• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

המצאות ופיתוחים טכנולוגיים משנים את המציאות

מה גרם לפריצת הדרך הטכנולוגית הגדולה של העשורים האחרונים • כיצד פריצת דרך בעניינים הגשמיים מובילה לשינוי העולם לטובה • מי ניבא מראש לפני אלפי שנה, את הזמן המדוייק שבו תחל הפריצה המדוברת ששינתה את העולם • ומה הגילוי הגדול שאירע במקביל ברובד התורני של עם ישראל
המצאות ופיתוחים טכנולוגיים משנים את המציאות
חיל האוויר האמריקאי בוחן “כלבי שמירה” רובוטיים להגנה על בסיסים (צילום: Tech. Sgt. Cory D. Payne/USAF
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

עצרו לרגע והביטו סביבכם. כמה פיתוחים חדשניים וחידושים טכנולוגיים שלא היו קיימים לפני כמאתיים שנה. כמה מהם פורצי דרך שהגיחו לחיינו רק בעשורים או אפילו בשנים האחרונות ממש.

האדם עשוי למצוא את עצמו תוהה: מה קרה? מה גרם לפריצת הדרך הזו, שמביאה לשרשרת של המצאות שפעם היה אפשר רק לחלום עליהם בספרות של מדע בדיוני והיום קיימים בהישג ידו של כל ילדון?

די לסקור בקצרה כדי לעמוד על היקף התופעה:

זה התחיל בפיתוח מנוע הקיטור והמהפיכה התעשייתית שהגיעה בעקבותיה. חלק ניכר מהעבודות שעד אז נעשו במשך אלפי שנה בצורה פרימטבית הנשענת על כוח ידיו והספקו של האדם או בעל החיים (ולעתים רוח או מים), הפך באחת מפועל בכוח המנוע העומד בקצב יצור מוגבר.

מעט לאחר מכן הגיעה המהפיכה לתחום התחבורה, הבנייה, וטכנולוגיות התקשורת. ספינות קיטור החלו לשוט לצד הקמת תשתית רכבות המשא.

לפני כמאה וחמישים שנה הומצאה נורת הליבון החשמלית. באותה תקופה נכנסו לשימוש לראשונה מכשירי הטלגרפיה אשר בעזרתם ניתן היה לשלוח הודעות כתובות ללא העברה פיזית של אותיות והם סייעו בתפעול רכבות המשא בבטחה.

במאה השנים האחרונות אנו עדים לקפיצה מהירה בהרבה של הפיתוחים הטכנולוגיים. בתחום התחבורה ניתן לכלול את המצאת המטוס, התחלת שימוש המוני במכונית ובכבישים, רכבות המונעות במנוע בעירה פנימית ובמנוע חשמלי ורכבות מהירות.

בתחום מדעי החלל הצליחו מדינות שונות לנחות על הירח, לצד פיתוח תחום הלוויינים וחקר החלל.

בתחום המידע ניתן למנות את המצאות המצלמה, אפשרויות השידור השונות, האינטרנט והתקשורת הסלולרית.

גם בתחום האנרגיה אנו עדים לפיתוח הכור הגרעיני ושימוש באנרגיה סולרית.

בתחום הפיתוח הצבאי הוכנסו לשימוש טכנולוגיות ששינו לחלוטין את שדה הקרב: פיתוח טילים, טנקים, מטוסי קרב, מסוקי קרב נושאות מטוסים, נשק לא קונבנציונלי וצוללות. 

מירוץ החימוש בין המדינות יצר גם תחרות שהובילה להתפתחות המחשוב, הרדיו, המכ"ם, והקלטת שמע - טכנולוגיות פורצות דרך אשר הובילו בהמשך לפיתוח הטלפון, מכונת הפקס ומדיה מגנטית לאחסון נתונים. 

אחד מהגורמים שגרמו לפיתוחה המואץ של הטכנולוגיה היא יכולת המזעור.

