• ב"ה ימות המשיח!
  • ט"ז תמוז התשפ"ד (22.07.2024) פרשת בלק

סעודיה מאשימה את איראן

ממש כמו לפני מלחמת המפרץ, "מלך פרס מתגרה במלך ערבי, והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם". ההתקפה הפרסית על שדות הנפט בערב הסעודית, הקשר לארם - (אמריקה) וישראל וכל זה בחודש אלול כפי שהיה באלול תש"נ ערב מלחמת המפרץ הראשונה עם הפרשנות החסידית של הרב אבישי איפרגון
סעודיה מאשימה את איראן
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

ממש כמו לפני מלחמת המפרץ, "מלך פרס מתגרה במלך ערבי, והולך מלך ערבי לארם ליטול עצה מהם". ההתקפה הפרסית על שדות הנפט בערב הסעודית, הקשר לארם - (אמריקה) וישראל וכל זה בחודש אלול כפי שהיה באלול תש"נ ערב מלחמת המפרץ הראשונה עם הפרשנות החסידית של הרב אבישי איפרגון

סעודיה מאשימה את איראן בביצוע התקיפה על אתרי הנפט

בתדריך רשמי, ארוך ומפורט, שנמסר אתמול ע"י דובר משרד ההגנה הסעודי, האשימה סעודיה במפורש את איראן באחריות למתקפה על אתרי הנפט הגדולים שלה. 

התקיפה שבוצעה ביום השבת קודש (י"ד אלול, 14/09 למניינם), פגעה באופן חמור בהפקת הנפט הסעודי, והשפיעה על שוק הנפט העולמי, שהגיב בעליות מחירים דרמטיות, שלא היו כדוגמתן אפילו בזמן מלחמת המפרץ הראשונה. בהמשך, הורה טראמפ על פתיחת מאגרי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב, וכך עשתה גם סעודיה, ושוק הנפט העולמי התיצב.

עד לרגע זה, נמנע טראמפ מלהאשים במפורש את איראן מאחריות ישירה למתקפה, וצבא ארה"ב לא פרסם עדיין את ההוכחות שנמצאות ברשותו, לכך שהמתקפה בוצעה ע"י כוחות איראנים, וככל הנראה אף משטחה של איראן עצמה. שר החוץ האמריקני פומפאו הצהיר במפורש כי המתקפה לא נעשתה משטח עיראק, ובצירוף דברים אלו, להצהרות אמריקניות קודמות, על כך שהמתקפה לא שוגרה גם משטח תימן, ברור כי המתקפה יצאה מבסיס הנמצא בשטח איראן עצמה (יתכן בקירבת גבולה עם עיראק – על מנת לטשטש את האחריות האיראנית). 

עיקרי התדריך הסעודי

לאורך כל התדריך חזר הדובר, קולונל מאליקי, על האשמתה של איראן באחריות למתקפה, ועל כך שהיא לא יצאה משטח תימן, אלא בוצעה מנקודת שיגור שהיא צפונית לסעודיה. לדבריו, סעודיה עדיין בודקת מה הייתה נקודת השיגור המדויקת, וזאת בהסתמך על מגוון אמצעים. אחד מהאמצעים הוא מידע שהשיג הצבא הסעודי ע"י תפיסתם של 3 טילי שיוט שלמים, שלא הצליחו להגיע כלל למטרותיהם. שניים מהטילים הוצגו במהלך מסיבת העיתונאים, ונאמר כי על הטיל השלישי עדיין מתבצעת עבודה טכנית בשל חומרי הנפץ שבו (שכנראה עדיין צריך לנטרל אותם).

טילי השיוט האיראנים שנתפסו שלמים הם מדגם שכונה ע"י הדובר בשם "יא-עלי", ושאותו הציגה איראן בעבר. הטילים שוגרו מטווח של כ- 700 ק"מ. בסך הכל שיגרה איראן 7 טילים כאלו, ומתוכם רק 4 פגעו במטרה. גם מהטילים שפגעו במטרה, נותרו שרידים משמעותיים, ואף הם הוצגו במסיבת העיתונאים.

בנוסף לכך, הפעילה איראן 18 כטב"מים – מטוסים ללא טייס – שנשאו עליהם מטעני נפץ ו"התאבדו" על המטרות. כלי טייס אלו שוגרו אף הם מצפון לסעודיה, ובמהלך התדריך הוצגו סרטונים של מצלמות אבטחה, שמוכיחים זאת. 

