• ב"ה ימות המשיח!
  • ט"ז תמוז התשפ"ד (22.07.2024) פרשת בלק

התקיפה בסוריה ערב שבת הגדול

ערב "שבת הגדול", התקיפו "בכוריהם" של אומות העולם - צבא ארה"ב, בסיס חיל אוויר סורי ממנו יצאו המטוסים שביצעו את התקיפה הכימית. ארה"ב עדכנה את ישראל לפני המתקפה. פרטים וניתוח המצב בטורו של הרב אבישי איפרגון, מבט חסידי על "למכה מצרים בבכוריהם" שבת הגדול תשע"ז
התקיפה בסוריה ערב שבת הגדול
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בס"ד.

סקירה בטחונית בהשקפה חסידית

 

מאת: הרב אבישי אפרגון – ראש ישיבת חב"ד כפר סבא.

(שירת בצה"ל בתפקיד מסווג).

 

 

תקיפה אמריקנית בסוריה

בליל ששי, בשעה 03:40 לפנות בוקר, הנחית הצבא האמריקני התקפה מסיבית על בסיס חיל האוויר הסורי א-שייראת באזור העיר חומס. לדברי הפנטגון, מבסיס זה יצאו המטוסים שביצעו את התקיפה הכימית המחרידה ביום שלישי השבוע, בה נהרגו ונפצעו מאות אזרחים, ביניהם ילדים רבים, בעיירה חאן שייחון שבסוריה.

בתקיפה עשו האמריקנים שימוש בטילי טומאהוק. 59 טילים מדגם זה שוגרו ע"י שתי ספינות קרב אמריקניות. טילים אלו הינם בעלי טווח גדול במיוחד (כ- 2500 ק"מ) שאיפשר למשחתות לשגר אותם ממיקום המרוחק מחופי סוריה, ומהספינות והצוללות הרוסיות המשייטות בקרבתם.

ארה"ב עדכנה את ישראל לפני המתקפה.

תוצאות התקיפה

בשדה התעופה שהותקף, ממוקמות דרך קבע 2 טייסות של מטוסי קרב מדגם סוחוי 22, וטייסת אחת מדגם מיג 23. יעודם של מטוסי הסוחוי 22 בחיל האוויר הרוסי הינו בעיקר תקיפת מטרות (יכולותיהם בתחום היירוט מצומצמות ביותר), בעוד שלמטוסי המיג 23 ישנה גם יכולת יירוט מסוימת. שני המטוסים נחשבים למיושנים, וכבר במלחמת לבנון הראשונה הפיל חיל האוויר הישראלי עשרות מטוסי מיג 23 (וכן עשרות מטוסים מדגמים נוספים), בלא שספג אף הפלה אחת.

על פי הדיווחים האמריקנים, והמידע המתפרסם, נראה כי שדה התעופה ניזוק קשות. רבים מדירי המטוסים (המבנים המבוצרים בהם חונים מטוסי הקרב ובהם מתבצעות פעולות התחזוקה והחימוש) שבשדה נפגעו, ומטוסי תקיפה מדגמי סוחוי 22 ומיג 23 הושמדו. כמו כן, ע"פ רשימת המטרות שפרסם צבא ארה"ב, הותקפו גם מערכות מכ"ם, מערכות נ"מ שהיו בשדה התעופה, וכן בונקרים של תחמושת, ומתקני דלק ולוגיסטיקה. הצבא האמריקני אף פירסם שנעשה מאמץ להקטין את כמות האבדות בקרב החיילים, ואכן גם כמות ההרוגים הסורים נמוכה יחסית לעוצמה שהופעלה.

