין השאלות לתת להם הוראות. לשאלתי במה מדובר הוא עונה שהם כעת בדרך לנהר, לטבול כלים חדשים שנקנו היום ולהכשירם לשימוש במטבח הבית חב"ד

"עם סיום 6 שנות לימודים בישיבות בארץ כפי המקובל, נסעתי לשנה נוספת של לימודים בחצרו של הרבי שליט"א מלך המשיח בברוקלין, ניו יורק, ב-770 המפורסם. לאחר השנה הזו רבים מהתלמידים יוצאים לתקופת שליחות באחד מבתי חב"ד ברחבי העולם, גם בתור כוח עזר לסיוע עבור השליח המקומי, וגם בתור שליח פוטנציאלי כדי להכיר מקרוב את הפרקטיקה של השליחות. 

אני נסעתי עם חבר לתקופה של חצי שנה בבית חב"ד בדלהי, הודו, ובמשך החודשים הללו נשאלנו לא פעם על ידי מטיילים ואורחים מדוע אין בית חב"ד ביפן. כך נכנס לי לראש שיש צורך לפתוח בית חב"ד ביפן, בה בשעה שלא היה לי שום מושג ולו הבסיסי ביותר אודות המדינה הזו.

***

"לאחר כמה חודשים של שליחות קיבלתי מכתב מהרבי שליט"א מלך המשיח אודות הצורך להינשא ולהקים בית בישראל, ומכיוון שכך מיהרתי לעלות עוד באותו יום על מטוס חזרה לניו יורק כדי שאוכל לבצע את ההוראה הזו. השאלה הראשונה ששאלתי את אשתי לעתיד היא – האם היא תהיה מוכנה לצאת לשליחות ליפן לאחר החתונה. עד היום אינני יודע מה וכמה היא ידעה אז על יפן, אבל היא הביעה את הסכמתה, ומבחינתי זה היה מספיק. תוך חודשיים מאז שנפגשנו לראשונה, כבר עמדנו תחת החופה".

ומיד נסעתם ליפן?

"לא, לא מיד. בחודשים הראשונים גרנו ליד הוריי בכפר חב"ד, אבל לשבתות נסענו לבתי חב"ד שונים בארץ כדי לספוג את אווירת השליחות. שבת אחת התארחנו בבת ים, ובאותה שבת שאל אותי הרב זמרוני ציק "בנימין, מה עם יפן"? הרגשנו שהשאלה רלוונטית מתמיד, וחשבנו לנסוע לטוקיו לחג החנוכה לשבוע ימים כדי לפעול שם ובינתיים לראות ולהכיר את המקום. 

טבילה במקווה באמצע הלילה

"חזרנו הביתה לכפר חב"ד במוצאי שבת, בהחלטה לשאול את הרבי שליט"א מלך המשיח מה עלינו לעשות, ולנהוג כפי שיורה לנו. חשנו כי מדובר בשאלה גורלית וחשובה עבורנו, ולכן על אף שהיה זה בשעה מאוחרת בלילה, הלכתי לטבול במקווה כהכנה לכתיבת השאלה. הנחנו את המכתב שלנו בין דפי הספר 'אגרות קודש', ובעמוד שפתחנו הופיעה התשובה 'בימי חנוכה אלו לנסוע להפיץ את המעיינות חוצה במקום אשר החושך יכסה ארץ'. בהתרגשות גדולה התחלנו להתכונן במהירות לנסיעה.

"בערב חנוכה כבר נחתנו ביפן, עם מזוודה אחת של בגדים וחפצים אישיים. שאר הכבודה כללה חנוכיות ומצרכי מזון כשרים. 

"מסתבר שלא היינו מודעים ליוקר המחיה ביפן, באנו עם 400 דולר עבור ההוצאות, אבל כבר בשדה התעופה התברר לנו שרק הנסיעה למלון והשהיה בו לילה אחד מגיעה לסכום הזה! עד היום איני יודע להסביר בדיוק איך ומה, אך מסתבר שהתרחשו עבורנו כמה ניסים... 

