• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

מפלס הכינרת והגאולה

הרב אבישי איפרגון בטור מיוחד לקראת פתיחת סכר דגניה, על המשמעות הרוחנית של הכינרת - ספירת המלכות, והקשר הגלוי בין מילוי הכינרת לפירסום משיח
מפלס הכינרת והגאולה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

מפלס הכנרת והגאולה

הרב אבישי איפרגון בטור מיוחד לקראת פתיחת סכר דגניה, על המשמעות הרוחנית של הכינרת - ספירת המלכות, והקשר הגלוי בין מילוי הכינרת לפירסום משיח.

הנתונים המתפרסמים בשבוע האחרון על הגשמים והשלגים שירדו במהלך החורף, ביחד עם התמונות הרבות, לא משאירים שום מקום לספק – הכנרת השנה נמצאת באחת מהתקופות המבורכות ביותר שלה מזה עשרות שנים.
מתחילת עונת הגשמים ועד עכשיו, עלתה הכנרת כבר כ- 2.25 מטרים, והעליה הזו צפויה להימשך לנוכח אירועי גשם נוספים שצפויים, והמים שיצטברו בשל הזרימות מהנחלים, והמסת השלגים. יתכן שהעליה הכוללת תגיע לכ- 3 מטרים. לשם השוואה, בשנה ממוצעת עולה הכינרת כ- 1.57 מטרים.
היות וכבר עכשיו חסרים רק כ- 70 ס"מ לכנרת מליאה (שהמפלס שלה מגיע ל"קו האדום העליון"), ובסוף שבוע זה צפוי אירוע גשם משמעותי, לכן סביר לדעתי להניח שכבר בשבועות הקרובים יפתחו את סכר דגניה. ברשות המים הודיעו כי הסכר יפתח כאשר הכנרת תגיע לגובה של 50 ס"מ מתחת לקו האדום העליון.

גשם ושלג – השפעות רוחניות ש"מתגשמות"לגשם ולשלג ישנה משמעות רוחנית ע"פ תורת החסידות והקבלה. ירידתם של המשקעים מלמעלה למטה מסמלת את ההשפעות היורדות מהעולמות העליונים אל העולם הזה התחתון.
"משיב הרוח" – רוח מלשון רוחניות – ואז "מוריד הגשם" – דהיינו כאשר אנחנו מתחזקים ברוחניות, בתורה ובמצוות, אזי יורד עלינו הגשם – שמסמל גם את ה"גשמיות". וכפי שאמרו חז"ל: "שברו הבריות את עורפן – מיד מטר יורד" (בראשית רבה, פרשה י"ג), דהיינו שכאשר אנו שוברים את "קושי העורף" והמרדנות שלנו (של הנפש הבהמית והיצר הרע שבתוכנו), ומקבלים עלינו עול מלכות שמים, אזי יורד גשם ושפע רב מלמעלה.
גם לשלג משמעות רוחנית. תורת החסידות מקשרת זאת לפסוק "אם יהיו חטאיכם כשני – כשלג ילבינו" – השלג מגיע ממדרגה גבוהה מאוד, שממנה מגיעה גם סליחת וכפרת (הלבנת) העוונות. זוהי מדריגת הכתר, הספירה העליונה ביותר מבין כל הספירות הקדושות, וכמרומז בפסוק בספר דניאל (פרק ז', ט'): "ועתיק יומין יתיב לבושיה כתלג חיור" – עתיק יומין הינה מדריגת פנימיות הכתר, ולבושו, אומר הפסוק, הינו "תלג חיור" – שלג לבן.

