• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

לפתוח את העינים ולראות ניסים למעלה מהטבע

פרשת השבוע פרשת בשלח מכילה בתוכה שלשה מהאירועים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה של עם ישראל עם צאתם ממצרים: קריעת ים סוף, ירידת המן והמלחמה מול עמלק. מה הקשר בין האירועים ועל השפעתם עד היום הזה
לפתוח את העינים ולראות ניסים למעלה מהטבע
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

בפרשת השבוע מסופר על שרשרת ניסים ואירועים רבי משמעות בתולדות עם ישראל, החל מסיפור קריעת ים סוף ושירת הים, פרשת ירידת המן - הלחם הניסי שירד מהשמים בכל בוקר אל פתח אוהלי בני ישראל, ובהמשך - נס הניצחון במלחמת עמלק.

למרות שבמבט שטחי אין קשר ממשי בין רצף הניסים הללו, אך מכיוון שאת כולם אנו קוראים באותה פרשה בתורה, מובן שיש תוכן זהה ומכנה משותף ביניהם שאותו עלינו למצוא, ובעיקר, ללמוד ממנו הוראה בעבודת ה'.

ניסיך שבכל יום

המשותף לכל הניסים הללו, הוא העובדה שהם היו אירועים בעלי השפעה נצחית ותמידית עד עצם היום הזה:

הסיפור של קריעת ים סוף אמנם קרה פעם אחת בלבד, אבל השפעתו, כשלב מכריע בדרך למעמד קבלת התורה בהר סיני, נמשכת עד היום. לא סתם אנו מזכירים זאת בכל יום כמה פעמים בתפילה.

גם ירידת המן היא סיפור ניסי שמלווה אותנו. הלחם אמנם כבר לא יורד מהשמיים בצורה פיזית, אבל הרעיון שהוא מסמל מהווה בסיס לאמונה והביטחון בה' שבכל יום ויום דואג לכל אחד למלא את מחסורו. זו הסיבה לכך שה' ציווה את משה רבינו למלאות צנצנת מאותו לחם אלוקי, ולשים אותה למשמרת, כדי להנציח לדורות הבאים את הנס ומשמעותו - שעל האדם לבטוח בה' שידאג לו לכל צרכיו.

כמו כן, גם מלחמת עמלק הייתה אירוע משמעותי ביותר, שלמעשה נמשכת עד היום, כנאמר בפסוק "מלחמה לה' בעמלק מדור דור", כלומר זוהי מלחמה הנמשכת לנצח.

יש בעל הבית

הבריח התיכון העובר בין שלושת אירועים אלו, הוא גילוי מלכותו של ה' יתברך בעולם, שזהו היסוד הכי כללי וחשוב בחיי היהודי:

ברמה הכללית, קריעת ים סוף הוכיחה לכל יושבי תבל מיהו בעל הבית על כוחות הטבע, ובכך גילתה את מלכות ה' בעולם, שעושה ניסים ונפלאות לבניו, עם ישראל, ומציל אותם מכל אלו הרוצים לפגוע בהם. וברמה האישית, גילוי מלכותו של הקדוש ברוך הוא בעולם מתבטאת באמונה של כל יהודי, ובביטחון שלו בה' שידאג לכל מחסורו, כפי שהיה בירידת המן במדבר.

שלב נוסף בדרך לגילוי מלכות ה' בעולם הוא בביטול כל מה שמונע זאת, ובראש ובראשונה הכוונה לעמלק, אותם ציווה ה' להכרית ולאבד, בהיותם מהווים סתירה לגילוי מלכותו בעולם.

בעבודת השם הכוונה היא, להילחם נגד העמלק הפנימי, כידוע ש'עמלק' הוא בגימטריה 'ספק', והמלחמה בו היא נגד הקרירות והטלת הספיקות באמונה הפשוטה בה' ובניסים שהוא עושה לעם ישראל. וכך מגלים את מלכותו יתברך בעולם.

נס? מה הפלא?! 

כעת נוכל להבין גם מהי ההוראה מכל זה לכל יהודי:

יהודי צריך לדעת שלמרות שהוא נמצא בתוך עולם שבו יש כללים וחוקי טבע שונים, הרי לאמיתו של דבר הוא למעלה מכל חוקי הטבע, מכיוון שהוא קשור עם הקדוש ברוך הוא, ששולט על חוקי הטבע, והוא יתברך שומר על עם ישראל ועושה להם ניסים ונפלאות.

לכן, אין זה פלא כל כך כאשר מתרחש נס ליהודי, כפי שניתן לראות שבכל יום ויום מתרחשים נסים גלויים ורק צריך "לפקוח את העינים" ולראות זאת. והעיקר לראות את הנס העיקרי - הגאולה האמיתית והשלימה שבאה מתוך ניסים ונפלאות גדולים, שלא בערך לניסי יציאת מצרים, תיכף ומיד ממש.

(על פי שיחת שבת פרשת בשלח ה'תנש"א)

אפר של אהבת ישראל

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...