• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

שפע ימים: מימצא חדש בנחל הקישון

חברת "שפע ימים" מכריזה הבוקר (רביעי) על מציאת אבן חן יקרה מסוג "ספיר כרמל" במשקל של 33.3 קראט ובגודל של 21.69 מ"מ. האבן אותרה במדגם במשקל כולל של 600 טון שנאסף על ידי החברה במקטע התיכון של נחל הקישון, הנמצא בימים אלו בתהליכי בדיקה. משמעות הגילויים האחרונים של אותה אבן טובה במרחק מאות מטרים מהממצא הקודם, יכול להצביע על מרבץ אבנים טובות באזור החיפושים. פרטים בכתבה.
שפע ימים: מימצא חדש בנחל הקישון
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

שפע ימים מכריזה הבוקר (רביעי) על מציאת אבן חן יקרה מסוג "ספיר כרמל" (Carmel Sapphire) במשקל של 33.3 קראט ובגודל של 21.69 מ"מ. האבן אותרה במדגם במשקל כולל של 600 טון שנאסף על ידי החברה במקטע התיכון של נחל הקישון, הנמצא בימים אלו בתהליכי בדיקה. משמעות הגילויים האחרונים של אותה אבן טובה במרחק מאות מטרים מהממצא הקודם, יכול להצביע על מרבץ אבנים טובות באזור החיפושים.

בדו"ח קודם שהוכן על ידי פרופ' וויליאם גריפין מאוניברסיטת מק'קוורי שבסידני, נמצא כי אבני הספיר והרובי (קורונדום), כמו גם אבני המויסאנייט (החומר הקרוב ביותר ליהלום), שמצאה שפע ימים מכילים מינרלים יוצאי דופן, שאחד מהם, טיסטאריט (Tistarite), נמצא עד כה רק "במטאוריט בודד שהגיע מהחלל החיצון". "זהו גילוי ראשון בטבע של מינרל מסוג זה שמקורו בעומק כדור הארץ", הסבירה שפע ימים.

בנוסף למינרל טיסטאריט שנמצא באבני הספיר והרובי, שפע ימים דיווחה כי "בערך מחצית מהמינרלים שנמצאו בתוך אבני הקורונדום אינם מוכרים למדע; והראשון והמשמעותי מבניהם הוא תרכובת של טיטניום-אלומיניום-זירקוניום, הידוע בשם הלא-רשמי TAZ". שפע ימים הדגישה כי המינרלים שנמצאו דורשים סביבת התגבשות בעומק האדמה המכילה חמצן בכמויות מאוד נמוכות, שזו סביבת התגבשות הדומה לזו של יהלומים ואבני חן.

על רקע הממצאים, שפע ימים הבהירה כי בכוונתה – באמצעות פרופ' גריפין - לפנות לאגודה הבינלאומית למינרלים בבקשה להכרה רשמית כמינרל חדש בטבע שנמצא בשם "שפע-טאזיט" ("ShefaTAZite"). מאחר שלא ידוע על קיומם של אבני חן שנמצאו במקום אחר בעולם, בשפע ימים הוחלט כי בהתאם להצעתו של פרופ' גריפין, היא תעניק לאבני הקורונדום עשירי הטיטניום את השם הכולל "ספיר הכרמל" ("CARMEL SAPPHIRE").

בנוגע לגילוי האחרון שדווח לבורסה, מציינים בחברה כי מדובר על ממצא ספציפי בגודל ובמיקום משמעותי של אבן מסוג "ספיר כרמל". האבן הגדולה ביותר מסוג זה שנמצאה עד כה על ידי שפע, היתה במשקל של 23.4 קראט, ואותרה במדגם שנאסף במרחק של כ- 350 מטר מהמדגם הנוכחי.

החל מחודש ינואר 2016, ובהתאם לדוח מקצועי שקיבלה החברה, אבן "ספיר כרמל" ממשפחת אבני הקורונדום הכוללת את הספיר והרובי נמנית עם חבילת האבנים היקרות המהווה יעד לפעולות האקספלורציה של החברה. גודלו המשמעותי של הממצא ומרחק המדגם בו נאסף מהמדגם הקודם בו נמצא ממצא משמעותי, מאשש את הערכות החברה בדבר הפוטנציאל הגלום במקטע התיכון של נחל הקישון בו זוהה מרבץ נחלי נגיש ומגוון, ושבו החברה ממקדת, בשלב זה, את פעילותה.

כמו כן מדגישים בשפע ימים, כי החברה טרם הגיע לשלב שבו ניתן לבחון את הכדאיות הכלכלית של המרבץ האמור, ובחינה כאמור תתאפשר רק בתום פעילות אקספלורציה במקטע התיכון של נחל הקישון בהתאם לתוכנית העבודה של החברה, לרבות וכולל ביצוע פתיחת מספר תעלות עומק נוספות, תוך התמקדות באותם נקודות קידוח שהניבו ממצאים בריכוזיות גבוהה.

קורונדומים שונים ויחודיים אותרו בקידוחים ובתעלות שבוצעו במקטע התיכון של נחל הקישון החל משנת 2014. הקורונדומים הללו הם שחורים/אפורים כהים מלאי-תכלילים (אינקלוזיות בהרכב דומיננטי של תחמוצות טיטאניום, זירקון ואלומיניום, המצופים במעין קליפה שהיא "זכוכית וולקנית" (תוצר א-מורפי, לא מגובש, של קירור מהיר ביותר של המאגמה) (Griffin et al 2015)). בתחילה, הקורונדומים עשירי-הטיטאניום האלו כונו על ידי החברה NGC (Non-Gem Corundum), אולם ליטוש והסרת הקליפה הוולקנית שלהם, הראו שיש למינרלים אלה פוטנציאל כאבן חן (gem). וכך, החל מחודש ינואר 2016, הקורונדום עשיר הטיטאניום של שפע ימים שנתגלה עד כה רק במקטע התיכון של נחל הקישון מכונה "ספיר כרמל".

"ספיר כרמל" מכיל תרכובות מינרולוגיות מדהימות אשר התגבשו מתוך נתכי מאגמה כלואים (trapped melts) בזמן התפרצויות געשיות עוצמתיות (וולקניזם).
התכלילים והתרכובות בספיר כרמל נראו לראשונה באמצעות מיקרוסקופיה משוכללת וטכנולוגיות חדשניות במעבדות אוניברסיטת מק'וורי אוסטרליה. בין היתר נכללים בספיר כרמל מינרל הטיסטאריט (Ti2O3) - אחד מן המוצקים העתיקים ביותר במערכת השמש אשר הגיע לפני כדור הארץ בכונדריטים מטאוריטיים, תרכובת ה-TAZ (טיטאניום-זירקוניום-אלומיניום, Ti4Al2ZrO11) וזכוכית וולקנית (תוצר א-מורפי, לא מגובש, של קירור מהיר ביותר של המאגמה). יצויין, כי המינרל הטבעי הראשון מסוג טיסטאריט, שמקורו לא מן החלל החיצון, נמצא על ידי שפע ימים כתכליל בתוך הספיר כרמל מהמקטע התיכון של נחל הקישון.

 

נבואה מתממשת: אבן נדירה בקישון

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...