מספר המטוסים שהושמד אינו ידוע עדיין במדויק, אולם נראה כי הוא נע בין 6 ל- 15 מטוסים. אמנם, אין זו כמות מטוסים גדולה, אולם עבור חיל האוויר הסורי מדובר באבידה משמעותית, היות וכמחצית משדות התעופה שלו כבר נכבשו על ידי המורדים, או שהם נמצאים תחת מצור יעיל, ולכן הפגיעה באחד משדות התעופה הפעילים שלו הסבה לו נזק משמעותי, ובמיוחד בהתחשב במספר המטוסים המבצעיים הקטן העומד לרשות המשטר.

יש לזכור כי בעוד שבשנות התשעים עמדו לרשות חיל האוויר הסורי כ- 650 מטוסי קרב, הרי שלפני כשש שנים, בזמן פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, כבר הצטמק מספרם לכ- 400-450 מטוסי קרב (בשל התיישנות), וכיום מספר מטוסי הקרב הפעילים העומדים לרשותו מוערך בכ-150-200 מטוסים בלבד, וזאת בשל פגיעות רבות מטילי כתף ותותחי נ"מ של המורדים, כיבוש שדות תעופה, וכן תקיפות מרחוק על המטוסים הסורים בשדות התעופה באמצעות רקטות, תותחים, ואפילו טילי נ"ט שמסופקים למורדים בעיקר ע"י סעודיה, ארה"ב וטורקיה. כמו כן, רובם של מטוסי הקרב הנ"ל, הינם מדגמים מיושנים, והוא סובל מבעיות שמישות, המקטינות עוד יותר את הסד"כ המבצעי העומד לרשות חיל האוויר הסורי.

משמעויות התקיפה

נראה כי עיקר המשמעות של התקיפה הינה הרתעתית. הנשיא האמריקני החליט, והוביל לביצוע מהיר ביותר, של פעולה התקפית על מדינה מרוחקת, שאינה במצב מלחמה עם ארה"ב, ושבתוכה פועלים כוחות גדולים של רוסיה ומדינות נוספות. בכך, תחם הנשיא האמריקני את הגבול עבור סוריה, והציב קו אדום משמעותי ביותר נגד הפעלה של נשק כימי ותקיפה משולחת רסן של אזרחים, עבור כל מדינות העולם.

בשונה מהמדיניות שהייתה בזמן הנשיא אובמה, בה ארה"ב זנחה את ידידותיה במזרח התיכון (בעיקר ישראל, ולהבדיל, מדינות ערב הסוניות), והניחה למזה"ת לשקוע במערבולת של סכסוכים פנימיים, הרי כעת נראה שהממשל האמריקני נוקט במדיניות אקטיבית, והוא לא יעמוד מנגד מול התפתחויות ואיומים מרכזיים (כמו האסלאם הקיצוני, דאעש, איראן).

אמנם, מוקדם עדיין להעריך, האם ארה"ב תחזור ותמלא את תפקיד ה"שוטר העולמי" (כפי שהיה מקובל לקרוא לה בשנות התשעים), היות וגם טראמפ מעוניין בעיקר בפעילות לטובת הכלכלה האמריקנית, אולם, התקיפה בהחלט מלמדת על שינוי מגמה חשוב מאוד לטובת ישראל, האזור, והעולם כולו.

תמרור האזהרה האדום שהדליק הממשל האמריקני, ירתיע מאוד גם את איראן מכל פעילות להפרת הסכם הגרעין, ויש בכך בשורה חשובה מאוד עבור ישראל.

כמו כן, התקיפה היוותה גם איום ברור על צפון קוריאה, מולה ארה"ב בונה בחודשים האחרונים, מערכת צבאית, דיפלומטית וכלכלית חזקה ביותר, שנועדה להביא אותה לצמצם את מאמציה בתחום הגרעין ואולי אף להפסיק אותם.