"האמת היא שבימים הראשונים לשהותנו ביפן נחלנו אכזבה גדולה כי גם כעבור שעות של חיפושים לא מצאנו יהודים, אך אז בהשגחה פרטית קיבלנו הכוונה מדויקת יותר היכן נמצא אזור המגורים של הישראלים, וכעבור כמה ימים כבר ערכנו מסיבת חנוכה בה השתתפו 60 איש.

45454545454

הילדים שנוסעים לנהר לטבול כלים

מטבע הדברים, החיים בשליחות ובמיוחד במקום רחוק כל כך מזמנים אתגרים מגוונים, בפרט עבור משפחה חסידית ברוכת ילדים.

איך מגדלים משפחה של עשרה ילדים בטוקיו, בלי בית ספר דתי ומזון כשר?

"אני רוצה לומר לך", פותח הרב אדרעי, "שדווקא לילדים יש מקום משמעותי מאוד בשליחות. זה מתחיל מהלידות, שאת כולן עברה אשתי אפרת כאן ביפן, למרות שהרבה יותר נוח ונעים לחוות זאת בארץ או ליד המשפחה. עצם העובדה שמתרחשת כאן לידה יהודית, עושה המון עבור המקומיים. ההמשך הוא בברית המילה. רוב ילדינו הם בנים, כך שפעמים רבות הזמנו לכאן מוהל עבורנו, אך אני יכול לומר ללא כל הגזמה שיש עוד עשרות בריתות נוספות שהתבצעו הודות לכך.

"לגבי הלימודים של הילדים, אנחנו משתדלים להעניק להם הרבה בבית, אבל מגיע גיל מסוים שהם חייבים לקבל תגבור נוסף בשביל להדביק את הקצב של בני גילם. מצאנו אברך מישראל שישמש עבורם כמורה, והם לומדים יחד מידי יום דרך המחשב. 

"לילדים יש תפקידים בבית חב"ד ובשליחות, והם גם נוסעים מידי שבוע לקראת שבת לפגוש יהודים שמתגוררים באזורים שונים של העיר הגדולה, לאחל להם שבת שלום ולחלק להם חלות ויין.

"סוגיית המזון הכשר היא אחד הדברים הראשונים שפנינו לעסוק בו, ובמקביל התוודענו לקושי הגדול שקיים בתחום. מצד אחד השתדלנו לייבא מוצרים רבים, ומצד שני בדקנו האם ישנם מוצרים מקומיים ללא בעיות כשרות שנוכל לצרוך, או לחילופין שנוכל להשגיח על הייצור ולהעניק כשרות למוצר. 

"בנינו מערכת כשרות ואנו עומדים בקשר עם צוות רבנים וטכנולוג מזון מקצועי, וברוך השם כיום ישנם כבר מאות מוצרים שאנו מעניקים להם כשרות. בנוסף מידי תקופה אנחנו מזמינים לכאן שוחט כדי להבטיח את מלאי הבשר הכשר במדינה, ובקשר לכך יצוין הרב יהודה בן שמחון שהיה כאן החלוץ בתחום השחיטה".

***

הראיון עם הרב אדרעי מתקיים בשעות הערב של יפן, ומעבר לקו אני שומע אותו נוסע עם הילדים ברכב ומנצל את ההפוגה שבין השאלות לתת להם הוראות. לשאלתי במה מדובר הוא עונה שהם כעת בדרך לנהר, לטבול כלים חדשים שנקנו היום ולהכשירם לשימוש במטבח הבית חב"ד.

אין לכם מקווה שם, בטוקיו?

