• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

להודות ולהלל על ניסי ליל אמש

"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות..." - נסי ההצלה מאיראן – ימי ההכנה לפסח שנת תשפ"ד. הפרשן אבישי איפרגון בסקירה מיוחדת על אירועי ליל אמש בארץ ישראל
להודות ולהלל על ניסי ליל אמש
נס לא נתפס. מראה הטילים בשמי ירושלים (שימוש על פי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

"כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות..." - נסי ההצלה מאיראן – ימי ההכנה לפסח שנת תשפ"ד

בזוהר הקדוש (שמות, דף ט'), מבואר שבגאולה העתידה לבוא, יעשה הקב"ה לישראל נסים ונפלאות כפי שהיה ביציאת מצרים, וכפי שאומר הנביא מיכה (ז', ט"ו): "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות". 

ואכן, כולנו חווינו לפני פסח השנה את נסי ההצלה הגדולים, וההשגחה האלוקית העליונה – במהלך המתקפה האיראנית חסרת התקדים.

במשך שבועיים, מאז חיסול 7 האיראנים הבכירים בדמשק (ובראשם מפקד כח קודס באזורנו והסגן שלו), עמדה ישראל תחת איומים איראנים חריפים, שהביאו לחששות לא מעטים בקרב הציבור הרחב, ביחד עם תפילות והתחזקות בבטחון בה' יתברך, והיערכות בטחונית מקיפה לקראת אפשרות של עימות צבאי כולל עם איראן ועושי דברה באזורנו.

במוצאי שבת, הגיע ההתרעה המיידית: "עשרות רבות של כלי טיס בלתי מאוישים המריאו מאיראן – בדרכם לישראל"!

ע"פ הנתונים שפורסמו, שלושת גלי תקיפה ששוגרו לעבר ישראל, כללו כ- 190 כטב"מים מתאבדים, מדגמי "שאהד 136" וכן מהדגם המשופר "שאהד 238" - בעלי ראש נפץ של עשרות ק"ג, וטווח ארוך במיוחד. 

לאחר מספר שעות, שוגרו גם כ- 36 טילי שיוט – שנעים בגובה נמוך במיוחד, צמוד לפני הקרקע – מה שהופך את יירוטם ע"י כיפת ברזל או טילי חץ – לכמעט בלתי אפשרי. 

לכן, מול טילים אלו נערכו מטוסי קרב לפעולה, בשיתוף עם מערכת "שרביט קסמים" (קלע דוד) שפותחה במיוחד על מנת מענה לאיום של טילי השיוט.

בגל השלישי, שוגר מטח כבד ביותר, חסר תקדים, של מעל 120 טילים בליסטיים – לעבר מטרות בישראל, בעיקר באזור הדרום וצפון רמת הגולן.

התכנית של איראן

הכמויות הענקיות של החימושים אותן שיגרה איראן, נועדו "להרוות" את מערכות ההגנה בישראל, ולהביא אותן למצב של קריסה עקב עומס יתר. 

זה היה התכנון האיראני – לייצר מצב שבו מותקפת ישראל בבת אחת ע"י מאות חימושים, מסוגים שונים, שמגיעים כולם בערך באותו זמן לישראל, ובבת אחת מאיימים על בסיסי צבא אסטרטגיים, ומטרות איכות שנבחרו בקפידה מראש, כך שמערכי הנ"מ, הגילוי והיירוט – לא יוכלו לתת מענה לכמות העצומה, חסרת התקדים, של האיומים האוויריים. 

איראן רצתה לפגוע קשות במיוחד בסיס נבטים – ממנו פועלות 3 טייסות של מטוסי החמקן 35-F, וכן ביעדים צבאיים חיוניים נוספים ברמת הגולן, וגם באזור ירושלים. לשם כך, עשתה איראן שימוש בכלי הנשק החדישים ביותר העומדים לרשותה. 

הטילים הבליסטיים ששוגרו, היו מדגם חדיש שנכנס לשירות רק בשנים האחרונות – "חייבר-שכן" (ולא מדגמי השיהאב הישנים והמוכרים). 