לא מעונינים בהידרדרות מול רוסיה

הטווח הגדול של טילי הטומאהוק, והעובדה שניתן לתכנת להם מסלול טיסה מדויק, לאורך אלפי קילומטרים, הקנתה למתכנני התקיפה גמישות רבה בתפעול הטילים, ואיפשרה להם לתכנן מסלול טיסה אופטימלי שיחמוק מעיניהם הבולשות של מערכות הגנת הנ"מ הרוסיות הפרוסות בסוריה. נראה סביר להניח שהטילים נעו מעל לבנון, ונכנסו לסוריה במסלול טיסה נמוך מאוד (המאפיין את טיסתם של טילי שיוט), וכך הותקפו מערכות הנ"מ והמטוסים בשדה התעופה, בהפתעה גמורה, ובלא שנוצר שום חיכוך מבצעי עם הכוחות הרוסים האחראים על הגנת המרחב האווירי הסורי באזורים אלו.

זוהי גם הסיבה לכך שלא נעשה שימוש במטוסי תקיפה, ואף לא במטוסי החמקן, אותם מפעילה ארה"ב בכמות גדולה, ובדגמים שונים (22-F, 35-F, 117-F, 2-B), וזאת על מנת לצמצם למינימום את האפשרות להגעה לידי חיכוך עם רוסיה. זו האחרונה כבר הודיעה כי היא משעה את התיאום האווירי עם ארה"ב בעקבות התקיפה. תיאום זה נעשה באופן רציף, על מנת למנוע התנגשות במרחב האווירי הסורי, ועל מנת לשפר את שיתוף הפעולה בלחימה נגד דאעש.

יחד עם זאת, להערכתי, המשטר הסורי וגם רוסיה, לא יגיבו באופן משמעותי מול הפעולה האמריקנית, וזאת מתוך הבנה שאין ברצונה של ארה"ב להחריף את המצב. כמו כן, לא נראה שהפעילות מול דאעש תינזק באופן משמעותי, משום שהיא אינטרס ראשון במעלה של כל הצדדים.

דבריו של מזכיר המדינה טילרסון, שאמר לאחר התקיפה הכימית הסורית, כי סדר העדיפויות האמריקני הינו בראש ובראשונה הבסת דאעש, יצוב המדינה הסורית, ורק אח"כ שינוי בדרך דיפלומטית של המשטר הסורי, הינם חלק מהמגמה האמריקנית שלא לדרדר את המצב מול רוסיה.

ביחד עם זאת, ברור שהתקיפה משדרת גם לרוסיה מסר ברור: לארה"ב תפקיד חשוב בהנהגת העולם, והיא תמלא אותו גם מול נוכחות צבאית ואינטרסים של רוסיה.

 

הנשק הכימי בסוריה

התקיפה הכימית של משטר אסד השבוע, חזרה והעלתה על השולחן את סוגיית הנשק הכימי הסורי. סוריה החזיקה בעבר במאגר הנשק הכימי הגדול והאיכותי ביותר במדינות ערב. בתחילת דרכה התבססה סוריה על נשק כימי מצרי שהועבר לה כחלק מההכנות למלחמת יום הכיפורים (לא נעשה בו שימוש באותה מלחמה), ובהמשך פותח הארסנל הכימי על מנת ליצור את ה"איזון האסטרטגי" אותו שאף אסד להשיג מול ישראל, דהיינו על מנת לאזן את יכולתה בתחומי הגרעין – כפי שנתפסה על ידו, ולהרתיע את ישראל משימוש בנשק אסטרטגי נגד סוריה.

כבר ב- 1986 אמר שר החוץ הישראלי כי סוריה מייצרת פצצות של גז סארין בתצורת "נשק בינארי".

"נשק בינארי" בסוריה

נשק זה, שמוזכר מדי פעם באמצעי התקשורת ככלי נשק מיוחד המצוי בארסנל הסורי, הינו למעשה נשק כימי רגיל , שהמיוחד בו הינה צורת האחסון והייצור של נשק זה (שפותחה לראשונה ע"י צבא ארה"ב, והועתקה בברה"מ).