מפלס הכינרתאחת השאלות המרכזיות שמעניינות את כולם מדי חורף, היא מהו מפלס הכינרת?
רבים מאיתנו עוקבים אחרי הדיווחים על המפלס, ורבים מאוד מתענינים בכך. ישנם אף האומרים שמצב הרוח "הלאומי" בישראל, מושפע ישירות מגובה המפלס...
מסתבר לומר, שמעבר לכך שהכינרת היא אחד ממקורות המים החשובים, יש לה גם משמעות רוחנית-נשמתית – שגורמת להפנות אליה כל כך הרבה תשומת לב.
בדיקה של המקורות מראה שאכן כך הוא הדבר.
ראשית, הכנרת מוזכרת כבר בתנ"ך, והיא מהווה חלק מגבולות הארץ: "וירד הגבול ומחה על כתף ים כנרת קדמה".
לעובדה שהכנרת הינה חלק מגבולות ארץ הקודש יש בוודאי משמעות רוחנית, ואכן, בסיי"ד מצאתי בכתבי האר"י הקדוש, בספר "לקוטי תורה", בפרשת עקב:
"ופירש בזוהר, כי ים כנרת היה בחלקו, והם ב' בחינות: כנור, וכנרת. כנור בזכר, וכנרת בנוקבא... וכנרת הוא המלכות...".
ובפרשת דברים כותב האר"י הקדוש שנהר הירדן הוא ספירת היסוד [ובפשטות זה קשור לכך שהוא המשפיע ושופך את מימיו לכנרת, כפי שמובא פעמים רבות בקבלה ובחסידות שספירת היסוד היא הספירה שמעבירה את כל השפע והאורות העליונים, שמגיעים מכל הספירות, לספירת המלכות].
ים כינרת, אם כן, מייצג את ספירת המלכות.
ספירת המלכות הקדושה היא כידוע מקור החיות של העולמות (ראה תניא, דף ע"ג, דף פ"ב ובכמה מקומות), והיא גם מקור הנשמות של עם ישראל (תניא עמ' 144), והיא השכינה הקדושה (כמובא במאמר קבלת הנשיאות של הרבי – י' שבט תשי"א).
ספירת המלכות ע"פ החסידות היא גם זו שמקשרת ומעבירה את השפע מעולם האצילות הקדוש והעליון אל העולמות הנבראים (ביניהם גם לעולם שלנו), והיא גם זו שדרכה עולים התורה והמצוות, ובירורי הניצוצות, מהעולם שלנו, אל עולם האצילות.
לפי כל הנ"ל ניתן אולי להבין למה כולנו מתעניינים בכינרת... היא לא עוד "סתם" מאגר מים, אלא היא קשורה לכוחות רוחניים קדושים ונעלים מאוד...
לפי זה, אולי גם נבין מדוע דווקא בשנת תשנ"ב היה החורף שכולם זוכרים, עם השלגים שירדו אפילו בטבריה, ועם ברד שירד ברוב ערי המרכז – ובדיוק באותה שנה הרבי מלך המשיח דיבר חזק כל כך על הגאולה. יתכן שהדברים קשורים - משקעים בכמויות גדולות מסמלים כנ"ל את השפע הרוחני הגדול.
מעניין לציין שהמפלס הגבוה במיוחד היה אחרי מלחמת המפרץ הראשונה – שהייתה גדושה בניסים ובנפלאות, ובאותה שנה גם היה שיא העליה מברית המועצות.

p
מפלס גבוה מאוד נוסף היה בתשס"ג – השנה שבה הייתה מלחמת המפרץ השניה, שבה נכבשה עיראק לחלוטין ומשטר הרשע של סדאם חוסיין עבר מן העולם. עוד עובדה מעניינת היא שבשנים הראשונות והקשות מאוד של האינתיפאדה השניה, וגם בשנות השפל הכלכלי (והתרסקות הבורסות בעולם) – בתשס"ט – היה מפלס הכינרת נמוך במיוחד, כפי שניתן לראות בתמונה המצורפת.אחרי שהעמקנו בכל זה, ואנו יודעים שהשנה החורף כל כך מבורך ושובר שיאים, הרי זה רק מחזק את אמונתנו וציפייתנו לגאולה האמיתית והשלימה והתגלות הרבי מלך המשיח תיכף ומיד ממש!

מאת: אבישי אפרגון – ראש ישיבת "דרכי תמימים" תל אביב, פרשן לעניני צבא ובטחון

להצטרפות לקבוצת הווצאפ גאולה בעולם

 

כ"ב שבט - תקופה חדשה

מלחמת שולל - חסר אמיץ | הרב מנחם ישראלי

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...