יש לציין, כי לאחר התקיפה בשבת, קיבלו עליהם החות'ים בתימן את האחריות,  וטענו שהיא בוצעה ע"י 10 מל"טים. אולם, המספר הרב של הפגיעות (קרוב ל- 20) הוכיחח בבירור שטענה זו אינה נכונה. בתדריך הסעודי אתמול, הובאו מספר ראיות נוספות לכך שהתקיפה לא יצאה משטח תימן, אלא מצפון לסעודיה, וביניהן: טווח התקיפה, הכיוון של הפגיעות, וכן הכיוון של טילי השיוט שנמצאו שלמים. 

 

השרידים הרבים שהוצגו בתדריך, הן של הכטב"מים, הן של טילי השיוט (כולל 2 טילי שיוט שלמים) – נראים, לטענת הסעודים, כחלקים של מערכות נשק המיוצרות באיראן.

תפקודן של מערכות ההגנה האווירית הסעודיות

בסיום התדריך נשאל הדובר כיצד הוא מסביר את כשלונן של מערכות ההגנה האווירית בסיכול המתקפה. הדובר לא השיב ישירות על השאלה, אלא הדגיש  שעד היום יירטו מערכות אלו 232 טילים וכן 258 כטב"מים ששוגרו לעבר סעודיה (רובם ככולם משטח תימן).

יש לציין כי  במשך השנים, ובמיוחד מאז מלחמת המפרץ הראשונה נגד עיראק, השקיעה סעודיה משאבים עצומים בהקמה של מערך הגנה אווירי חדיש ומתוחכם, שכולל סוללות רבות של טילי פטריוט, וכן מערך גדול של מערכות מכ"ם. מערך זה נתמך גם בידי מכ"מים אוויריים, ומערכות מכ"ם רבות הנמצאות על ספינות הקרב הסעודיות והאמריקניות המשייטות במימי המפרץ הפרסי. אולם, סביר להניח, שעיקר הפריסה של מערך גדול זה מופנית לכיוון המפרץ הפרסי ואיראן עצמה (מזרחית לסעודיה) וכן לכיוון תימן (בדרום), בעוד שהמתקפה הגיעה מכיוון בלתי צפוי – משום שהטילים והכטב"מים שוגרו מצפון לסעודיה, וככל הנראה עברו מעל המרחב האווירי של כוויית, שהיא בעלת בריתה של סעודיה, ולכן נראה שהכיסוי ההתראתי כלפיה הוא מצומצם יחסית. 

את נקודת התורפה הזו ניצלו האיראנים להערכתי.   

גורם חשוב נוסף הינו השימוש שעשו האיראנים בטילי שיוט – שנעים במסלול שאינו בליסטי – אלא בגובה נמוך, ולעיתים רבות הם אף טסים כמעט צמוד לפני הקרקע. מסלול שכזה מקשה מאוד על מערכות המכ"ם הרגילות לגלות את הטילים התוקפים, משום שהן מכוונות כלפי מעלה – מול המרחב האווירי שממנו מגיעים מטוסים וטילים בליסטיים. כך גם לגבי הכטב"מים, שכנראה טסו בגובה נמוך מאוד, ולכן לא אותרו ע"י מערכות ההגנה. 

יצוין, כי למרות הנזק הניכר שגרמו טילי השיוט, חלק נכבד מהם ( 3 מתוך 7 ) לא הגיעו כלל אל המטרה. עוד עולה מהתדריך שהפגיעות המדויקות מאוד שתועדו במתקן אבוקיאק נגרמו ע"י הכטב"מים (שיתכן והונחו מרחוק ע"י קרונות שליטה ובקרה), ולא ע"י טילי השיוט. 

יתכן שחלק מהכטב"מים והטילים כן אותרו בשלב כזה או אחר במהלך טיסתם, ע"י מערכות אמריקניות ואולי אף סעודיות, אולם היכולת של טילי פטריוט ליירט טילי שיוט מהירים בגובה נמוך היא מצומצמת ביותר, וברוב התרחישים לא ניתן להסתמך עליה כלל מול איום שכזה. היכולת ליירט כלי טיס בלתי מאוישים היא גבוהה יותר, אולם כאשר הם טסים במהירות, ובגובה נמוך מאוד, הקושי ליירטם גדול מאוד. 