אין המדובר כאן בנשק שהוא "חזק" יותר, או מאיים יותר מנשק כימי רגיל (וזאת בניגוד גמור לפרסומים הנפוצים בתקשורת).

ההבדל בינו לבין נשק כימי "רגיל", הוא שבנשק הרגיל מאחסנים את החומר הרעיל ישירות בתוך הטיל/פצצה, בעוד שבנשק "בינארי" לא מייצרים את "השלב האחרון" (והרעיל) של הנשק הכימי, אלא מאחסנים בנפרד (בתוך הטיל/פצצה או בתוך המאגרים), את שני חומרי המוצא (PRECURSORS) המשמשים לייצור החומר הרעיל.

האחסון הנפרד של שני החומרים הינו לא רעיל (באופן יחסי) – והוא מאפשר טיפול בטיחותי בנשק הכימי, ייצור ואחסנה ללא סכנה לבני אדם ולסביבה, והוא גם מאפשר לחומר להישמר זמן רב הרבה יותר באחסון ללא התוצאות של התיישנות (אשר גורמת לירידה הדרגתית בקטלניות החומר, לאורך זמן אחסונו). חומרי המוצא המשמשים לייצור גז עצבים סארין הינם Methylphosphonyl difluoride (DF), וכוהל איזו-פרופילי ISOPROPYL ALCOHOL אשר הינו חומר מסחרי המשמש לצרכים אזרחיים שונים (וכנ"ל שזהו אחד מיתרונות השימוש בנשק "בינארי", העושה שימוש במרכיבים שאינם רעילים (יחסית)).

בחלק ממערכות הנשק נעשה ערבוב שני החומרים הנ"ל באופן עצמאי, במהלך שיגורו ותנועתו (וזאת ע"י קריעת המחיצות המפרידות בין שני החומרים בשל הסחרור של אמצעי השיגור באוויר במהלך טיסתו), ובחלקם נחוץ לערבב את שני החומרים לפני השיגור. יש לציין כי ברשות סוריה גם נשק כימי שאינו בינארי.

פירוק הנשק הכימי בסוריה

לקראת ראש השנה תשע"ד, ביצע המשטר הסורי, שהיה מצוי במצוקה קשה עקב חוסר יכולתו של הצבא להתמודד עם המורדים, סדרת תקיפות כימיות נגד אזרחיו. תקיפות אלו הביאו להיערכות אמריקנית-צרפתית לתקיפה מיידית על המשטר (בעיקר על מתקני הנשק הכימי ושדות התעופה שלו).

במאמץ דיפלומטי של הרגע האחרון הצליחה רוסיה לבטל את התקיפה תמורת התחייבות סורית לפרק את מאגרי הנשק הכימי. מומחי ארגון OPCW שביצעו את הפירוק בפועל, נטרלו במשך כשנתיים כ- 1300 טון נשק כימי, וכן 43 מפעלי ייצור, מתקני פיתוח נשק, ומחסנים. אלפי פצצות כימיות הושמדו, וכן ראשי קרב כימיים של טילי סקאד.

עם סיום הפרויקט, הודיע האו"ם על כך שמאגר הנשק הכימי הסורי חוסל לחלוטין. אולם, ההערכה בישראל, וגם בארה"ב, הייתה שסוריה אכן נטרלה כמעט את כל מתקני הנשק הכימי, וכן את הרוב הגדול של המאגרים - קצין מודיעין ישראלי שהתראיין אמר כי בישראל מעריכים ש 98% ממאגרי הנשק הכימי אכן נוטרלו – אולם אסד שימר לעצמו יכולת "שיורית", שכוללת כמה עשרות טון של נשק כימי. ואכן, בשנתיים האחרונות היו מספר אירועים של תקיפה כימית שתועדו ע"י מומחים בינ"ל, בעיקר של נשק כימי מסוג גז כלור, שנחשב לסוג נשק פחות קטלני (ולכן גם לא הייתה תגובה בינ"ל חריפה על השימוש בו), עד לתקיפה האחרונה שנעשתה באמצעות גז העצבים "סארין".

