• ב"ה ימות המשיח!
  • כ' חשון התשפ"ה (21.11.2024) פרשת חיי שרה

גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון: סקירה על הרחבת בית משיח

לרגל ל"ז שנים להנחת אבן הפינה מוגש בזה תקציר מתוך סקירה על ההרחבה השלישית של 770 - בית משיח
גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון: סקירה על הרחבת בית משיח
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מן הראשון

לרגל ל"ז שנים להנחת אבן הפינה מוגש בזה תקציר מתוך סקירה על ההרחבה השלישית של 770 - בית משיח.

ברכת כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח

התוכנית להרחבת הבניין החלה כבר בראשית שנת תשמ"ז. כך כתבו לרבי שליט"א מלך המשיח גבאי בית הכנסת ובית המדרש 770, עם סיום חודש השביעי תשמ"ז, באדר"ח חשון: 

"כ"ק אדמו"ר שליט"א

ויעקב הלך לדרכו וכו'. הנה יחד עם האמונה התפילה והקיווי לגאולה שלימה בגילוי משיח צדקנו, הרי עולם כמנהגו נוהג על פי התורה, בהתלבשות הטבע ומנהגיה.

ת"ל ימי התפילה החגים וכו'

ב"ה עברו בשלום ושמחה, אך כל הקהל הקדוש הזה כולם פה אחד שזה הי' ממש מעשי ניסים, ורק המשכות כוחות וקדושה ע"י רבינו שליט"א באופן של למעלה מדרך הטבע, הוא שעמד לנו שהכל ב"ה עלה בשלום ושמחה וטוב לב. אך הרי אין סומכים על הנס, והרי מוכרח להיעשות כל מה שבאפשר שהמקום קדוש יהי' מסוגל לקבל אורחים מקצווי עולם,

ובוודאי הרבה יותר משנה זו, אם יתאחר עוד ח"ו קיבוץ הגלויות. אשר על כן בדעתינו לקבוע אסיפת ראשי ועסקני הכלל של אנ"ש, לערך של מנין אנשים, וברוב עם הדרת מלך, לשית עצות איך ומה, ובאיזה דרך ואופן עלינו להגיש לזה הדבר.

ובזה הננו לבקש ברכת כ"ק אדמו"ר שליט"א להצליח ולמצוא הדרך הישר והטוב, אחרי ההצעות וישובי הדעת ברוב מתעסקי אנ"ש."

במענה למכתב הגבאים,

הרבי העביר קו על המילים "ובזה הננו לבקש", כך שנשארו המילים הבאות "ברכת כ"ק אדמו"ר שליט"א" וכו'.

לצד זאת, הרבי שליט"א מלך המשיח הקיף את המילים "וברוב עם", העביר קו על המילים "הדרת מלך", וכתב בכתי"ק: "בכיו"ב - בלבול הדעות"..

הקמת וועד הבניין

ואכן, בעקבות הסכמת וברכת הרבי שליט"א מלך המשיח הוקם למטרה זו ועד מיוחד. על חברי הועד נימנו: הרה"ח ר' בנימין קליין ז"ל והרה"ח ר' שלום מענדל סימפסון ז"ל, ולהבדל"ח הרה"ח ר' חיים יהודה קרינסקי, שהיו ממזכירי הרבי; הרה"ח ר' דוד רסקין ז"ל, ולהבדל"ח הרה"ח ר' אברהם יצחק שמטוב, הרה"ח ר' משה הרסון, שהיו.

מאגודת חסידי חב"ד העולמית; הרה"ח ר' הלל דוד קרינסקי; הרה"ח ר' יהושע פינסון ז"ל ולהבדל"ח הרה"ח ר' זאב יחזקאל הכהן כ"ץ,

שהיו גבאי בית-הכנסת ובית-המדרש 770. בהמשך מונה הנגיד הרה"ח ר' יוסף יצחק הכהן גוטניק ליו"ר ועד הבניין.

כל חברי הוועד התגייסו למשימה הגדולה, ונטלו על עצמם את תיכנון וביצוע הפרוייקט - הגדלת כבוד הבית הגדול, שתורה ואורה יוצאות ממנו לכל העולם. חודשים ארוכים ארך תכנון הרחבת הבניין. 

בעיצומו של חודש תמוז תשמ"ח מסרו גבאי בית הכנסת לרבי שליט"א מלך המשיח את התוכניות האדריכליות והשרטוטים של ההרחבה המתוכננת.