לשם גילוים של טילי שיוט, וכן על מנת ליירטם בהמשך, נדרשות מערכות ייעודיות. לטענת הרוסים, חלק ממערכות הנ"מ החדישות שלהם – כדוגמת מערכת הפנציר (הנמצאת גם בסוריה) – מסוגלות ליירט גם טילי שיוט. ואכן, לאחר תקיפות המיוחסות לישראל, טוענים הסורים פעמים רבות כי חלק מהטילים הישראלים יורטו על ידיהם, אולם לטענה זו לא הוצגה עדיין שום הוכחה.

מערך ההגנה האווירית בישראל -  מול כטב"מים וטילי שיוט

ישראל מתמודדת מזה שנים רבות מול מגוון איומים אוויריים ומערך ההגנה האווירית שלה נחשב לאחד המתקדמים בעולם. ככלל, מערכות ההגנה האוויריות שכוללות הן את טילי הפטריוט (מהגרסאות החדישות), והן את מערכות כיפת ברזל, טילי החץ 2 והחץ 3, ואת מערכת "שרביט קסמים" – נחשב למערך שמעניק את המיגון הטוב בעולם מול טילים ורקטות. ניתן אף לומר שאין מדינה בעולם שהמרחב האווירי שלה מוגן כל כך כמו ישראל. 

המספר הגדול של מערכות ההגנה, והמגוון שלהן, מעניק כיסוי מלא, במספר שכבות יירוט והגנה, מול כל סוגי האיומים. 

מערך ההגנה כולל גם מספר רב של מערכות לגילוי ולהתראה, וביניהן מערכות מכ"מ מסוגים שונים, וכן חיישנים הפרוסים במקומות שונים, ומאפשרים התראה מיידית על כל איום שעושה את דרכו לכיוון גבול ישראל.

היכולות הגבוהות של מערך ההגנה בישראל מול כטב"מים – הן בתחומי הגילוי והן בתחומי היירוט - הופגנו פעמים רבות. במשך 5 השנים האחרונות, למשל, יירט מערך הפטריוט לפחות 5 כלי טייס בלתי מאוישים שחדרו או ניסו לחדור מכיוון סוריה אל ישראל. כמו כן, במהלך מלחמת לבנון השניה הופלו שני כטב"מים של חיזבאללה, ובמהלך מבצע צוק איתן הופל גם כטב"מ של החמאס. לפני כשנה וחצי חדר מל"ט איראני שהמריא מעומק סוריה, לתוך ישראל, והופל באיזור בית שאן ע"י מסוק אפאצ'י, בסייעתא דשמיא בכל אירועי החדירה של הכטב"מים לישראל לא נגרם שום נזק. 

 

הגנה מול טילי שיוט בישראל

גם בתחום ההגנה מול טילי שיוט נחשבת ישראל לחלוצה. מזה שנים רבות מייצרת ישראל את  מערכות טילי "הברק" שמעניקות הגנה צמודה לספינות הקרב ישראליות מול טילי שיוט ימיים. בשנים האחרונות הוכנסה לשירות מערכת טילי ה"ברק 8" שנחשבת לאחת המערכות המתוחכמות והחדישות בעולם בתחום ההגנה נגד טילי שיוט, ונמכרת במאות מיליוני דולרים להודו. הודו רכשה מישראל גם את הגירסה היבשתית של טילים אלו, שמסוגלים להעניק הגנה מול טילי שיוט יבשתיים, כדוגמת אלו שהפעילה איראן מול בהתקפה על סעודיה. 

הדבר מלמד על היכולות הישראליות הגבוהות בתחום זה, בחסדי ה'.

בנוסף לכך, הכניסה ישראל לשירות מבצעי את מערכת "שרביט קסמים" (קלע דוד) – שמיועדת הן ליירוט של רקטות ארוכות טווח (שבהן מערכת כיפת ברזל לא מטפלת), והן ליירוט של טילי שיוט. הפיתוח של מערכת זו נעשה במיוחד על מנת לענות של שני סוגי האיומים – הן רקטות מתקדמות וארוכות טווח עם יכולות הנחיה ותמרון, והן טילי שיוט חדישים המסוגלים לנוע צמוד לפני הקרקע. 

יש לציין שביחד עם מערכות היירוט של "שרביט קסמים", נפרסה במקומות שונים בארץ גם מערכת של חיישנים ומערכות גילוי שמאפשרות איתור של טילי שיוט, עיקוב אחריהן, והנחיה של טילי היירוט לעברם ועד להשמדתם. 

