• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כשהרופא והרובוט שילבו ידיים

מי יצר את 'דה וינצ'י', איך אישה שסבלה מרעד ראשוני הפסיקה לרעוד ואיפה נכנס רובוט בניתוחי ברך • הכירו את אחד השיפורים המשמעותיים בעולם הניתוחים: כירוגיה רובוטית
כשהרופא והרובוט שילבו ידיים
הרובוט במרכז הרפואי כרמל (צילום: דוברות מרכז רפואי כרמל)
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

על מי אתם סומכים יותר, ביד מי תפקידו את שלומכם, את בריאותכם ואפילו את חייכם, ביד בן אנוש או ביד מכונה רובוטית? זו שאלה שנהיית יותר ויותר רלוונטית בדורנו שהופך ליותר ויותר אוטומטי ואף אוטונומי.

במקרה של ניתוחים, הרובוט והמנתח משלבים ידיים ומציעים יחד גישת ניתוח מתקדמת שהביאה בשורה משמעותית לעולם הרפואה, חוסכת צלקות וכאב, מקצרת את ההחלמה ומוזילה עלויות.

בשבועות האחרונים, הודיע בית רפואה נוסף בארץ הקודש - המרכז הרפואי כרמל - על כניסת פעילה של מערכת רובוטית בהצלחה מרובה. צוות המנתחים עבר הכשרה מקיפה לרכישת המיומנות, ועד כה בוצעו 4 ניתוחים, וכאמור בהצלחה מרובה.

קוראים לו דה-וינצ'י והוא רובוט כירוגי. ראשית יצירתו התרחשה במסגרת נאס"א, שם תכננו אותו עבור טיפול באסטרונאוטים בחלל. אסטרונאוטים כבר פחות טסים היום, אבל המערכת הותאמה לשימוש אזרחי, אושרה ע"י גופי הרפואה הבינלאומיים והפכה לנפוצה במדינות רבות.

בשנים האחרונות התבצעו מאות אלפי ניתוחים רובוטיים בעזרת מערכת דה וינצ'י שקיימת באלפי בתי רפואה - מעל 4000 מערכות שמחציתן בארה"ב והשאר באירופה ובמדינות נוספות. 

במערכת זו יושב המנתח בעמדה ייעודית ומכוון את זרועות המכונה - ארבעה במספר - הפועלות באופן מדויק ומאפשרות פעולות ממוקדות במינימום נזק סביבתי.

ניתוח באמצעות הרובוט מתבצע בשיטה הלפרוסקופית שבה מוחדרים לחלל הגוף מצלמה זעירה וכלי ניתוח דרך חתכים זעירים וכך נחסך ניתוח פתוח שגם חושף את האיברים הפנימיים לזיהומים, מצריך החלמה ארוכה ומשאיר צלקת גדולה ולא אסתטית שנשארת רגישה לאורך ימים.

יתרונות המערכת הרובוטית הם בדיוק שהיא מעניקה, במפרקים הרבים של הזרועות המאפשרים גמישות כפולה ומכופלת שמאפשרת לבצע פעולות עדינות ברמת המילימטר, ביציבות של הרובוט - בשונה מהזרועות האנושיות - ובמצלמה מיוחדת המספקת תמונה תלת ממדית באיכות HD מוגדלת פי 12.

באמצעות המערכת נערכים ניתוחים מגוונים, החל מניתוח בבלוטת הערמונית, כריתת כליה לשם תרומה, צינתור, ועד לניתוח מעקף קיבה. הסיבוכים פחותים מגישות ניתוח אחרות, וההחלמה קצרה יותר - בין 24 ל48 שעות.

ד"ר יורם דקל, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי כרמל, ציין בסיפוק:  "אני שמח כי אחרי שנים של המתנה, זכינו לקבל את הרובוט החדש והוא יאפשר לנו להתקדם לעידן הכירורגיה הרובוטית  ולתת רפואה מהמעלה הראשונה למטופלים שלנו. הרובוט מיועד לביצוע ניתוחים גדולים ומורכבים והוא מרחיב את היכולות שלנו בביצוע ניתוחים ממוקדים בגישה מצומצמת שיחליפו את הניתוחים הפתוחים. המשמעות לחולה היא פחות סיבוכים, פחות ימי אשפוז, התאוששות מהירה יותר וגם פחות סכנה לזיהומים". 

