• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

גאולת המזון: קוראים לזה הנצלה

בעבר, עודפי יבול הושלכו לים או הונחו להירקב • כיום אנחנו עדים לתופעה עולמית של התעוררות בתחום, הצלת מזון ויבול עודף והפנייתם לנזקקים ושכבות חלשות ללא כל תמורה
גאולת המזון: קוראים לזה הנצלה גאולת המזון: קוראים לזה הנצלה
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

כשליש מהמזון בעולם מוצא את דרכו לאשפה. אם כעודפי יבול, מותרי ייצור ושיווק, פגי תוקף, או שאריות מזון מבושל מאולמות אירועים, מסעדות, ומטבחי ענק של מוסדות וחברות. כך על פי הערכות האו"ם שקורא להצלת מזון כחלק מתכנית שלימה של הפחתת זיהום ותמיכה בשכבות חלשות. 

בארץ הקודש, סך היקף אובדן המזון שדווח ב2020 (מנתוני שנת 2019) עמד על כ- 2.5 מיליון טון ובשווי של כ-20.3 מיליארד שקלים - המהווים כ-35 אחוז מהיקף ייצור המזון בישראל. מתוכם, כחצי - בשווי של מעל 10 מיליארד שקלים - ניתן להצלה. כך לפי דו"ח של 'לקט ישראל' שעוסקת בהצלת מזון והעברתו לכ-330 עמותות ברחבי הארץ באמצעותן הוא מחולק ללמעלה מ-190,000 נזקקים בכל הארץ.

נתונים אלו הן בכל גזרות ותחנות המזון, יבול, ייבוא, ייצור, הסעדה, רשתות שיווק וצריכה ביתית. בתחום החקלאות לבדו, מדובר על כ- 200,000 טון פירות וירקות שלא נקטפים, או נקטפים ולא משווקים. זאת מתוך סך ייצור של 8.4 מיליון טון. בעבר נהגו פשוט להשמיד עודפי יבול, להשליך אותם לים או להניח להם להרקב. כיום, עם עליית המודעות ופעילותם של ארגוני הצדקה והחסד, כמו גם ארגונים ייעודיים העוסקים בהצלת מזון, אחוזים רבים מהיבול העודף מועברים לשכבות חלשות.

תקופת הקורונה הביאה איתה אתגרים חדשים עבור הארגונים העוסקים בהצלת מזון. רשימת הנזקקים הלכה והתארכה, מקורות מזון מבושל חשובים נסגרו - כחברות של מאות עובדים שהותירו מידי יום מאות מנות לנזקקים ויצאו לחל"ת בימי הסגרים - ומנגד כמויות ענק של יבול עודף - שנותר בגלל סגירת ענפי צריכה כמסעדות ואולמות - שחייבו הערכות שיא מבחינת שינוע ופיזור.

אחד המיזמים החשובים בתחום הוקם בשיתוף פעולה של ארגון 'לתת' ורשת שופרסל - שאף מממנת אותו.

מדי שבוע מגיעים עשרות מתנדבי ארגון 'לתת' למשימת הצלת מזון מסניפי רשת שופרסל בכל רחבי הארץ. הם אוספים מוצרי חלב, פירות, ירקות ומאפים שלא נמכרים עוד - מפני שהתוקף שלהם מתקרב או שאריזתם הקוסמטית לא שלימה - כל עוד הם ראויים במאת האחוזים לאכילה אך לא לשיווק. מהסניפים יעברו המוצרים - באמצעות מערך רחב הכולל עמותות רבות ופעילי שטח בפריסה ארצית - למשפחות נזקקות. עובדי שופרסל לוקחים גם הם חלק פעיל במבצע, מקדישים מזמנם וגאים ליטול חלק. 

מתנדבי יוזמת הצדקה של שופרסל מכנים זאת "הנצלה", הלחם של המילים ניצול והצלה, הצלת המזון מהשלכה לאשפה וניצולו בצורה מושלמת של חסד, צדקה ואהבת ישראל.

תורת החסידות מגלה לנו כי במזון - המופק מן החי והצומח - טמונה אנרגיה אלוקית. 'ניצוצות קדושה', כך זה מכונה. כשאנחנו אוכלים את המזון ומשתמשים באנרגיה שהוא נותן לנו כדי לחיות חיים יהודיים של תורה ומצוות ומעשים טובים, אנחנו מרוממים את החי והצומח וגואלים את האנרגיה שהייתה טמונה בו - משיבים אותה אל שרשה בצורה הטובה והמושלמת ביותר.

עולמנו שבמאות השנים האחרונות נשבה בקסמי התעשיה הענקית, המהירה והכפופה לתפוקה וייצור אינטסיביים, החל להתעורר ולהכיר גם בנזקים שלה.

הן אמת שקלות וזמינות ייצור המזון הביאו שפע אל חיינו, אך הם גם גרמו לשינוי ההסתכלות האנושית על מזון ולקלות יתר בהשלכתו. מזון מושלך הוא למעשה אנרגיה מבוזבזת. ניצוצות קדושה שלא באים על תיקונם.

המגמה העולמית הקוראת להצלת מזון והפניתו לשכבות החלשות מהווה סימן מסימני הגאולה שתביא גם את גאולת החומר - בה כל פרט, כל מוצר או מאכל יבוא על ייעודו לשמו נברא. והן את הגאולה האנושית של ביעור הרע והשלטת הטוב באופן מוחלט. מה שמשתקף בהפנית מזון לשכבות חלשות ללא כל תמורה. מהלך נודף טוב לב וסולידריות שלא היה לו אח ורע בהיסטוריה האנושית.

לנו נותר רק להיות חלק מהמהפכה ולא לאפשר לאנרגיות להתבזבז, להפנות אותן לאפיקים מועילים ולעזרה לזולת.

האם נפרצים גדרי העם היהודי?

תמונות החטופים ששוחררו שהיו על חלון הבית חב"ד: השליח בראיון לעמי מימון

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...