• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

סיכום הלכות‭ ‬שמחת‭ ‬תורה מאת הרב מנחם כהן

הרב מנחם כהן, רב קהילת בית מנחם בבאר שבע, ומחשובי רבני חב"ד בארץ הקודש, מגיע סיכום קצר להלכות ומנהגי חג שמחת תורה. מה מקור המנהג לערוך הקפות שניות? מי עולה לתורה בחג זה? ועוד
סיכום הלכות‭ ‬שמחת‭ ‬תורה מאת הרב מנחם כהן
הרב מנחם כהן רב קהילת חב״ד בבאר שבע
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

שמיני עצרת: נאמר בפסוק "שבעת ימים תקריבו אשה לה', ביום השמיני מקרא קודש יהיה לכם, והקרבתם אשה לה', עצרת היא, כל מלאכת עבודה לא תעשו". אודות מעמדו של חג זה, נאמר בגמרא כי 'שמיני עצרת' מוגדר כ"רגל בפני עצמו", ולכן מברכים שהחיינו בליל התקדש החג, ומזכירים בתפילה "יום שמיני עצרת החג הזה", ולא מזכירים את חג הסוכות.

יום זה נקרא גם חג 'שמחת תורה', כי ביום זה אנו מסיימים את קריאת פרשיות התורה שקוראים מדי שבוע, ועל כן זהו חג של סיום התורה והתחלתה מחדש.

חג שמחת תורה הוא חג של כל עם ישראל, גם של אלו שעדיין לא לומדים תורה, כי אנו שמחים על כך שה' בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את התורה, ולכל יהודי יש חלק בתורה.

ההקפות: נוהגים לערוך הקפות בליל שמחת תורה וביום שמחת תורה, ולפני ההקפות נוהגים לומר פסוקי "אתה הראת" העוסקים בשמחת התורה. בעת ההקפות נוהגים להוציא את כל ספרי התורה מארון הקודש ולרקוד אתם במשך שבע הקפות, כשבכל אחת מההקפות נהוג להקיף את הבימה עם ספר התורה, בשמחה וריקודים.

בשמחת תורה מנהג ישראל לשמוח בשמחת התורה, יותר משמחת בית השואבה, ויותר משמחת יום טוב. והרבי הריי"צ גילה בשם אביו, הרבי הרש"ב, שצריכים לייקר מאוד את השעות של שמחת תורה, שכן בכל רגע אפשר לשאוב אוצרות בדליים ובחביות בגשמיות וברוחניות, וכל זה הוא על ידי הריקודים.

ההקפות נערכות גם בליל שמחת תורה וגם ביום שמחת תורה. יש לשמור על גדרי הצניעות בעת השמחה של שמחת תורה, שהאנשים במקומם והנשים בעזרת נשים.

עליה לתורה בשמחת תורה: קריאת התורה בשמחת תורה הינה מיוחדת במינה. לכבוד השלמת התורה נוהגים להעלות את כל המתפללים לתורה, וכמו כן נוהגים להעלות גם את הקטנים שעוד לא הגיעו לגיל מצוות.

הקפות שניות: האריז"ל היה נוהג לערוך הקפות במוצאי שמחת תורה אחרי תפילת ערבית, והקפות אלו נקראות 'הקפות שניות'. גם היום נהוג בארץ ישראל לערוך הקפות שניות במוצאי החג, בהוצאת ספרי תורה.

הרבי שליט"א מלך המשיח נוהג לשלוח מברקים מיוחדים למשתתפים בהקפות שניות, בהם הוא מברך את כל המשתתפים.

קשה עלי פרידתכם: על שמחת תורה אומר המדרש, משל למה הדבר דומה, למלך שעשה סעודה לכל העם. לאחר שנגמרה הסעודה והלכו כל המוזמנים, אמר לאוהבו כעת בא ונחגוג יחד אני ואתה.

והנמשל, בחג הסוכות מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם, וביום שמיני עצרת מקריבים רק פר אחד, כנגד עם ישראל שהוא גוי אחד בארץ.

ונאמר במדרש שהבורא אומר לעם ישראל "קשה עלי פרידתכם, בואו ונגלגל אני ואתם". משמעותם הפנימית של הדברים היא שביום שמחת תורה מתגלה הקשר האיתן הקיים בין בני ישראל והבורא, והקדוש ברוך הוא מתייחד עם עמו הנבחר, באמצעות תורתו הקדושה. 

מילון שמחת תורה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...