• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

נסי מלחמת ששת הימים

השנה אנו מציינים 55 שנים למלחמת ששת הימים. מלחמה זו מוגדרת עד היום כאחת המוצלחות בהיסטוריה הצבאית העולמית, והקרבות והמבצעים שלה נלמדים באקדמיות צבאיות ברחבי תבל. סקירה על המלחמה הנועזת ובמרכזה הצלחת 'מבצע מוקד' להשמדת חיל האויר של האויב
נסי מלחמת ששת הימים
חיילי צה״ל מחיל הצנחנים בכותל המערבי לאחר שנכבש במלחמת ששת הימים
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

השנה אנו מציינים 55 שנים למלחמת ששת הימים. מלחמה זו מוגדרת עד היום כאחת המוצלחות בהיסטוריה הצבאית העולמית, והקרבות והמבצעים שלה נלמדים באקדמיות צבאיות ברחבי תבל. לפני המלחמה עמדה ישראל בפני איום קיומי חמור, שגזר עליה התמודדות עם שלוש חזיתות, באוויר, ביבשה ובים. טבעת החנק שהקיפה את ישראל הביאה לחששות עצומים בארץ ובעולם, וגם ההנהגה המדינית והצבאית של ישראל חרדה מפני הבאות. נאומו המהוסס והמגמגם של ראש הממשלה אשכול באותה תקופה, שיקף זאת היטב, וכך גם התמוטטותו של הרמטכ"ל רבין בימים הסמוכים למלחמה (אירוע שנשמר בסוד במשך עשרות שנים).

עם פרוץ המלחמה, נפעם העולם כולו מהתבוסה המדהימה של כל צבאות ערב, בכל החזיתות, ועם ישראל הנרגש זכה לחזור למחוזות אבותיו – חברון עיר האבות, בית לחם וקבר רחל אמנו, ירושלים העתיקה והכותל המערבי שריד בית מקדשנו. לראשונה זכתה ישראל לגבולות ברי הגנה. בצפון – רמת הגולן, במרכז – נהר הירדן והרי השומרון (המהווים הגנה מעולה מול כל מתקפה ממזרח), ובדרום המכשול הטבעי של תעלת סואץ ומרחבי התמרון של מדבר סיני (על משאבי הנפט שלו). 

התנאי ל"מבצע מוקד" – השגת הפתעה

חילות האוויר הערביים, ובראשם חיל האוויר המצרי שהיה כפול בגודלו מזה של ישראל, היוו איום גדול על צה"ל ועל ריכוזי האוכלוסייה בישראל, ולכן, היה ברור שהתנאי הראשון להצלחה במלחמה הוא נטרולם. לשם כך נהגה, תוכנן ותורגל "מבצע מוקד" – מתקפת הפתע על שדות התעופה הערביים. 

תנאי המפתח הקריטי להצלחת המבצע היה ההפתעה, ולכן, תורגלו מאות הטייסים בתנועה בגובה נמוך אל עשרות שדות התעופה, בלא שהם מפעילים שום קשר רדיו. אולם, צמרת חיל האוויר חששה מאוד ממערכת המכ"ם הירדנית (מכ"ם בריטי מתוצרת חברת מרקוני) שהייתה ממוקמת על הר עג'לון וכיסתה את המרחב האווירי הישראלי. כמו כן, פרסו המצרים 16 מערכות מכ"ם בסיני, ועוד 7 מערכות הגנו על נתיבי חדירה אפשריים. בנוסף, היו עוד עשרות מערכות מכ"ם שהופעלו ב- 27 סוללות טילי נ"מ מצריות.

מול חלק ממערך המכ"ם המצרי הופעלו, אמנם, מספר מערכות שיבוש (מתוצרת חברת CSF  הצרפתית – כונו בחיל האוויר "יבלת"), אולם היו אלה מערכות פרימיטיביות, ולא היה בטחון בכך שהן יצליחו להסתיר את הארמדה האווירית. בנוסף, פרסה מצרים עשרות מצפים קרקעיים, שאת פעולתם לא יכלה ישראל לשבש, מה גם שהתקיפה תוכננה להתבצע בשעות הבוקר, בהן הראות טובה. 

חשש כבד היה בישראל גם בשל העובדה שבים התיכון (שמעליו טס חלק נכבד ממטוסי התקיפה הישראלים) שייטו ספינות ביון של ברית המועצות, שעקבו אחרי ישראל באמצעות מכ"ם ומודיעין אלקטרוני.

הנסים והנפלאות שנחשפו עם השנים

מבצע מוקד היה הצלחה מזהירה. חילות האוויר הערביים הופתעו לגמרי ונפגעו קשה מאוד. רק לאחר שנים רבות התגלה כי מערכת המכ"ם הירדנית אכן גילתה את המטס האווירי הגדול, אבל בהשגחה אלוקית מופלאה, כאשר הועברה ההתראה למצרים, היה זה לאחר ששם הקוד למתקפה אווירית שונה, ולכן במצרים לקח זמן רב להבין את תוכן האזהרה הירדנית, ועד שהיא הובנה, שדות התעופה כבר הותקפו... 

גם תחנת המכ"ם באל-עריש קלטה את תנועת המטוסים, אולם גם התראה זו, לא הועברה בזמן לפיקוד המצרי. עשרות התצפיות בסיני לא גילו את המטוסים, וגם לא הייתה כל התראה רוסית מספינות הריגול. 

"הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו"!

הרבי מלך המשיח שליט״א הדגיש פעמים רבות שה' יתברך נתן לנו את כל השטחים שנכבשו במלחמה בנסים ונפלאות גלויים, ולכן אין לאף אחד רשות לוותר עליהם ח"ו, היות שרצונו של בורא העולם הוא שהם יהיו בידי עם ישראל, לנצח נצחים. 

מאת: הרב אבישי אפרגון, ראש ישיבת חב"ד 'דרכי תמימים' ת"א (שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד)

חזור בך מר בנט! | הרב יעקב גלויברמן מגיב לסערה

"למכה מצרים בבכוריהם": סימני הגאולה במזרח התיכון

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...