טילי השיוט ששוגרו היו מדגם פאווה 351 – שנכנס לשירות רק בשנה האחרונה, ויש לו יכולות מתקדמות של תקשורת בין קבוצה של טילים, וכן אפשרות לשינויי מסלול ותקיפה מכיוונים שונים על מנת להטעות את מערכות ההגנה.

גם הכטב"מים היו (לפחות בחלקם) מהדגם החדיש ביותר – שאהד 238 (ולא שאהד 136 שאותו מפעילה רוסיה נגד אוקראינה). 

בסך הכל, על פי דובר צה"ל, היו כ- 350 שיגורים לעבר ישראל, ובהם 60 טונות חומר נפץ!

הנסים והנפלאות

לאחר שעות ארוכות ומורטות עצבים, החל המידע המשמח לזרום – עשרות כטב"מים (מעל 70 ), הופלו בידי ארה"ב ובעלות בריתה. אולם, עיקר כח הכט"במים המשיך לנוע לעבר ישראל. וכך גם טילי השיוט, וגם המטח הכבד של הטילים הבליסטיים שנועד להשתלב עימם ולהכביד על מערך ההגנה.

המטח הכבד מאוד של טילים בליסטיים הביא לאזעקות רבות באזור הדרום, במיוחד בבאר שבע, דימונה, ערד, חצרים, וכן באזור בסיס חיל האוויר בנבטים. אולם במהרה התבררו הנסים העצומים – כמעט כל הטילים הבליסטיים יורטו בהצלחה מליאה!

רק טילים בודדים נפלו בלא שיורטו, בדרך כלל בשטח פתוח, וטיל אחד גרם לנזקים קלים ביותר בבסיס נבטים, שפעילותו הצבאית לא נפגעה כלל. אחוז ההצלחה ביירוט היה חסר תקדים, מעל ומעבר לכל הציפיות של אנשי מערכת הבטחון, שאמרו זאת בגילוי לב, לאחר אירועי הלילה.

עשרות טילי השיוט המהירים והמסוכנים, יורטו אף הם בהצלחה מליאה, ואף אחד מהם לא חדר לשטח ישראל!

כך היה גם לגבי מעל 100 כטב"מים שיורטו על ידי ישראל – כולם יורטו בהצלחה מחוץ לשטח ישראל!

99 אחוזי הצלחה - נס גלוי

ההיקף הנרחב של המתקפה האיראנית הפתיע את ישראל. בכיר במשרד הבטחון שהתראיין אמר: "קיבלנו מתקפה ברמה גבוהה משחשבנו". ולמרות הכמויות הגדולות ששוגרו, ולמרות התחכום של הטילים והכטב"מים החדישים – אחוזי היירוט היו מדהימים – 99 אחוזי הצלחה!!!

זוהי הצלחה חסרת תקדים, שאין לה אח ורע בכל העולם, מול מתקפה רחבה מאוד – שגם היא חסרת תקדים, ולא הייתה כדוגמתה. 

נשיא ארה"ב אמר על כך: "ישראל הפגינה יכולות יוצאות דופן".

בחסדי ונסי ה' כל מזימותיה של איראן לפגוע בישראל – נכשלו. 

ההצלחה הכבירה הזו, שאף אחד לא צפה את מימדיה, נבעה ללא ספק הן ממסירות הנפש של חיילי צה"ל המסורים, שהפעילו במקצועיות את מיטב מערכות הנשק, אולם, כפי שהתורה אומרת: "וזכרת את ה' אלוקיך – כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל" (דברים ח', י"ח) – המקור האמיתי להצלחה הוא הקדוש ברוך הוא, שנותן לנו כח ועוצמה, ומשגיח ושומר עלינו בכל עת.

שני סוגי נסים

בתורת החסידות מוסבר, שיש שני סוגים של נסים. הסוג הראשון הוא נסים על-טבעיים, שמשנים את הטבע, ופועלים בניגוד לכל חוקי הטבע – כמו, למשל, נס קריעת ים סוף. 

