• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

מדריך מלא: הסדר והזמנים של יום כיפור ב770 בית משיח

לנמצאים ב770 בית משיח: אתר הגאולה מגיש מדריך מפורט של הסדר בערב יום כיפור ויום החג, זמני התפילות והנהגות הרבי שליט"א מלך המשיח
מדריך מלא: הסדר והזמנים של יום כיפור ב770 בית משיח
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

ט’ תשרי, יום ראשון, ערב יום הכיפורים

יום זה הוא מהימים העמוסים בחודש כולו, ויש לשים לב ו“לאחוז ראש“ על מנת שלא להפסיד אף פרט במנהגי היום ואף מעמד עם הרבי מלך המשיח שליט“א. כמו כן חשוב להקפיד במהלך היום כולו על שתי’ מרובה כהכנה לצום המחר – בדרך כלל מעומדים ברחוב שעל יד 770 משטחים גדולים של בקבוקי מים קטנים המיועדים עבור הציבור הרחב – ממולץ מאד להשתמש בהם.

בשעות הבוקר (בד“כ בין השעה שבע לשמונה), יוצא כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א מחדרו עם תרנגול בידו לפתח 770, שם ממתין השוחט, ולאחר השחיטה מכסה את הדם בעפר.

לפני תפילת שחרית נוסע הרבי שליט״א מלך המשיח למקוה.

תפילת שחרית בשעה 10:00 כרגיל. אין אומרים “מזמור לתודה“. לאחר התפילה נסגר 770 עד סמוך לתפילת מנחה. יש לשים לב לפנות את 770 מכל החפצים ולא להשאיר אף פרט בתחום הזאל הגדול, חבל על עוגמת הנפש בחיפוש אחריהם בסיום החג..

״ערב יום הכפור נוהג כ“ק אדמו“ר שליט“א לחלק לעקאח לכל או“א כשהוא לבוש בגד משי של שבת וחגור אבנט ומברך את כל או“א בשנה טובה ומתוקה״ (ספר המנהגים)

בקביעות כזו מתקיימות שני חלוקות בזו אחר זו. בתחילה (כעשרים דקות לאחר תפילת שחרית לערך) מחלק כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א לכאו“א עוגת “לעקאח“ (יחד עם דולר לצדקה העטופים שניהם בתוך שקית פלסטיק) ולאחר מכן מתקיימת חלוקת הדולרים הקבועה של יום ראשון. סדר התורות, הן של הגברים והן של הנשים, הוא כנ“ל – כ“ד אלול.

כיוון ששני החלוקות מתקיימות בסמיכות, יתכן ויווצר בלאגן בין התורות השונים. שים לב באיזה תור ולאיזה חלוקה אתה מחכה, נא להקשיב להוראות ה“ועד המסדר“ במקום.

לאחר ארוחת בוקר מספקת ניתן בשעות הנותרות עד לתפילת מנחה להספיק “לחטוף“ מבצעים קצרים כמו גם טבילה במקווה. טבילה זו היא העיקרית והחשובה ובה נוהגים לטבול שלושה טבילות. לפני הטבילה נהוג שמקבלים מלקות, כשחצר המקווה מתמלאת בתמימים ואנ“ש המבצעים מנהג זה.

כמו כן זה הזמן לאכול את הסעודה השני’ ליום זה (נוסף לארוחת בוקר) הנקראת בכתבי רבותינו נשיאנו “סעודת יום-טוב“ של חג-צום יום הכיפורים ונהוג ליטול בה את הידיים לסעודה. סעודה זו היא מהסעודות האחרונות בהם ניתן לאכול בשלווה ורוגע לפני הצום – נצל זאת!

תפילת מנחה בשעה 3:15 (כרגיל). 770 נפתח לתפילה כשהזאל הגדול כבר מסודר כולו לתפילות יום הכיפורים. על השולחנות המוצבות לכל אורך השביל מונחים עשרות קופות כשבכל אחד מהקופות נוהג כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א לתת מטבע לצדקה. בסיום תפילת הלחש אומרים את ה“על חטא“ הארוך הנדפס בסיום הסידור.

