• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כך תתרחש הגאולה: שיטת המימד השלישי

התרחשות הגאולה כתהליך ראשוני מסוגו עלול לעיתים להישמע לוט בערפל ובלתי מוכר וידוע. אבל האמת היא שלא מדובר במפץ גדול שישנה את כל המוכר והידוע, אלא להיפך בדיוק. כנסו וגלו
כך תתרחש הגאולה: שיטת המימד השלישי
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

אין כמו הישן והטוב. ההתנהלות וההיערכות לא נדרשת להרים רף מעבר לשגרתיות הרגילה, והאינסטינקטים כבר מורגלים ויתפקדו בהתאם. אחת מהתכונות השוות ברמות כאלו ואחרות בין כל בני האדם על פני הגלובוס, היא החשש הנובע מאי הוודאות בהיקלעות למצבים ומקומות חדשים ובלתי מוכרים. 

החל מהרגע בו בוקע התינוק לאוויר העולם, המשימה בה הוא משקיע את רובם ככולם של שעות הערנות, היא בעצם למידה והסתגלות לעולם החדש אליו צנח. תאי המוח אוגרים מידע, וכך נבנים להם הרגלים והתנהגויות ערוכים ומותאמים, ש'יישלפו' בשעת הצורך מתא האחסון הייעודי, וישדרו אל עצבי הגוף פקודות מותאמות למצב הנתון. 

אט אט הוא לומד ללכת ולאכול בכוחות עצמו, ולאחר שיתרגל הוא כבר ישכח עד כמה פעולות אלו היו קשות עליו בתחילה. עם המשך הגדילה וההתפתחות תהליכי הלמידה הופכים מורכבים יותר, ומתרחבים מעבר לגבולות המוטוריקה הפיזית, אל ההתפתחות המילולית והשכלית וכן הלאה.

גם לאנשים בוגרים וזקנים, מזדמנים לעיתים אפשרויות ללמידה של משהו חדש. תהליך למידה והסתגלות הוא מאתגר ומרתק כל פעם מחדש, אך בכל זאת לא ישווה ולא ידמה התפקוד בתחום בו מורגל האדם זה רבות בשנים, לתחום חדש שאליו נודע לא מזמן.

לכן כולנו פעמים רבות נרתעים מהפתעות מיותרות, ומעדיפים את הצעידה במסלול השגרה המוכר והטוב. למה לנו להסתבך עם למידה והסתגלות, אם אפשר להמשיך כרגיל עם מה שעשינו עד היום.

לא לזנוח מאחור

נסו רגע לעצום עיניים ולדמיין, כי אתם נוחתים בפלנטה אחרת בה היצורים החיים נראים אחרת לגמרי מאלו על גבי כדור הארץ, שפתם מוזרה, והתנהגותם שונה מכל מה שהכרתם. לא קשה לנחש כי סיטואציה שכזו תגרום להרגשת אין אונים מוחלטת, בה גם זקן מופלג עם ניסיון חיים עשיר ישווה לעולל בן יומו. גם תנועות ידיים נואשות לא יעזרו בנסיונות התקשורת, ונקודת האור וקצה המנהרה ירחקו מבלי מוצא.

כשמדברים על הגאולה כהתרחשות עולמית שתשנה סדרי בראשית, ותהפוך את כל המוכר לנו עד היום לשונה, יתכן שישנם כאלו שזה יישמע להם קרוב למדי לסיטואציית חוסר האונים מהקטע הקודם. האם אכן הדברים שעמלנו והשקענו בהם שנים רבות ודורות על גבי דורות, ייזנחו מאחור ויוחלפו תמורת עולם אחר ולא מוכר - טוב ככל שיהיה?

מסביר הרבי שליט"א מלך המשיח, כי גאולה אין משמעותה זניחת והותרת העולם הישן מאחור - אלא להיפך בדיוק, מדובר על שכלול והאדרת העולם הגלותי, והבאתו למצב של שלימות ורוחניות בכל.

