• ב"ה ימות המשיח!
  • ט"ז תמוז התשפ"ד (22.07.2024) פרשת בלק

“אני רק צינור, הכסף לא מיועד רק לי״ - הגישה החדשה של עשירי העולם

אחרי דירוג העושר העולמי, הגיע תורה של רשימת 100 העשירים בארץ הקודש מבית פורבס ישראל • הנתונים, שלא מזכירים את השנים שעברו, משקפים את הטלטלות שעבר שוק הסחר השנה, אך הסך הכולל גבוה מאי פעם • וגם, המיליארדר שהחליט להראות דוגמה לחבריו איך מתחילים לתרום ביד פתוחה ואחראי לשורת פרויקטים שנועדו להשקיע בארץ ישראל ותושביה
“אני רק צינור, הכסף לא מיועד רק לי״ - הגישה החדשה של עשירי העולם
המיליארדר סילבן אדמס
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

השנה האחרונה הייתה אחת המורכבות כלכלית. הקורונה עוד נגסה בתעשייה, האינפלציה הרקיעה שחקים והריבית גאתה, ולקינוח, מלחמת רוסיה-אוקראינה גבתה מחיר כבד ונוסף יחד עם מתיחות חמורה בין מעצמות העולם וסנקציות מרחיקות לכת.

כלכלת ישראל, בחסדי שמים, הייתה מהראשונות להתאושש מנזקי הקורונה, שרדה את עליית המחירים העולמית עם אינפלציה מהנמוכות בעולם והמשיכה להגביה את התל"ג שלה ולחזק את השקל כאילו אין כאוס מסביב.

כל הונם של 100 עשירי ישראל, צמח ב-10% לעומת שנה שעברה ועומד כיום על 274 מיליארד דולר - המהווים 52% מהתוצר הלאומי הגולמי. נתון זה מצטרף לצמיחה המתמשכת בעשרת השנים האחרונות של מעל מאת אחוזים בהונם של עשירי ארצנו.

עשיר? תתרום!

אחד המיליארדרים הייחודיים בארצנו שזכה השנה לככב בשער המגזין היוקרתי, עלה בשנים האחרונות מקנדה ועונה לשם סילבן אדמס.

הוא בנו של ניצול שואה שהיגר לקנדה ובנה חברת נדל"ן מצליחה בעשר אצבעות. אביו בהמשך דרכו הפך לעשיר אדיר ותרם סכומים גדולים למטרות חסד. סילבן נולד לתוך נתינה ועשייה ציבורית, ובהמשך דרכו, כאשר הפך את החברה שהקים אביו לאחת מהגדולות באזור ונהיה למיליארדר, החל לתרום בעצמו ולייסד קרנות צדקה וחסד.

בראיון שערכו עימו פורבס, הוא פורש את משנתו ההגותית לפיה עושרו של אדם לא הגיע לו רק בזכות עצמו, אלא גם בזכות כל התנאים שאפשרו לו לגדול ולצמוח, ולפיכך עליו לתת בנדיבות לצרכי הכלל ולהחזיר חסד לעולם שכה פרגן לו.

במילים יהודיות יותר, נוכל לפרשן את משנתו כפי הסתכלות התורה והחסידות - עושר הינו פיקדון רב עוצמה בידיו של האדם, והוא נועד לנצל אותו לאופנים חיוביים.

"אתה לא צריך את כל הכסף"

"מגיעה השעה שאדם צריך לשאול את עצמו כמה עושר הוא באמת צריך לצבור לעצמו? כמה עושר הוא באמת צריך להוריש לילדיו?", אומר אדמס לפורבס. "מעציב אותי שאין יותר ישראלים עשירים ואמידים שתורמים יותר, אבל אני מבין שזה תהליך ארוך ומתמשך. בינתיים אני מנסה להוביל ולשמש דוגמה. להראות שיש דרך אחרת ושאפשר ליהנות משני העולמות. לחיות את חיי המותרות שעבדנו כל כך קשה להשיג מצד אחד וגם לקבל את תחושת הסיפוק האדירה של הנתינה בחזרה. זה אולי נשמע נדוש ושחוק אבל אני מבטיח לך, זה כל כך נכון. תחושת הסיפוק שאני מקבל ממה שאני עושה היא כל כך עמוקה ומשמעותית ואני מעודד ישראלים אחרים לעשות כמוני".

אדמס מסביר כי בחברה הקנדית העשירה ממנה הגיע, נדבנות הייתה ערך בסיסי שהתעצם ככל שהמשפחה התעשרה יותר. כאן בארץ, לטענתו, עדיין יכולים לתת הרבה יותר ועדיין להמשיך ליהנות מהחיים. גם הוא איננו סגפן. הפנטהאוז התל אביבי שלו, נחשב לאחת הדירות היקרות בארץ ועולה ונאמד בלא פחות מ-120 מיליוני שקלים.