לאחר התפילה מברך כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א ב“ברכה כללית“ את כל הקהל בפרט ואת כל עם ישראל בכלל. לאחר השיחה מחלק דולר לצדקה. זוהי ההזדמנות השלישית(!) לעבור אל מול פני הקודש בערב היום הקדוש.

לאחר השיחה והחלוקה – סעודה מפסקת, מקווה נוסף ו.. ברכת הבנים.

לפני כניסת היום הקדוש מברך כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א את בניו – תלמידי התמימים – ב“ברכת הבנים“. הברכה נערכת בזאל הקטן, כשהזאל כולו, כמו גם ה“חדר שני“, המסדרון וחצר הסוכה מתמלאים בתמימים זמן רב עוד קודם כניסת החג. כדאי להתארגן עם מים מראש, כמו גם לנצל את זמן זה לאמירת ה“על חטא“ בפעם השני’ (“בעלות המנחה“).

ניתן להיכנס לזאל הקטן דרך הסוכה או דרך המדרגות הפנימיות. הדלת הראשית לבנין המשולשים סגורה ותפתח רק אחרי צאת כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א. למען הסדר הטוב נא לא לעמוד במעברים ובכניסות. פעמים רבות אנשים שעומדים במעברים חוסמים את הכניסה ולכן הרבה נשארים לעמוד בחוץ (גם כשיש עוד מקום בפנים).

הברכה עצמה נערכת בסמיכות לזמן הדלקת נרות. כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א עומד על הסטנדר המסודר על גבי בימה מיוחד בצפון הזאל הקטן, מברך “ברכת כהנים“ ולאחריה נושא שיחה קצרה.

בזמן השיחה, כפשוט שיש לשמור על שקט מוחלט. לאחר צאת כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א מומלץ להזדרז ולתפוס מקום עבור “כל נדרי“ בזאל הגדול.

הדלקת נרות: 18:22 כניסת הצום: 18:46

ליל היום הקדוש

הסדר בבית הכנסת ומקומותיו – כבראש השנה.

לאחר “ברכת הבנים“ יורד הרבי מלך המשיח שליט“א לביהכ“נ הגדול לתפילת “כל נדרי“ וערבית (לפני “כל נדרי“, אומרים את ט’ פרקי התהילים, כנהוג). ל“כל נדרי“ הרבי מלך המשיח שליט“א מתכבד בספר התורה הראשון, ובמשך “כל נדרי“ עומד בריבוע שלימין עמוד הש“ץ כשהוא מחזיק את הספר התורה בידו.

לאחר כל נדרי עולה הרבי שליט״א מלך המשיח למקומו הקבוע על הבימה לתפילת ערבית.

אחר התפילה נוהג הרבי מלך המשיח שליט“א להישאר בביהכ“נ לאמירת כל התהילים בציבור. זמן זה הוא מהזמנים הריקים (והקלים) ביום הכיפורים בנוכחות כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א.

שים לב! מכיון שיום הכיפורים הוא “שבת שבתון“ ואסור בטלטול, החבא את מחזורך היטב, על מנת שתוכל להשתמש בו גם למחר.. (בדרך כלל מועמדים לטובת הבחורים והאורחים לאקר עבור שמירת המחזורים, אך בכל מקרה ניתן לבקש מחבר להשתמש לו בלאקר רק ליום זה).

יום הכיפורים, יום שני

“לא היו ימים טובים לישראל . . כיום הכיפורים“

יום זה הוא מהימים בהם ניתן לשהות את כל “המעת לעת“ של היום במקום הקדוש בעולם וכשמרבית שעות היום ממולאים במחיצת כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א כשהחשיבות של כל רגע ורגע מובנת מאליה. חשוב לתכנן מראש את הכוחות של כל אחד ואחד על מנת לקבל את הגילויים הנפלאים של יום זה.

תפילת שחרית כרגיל בשעה 10:00. העומס בתפילה זו קטן משמעותית משאר תפילות הימים הנוראים. כמו כן, יום זה הוא מהימים הבודדים בשנה בהם מתקיימת קריאת התורה וכ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א אינו מתכבד בעליית מפטיר בתפילת שחרית (אלא רק ב“מפטיר יונה“, במנחת היום).

