• ב"ה ימות המשיח!
  • ט"ז תמוז התשפ"ד (22.07.2024) פרשת בלק

רפואת המחר: מהבית, כל הזמן ולפני המחלה

עידן הגאולה והטכנולוגיה מגדירים מחדש את תפקידו של הרופא - מלרפא מחלות, לשמירה על בריאות איכותית לאורך זמן • ממזעור נזקים, להתקדמות לחיים טובים יותר • שורת פיתוחים חדשניים שמשלבים טכנולוגיה ורפואה הופכים את בתי הרפואה לעמוסים פחות ואת האנשים לבריאים יותר • רופא כל בשר ומפליא לעשות
רפואת המחר: מהבית, כל הזמן ולפני המחלה
קפיצה אדירה לרפואת העתיד בשימוש במיכשור חדשני
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

שיטת התשלום עבור שירותי בריאות הנהוגה במרבית העולם נגזרת מהשימוש בשירות, ככל שהאדם משתמש יותר, מבקר יותר אצל הרופא, כך ישלם יותר. אט אט חודרת שיטה חדשנית בעלת תפיסה מהפכנית, מודל בריאותי מבוסס ערך - כשהמטופל בריא, שירותי הבריאות זכאים לתשלום. כאשר הוא חולה, עליהם לטפל בו והוא אינו נדרש לשלם עבור הטיפולים.

בקונספט זה, האדם משלם לשירותי הבריאות כדי שישמרו על בריאותו, הוא משלם על איכות הטיפול והצלחתו ולא על כמות הביקורים או התרופות. כך מטרתם הראשית של שירותי הבריאות היא להשאיר אותו בריא מלכתחילה, ובמקרה שחלה, להשיב אותו לאיתנו בצורה המהירה, האיכותית והבטוחה ביותר.

זה אולי נשמע מיותר לשלם כשאתה בריא, אבל כך שירות הבריאות עובר טוטאלית לצד המטופל ועושה איתו יד אחת למען בריאות שלימה ורפואה אמיתית, שהיא למעשה רפואה מונעת ואורח חיים נכון השומר על הגוף.

רפואה מונעת היא אפיק עתיק יומין שידע תחייה והתקדמות במאות השנים האחרונות. כבר הרמב"ם, הרופא הגדול, העניק בספריו מערכת שלימה לחיים בריאים והבטיח שההולך לפיה לא ידע כל חולי. ברפואת ימינו, המצאת התרכיב למניעת אבעבועות שחורות הביא להתפתחות החיסונים שחסכו מחלות קשות ממיליוני בני אדם, בנוסף, בדיקות שגרתיות לאנשים בריאים מאפשרות גילוי מוקדם של מחלות וטיפול מציל חיים בטרם עת.

להרגיש את הלב

אל הכוחות המשלבים ידיים למען בריאותו השלימה של האדם, חוברים האמצעים הטכנולוגיים ורשת האינטרנט שחדרה כבר מזמן אל המרחב הדומם. 'האינטרנט של הדברים - Internet of Things', או בקיצור IoT, שמהווה רשת של חפצים 'חכמים' האוספים מידע באמצעות חיישנים, מתקשרים ומסתנכרנים ביניהם באמצעות הרשת ובאמצעות איסוף וניתוח מידע מתקדמים.

כשעולם הרפואה פגש את עולם הטכנולוגיה, קרו הרבה דברים טובים. אחד מהם זה ניטור מרחוק של מטופלים באמצעות ה'אינטרנט של הדברים'. מגוון חיישנים לבישים הנמצאים על המטופל מפיקים מידע כל העת, מצליבים אותו במהירות ומזינים אותו למערכות מידע רפואיות שיודעות לזהות הידרדרות בנתון זה או אחר, להעיר את תשומת ליבו של הרופא המטפל ולהביא טיפול מונע ורפואה מקדימה.

כך נחסכים ביקורים רבים במרפאה, הרופא האישי של המטופל יכול לצפות בזמן אמת בנתונים ולסייע מרחוק בזמן אמת באופן מקצועי ויעיל יותר.

האוכלוסיה מתבגרת

הגידול באוכלוסיה המזדקנת, יצר אף הוא ביקוש גובר והולך לרפואה חכמה מקדימה ולניטור תמידי ביתי. ברוב מדינות העולם תוחלת החיים בעלייה תלולה -מעין הכנה לחיי הנצח שיהיו מנת חלקנו בגאולה העתידה. כמות האוכלוסייה הזקנה בעולם נמצאת כיום בשיא שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה האנושית.

