• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

מטרת העל, וכל השאר: השוויון השכלי של הגאולה

העשירות והרווחה שישררו פה בקרוב, האם הם עניין לעצמם או שייתכן שהם בעצם כלי שרת זוטר בידי מטרה אחרת, חזקה הרבה יותר? כנסו וגלו
מטרת העל, וכל השאר: השוויון השכלי של הגאולה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

פעמים רבות אנו שומעים על שפע הטוב הגשמי שיהיה בגאולה. השמחה בידיעה שבקרוב הכל יהיה טוב בהחלט מרחיבה את הדעת, אין דבר יותר משמח מתחושת הציפייה וההתרגשות לדבר טוב שמתקרב, ובטח כשמדברים על טוב אבסולוטי ברמה עולמית שיקיף את כלל תחומי החיים. 

אבל, האם אכן זו הגאולה לה אנו מצפים? האם במשך למעלה מאלף ותשע מאות שנים יהודים נטבחו ונעקדו ומסרו את נפשם, לקיים תורה ומצוות ולהישאר מחוברים לבורא, כדי שאנחנו נוכל לקטוף ממתקים מהעצים?

אין ספק שלקטוף ממתקים מהעצים זוהי אכן חוויה ייחודית מסוגה, וחוסר בדאגות גשמיות וטוב מושלם הם בשורה עצומה, אבל כיצד כל זה נכנס לפסגת החיים של עם הספר? מה עם הרוחניות וההתקרבות לקדושה ולבורא?

אז אכן אף אחד לא אמר שזוהי מטרת הגאולה, אבל בואו ונעמיק מעט כדי להבין איך כל זה משתלב בפאזל הגאולה שאלוקים תכנן במדויק.

בונוסים, או חלק מהחבילה

על פי ההלכה היהודית, מטרתה של הגאולה ושל מלך המשיח כמנהיג שמוביל את התהליך, היא אחת בלבד: נתינת האפשרות והכלים לקיום מלא של כלל המצוות. מבין כלל 613 המצוות ניתן בזמן הגלות לקיים פחות מחצי. רבות מהמצוות תלויות בבית המקדש, מלכות ישראל וקיום סנהדרין ועוד.

אז מאיפה הגיעו ההבטחות הכלכליות וכל השאר? האם מדובר בבונוסים של הגאולה?

מחדש הרמב"ם שקיום התורה ומצוות בשלמות, לא תלוי רק בבית מקדש וסנהדרין, אל גם בכך שהבורא יסיר מאיתנו את כל התופעות שיכולות להפריע לנו לקיים את התורה והמצוות בשלימות.

אם היצר הרע עלול להפריע - הוא יעלם, וטרדות הפרנסה שלוקחות זמן מיותר, יתחלפו בשפע גשמי ותזונתי כעפר הארץ. בזמן הגאולה יישאר לנו רק מחסור אחד: מחסור בדאגות. השפע והטוב ימלאו את כל המשאלות שלא העזנו לחלום אפילו, והמוח והגוף יהיו פנויים ורגועים לעסוק במלוא הכח במטרה האחת והיחידה של קיום המצוות ולימוד התורה.

שוויון לימודי לכולם

את שלל הטוב והשפע הגאולתיים ניתן לחלק לשתי קטגוריות עיקריות: הדברים הטבעיים שלא יורגש בהם מחסור, כמו אריכות ימים ובריאות טובה לכל, ושלוות הנפש ופרנסה קלה.

בקטגוריה השנייה ייכנסו התופעות הניסיות שאין כדוגמתם בזמן הגלות: גודל התבואה והפירות - גובה גבעול החיטה לדוגמה ישתווה לדקל בן זמננו. ומהירות הצמיחה - ביום נטיעתו, כבר יוציא האילן פירות בשלים ומתוקים. ניתן למנות בקטגוריה זו גם את החיים הנצחיים שיהפכו נחלת הכלל, לידת ריבוי ילדים בקלות ומהירות ניסית, ועוד ועוד.

קשיי למידה והפרעות חברתיות יוותרו במוזיאון הגלות, ובית המדרש הגאולתי הגדול יהיה פתוח פיזית ושכלית בשוויוניות לכולם, וכולם יוכלו להגות בצוותא בסודות התורה שילמד מלך המשיח את העם, ללא הבדלי מנת משכל או ידע קודם.

התאמצתי לבד

מלכות ישראל שתתנהל על ידי מלך המשיח, תביא לשלום עולמי וסדר ציבורי מופתיים. עובדה זו גם כמובן תתרום את שלה ליצירת סביבה תומכת - ובטח שלא מפריעה, לתאווה הגדולה של חכמי וגדולי העם היהודי בת אלפי השנים: להגות בעמקי התורה וחכמתה. עם אפס הפרעות, וסביבה תומכת כמו שרק הגאולה יכולה ליצור.

אז ברגעים האחרונים שנותרו בגלות, תוכלו רק לנצל את העובדה שאנחנו עדיין יכולים להתאמץ ולהתגבר על קשיים כדי ללמוד תורה ולקיים מצוות. בקרוב כל זה ייעלם, ואנחנו עוד נתגעגע לחדוות העמל ומאמצי ההתגברות, אחרי הכל באותה מידה שהתאמצנו עבור התוצאה, אנחנו גם נעריך אותה ונתגאה בה.

כמובן כל זה לא מוריד מחדוות הפנאי והרווחה שתשרור, כשיתבטלו כל המועקות והטרדות הגשמיות, אך לכל זמן ועת. ודווקא ההתאמצות ברגעי הגלות האחרונים, תאיר גם את התורה והמצוות בגאולה באור היזע וה"הכנתי בעצמי".

כסף על העצים? זו מציאות!

כל המידע על קיבוץ גלויות

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...