• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

פורים קטן, שמחה גדולה

עוצמה מיוחדת ניתנת לעם ישראל דווקא ביום פורים קטן שיחול השבוע, ובעיקר לימוד והוראה לכל אחד, מה כוחו של הקטן, ומה ערכה של פעולה אפילו קטנה - להביא את הגאולה האמיתית והשלימה
פורים קטן, שמחה גדולה
'משיח משיח' גם בחרמון מניחים תפילין ופורצים בריקוד שמחה. ליד ה'טנק' שפעל השבוע בכניסה לחרמון
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

זה לא קורה בכל שנה. השבוע ביום שלישי יחול יום "פורים קטן" ולמחרתו "שושן פורים קטן". ימים אלו מצויינים רק בשנה מעוברת, כמו השנה הנוכחית, בה מכפילים את חודש אדר ומוסיפים חודש ללוח השנה.

הסיבה לעיבור השנה, היא מאחר והתורה מצווה עלינו לחגוג את חג הפסח בחודש האביב, אך לוח השנה היהודי פועל לפי מהלך הלבנה ולא לפי שנת החמה, הארוכה יותר בכאחת-עשרה ימים, ולכן פעם בשלש שנים נוצר צורך להוסיף חודש ללוח השנה הרגיל, כדי לאזן את שנת הלבנה מול שנת החמה. מה שאומר שהשנה הנוכחית מגבירה את כוחה של השפעת הלבנה בעולם, ושנת הלבנה ארוכה יותר משנת החמה. הרבי שליט"א מלך המשיח מסביר, כי ידוע בדברי חז"ל כי עם ישראל דומים ללבנה ומונים ללבנה, ועל כן בשנה כזו מודגשת התגברות כוחם של היהודים, המקרינה על כל ימות השנה.

זה הקטן גדול יהיה

אז מה עושים בפורים קטן? בעיקר שמחים. בחג הפורים שיחול בעוד כחודש, אנו מחוייבים במצוות היום שכוללים שמיעת קריאת המגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים ועריכת סעודת משתה. אך בפורים קטן, אנו צריכים בעיקר לשמוח. ואת זה אנחנו עושים כבר מתחילת חודש אדר, כנאמר "משנכנס אדר מרבין בשמחה", ובכל יום שעובר אנו מגבירים את השמחה יותר ויותר.

על כוחו של הקטן, לשנות ולקבוע את סדר היום, ניתן ללמוד גם מיום זה עצמו, וגם מהעובדה שהתורה מתייחסת הן ליעקב אבינו, אביהם של כל ישראל כקטן "יעקב קטן הוא", והן למלך המשיח שעל סביו דוד מלכא משיחא נאמר "ודוד הוא הקטן". לפעמים דווקא הקטן יכול לקבוע את סדר היום ולחולל את השינוי הגדול.

זמן קצר לאחר שנבראו המאורות הגדולים, השמש והירח, נקבע שהלבנה צריכה למעט את עצמה, ולהפוך למאור הקטן. מעלתו של המאור הקטן הוא, שאורו כיום לא מגיע מעצמו, אלא מקבל מהשמש ומחזיר אלינו את האור. מכאן חשיבותו של המאור הקטן, או ליתר דיוק, של עם ישראל, הנמשלים ללבנה, שהם מקבלים את כוחם היישר מהמאור הגדול - הקדוש ברוך הוא, ובכוחו הם מאירים את העולם כולו. עד לשלב בו הלבנה תאיר כמו השמש, כפי שהיתה בעת בריאתה, בגאולה האמיתית והשלימה, אז תתגלה מעלתה העצמית של הלבנה, שבכוחה להאיר לא פחות מהמאור הגדול.

לרקוד ולשמוח

מכאן גם התשובה לכל יהודי, אשר ממנו נדרשת העבודה להכין את העולם כולו לקבלת פני משיח צדקנו, ועלולה ליפול במחשבתו השאלה, מה כבר כוחי, אני הקטן, לחולל שינוי עצום וגדול כזה בעולם? מה ערכו של מעשה טוב אחד שאעשה, מחשבה אחת או דיבור בודד? האם אני יכול להפוך את העולם כולו למקום של גאולה?

והתשובה לכך מיום זה, שאמנם נקרא "פורים קטן", כמו יעקב אבינו ומלך המשיח שנקראו "קטנים" אבל ערכם גדול מכל האחרים. דווקא הקטן יש בכוחו לשנות את המציאות כולה. כפי שפסק הרמב"ם שעל האדם לראות את העולם שקול על כף המאזניים, כאשר כל מעשה יכול להכריע את הכף, ואפילו דיבור או מחשבה אחת מביאה את הגאולה האמיתית והשלימה, תיכף ומיד ממש.

שמחה למעלה מכל החשבונות

לעשות את מה שטוב לישראל

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...