נטרול האיום הכימי שנותר בפעולה צבאית

גורמים אמריקאים כבר הצהירו בעבר על הכנות מעשיות שמתבצעות על מנת להתמודד עם האיום הכימי הסורי. מלבד פריסתם של כוחות צבאיים באזור, מתקיים גם מעקב מתמיד ופיקוח צמוד, באמצעים רבים ומגוונים, על כל מתקני הנשק הכימי בסוריה.

במידה ויוחלט על פעולה צבאית לנטרול היכולת הכימית ה"שיורית" והמצומצמת שנותרה, הרי שניתן לעשות זאת בכמה אופנים.

מספר האתרים הכימיים העיקריים שנותרו בשימוש הצבא הסורי, לאחר פעילות הנטרול המסיבית של ארגון OPCW , הינו קטן ביותר. ורובם מצוי במקומות מבודדים כך שניתן להשתלט עליהם, במידת הצורך, באמצעות יחידות עלית מיוחדות, בלא הסתבכות בקרבות יבשה גדולים.

אמצעי פשוט יותר, שיסכן הרבה פחות את חיי הלוחמים, הינו שימוש מסיבי בכוח אווירי, וזאת באמצעות מאות מטוסי קרב אמריקאים, בריטים וצרפתים, הפרוסים באזורנו (גם על גבי נושאות מטוסים), כמו כן ישוגרו מספינות ומצוללות גם טילי השיוט "טומאהוק", ששימשו בתקיפה אמש בסוריה, שיפגעו גם בכוחות הסורים המגנים על המתקנים. בפעולה בין לאומית מסיבית שכזו אין למעשה צורך בהפעלת חיל האוויר הישראלי, והפעלה שכזו תיעשה, לדעתי, רק אם יווצר איום ממשי על ישראל ח"ו.

חשוב לציין כי רובן של מערכות ההגנה האווירית הסוריות הינן מיושנות, ועל אף שדרוגים מסוימים שהן עברו בשנים האחרונות, להערכתי ניתן יהיה לחסום/לשבש אותן באופן אפקטיבי תוך שימוש בלוחמה אלקטרונית מתקדמת ובלוחמת סייבר. בנוסף לכך, חלק ניכר מיכולות הנ"מ של הצבא הסורי נוטרל במהלך מלחמת האזרחים, המורדים כבשו רבים משדות התעופה שלו, ופגעו קשות גם במערכות מכ"ם, במערך הבקרה האווירית (המנהל את כל פעולות היירוט) ובמודיעין האווירי.

לפיכך היכולת הסורית להגן על המתקנים הכימיים היא נמוכה ביותר.

האיום על ישראל

ככלל, הנשק הכימי בסוריה נחשב ל"נשק אסטרטגי". משמעות הדבר היא, שבניגוד לשאר סוגי הנשק, אשר נמצאים באופן תמידי במחסני יחידות הצבא, הרי שהנשק הכימי שמור ומוגן באופן מיוחד, ומחולק ליחידות הצבא רק במקרים מיוחדים, בהוראת הנשיא בלבד, ורק בסמוך מאוד להפעלתו.

עובדה זו היא שהביאה את נשיא ארה"ב, ואת ההנהגה בישראל, לקבוע כי נשיא סוריה הוא זה שהורה על התקיפה הכימית. עובדה זו גם מקלה על גופי המודיעין השונים במדינות המערב ובישראל, לעקוב אחר נשק זה.

ההערכה בישראל היא כי נשק זה נועד בסוריה להפעלה מול מדינות, רק במצבי

חירום המהווים איום על עצם קיומו של המשטר. במלחמת יום הכיפורים, למשל, לא עשו הסורים שימוש בנשק זה, לא במהלך הפתיחה של המלחמה, וגם לא כשצה"ל הפגיז את דמשק ואיים בכיבושה. נכון לעכשיו, לא נראה כי המשטר הסורי מעריך שהוא תחת איום קיומי, ולפיכך אין מניע מיידי להפעלת נשק זה.