שוברים כל שיא

לפני כשלושים שנה נכנס העולם לקצב מואץ יותר בתחום הפיתוחים. אם עד עתה סקרנו את הפיתוחים של מאה וחמישים השנים שקדמו לשלשת העשורים האחרונים הרי שכיום הקצב רק הולך וגובר.

התקדמות קיימת כמעט בכל תחומי המדע והטכנולוגיה, ואנו חווים שיפורים אדירים בטכנולוגיה בה משתמשים כבר כיום. קצב ההתפתחות בתחום המחשוב הוא רק דוגמה אחת להתקדמות הטכנולוגית המואצת.

ההתפתחויות הטכנולוגיות בעשור האחרון כוללות בעיקר את חקר הננוטכנולוגיה, הנדסת ביוטכנולוגיה, היתוך גרעיני, טכנולוגיות דלק אלטרנטיביות (לדוגמה, תאי דלק, מכוניות היברידיות נטענות), בתחום האלקטרוניקה מנסים החוקרים לשפר את היעילויות של נורות ה-Led ושל התאים הסולריים.

והתוכניות לעתיד הקרוב מנסות לשבור כל שיא אפשרי.

מתברר כי גם זה קשור לגאולה האמיתית והשלימה.

הכל מתחיל מהתורה

מתברר כי יש מי שניבא מראש על התפתחות מואצת זאת, ואף כתב אותה בפירוש בספרו. מדובר על ספר הזוהר הקדוש הכותב את הסברו הפנימי על הפסוק מספר בראשית, פרשת נח: "בשנת שש מאות שנה לחיי נח... נבקעו כל מעיינות תהום רבה וארובות השמים נפתחו", וכך נאמר בזוהר (בתרגום מארמית): "במאה השישית לאלף השישי ייפתחו שערי החכמה למעלה ומעיינות החכמה למטה, והעולם יתתקן להיכנס אל האלף השביעי".

קצת הסבר מספרי, כיום אנו בעיצומו של האלף השישי. השנה העברית בה אנו נמצאים כעת היא חמשת אלפים שבע מאות שמונים ואחת לבריאת העולם, היא בשלהי אותו אלף מדובר. כשהזוהר מדבר על השנה השש מאות באלף הנוכחי, זה יוצא לפני כמאה ושמונים שנה.

בדברי הזוהר אנו מוצאים התייחסות לשתי סוגי חכמות שיאירו בצורה בולטת באותה תקופה מדוברת. מחד גיסא מדובר על פתיחת "שערי החכמה למעלה" - כשכוונתו היא לחכמה האלוקית המאירה בעולם - התורה הקדושה, ולאידך מוזכר גם התגלות נוספת ושונה של "שערי החכמה למטה" כשבזה הוא מכוון לאותן חכמות שמצד הטבע והעולם.

ברור לכל בר דעת שככל הפיתוחים הטכנולוגיים מתאפשרים כיום רק בזכות כוח אלוקי המאפשר זאת, הרי לתלות את הדבר בכוחם של בני אדם, קשה מאוד, מאחר ומיד צפה השאלה מדוע זה לא קרה קודם לכן? לכן סדר וקצב התפרצות החכמה מעידים כי מדובר בתוכנית מראש של בורא העולם.

עד עתה סקרנו בהרחבה את התפתחות החכמה של "למטה", אך כמובן שחייבים לציין את ההתגלות האדירה של שערי החכמה למעלה - הכוונה לגילוי החדש שהתחולל באותה תקופה בעולם התורה- גילוי והרחבה של תורת החסידות שהייתה נסתרת עד לאותם ימים.

עם עלייתם לנשיאות של אדמו"רי חסידות חב"ד, החל מאדמו"ר הזקן בעל התניא, דרך ההרחבה האדירה שנוצרה בדברי תורת החסידות על ידי ממשיכיו בשורות הבאים, התאפשר לרבים וטובים מלומדי התורה להחשף לפנימיות התורה ובכך לגלות חכמה חדשה שלא היתה ידועה עד אז. 

כעת לא מובן, מה יש באותן חכמות המתגלות העולם, שעל ידן העולם הופך להיות מתוקן לקראת הכניסה לאלף השביעי - לעולם המתוקן.