ממחקר על מדינות המסווגות כמפותחות עלה כי גיל האוכלוסיה החציוני נכון לשנת 1950 עמד על 29, ובשנת 2000 הוא עלה ל-37.3, והוא צפוי לעלות ל-45.5 עד 2050. נתון זה משקף את עליית תוחלת החיים.

מספר האנשים בעולם שהם בני 60 ומעלה גדל פי שלושה מאז שנת 1950. בשנת 2000 הוא עמד על 600 מיליון ובשנת 2006 על 700 מיליון. הצפי הוא שהאוכלוסייה הזקנה תגיע ל-2.1 מיליארד אנשים עד 2050.

נתוני עתק על בריאות האנושות

איסוף הנתונים האדיר באמצעות חיישנים תמידיים, כמוהו כמחקר עומק עולמי על בריאות האוכלוסיה. כך לפתע מתגלים הקשרים בין מדדים שונים למחלות אלו ואחרות ונוצרות גישות טיפול חדשניות. או לחילופין מתגלים דפוסי פעולה ראשוניים של מחלות שיעזרו למנוע בעתיד אותן מחלות אצל מטופלים אחרים.

לא פלא אם כן, שנתח ה'אינטרנט של הדברים' ביישומי הרפואה הולך וצומח בצורה מטאורית, לא רק כמניעה ומעקב, אלא גם כאמצעי מחקר רב ערך. הנתח צפוי לגדול ביותר מפי שניים במהלך חמש השנים הבאות, מ-72.5 מיליארד דולר ליותר מ-188 מיליארד דולר. כך על פי הערכת מומחים.

מאַפֶּל לרפואת המחר

עדי ברנזון וד״ר רן מרגולין הכירו באפל ישראל, שם עסקו במחקר ופיתוח מתקדמים. יחד הם הקימו סטראט-אפ שהפך לחברה בשם Clair Labs במסגרתה הם מפתחים מערכות לניטור מטופלים מרחוק ללא כל מגע - ועם זאת - ברמת דיוק ואמינות רפואית מקצועית.

מדובר על טכנולוגיות מעולם הבינה מלאכותית, ראיית מכונה וכמובן האינטרנט של הדברים. מייסדי החברה מכוונים לשוק הניטור הבריאותי מרחוק שכאמור מצוי בהתפתחות מטאורית ועשוי לשנות את פני צריכת הבריאות שלנו.

״הרעיון למיזם הגיע מהבנה שהדגש בעולם הרפואה עובר לרפואה מונעת ופרו-אקטיבית, הדורשת יכולת מעקב אחר המצב הבריאותי שלנו תוך כדי מהלך חיינו, כשאנחנו בריאים ולפני התפתחות תחלואה״, אומר עדי ברנזון, מנכ"ל החברה. ״עם התפרצות מגפת הקורונה הבנו כמה קריטית היכולת לבצע ניטור מתמשך של חולים בצורה יעילה גם במוסדות רפואיים המתמודדים עם עומס חולים גובר ורמת תחלואה עולה. ניטור מתמשך ורציף של חולים יבטיח איתור מוקדם של התדרדרות במצב המאושפז כגון התפתחות של זיהומים מסוכנים. כמו כן, ניטור כזה יסייע במניעה של נפילות, היווצרות פצעי לחץ ועוד. בהמשך, טכנולוגיות הניטור ללא מגע יאפשרו מעקב מרחוק אחר חולים באשפוז ביתי."

המכשירים של החברה מנטרים באופן רציף מדדים כגון דופק, נשימה, סטורציה, חום גוף ובנוסף גם איכות שינה, התנהגויות כהרגלי ומשך שינה, ערות או מצוקה, מעקב אחר שינוי תנוחת שכיבה, כוונת קימה מהמיטה ועוד.

המידע מעובד במערכות חכמות המייצאות הערכות מצב או מתריעות במקרה קיצוני. הבשורה הגדולה היא שכל הללו מתבצעים ללא כל מגע או הפרעה לנבדק. כך גם נחסך עומס רב מצוותי הרפואה שפנויים ממדידות שונות.