"תראה, היפנים הם עם מאוד מסודר. כאן לכל פרויקט בניה יש תאריך התחלה וגם תאריך סיום. הם לא מאפשרים להתחיל בבניה ולהשאיר שלדי בטון של בנינים לא גמורים ברחבי העיר. לשמחתי יש לנו כבר שטח עבור מקווה, אבל כדי שנוכל להתחיל בבניה אנחנו צריכים להחזיק קודם במלוא הסכום הדרוש לכל התהליך. במחירים של יפן מדובר בסכום גבוה ביותר, ובעזרת השם ברגע שנגיע אליו נוכל לגשת לאירוע המשמח של התחלת בניית מקווה טהרה".

4545454545 copy

היפנים שואלים: מה עם החנוכיה?

בבית חב"ד טוקיו קיים פרויקט בלתי שגרתי, במסגרתו מגיעות קבוצות של בני נוער יהודים מרחבי העולם כדי ללמוד על מודל השליחות. לא מדובר רק על צעירים של חסידות חב"ד, אלא על כאלה שמשתיכים לזרמים ותנועות אחרות. במהלך ביקורם הם רואים וחווים מקרוב את השליחות, מתוך מטרה לרכוש כישורים נחוצים וידע מתאים כדי שיוכלו גם הם בבוא העת לתרום לעם ישראל.

מתוך אלפי השלוחים הפזורים בעולם, המייצגים את העבודה העצומה שמוטלת על כל אחד מהם, נבחר בית חב"ד היחודי בטוקיו, לייצג בפני אותם צעירים את עולם השליחות.

חוץ מאירוח והדרכת הקבוצות, מתנהלת כמובן פעילות ענפה למען יהודי יפן הכוללת בין השאר סעודות שבת וחג ושיעורי תורה, ופעילות מתאימה סביב החגים ומועדי ישראל. בשנים האחרונות אף נפתח בית חב"ד נוסף בעיר קיוטו, אותו מפעילים הרב מוטי גרומך ומשפחתו.

כאשר הגענו לכאן היו ברחוב שלנו כמה וכמה חנויות לממכר מוצרים הקשורים לעבודה זרה, אט אט הם נסגרו וכיום אין אפילו אחת. ישנו סופרמרקט גדול ויוקרתי במרכז העיר. לפני שנים, כאשר רציתי לבקש שיציבו אצלם חנוכיה גדולה בימי החנוכה, הבהירו לי שאין על מה לדבר. המצב כיום הוא שהם מעצמם מתקשרים אליי מידי שנה חודש ימים לפני חנוכה ושואלים היכן החנוכיה“...

"חוץ מהדאגה ליהודים אנחנו גם מנהלים פעילות ייעודית עבור הקהל המקומי", מספר הרב אדרעי. "מאז ומתמיד למדנו להעריך אותם, ובמיוחד מאז אירועי הצונאמי התחזק הקשר שלנו לאוכלוסיה ולגורמי הממשל. יש לנו שיעורים קבועים עבורם ללימוד 7 מצוות בני נח ונושאים קשורים. הגאולה האמיתית והשלימה צריכה להגיע בכל רגע, וגם הם צריכים להיות מוכנים לקבל את מלכותו של הרבי שליט"א מלך המשיח".

היכן ניתן לראות את החיבור שלהם לנושאים הללו?

"זה מאוד בולט ביחס שלהם כלפינו, ובכלל. ישנם אנשים שבתחילת דרכנו כאן היו מפריעים ומצרים את צעדינו, ופעמים רבות גם דאגו להזמין לנו משטרה כדי לסכל אירועים שקיימנו. אנחנו מצידנו דאגנו להפגין כלפיהם יחסי ידידות, והמציאות מוכיחה שזה עוזר. 

כיום לא רק שאינם מפריעים, הם אף תורמים לנו. זה מאוד מסתדר עם הרושם שיש לנו מהעם היפני בכלל, שהם אנשים מאוד נוחים ונפלאים.