בנוסף לכך, ברור לאסד כי שימוש בנשק זה עלול להביא לתגובה ישראלית חריפה ביותר של ישראל, אשר לדעתו חמושה בנשק גרעיני רב ובאמצעי שיגור רבים. להיבט ההרתעתי מצטרפת גם הפעולה האמריקנית הנחושה בליל אמש. ברור למשטר הסורי כי צעד שכזה יביא למכה צבאית קשה ביותר, אמריקנית-ישראלית, שתביא למיטוטו הסופי, ולכן הסבירות לשימוש בנשק זה נגד ישראל הינה נמוכה ביותר.

יכולת שיגור מעשית – נמוכה ביותר

גורם חשוב ביותר בניתוח האיום הסורי, הינו יכולת השיגור המעשית של הנשק הכימי. היות ואמצעי השיגור העיקריים של נשק זה הינם טילי סקאד, ופצצות המוטלות ממטוסי קרב, לכן ראוי להזכיר כי לדברי גורמי מודיעין בישראל, כ- 90% מטילי הסקאד שעמדו לרשות הצבא הסורי שוגרו כבר על ערי סוריה, ולפיכך יכולת השיגור המעשית של הנשק הכימי צומצמה בהרבה.

בנוסף, יש לישראל כיום בחסדי שמים את מערך ההגנה מפני ירי טילי סקאד הטוב בעולם – המורכב מסוללות החץ2, חץ3, "שרביט קסמים", סוללות ה"פטריוט המשופר", וכן מספינות האמריקניות מדגמי ה AEGIS, המוצבות בים התיכון ואשר יש להן יכולת מצוינת ליירוט טילים ורקטות, וכן מסוללות פטריוט אמריקאיות אשר נפרסות בארץ בעתות חרום.

יכולתו המעולה של טיל החץ2 הוכחה לפני מספר שבועות ביירוט טיל הנ"מ הסורי (מדגם 200S ) שחדר לשטח ישראל, לאחר שמטוסי חיל האוויר הישראלי תקפות מטרות בסוריה. טיל החץ ששוגר לעבר הטיל הסורי השמיד אותו לחלוטין, במרחק רב ממרכזי אוכלוסיה בישראל.

לישראל ישנה גם יכולת מודיעינית ומבצעית מצוינת לפגוע במאגרי הטילים, המשגרים, והנשק הכימי – עוד בטרם שיגורם.

האיום בהפצצה ממטוסי קרב ח"ו הינו נמוך אף יותר.

הפער – האיכותי והכמותי – בין חיל האוויר הישראלי לסורי – הינו גדול ביותר בחסדי שמים, ומצבם של הסורים רק הולך ומדרדר מיום ליום – רובו הגדול של חיל אוויר זה כבר נשחק למעשה כנ"ל, ומספר שדות התעופה שברשותו הצטמצם ביותר בשל מלחמת האזרחים, ולכן קל הרבה יותר לעקוב אחריהם, ולפגוע בהם במידת הצורך. לפיכך, היכולת הסורית לאיים על ישראל בשיגור טילים או באמצעות הפצצה אווירית – הינה נמוכה ביותר.

נושא הנשק הכימי צריך לעורר אותנו להודאה לה' יתברך, על כך שברוב חסדיו, נשק זה לא הופעל בשום מלחמה נגד ישראל, ובטחוננו המוחלט בה' יתברך שגם לא יופעל בעתיד. בהקשר זה חשוב לפרסם את הבטחת הרבי בתקופת מלחמת המפרץ ש"ארץ ישראל הינה במקום הבטוח ביותר בעולם", ואת נבואתו מאז ש"לא יצטרכו את מסיכות הגז". הרבי מלך המשיח שליט"א אמר שדבריו אלו מבוססים על הפסוק המפורש שארץ ישראל היא "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה" (דברים, עקב), ועל כך שחיים בה מיליוני יהודים כן ירבו ואשר בה נמצא מקום המקדש. עובדות אלו לא השתנו, ולפיכך ברור כי הבטחת הרבי תקיפה גם כעת ולא ייעשה שימוש כנגד ישראל בנשק לא קונוונציונלי.