לאחר קריאת התורה, בעת אמירת “יזכור“, על אלו שאינם אומרים “יזכור“ לצאת לגמרי מביהכ“נ. בעת צאתך מבית הכנסת, שים לב שאינך מטלטל את המחזור לרשות הרבים.

בסדר העבודה שבתפילת מוסף כורעים ד’ פעמים. רצפת בית הכנסת 770 מכוסה בפלסטיק כך שאין צורך בדבר החוצץ בין הראש לקרקע כשמנהגם של המתפללים ב-770 לאפשר אחד לשני בתור מסודר לכרוע (על אף הצפיפות).

הסדר בברכת כהנים – כנ“ל יום א’ דר“ה.

בסיום תפילה מוסף האזן היטב לזמן תפילת מנחה כפי שמוכרז על ידי הגבאי, כשבדרך כלל ניתנת הפסקה של כשעתיים. בזמן ההפסקה נערכים מניינים רבים של קריאת התורה מנחה לטובת פעילות הפצת בשורת הגאולה וזהות הגואל בעולם כולו, כשזוהי הזדמנות לעזור ולתרום בהשתתפות פעילה באחד ממניינים אלו.

לתפילת מנחה, מוצבים על בימת התפילות, נוסף לסטנדר והשולחן, גם מדרגות מיוחדות שנבנו במיוחד עבור זמן זה, עליהם עולה כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א בעת ניגון ה“מארש“ שבסיום וחותם הצום. לתפילה זו מתחילים בתפיסת המקומות כבר זמן מה לפני תפילת מנחה, כשתפילה זו היא גם מהתפילות העמוסות ביותר במהלך החודש.

חשוב להדגיש לאלו שמרגישים את חולשת הצום; הנה מצד ההלכה עיקר החיוב הוא בשמירת הצום, והוא חשוב יותר אפילו מתפילות היום.

ל“מפטיר יונה“ עולה כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א. חשוב לזכור שעם כל הצפיפות והדוחק יש לשמור ולדאוג לשביל רחב ככל האפשר כיאה וכיאות למלך המשיח.

לקראת סיום התפילה, לאחר הפסוקים “שמע ישראל“, “ברוך שם“ ו“ה’ הוא האלוקים“ נעמדים הילדים ומכריזים את הכרזת הקודש “יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד“, כשכל הקהל משיב-עונה אחריהם ג“פ, “בקול רם ובכוונת הלב“ (כמו שכתוב במחזור על המקום).

בתוך קדיש תתקבל מתחילים הקהל לנגן את “מארש נפוליון“ רגע זה הוא אחד מרגעי השיא של יום הכיפורים. גם אלו העומדים מחוץ לבית הכנסת נכנסים כולם על מנת לצפות בכ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א בעת שהוא מעודד את המארש כשהוא עולה על המדרגות המוצבות על בימתו ומעודד בעידודים נפלאים לכל עבר את שירת “יחי אדונינו“ שגוברת עד מהרה וסוחפת איתה את כל הקהל.

זהו, ללא ספק, אחד הרגעים המיוחדים של חודש תשרי...

צאת הצום: 19:31

לאחר תפילת ערבית והבדלה והכרזת “גוט יום טוב“ על ידי כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א (ואחריו הקהל), פותחים כולם בשירת “יחי“ במנגינת “ושמחת בחגך“, בקשר לימים אליהם אנו נכנסים כעת.

באם לא יהיה מעונן, “קידוש לבנה“ יתקיים דקות אחדות לאחר תפילת ערבית. שים לב למיקום בו מקדש כ“ק אדמו“ר מלך המשיח שליט“א את הלבנה. “ובקשו את ה’ אלוקיהם ואת דוד מלכם“ ממש על יד “דוד מלכם“...

מחוץ ל-770 מחולקים דברי מאכל כמו גם בקבוקי שתי’ לקהל נרחב עבור פתיחת הצום. כאן המקום להודות לרב נחום מרקוביץ שדואג לכך מידי שנה בשנה.

במהלך הלילה תתקיים התוועדות הקבועה “פינת החי“ בפינה הצפונית מזרחית של 770.

שכונת המלך: מנהג הכפרות באשמורת הבוקר

770: מאות חסידים במעמד "יחידות כללית"

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...