"אני רואה כאן גם היבט רוחני, המעיד על כך שאכן הודות לשהותנו הארוכה כאן האווירה נעשתה קדושה יותר. כאשר הגענו לכאן היו ברחוב שלנו כמה וכמה חנויות לממכר מוצרים הקשורים לעבודה זרה, אט אט הם נסגרו וכיום אין אפילו אחת. ישנו סופרמרקט גדול ויוקרתי במרכז העיר. לפני שנים, כאשר רציתי לבקש שיציבו אצלם חנוכיה גדולה בימי החנוכה, הבהירו לי שאין על מה לדבר. המצב כיום הוא שהם מעצמם מתקשרים אליי מידי שנה חודש ימים לפני חנוכה ושואלים היכן החנוכיה"...

הרב אדרעי מוסיף ומספר על החיבור המיוחד שלהם עם אנשי המקום: "בתקופה האחרונה פתחנו אצלנו תערוכה בקשר לציון עשר שנים לאסון הצונאמי. הגיעו מאות מבקרים, ביניהם אישים בכירים רבים. אחד מהם הוא שר ההגנה של יפן, שהתרגש עד דמעות במהלך הביקור. 

היפנים רואים בנו – מייצגי העם היהודי – אנשים טובים ומועילים, והם גומלים לנו בהתאם. זו כנראה גם אחת הסיבות שהובילו אותם בשנים האחרונות להחלטה להעניק לי ולמשפחתי אזרחות יפנית".

לסיום, מהי תמצית חזון השליחות שלכם?

"לבצע את תפקידנו בעזרה וסיוע בכל תחום לכל יהודי באשר הוא, ובהכנת עם ישראל ואומות העולם לגאולה הקרובה, על ידי הוספת מצוות ומעשים של טוב וחסד, ובאמצעות הכרת הגואל – הרבי שליט"א מלך המשיח".

בהצלחה רבה!

עותק של Teuda-1-97

עותק של Teuda-2-97

הצוואה שלא קוימה הובילה להכתרת הרב 

יום אחד פנה אל הרב אדרעי יהודי שחי ביפן תקופה ארוכה, ובפיו בקשה: לדאוג שלאחר מותו הוא יזכה להיקבר כיהודי. הרב אדרעי כמובן היה נכון למלא את הבקשה בבוא העת, אך לאחר פטירת היהודי התברר שהאישה עימה חי – גויה מקומית – מסרבת לאפשר להביא אותו לקבר ישראל. הרב אדרעי לא היסס, ובכדי לקיים את בקשת הנפטר ולשמור על כבוד הנפטר, הוא פנה לבית המשפט. במשך כמה חודשים התנהלו דיונים בנושא, ובינתיים הוחזקה גופת הנפטר בקירור בהתאם לצו בית המשפט.

במהלך אחד הדיונים שאל השופט את הרב אדרעי “האם אתה רב מוסמך מטעם מדינת יפן"? הרב אדרעי הציג תעודות הסמכה לרבנות מאת עשרות רבנים, אך את השופט זה לא הרשים, ובסופו של דבר אכן נפסק שהאישה תנהג בנפטר כפי דעתה. המקרה הכואב הזה הבהיר לרב אדרעי עד כמה נחוץ לקבל הכרה רשמית כרב מטעם המדינה.

הרבנות הראשית לישראל היתה גם היא מעורבת במקרה, ובעקבותיו עלתה ההצעה למנות את הרב אדרעי באופן רשמי לרב הראשי של יפן, כדי לקבל את הכרת השלטונות בעתיד במקרים שיצריכו התערבות הלכתית. הרב אדרעי הגיע לארץ וקיבל את כתב המינוי מאת הרבנים הראשיים לישראל, ובהמשך קיבל המינוי הכרה רשמית ביפן כאשר מזכיר ראש הממשלה מר יושיהידה סוגה הזמין את הרב אדרעי בתור הרב הראשי לפגישה מיוחדת, בה ביקש להוקיר לו תודה באופן מיוחד על מסירותו הרבה למען העם היפני. בשנה שעברה נבחר מר יושיהידה סוגה לתפקיד ראש ממשלת יפן, וגם כעת נשמר איתו קשר חם ומיוחד.

אור לגויים | שגריר ישראל באו״ם בריאיון מיוחד

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...