אב טיפוס של המערכת נכנס לניסויים קליניים בימים אלו לבית הרפואה איכילוב ולמרכז לרפואת שינה של בית הרפואה אסותא, שם בודקים את יעילותה ומחילים פיילוטים של פעילות לצידה.

"היכולת לנטר שינה מבלי "להפריע" לשנתו של הנבדק בהדבקת חיישנים שונים, היא פריצת דרך" אמר פרופ' ירון דגן, מנהל מערך מכוני השינה באסותא. הוא הדגיש כי הדבר מתבטא במיוחד בשינה של תינוקות וילדים שאז חיישנים שעל גופם עלולים להפריע את שנתם וממילא הבדיקות תהיינה פחות אמינות.

מנהלת המרכז לרפואת המחר באיכילוב, ד"ר אהובה וייס־מייליק הסבירה כי למעשה אין מעקב רציף אחר המטופלים השוכבים במחלקות הפנימיות מאחר ומספר הפעמים שצוות רפואי יכול להגיע לבדוק כל מטופל במהלך היממה מוגבל. אשר על כן, טכנולוגיה שיודעת לנטר את מצב המטופלים באופן רציף בכל רגע נתון ולהתריע מבעוד מועד על אירועים חריגים, תעניק רפואה איכותית ומדויקת הרבה יותר.

שומע את הלב שלך

שעונים חכמים הפכו כיום למוצר נגיש ונפוץ. בין התועלות שלהם, נמנים חיישני בריאות מתקדמים שיודעים לאסוף, בדומה למכשור רפואי, נתוני דופק, פסיעות, שינה, סטורציה, נשימות, ועוד. בכך מסייעים גם הם לרפואה המונעת והמתקדמת לעבוד טוב יותר.

Rapael Smart Glove הן כפפות בלוטות' ייחודיות העוזרות לאנשים שעברו שבץ מוחי שנטל מהם את יכולת התנועה באחת מידיהם. הכפפה עוזרת לבצע פעולות שונות ויכולה גם לחדש את יכולת הניידות שלהם.

בתחום מדידת הסוכר - גלוקוז בגוף, הרי שאם פעם נאלצו אנשים לעבור דקירות מכאיבות כדי למדוד זאת, הרי שהיום, ניטור גלוקוז מדויק מתבצע בבית, עם מכשיר פשוט, וללא כאבים.

מוצר חדשני נוסף, בצורת סרט ראש או אוזניות – מודד את חוסר הנוחות במערכת האלקטרואנצפלוגרם (EEG) שהינה תנודות העצבים במוח ומכונה גם גלי מוח או 'רשמת מוח חשמלית'. כך המערכת מזהה כאב ובאמצעותה יכול המשתמש או המטפל להתמודד טוב יותר עם הכאב.

בתחום השינה, בטיפול במצבי דום נשימה בשינה וכדומה, הומצאו התקנים מבוססי בינה מלאכותית הניתנים ללבישה ומזהים ומנרמלים מצבים מסוכנים.

גם בתחום הראיה והעזרים לעוורים, ישנם פיתוחים חכמים ומתקדמים המצדיקים יריעה בפני עצמם. המשותף לטכנולוגיות אלו הוא המהפך בתפיסת הבריאות בימינו אלה - ימות המשיח.

החל מהעזרים הרבים ושלל הנתונים שמתרכזים דווקא עכשיו ומעניקים את היכולת לכולנו לחיות חיים בריאים ורגועים יותר. לזהות מראש הידרדרות, לגלות ולהמנע ממצבי סיכון ולשמור טוב יותר על הגוף - אותו הפקיד בידינו הבורא.

הרבי שליט"א מלך המשיח מתייחס לרפואה מונעת כאל הרפואה האמיתית, הרפואה בה מברכת התורה את בני ישראל כאשר הם ימלאו את ייעודם ויעסקו בתורה ובמצוות. כעת, על סף הגאולה, כאשר הדור כולו מוכשר, עשה תשובה וליבו ער, רואים בעיני בשר את התגשמות הדברים, ובפרט כאשר מארץ הקודש יוצאים הפיתוחים העדכניים בתחום. 

ארדואן בביקור הרבנים: היחסים בין טורקיה ליהודים תמיד יהיו חזקים

המכתב ששלח הרבי שליט"א מלך המשיח לנשיא ארצות הברית לאחר נסיון ההתנקשות בחייו

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...