ליכולות הגבוהות בתחומי הגילוי והיירוט, יש להוסיף את היכולות המודיעיניות הנרחבות, ואת יכולות הסיכול מבעוד מועד, כמו גם את ההרתעה הקיימת מול איראן וחיזבאללה.

התפתחויות בעקבות התקיפה במפרץ

הרקע לתקיפה האיראנית נובע מהלחץ הכלכלי האדיר המופעל על המשטר והאוכלוסיה. לחץ זה רק הולך וגובר, והמשטר האיראני רואה בו איום ממשי על המשך שרידותו. לכן נוקט המשטר במדיניות של "הליכה על הסף" – מצד אחד הוא מאיים וגם מפעיל כח צבאי, ומצד שני הוא עושה זאת בצורה שלא גוררת אותו לעימות ישיר עם ארה"ב. איראן מנסה במקביל גם ליצור לחץ על מדינות אירופה על מנת שיתגייסו לעזרתה, והתקיפה על סעודיה היא מבחינתה אמצעי לחץ על המדינה המרכזית ביותר בין מדינות ערב והמדינות הסוניות שעומדות מולה.  

שר ההגנה האמריקני הגדיר את התקיפה האיראנית "חסרת תקדים", ולעת עתה ארה"ב ממשיכה להיערך לעימות צבאי אפשרי. היום הודיע משרד ההגנה הרוסי על הצבתן של 3 משחתות אמריקניות חמושות במערכות הגנה אווירית במפרץ הפרסי. ביחד עם זאת, טראמפ הודיע על הגברת הסנקציות הכלכליות. מומחים אמריקנים, צרפתים, ומומחים מטעם האו"ם, עדיין עוסקים בתיעוד הפגיעות ובחקירת מקורן, ויתכן שעם ביסוס הראיות למעורבות האיראנית תגיע גם תגובה צבאית מוגבלת (יתכן גם ע"י מתקפת סייבר).

האירועים במפרץ הפרסי חוזרים ומזכירים לנו את תקופת מלחמת המפרץ בשנת תשנ"א ואת המדרש הידוע בילקוט שמעוני שמדבר על האירועים באותו אזור של העולם כחלק מסימני הגאולה. 

נחזור ונדגיש את דבריו של הרבי שליט"א מליובאוויטש נביא הדור ומלך המשיח, שביקש לפרסם את דברי המדרש הנ"ל "בני אל תתיראו, כל מה שעשיתי לא עשיתי אלא בשבילכם...הגיע זמן גאולתכם!". 

הרבי שליט"א מלך המשיח גם הדגיש את את מאמר חז"ל "אם ראית מלכויות מתגרות זו בזו צפה לרגלו של משיח", וכן את העובדה שהעימותים בין ארה"ב לבין האומות שמצרים לישראל (עיראק בזמנו, ואיראן היום) היא כדוגמת הנסים שאירעו ערב גאולת מצרים "למכה מצרים בבכוריהם כי לעולם חסדו". 

נסים אלו וסימני גאולה אלו מתגשמים גם עכשיו, וביתר שאת וביתר עז.

כמו כן עלינו לזכור את דבריו הקדושים של הרבי כי "ארץ ישראל היא המקום הבטוח ביותר בעולם", וזאת במיוחד בחודש אלול. 

בתקופה מיוחדת זו, שבה אנו נמצאים גם במצב חסר תקדים בישראל, שבו אירעו בחירות שניות, לראשונה בישראל, וגם לאחר בחירות השניות הללו לא נראה מוצא מהמבוי הסתום, וכולם, ללא יוצא מן הכלל, מדברים על הבלבול הגדול ועל כך שלא יודעים איך ניתן להתקדם, מתחזקת בכולנו הציפיה לגאולה האמיתית והשלימה ולהתגלותו של הרבי משיח צדקנו. חכם אחד העירני היום שהדברים מרומזים בספר הושע, פרק ג' פסוקים ד'-ה': "כי ימים רבים ישבו בני ישראל אין מלך ואין שר... אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' אלוקיהם ואת דויד מלכם... באחרית הימים".   

המוטל עלינו ברגעים אלו הוא להוסיף בלימוד התורה וקיום המצוות, פרסום בשורת הגאולה והגואל, ומתוך בטחון בה', הודאה על הניסים ושמחה וטוב לבב נגיע כולנו יחד לגאולה בקרוב ממש.

כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.

14 שנים לחורבן גוש קטיף

המכתב ששלח הרבי שליט"א מלך המשיח לנשיא ארצות הברית לאחר נסיון ההתנקשות בחייו

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...