"להראות את הארץ שלנו לעולם"

אדמס רואה את שליחותו בהשקעה בארץ ישראל. עד כה הוזיל מהונו הפרטי מאות מיליוני דולרים במגוון פרויקטים שנועדו כולם לחזק את עם ישראל וארץ ישראל. החל מתרומות עתק לארגונים ועמותות, בניית מבני רפואה חדשים באיכילוב ובחולון, מרכזים למצוינות ועוד.

אחד הפרויקטים בהם השקיע הון עצום המוערך בכ-25 מיליון יורו, היה הבאתו לארץ של מרוץ אופניים בו צפו יותר מ־800 מיליון איש מ־194 מדינות. השידור הבינלאומי, שנמשך שלושה ימים רצופים, חשף לכל העולם את נופי ארץ הקודש מחיפה ועד אילת כולל מסע מיוחד בירושלים. אדמס רואה בזה תפקיד חשוב מאין כמוהו, ומסביר כי אנשים סבורים שישראל היא אזור מלחמה עקוב מדם. הוא רוצה להראות שהמקום הזה חי ונושם, מפותח, בטוח שליו ורגוע יותר מכל אחר בעולם, לא פחות מקנדה שאותה עזב לא מכבר.

"יש פער בין התדמית של ישראל בעולם לבין מה שהיא באמת. זה קורה בגלל התקשורת העולמית שהיא אובססיבית לגבי 'הסכסוך'. בכל יום אני קורא את ה'מונטריאול גאזט' וכמעט בכל פעם אני נתקל במאמר או כתבה שלילית על ישראל. כל דבר קטן פה מקבל תהודה. עיתונאית נהרגה באזור לחימה וכל כלי התקשורת בעולם מסקרים את זה במהדורה הראשית. אתה לא קורא על כל העיתונאים שנהרגים באוקראינה. אתה יודע כמה עיתונאים נהרגים שם? אתה לא קורא על מדינות גדולות בהרבה מישראל - הודו או ברזיל. אפילו רוסיה לא הייתה מקבלת כיסוי כזה לולא המלחמה". מוסיף אדמס ואומר.

המשאלה: לתקן עולם

"בשורה התחתונה אנשים שואלים אותי למה אני עושה את מה שאני עושה, ואני עונה להם תשובה פשוטה - תיקון עולם. אלה הם בעיניי הערכים של העם היהודי. אנחנו חייבים להגן על ישראל וכשאני משחק הגנה אני עושה את זה בצד של היריב שלי, בהתקפה. על ידי לקיחת יוזמה, כשהכדור שלי בצד השני של המגרש. רק ככה אפשר להבקיע ולנצח. ואני לא מדבר רק על מדינת ישראל אלא על עם ישראל כולו, על הערכים היהודיים שלנו. זה מה שהופך את העם היהודי לכל כך מיוחד ומה שעשה אותו במיוחד במשך אלפי שנים. להיות אור לגויים ולעשות תיקון עולם". מסיים אדמס את הראיון במילים מחזקות ומעוררות.

לתת את מרבית ההון בחיים

אדמס הצטרף ל-236 המיליארדרים החתומים על ה־Giving Pledge - יוזמתם של וורן באפט וביל גייטס, במסגרתה מתחייבים אילי ההון לתת את מרבית כספם בחייהם.

ביל גייטס, שהכריז לא מכבר על תוכניתו להיעלם מרשימת המיליארדרים באמצעות הזרמת תרומות מאסיביות לקרן הצדקה אותה הקים, פורש את משנתו ההגותית וקורא לעשירי העולם להפסיק לאגור את הכסף ולהתחיל לשאול את עצמם את השאלה האמיתית: "האם יש דברים בעלי השפעה רבה יותר שאנו יכולים לעשות עכשיו?".

הגאולה כבר כאן

עשירים כקורח יש בעולם מאז ומקדם, אבל רק בעשרות השנים האחרונות התחלנו לשמוע על נתינה פזרנית שהולכת ומתפשטת בין עשירי העולם והופכת למוסכמה ותובנה שמחלחלת: הכסף לא שלך, אתה צינור להשפיע טוב וחסד.

מנקודה זו אנו מגלים גם את מעלתה של ארץ ישראל להיותה 'המעט מכל העמים', וביחד עם זאת, מעצמה כלכלית בטוחה ויציבה מכל מקום אחר, אור לגויים ומגדלור לעולם כולו.

להתחייב לצדקה ולקבל עשירות

הרבי שליט"א מלך המשיח גילה כי בכוחה של התחייבות - Pledge באנגלית - לייצר יכולת חדשה אצל האדם לקיים את שהבטיח ולפתוח לו צינורות חדשים. לקראת השנה החדשה, זה הזמן להתחייב מראש את סכום הצדקה שניתן במהלך השנה ולמשוך עלינו ברכה בהתאם לזה.

כך גם במישור הגאולה, בהחלטה להתנהג באופן המתאים לימות המשיח ולגאולה השלימה, אנחנו מושכים את הגאולה אל חיינו וגורמים שהנה זה משיח בא תיכף ומיד.

יוקר מול עושר: האינפלציה העולמית

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...