"וודאי היינו רבינו הקדוש"
אמר רב נחמן, אי מן חייא הוא כגון אנא, שנאמר "והיה אדירו ממנו ומושלו מקרבו יצא". אמר רב, אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, אי מן מתיא הוא כגון דניאל איש חמודות [אם משיח מאותן שחיים עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש, דסובל תחלואים וחסיד גמור הוה, כדאמרינן בבבא מציעא (פה, א), ואם היה מאותן שמתו כבר - היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורין בגוב אריות וחסיד גמור היה, והאי כגון לאו דוקא, לישנא אחרינא: כגון רבינו הקדוש, כלומר, אם יש דוגמתו בחיים היינו רבינו הקדוש, ואם דוגמא הוא למתים, היינו כגון דניאל איש חמודות].
(סנהדרין צח, ב. ורש"י)
כגון אנא שנאמר והיה אדירו וגו'. רש"י לא פירש כלום. ונראה לפרש דמשמע ליה אדירו ממנו וגו', רצונו לומר דמשיח שהוא אדירו יהיה ממנו ומושלו וגו', מאותן הבאים מבני דוד ועדיין היה להם ממשלה גם בגלות וכמו שכתוב לא יסור שבט מיהודה. ורב נחמן סתם הוא חתניה דריש גלותא שהיה מבני דוד, ואפשר שהוא היה ג"כ מבני דוד. ועל זה נמי אמר אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש, שהיה לו ממשלה בימי אנטונינס קיסר, ואי מן מתיא הוא כגון דניאל כו', שהיה לו ממשלה אצל נבוכדנצר וגם אצל מלך פרס.
(חידושי אגדות מהרש"א שם)
המהרש"א מבאר שרב נחמן ורבי הם דוגמא למשיח, כיון שהיו מנהיגי ישראל בזמן הגלות. והרבי שליט"א מלך המשיח לומד מכך לענין המשיח שבכל דור, שהוא נשיא הדור כרבי וחבריו:
כידוע שבכל דור ישנו "א' הראוי מצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו כו'", ומסתבר לומר שהוא נשיא הדור, כמפורש בגמרא בנוגע לרבי יהודה הנשיא: "אמר רב אי מן חייא הוא כגון רבינו הקדוש", "אם משיח מאותן שחיין עכשיו ודאי היינו רבינו הקדוש", הנשיא שבדור".
(קונטרס בית רבינו שבבבל, ס"ה)
קיימת גם מציאותו של משיח כפשוטו (יחידה הכללית), כידוע ש"בכל דור ודור נולד א׳ מזרע יהודה שהוא ראוי להיות משיח לישראל", "א׳ הראוי מצדקתו להיות גואל, ולכשיגיע הזמן יגלה אליו השי"ת וישלחו כו׳", ואילו לא היו מתערבים ענינים בלתי-רצויים המונעים ומעכבים כו׳, היה מתגלה ובא בפועל ממש.
וע"פ הודעת כ"ק מו"ח אדמו"ר נשיא דורנו, משיח שבדורנו127
_____
127) יחידה הכללית, שמאירה ומתגלה בנשמתו של נשיא הדור, שכולל את כל נשמות ישראל שבדור (ראה ד"ה פדה בשלום בשערי תשובה לאדהאמ"צ פי"ב).
(ש"פ וירא תשנ"ב, סי"ד)
תגובות