ניתן להבין את התוספת הרוחנית שמעניקה גילוי תורת החסידות לבירור וזיכוך העולם, כדי להכין את עם ישראל ואת סביבתם למעבר לשלב הנעלה יותר המצפה בהמשך, אלא שמה קשורים לזה גילויי הטכנולוגיה?

על ימות המשיח, אומר הרמב"ם שאז יתקיים "ומלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", וברור שלקראת דעה את ה' יש צורך בלימוד וידיעת החסידות, אך מה הקשר לגילוי החכמות של העולם?

שינוי מוחלט

כאן אנו מגיעים להבנה מחודשת של מציאות הגילוי של לעתיד לבוא. 

את הפסוק "ונגלה כבוד ה' וראו כל בשר יחדיו כי פי ה' דיבר", מסבירה תורת החסידות כי עיקר הגלוי שמצפה לנו תיכף ומיד ממש הוא ראיה של הבשר הגשמי ולא רק הראיה הרוחנית. העולם שלנו מורכב מגשמיות ורוחניות, אלא שבעוד אנחנו חשבנו שהגאולה תתבטא רק ברובד הרוחני, מגיעה תורת החסידות ומגלה כי בריאת העולם על כל רבדיו הינה חלק מהתוכנית האלוקית להביא את העולם לכדי לשלימותו בגאולה, והיא מתעלה יחד איתו.

אי אפשר להתעלם מהגשמיות, שהינה חלק מהבריאה, וכאשר גם היא תיטול חלק ותשתלב בשינוי המתחולל בעולם, כחלק מימות המשיח, או אז נוכל לקרוא לגאולה זו - אמיתית ושלימה.

הסתכלות חדשה

רעיון זה הוא העומד מאחורי ניצול פלטפורמות שונות ללימוד חסידות על ידי הציבור הרחב. 

זה התחיל עם כניסת הרדיו כמכשיר המתאים לבתים האישיים וקריאת הרבי שליט"א מלך המשיח לנצל את האפשרות החדשה כדי להפיץ חסידות.

בזמן שרבנים אחרים יצאו בקריאות של איסור וחמרות כלפי המכשיר החדש שמסוגל להעביר קולות ומידע במהירות שיא לאין ספור מאזינים, הרי שחסידים יצאו בהוראת הרבי שליט"א מלך המשיח לאולפנים על מנת להקים עוד שיעורי יהדות וחסידות שהגיעו באחת למליוני שומעים ושינו את תפיסת חייהם.

זו גישתו כלפי כל בריאה וחידוש הקיימים בעולם. וכפי שכבר אמרו חכמינו ז"ל: "כל מה שברא הקדוש ברוך הוא בעולמו לא בראו אלא לכבודו".

מאוחר יותר המשיכה מגמה זו של ניצול העולם לטוב ולקדושה גם בהמצאות נוספות בהם ניתן להביא את דבר ה' ולהביא עוד יהודים ואפילו כאלו שאינם יהודים כדי להכיר במציאותו של הבורא.

לשיא הגיעה תפועה זו בניצול עכשווי של פיתוחי האינטרנט ופריצת האפשרות לפירסום מידע על ידי כל אדם פרטי. כיום כמעט כל שליח מנצל פלטפורמות אלו כדי לפרסם את שיעורי התורה, אמרות חסידיות, זמני השבת ועוד. אין ספק שלולי פריצה זו, הרי שרבים לא היו נחשפים לתוכן היהודי המרתק אותו הם מקבלים מידי שבוע.

דווקא שלימות זו של איחוד בין הגשמיות לרוחניות היא הפורצת את הדרך לקבלת פני הרבי שליט"א מלך המשיח, תיכף ומיד ממש. ולכן מוצאים אנו פריצה כה רחבה של המצאות וחידושים, המשפרים את חייו של האדם הפרטי ומשנים את העולם כולו.

 

400 שנה אחרי: אותו שם ומסלול, רק ללא אדם

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...