ביום חמישי כ"ב תמוז תשמ"ח, כותב המזכיר הרב יהודה לייב גרונר אל גבאי בית הכנסת:

אור ליום ד' כ"א תמוז, מסרתי לכ"ק אדמו"ר שליט"א המכתב של גבאי בית הכנסת ליובאוויטש שי', ביחד עם התכנית והדוגמא בנוגע להרחבת בית הכנסת.

כ"ק אדמו"ר שליט"א פתח המכתב, ואחר כך אמר לי: בטח ידוע להגבאים שהבנין רשום על שם אגודת חסידי חב"ד, ולא מצאתי כאן מכ' מהם שמאשרים זה, ותמסור לגבאים שעד שלא אקבל מכתב מאגו"ח הסכמתם, לא אענה להם. 

כאשר הגבאים קיבלו הוראה זו, הם פנו תיכף ומיד אל הנהלת אגודת חסידי חב"ד העולמית, בבקשה לערוך דיון מהיר אודות התוכנית להרחיב את בית הכנסת, ולקבל את אישור אגו"ח, שעל שמם רשום הבנין.

ימים ספורים לאחר מכן, ביום שני כ"ו תמוז, התקיימה אסיפה מיוחדת של חברי אגודת חסידי חב"ד העולמית דאז לדון בפניית הגבאים. באסיפה השתתפו יו"ר המזכירות דאז הרב חיים מרדכי אייזיק חדקוב, הרב בנימין גורודצקי, הרב שניאור זלמן גורארי', הרב ניסן מינדל, הרב דוד רסקין, ויבדל"ח הרב יהודה קרינסקי, הרב אברהם שמטוב, והרב משה הרסון. יומיים לאחר מכן, ביום רביעי כ"ח תמוז, נרשם דו"ח קצר מהאסיפה, כדלהלן:

פונקט א' העיקרי - לענות על מכתב גבאי בית הכנסת, לאחרי קבלת מענה מכ"ק שעד שאגו"ח לא תאשר וכו' לא יקבלו תשובה (כפי הרצוף כאן מכתב מהרב גראנער להם). אחרי הדיון הרבה אור ליום ד' כ"א תמוז מסרתי לכ"ק שעות, הוחלט להשיב להם כפי המכתב המצורף בזה ג"כ, ומחכים אנו למסור להם בפועל, עדי נברר אם אין שום הערות מכ"ק על מענתינו.

כמענה לכך, הרבי שליט"א מלך המשיח מחק את המילים "נברר אם", כלומר, שאכן אין הערות על מכתבם והרבי שליט"א מלך המשיח מאשר זאת.

לדו"ח הקצר מהאסיפה צורף המכתב הבא:

ד' מטות מסעי

כבוד גבאי בית הכנסת ליובאוויטש  שבליובאוויטש

שלום וברכה!

במענה למכתבתכם מיום כ"א תמוז תשמ"ח, בבקשתכם לקבל רשות לעשות התיקונים וכו' בבניין שכעת נמצא שם בית הכנסת ובית המדרש, הנה באם עי"ז יובטח שזה לתועלת המטרה העיקרית של הנ"ל, שהם קיום בית הכנסת ובית המדרש לרבי על חזרתו של כ"ק אדמו"ר שליט"א והתוועדויותיו הק' (באם שיסודרו כל העניינים כפי הדרוש,באופן חוקי), אין אנו רואים מצידנו שום סיבה למניעת הרשיון לכם. וה' יצליחכם.

הנחת אבן הפינה - הזכות דכאוייא

כאשר התוכניות הושלמו וכל תשנ"א האישורים הנדרשים ניתנו, נערך ביום שלישי י"ז אלול תשמ"ח, ערב ח"י אלול, המעמד הגדול של הנחת אבן הפינה  להרחבת 770, בחזית בית-המדרש הגדול של ליובאוויטש, ב-770 איסטערן פארקוויי, אותה הניח כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח בידיו הק', אמר שיחת קודש וחילק שטרות לצדקה לכל הנוכחים.

לאחר מספר שבועות בליל הושענא רבה תשמ"ט דיבר כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח בשיחה גם אודות הרחבת 770 והתייחס למחלוקת הרבות בין חברי ועד הבנין והרעיונות השונים שהעלו, והתבטא כי יש לזכור שהרבי שליט"א מלך המשיח הוא בעל הבית על הבנין והוא בעצמו יעשה שהוא יהיה גדול יותר…

בכ"ד אלול תשמ"ט, לאחר משא ומתן נוסף חדש וארוך עם מספר אדריכלים, אישר הרבי שליט"א מלך המשיח את תוכניותיו של האדריכל יהודה פרג, היה זה ביום ראשון, ובמעמד חלוקת הדולרים הציג אותו לרבי שליט"א מלך המשיח הגבאי דאז הרב זאב כץ, ואמר לרבי על חזרתו של האדריכל לירושלים.