הודאה לה' על הנסים – י"א ניסן וערב שבת הגדול

בפרוס ימי חג הפסח הבעל"ט זהו הזמן המתאים ביותר להתבוננות בחסדי ה' ובנסיו ורחמיו הגדולים על עמו ישראל – כאשר אל מול עינינו קורס לחלוטין בנסים גלויים אויבנו הגדול ביותר – הצבא הסורי על כל אלפי כלי המשחית שלו, וסוגי הנשק הנוראים שברשותו, קריסה זו נעשית ללא שום אבדות מצידנו רחמ"ל ואף ללא שום מאמץ או התערבות שלנו!

העובדה המדהימה שהתקיפה האמריקנית התרחשה דווקא בי"א ניסן, יום הולדתו של הרבי מלך המשיח שליט"א, רק מחזקת בנו את ההכרה הברורה שכל האירועים המדהימים המתרחשים בשנים האחרונות לנגד עינינו, הינם פעולותיו של הרבי מלך המשיח אשר "ילחם מלחמות ה' וינצח", והוא "כבר מנצח" (שיחת ש"פ חיי שרה תשנ"ב).

גם העיתוי של התקיפה האמריקנית בערב שבת הגדול בוודאי אינו מקרי ח"ו, והרי הכל הוא בהשגחה פרטית, ובפרט במאורע הנוגע למדינות חשובות וחזקות כמו ארה"ב, ובהמשך לכל הניסים והנפלאות של השנים האחרונות, שכולם הם בבחינת "שבת הגדול", שהרי ידוע כי אחד הטעמים לכך ש"שבת הגדול" נקראת בשם זה, היא משום שבה אירע ה"נס הגדול" של "למכה מצרים בבכוריהם" (כמובא בתוספות מסכת שבת דף פ"ז, בבית יוסף חלק אורח חיים סימן ת"ל, ובשו"ע אדה"ז שם). ע"פ המקורות הנ"ל, ערב מכת בכורות, דרשו בכורי מצרים מפרעה שישחרר את עם ישראל, וזאת משום ששמעו על מכת בכורות הקריבה לבוא וחששו לגורלם. פרעה סירב לבקשתם, ולכן התאספו בכורי מצרים לקרב ענק נגד הצבא המצרי, בו נהרגו 60 ריבוא מבני עמם וצבאם שלהם (כמתואר במדרש תהלים (קל"ו, פס' י') ובשמות רבה פרשת בא).

לפי המדרש זוהי המשמעות הפנימית של הפסוק "למכה מצרים בבכוריהם – כי לעולם חסדו" - שהקב"ה הכה את המצרים עם הבכורות שלהם בעצמם! וגרם למלחמה פנימית בתוך העם המצרי, וזהו ה"נס הגדול" שעל שמו קבעו חז"ל את "שבת הגדול", בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה (שנת תשנ"א, 1991 למניינם), הסביר הרבי כי מלחמת בעלות הברית נגד הצורר העיראקי, שאיים בנשק כימי ח"ו ושיגר על ישראל עשרות טילי סקאד, מהווה למעשה התממשות מחודשת של הנס הנ"ל של "למכה מצרים בבכוריהם", וכפי שכתוב במקורות שלפני הגאולה האמיתית והשלימה יתרחשו שוב נסי יציאת מצרים "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" (מיכה, ז', ט"ו). הרבי הסביר, שהמעצמות שלחמו בסדאם חוסיין (בעיקר ארה"ב), מהוות למעשה את "בכורי אומות העולם", והן שהביסו את הצבא העיראקי, בלא שישראל הייתה צריכה להתערב בזה [בדומה למה שהיה ביציאת מצרים "ה' ילחם לכם ואתם תחרישון"]. לכן, קבע הרבי מה"מ, זהו אחד מסימני הגאולה הבולטים, לכך שהגאולה מגיעה דווקא בדורנו ובזמננו אנו.