בהודעה שמסר בית הרפואה, הוסיפו ואמרו: "לרובוט הדה וינצ'י יתרונות בולטים ביכולות התמרון שלו וההגעה לאזורים קשים בניווט מדויק ויציב. יתרונות שרובם ככולם מתמקדים בעובדה אחת: הוא לא אנושי. המשמעות היא אחד היתרונות הגדולים ביותר שמציעה המערכת הזו היא האפשרות לבצע 'תנועות מפרק' בטווח גדול פי כמה מזה של האדם. הרובוט אמנם מחקה את תנועת הרופא, אך הוא יכול לסובב חלקים מסוימים בו, לדוגמה, ב-360 מעלות, ולהגיע למקומות שאף מנתח לא מסוגל להגיע אליהם באותה מהירות וקלות. עבור המנותח המשמעות היא שהניתוח יהיה מהיר יותר, מדויק יותר וכואב פחות."

גם ברכיים

ניתוח להחלפת מפרק ברך הינו אחד הניתוחים המשפרים ללא היכר ובקלות את חייהם של המטופלים. אלפי ניתוחים כאלה מתבצעים מידי שנה בארצנו ובעיקר בקרב מבוגרים מעל גיל 60 שאצלם עולה הסבירות לשחיקת מפרק הברך.

מאז שנכנסה הרובוטיקה לתחום ניתוחי הברך, הם הפכו להיות קלים, מהירים ומדויקים ותקופת ההחלמה התקצרה. 

"נכנסתי לניתוח בשעה שלוש וחצי בצהריים, התעוררתי בשעה שש להתאוששות ולמחרת בבוקר כבר הלכתי על הרגל". מספרת מטופלת שעברה ניתוח רובוטי אצל פרופ' אמיר הרמן, מומחה לניתוחי מפרקים ומנהל המחלקה האורתופדית בבית החולים קפלן.

הניתוח שמחליף את העצם השחוקה שהייתה במפרק במשתל שמעניק לברך תנועה טבעית לאחר הניתוח מתבצעת בעזרת הרובוט באופן ממוקד ביותר לאחר יצירת מודל תלת ממדי, מה שמונע פגיעה סביבתית ומאפשר החלמה זריזה וחזרה מהירה לשגרה.

לא צריך לרעוד

לא מכבר, בשנה האחרונה, דיווח בית הרפואה איכילוב על ניתוח מוח של אישה בשנות השישים לחייה, רופאה במקצועה, שנאלצה להפסיק את עבודתה בשל 'רעד ראשוני' ממנו החלה לסבול.

בתיעוד הניתוח נצפה רובוט מתקדם מסוג ״Rosa” – הראשון מסוגו בישראל שמאפשר למנתח להגיע בדיוק של פחות ממילימטר אחד אל מטרות שונות בעומק המוח בשיטה 'זעיר פולשנית'.

בסיום הניתוח כבר הפסיקה האשה לרעוד בידיה לאחר צריבת המקום במוח שממנו נבע הרעד.

ההתקדמות הרפואית בימינו, שכחלק ממנה ניתוחים מתבצעים ללא כל פתיחת חלל הגוף, מצטרפת גם היא לסימנים המובהקים המבשרים לנו את אופיה של התקופה בה אנו נמצאים - ימות המשיח, ערב הגאולה, טוב וחסד, שפע ובריאות עוטפים את עולמנו.

נתון נוסף, הינו מקור הרובוט דה וינצ'י שתוכנן בעיקרו לצרכים מדיניים אסטרטגיים - לסיוע לאסטרונאוטים בחלל - והוסב למטרות רפואה אזרחיות. עוד ייעוד מייעודי הגאולה בו תקציבי צבא, לוחמה ואסטרטגיה מופנים למטרות שלום ובריאות.

חיים חדשים: חוקרים פיתחו חוט שדרה מהונדס במטרה להבריא משותקים

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...