אז בעצם תהליך הגאולה לא יביא לנו משהו שונה וחדש, אלא יקח את כל מה שאנחנו מכירים ו'ישדרג' ויזניק לנקודת השלימות הגשמית והרוחנית ברמה הגבוהה ביותר. הכוונה היא לא רק לחזרה לשלימות הראשונית בה נברא העולם - שקולקלה בעת חטא עץ הדעת, אלא על שלימות גבוהה הרבה יותר מכך.

אל"ף כל

המילה 'גאולה' במשמעותה המילולית בלשון הקודש, היא 'שחרור'. בכך יקל עלינו להבין את מהות פעולת הגאולה על הגלות, היא בעצם שחרור כלל ענייני הגלות. יותר מרמז משמשת גם העובדה שבין המילים גולה וגאולה מבדילה רק אות אחת - אל"ף. האל"ף מסמלת ומגיעה מ'אלופו של עולם' - האל"ף של אלוקים. 

כדי להעמיק עוד ולהבין את התוכן והמשמעות של הכנסת האל"ף, נחזור אלפי שנים לאחור, בטרם נברא העולם ונוצרו בני אדם. אז לא היה מקום פנוי מאורו האין סופי של הבורא, וכל הנשמות נהנו בצילו.

אז למה היינו צריכים את הגלובוס החומרי הלזה והמגושם לעיתים עד כדי סרבול? מדוע נשמותינו לא יכלו להישאר במקומם הטבעי והראשוני תחת כסא הכבוד, שם אין ניסיונות, פיתויים ויצר הרע?

אלא שכאן טמון סוד הבריאה, שבקצהו השני הוא גם סוד הגאולה. רצונו ותאוותו של הבורא היא אנשים גשמיים בעולם גשמי, יתגברו על כל המכשולים והסרבולים, ויעשו בסופו של דבר את הגשמיות כלי ומכון לאור הקדושה והשכינה.

המכשולים והקשיים אינם מהמורות בלתי רצויות, אלא הם חלק מהתכנית המתוכננת מראש לזיכוך הגשמיות והשראת הקדושה בה. ככל שהמטרה תושג ביותר התאמצות ודילוג מכשולים, כך גם התוצאה תהיה יקרת ערך ואיתנת יסודות במידה שווה לכל הפחות.

רגעי השיא

הרבי שליט"א מלך המשיח מסביר על פי מאמר המשנה במסכת אבות "הסתכל בשלושה דברים ואין אתה בא לידי עברה", גם אנשים העוסקים ראשם ורובם בקדושה ומצוות עלולים לעיתים להיתקע במרחב הדו מימדי, בו רק הוא קיים מול בורא העולם. וכאן אומרת לנו המשנה כי אנו נדרשים להעיף מבט ולהיות ערניים גם ובעיקר למימד השלישי.

זכרו תמיד: יש כאן גם עולם. בהגדרתו נכללים כלל מימדי הזמן והמקום, כמו גם שלל האביזרים והחפצים הגשמיים הפיזיים באמצעותם משתמש האדם לצרכי התורה והמצוות, ולהרבות טוב וחסד בסביבתו. זוהי מטרת בריאת הגשמיות, ולשם זה ירדו הנשמות לגופים הגשמיים.

מטרה זו תושלם במלואה, ברגע שתגדש סאת מילוי הקדושה די הצורך, ונוכחותו של הבורא תורגש בכל היבטי הגשמיות באשר הם. או אז ישתחררו וייגאלו כלל מוטיבי ומרכיבי הגשמיות באשר הם. ויגיעו לשיא שלמותם הגשמית שתשתלב בד בבד עם השלמות והגילוי הרוחני.

וכך לא רק שהגאולה היא זו שמגיעה לאחר ועל ידי הגלות ובירורה וזיכוכה, אלא ישנו ביניהם קשר הדוק הממשיך להתקיים גם ובעיקר ברגעי השיא והשלימות של שניהם, שהוא גם אותו רגע בעצם לו ציפינו וייחלנו.

אלוקים לא מחפש שימותו עליו

השחיטה האסורה - חידוש תורה?

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...