בחסדי ונסי ה', סימן הגאולה הנ"ל חוזר ומתגשם בשנים האחרונות. המהפכות ברבות ממדינות ערב העוינות לנו, החלו כולן מהעם עצמו, לעיתים אף בסיוע של הצבא עצמו, והם בעצמם לחמו במשטר והפילו אותו. במצרים, הצבא עצמו הוא זה שהפיל את המשטר (בלחץ אמריקני), וגם בימים אלו מתקיים שם עימות פנימי חריף, הפגנות ומהומות (וגם פיגועים) של ה"אחים המוסלמים" המתנגדים למשטר. כך היה גם בלוב, בתימן ועיראק שהתפרקו ע"י מלחמות פנימיות, ובמיוחד בסוריה – שבה כ- 100,000 חיילים (בעיקר שיעים) ערקו מהצבא, ופנו להילחם במשטר העלאווי שנוא נפשם. בסביבות חג הפורים השנה, החלה מתקפה גדולה בתוך דמשק, המורדים כבשו שכונות גדולות, הפגיזו את ארמון הנשיאות, והם פוגעים קשה בשאריות הצבא הסורי, וזאת במקביל ללחימה עזה בכל רחבי סוריה, תוך גרימת אבדות כבדות לחיזבאללה.

בשייכות לזה יש להזכיר שוב את המדרש, שכבר זכה לפרסום רב, בו מוסר אליהו הנביא לרבי שמעון בר יוחאי בהיותו במערה, את הסימן לגאולה האמיתית והשלימה: "וזה לך האות...כשאתה רואה שנפל נירון מזרחי שבדמשק נפלה מלכות בני מזרח ואז תצמח הישועה לישראל, ומשיח בן דוד בא ויעלו לירושלים ויתענגו עליה...האל ברחמיו ישלח לנו הגואל במהרה בימינו אמן".

התייצבותו התקיפה של ממשל טראמפ מול איראן (ומול סוריה), מזכירה אף היא את התייצבות ארה"ב מול עיראק במלחמת המפרץ. איומי נשיא ארה"ב כבר הביאו לכך שאיראן ביטלה ניסוי בשיגור טילים, ואף השעתה את שיגור הלויינים שתכננה לעשות. איראן גם נזהרת שלא להפר את הסכם הגרעין וזאת מחשש לתגובה אמריקנית מוחצת.

ההתגשמות המחודשת של הנס "למכה מצרים בבכוריהם...", בשנים האחרונות, ובמיוחד היום, בתקיפה האמריקנית על סוריה ערב "שבת הגדול", צריכה להביא אותנו להכרה כי אנו עכשיו בתקופת "שבת הגדול" של ערב היציאה מהגלות אל הגאולה, ועלינו להוסיף בלימוד התורה ובקיום המצוות, בהודאה לה' על הנסים, ובהתקשרות לרבי מלך המשיח שליט"א נביא הדור, ועל ידי זה נזכה להיגאל בקרוב ממש, בשמחה ובטוב לבב. ונזכה לאכול שם מן הזבחים ומן הפסחים.

יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד!

הכותב שירת בצה"ל בתפקיד מסווג, והינו פרשן לעניני צבא ובטחון, ומרצה בכיר.

בנות מחויילות בניגוד לחוק

המכתב ששלח הרבי שליט"א מלך המשיח לנשיא ארצות הברית לאחר נסיון ההתנקשות בחייו

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...