הרבי שליט"א מלך המשיח נתן לו דולר אחד לצדקה בירושלים ואחד באה"ק, ודולר אחד העניק לו באומרו שדולר זה הוא: להצלחת הבנין שאתה מתכנן לנו

לאחר שהוא התקדם בתור לפתע הוא נקרא בחזרה אל הקודש והרבי שליט"א מלך המשיח אמר לו: 

ליישם את כל הברכות, ואל תאכזב אותי.

במשך שנה וחצי של דין ודברים בין האחראים השונים, לאחרי חג הפורים התחילו הדיבורים להתממש ובי"א ניסן תנש"א ענה הרבי שליט"א מלך המשיח לועד הבנין שהודיעו על דבר התחלת הבני' וההרחבה:

ויהא בשטומו"צ בכל והזמ"ג והענין.

בכ"ף מר חשון ה'תשנ"ב הוציא כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח את קונטרס "ואהי להם למקדש מעט . . זה בית רבינו שבבבל" ע"ד בית הכנסת ובית המדרש המרכזי דליובאוויטש שבליובאוויטש ("770") ובו חידושים נפלאים ועצומים ובסיומו יוצאת ההוראה כי "וע"פ האמור לעיל ע"ד גודל העילוי ד"בית רבינו שבבבל" - ש"נסע מקדש וישב שם", והוא מקום המקדש גופי' דלעתיד", ועד שבו יתגלה מקדש העתיד ומשם יחזור לירושלים - מובן גודל הזכות דכאוייא מישראל להשתתף בגופו ובממונו (וכל המרבה הרי זה משובח) בבנית "בית רבינו שבבבל", כהכנה לירידה והתגלות מקדש העתיד תיכף ומיד ממש".

בקיץ שנת תשנ"ב, לאחר שהסתיים חלק קטן מהתוכנית, לכיון המדרכה של איסטערן פארקוויי, קומת המרתף, והפיכת השטח שמתחת לעזרת נשים לחלק מהבית כנסת, נעצרה לעת עתה תנופת הבניה לחלוטין, למרות כל הגילויים הנפלאים. התשובות והברכות (...) .

במהלך השנים נאספו ונאספים סכומי כסף עצומים לטובת החזקת והגדלת 770 ולמרבה הצער לא רק שלא נעשה בהם שימוש למטרה זו, אלא בשנה האחרונה התרחשה מעילה בכספי ההקדש של הגבאים ומרכז לעניני חינוך על מנת לחסום שטל שהיה מוכן לפתיחה, בבטון, ר"ל, וכן עבור הלשנות בערכאות עכו"ם שהובילה תשלום קנס גם על ההרחבה שהייתה בתשל"ד ללא פרמיט. ואולי סוף סוף הגיע העת שעסקני אנ"ש שי' אותם מינה הרבי שליט"א יתחילו להתדבר ביניהם, ("השותפין שרצו לעשות מחיצה") ויבצעו את תפקידם בשמחה וברצון שלם להרחיב את בית רבינו, לקבלת פני המשיח היחיד שבדורנו.

שלושים ושבע שנים חלפו להם נכון לרגע כתיבת השורות ועדיין לא נושענו" רח"ל. מאמינים אנו בביטחון מוחלט כי קודם לכן ירד מן השמים בנוי ומשוכלל בנין העתיד, וביחד עם זאת, ואדרבה דווקא לכן, גדלה זכות השתתפותו של כאו"א, בגופו ובממונו.

יהי רצון שבזכות אנ"ש, תושבי שכונת המלך בכלל, ותלמידי התמימים בפרט שזוכים להתעסק בענין זה נזכה להתראות בעיני בשר עם כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח והוא יגאלנו ב"בניין שלם" "בנין רחב" לעיני כל ישראל בעגלא דידן נאו ממש.

ונכריז לפניו כולנו כאחד בביטול עצום ובשמחה עצומה: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

מחניית אמבולנסים למקום המקדש העתידי, סקירה על בניין 770

תחקיר מרתק על הציור המשוער של הרבי מהר"ש נ"ע

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...