הסוג השני הוא "נס המלובש בטבע" – אלו למעשה רוב הנסים שמלווים כל אחד ואחת מאיתנו בחיי היום יום. נסים אלו מתבטאים בישועה כללית או פרטית, שאנו מרגישים שהיא ישועה אלוקית מיוחדת, והשגחה אלוקית פרטית עלינו, אולם היא אינה "שוברת" את הטבע של העולם, אלא מתמזגת איתו יחדיו, עד כדי כך, שהטבע "מלביש" ומכסה עליה, והיא עלולה להיראות לצופה מן הצד, כאירוע טבעי, ולא כנס, למרות שלאדם עצמו שחווה את הישועה – ברור שמדובר בנס גדול שהושיע אותו, באופן בלתי צפוי, מהמצוקה הקשה שבה הוא היה נתון – זהו "נס המלובש בטבע".

דוגמה ל"נס המלובש בטבע" היא – נס פורים, שבו האירועים מתרחשים כביכול באופן טבעי, אולם, ברור לכולנו, שמדובר למעשה בהגחה אלוקית ובנס הצלה כביר, שאף נקבע לכבודו חג חשוב ביותר.

תורת החסידות מחדשת, שהשורש הרוחני העליון של "נס המלובש בטבע", הינו גבוה ונעלה יותר משל הנסים מהסוג הראשון (הנסים העל-טבעיים). 

וזאת משום, שבנס המלובש בטבע, מתאחדים שני דברים הפכיים: ה"טבע" מתאחד עם "העל-טבעי". והתאחדות וחיבור שכזה, יכולים לנבוע רק ממדרגה אלוקית מאוד נעלית – שמסוגלת לחבר הפכים, וביכולתה למזג ולאחד מימדים שונים ואף הפכיים, וסותרים זה לזה. 

וכך גם באירועי ליל היירוטים הדרמטי. אף אחד לא שיער לעצמו, לא בצה"ל, לא בדרג המדיני, ולא בקרב אזרחי ישראל – שמטחים כה עצומים – של 350 טילים בליסטיים כבדים וקטלניים, טילי שיוט מהירים וקשים ליירוט, וכלי טיס בלתי מאוישים "מתאבדים" – ייורטו ויושמדו כולם בהצלחה של 99 אחוז, כמעט ללא שום נפגעים, ועם נזקים קלים ביותר!

זה היה בלתי צפוי בעליל, ובמיוחד לאחר שבועיים של המתנה מורטת עצבים, וחששות רבים, שלא זכו למענה הסברתי ראוי. 

ההצלחה הכבירה, והישועה הגדולה, הציפה לבבות רבים ברגשי הודאה לה' יתברך – "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו" – וברחבי הארץ ובעולם נערכו תפילות שבח וכנסי הודיה לה' על נסיו ונפלאותיו הגדולים – "נסים המלובשים בטבע" – נסים שיש להם "לבוש טבעי" (של יירוט ע"י מטוסים ומערכות נ"מ), אולם ההצלחה העצומה שלהם, בניגוד לכל מה שהיה צפוי והוערך מראש – מלמד אותנו בבירור שהם אינם אלא נס אלוקי עצום.

הבטחת ונבואת הרבי שליט״א מלך המשיח היא שדורנו הוא דור הגאולה העתידה לבוא בקרוב ממש, וכי ארץ ישראל היא "המקום הבטוח ביותר בעולם", ועלינו להודות לה' על כל נסיו הגדולים, ולחזק את בטחוננו בה' בהמשכו הניסי של תהליך הגאולה, להתפלל לזירוזה בחסד וברחמים, ולהוסיף בתורה ובמצוות, ובפרט בלימוד תורת החסידות, שכאמור לעיל מבארת ענינים רבים ויסודיים בחיים היום-יומיים שלנו, ומראה לנו איך כל אחד ואחת יכולים להתקרב לאבינו שבשמים, לגרום לו לנחת רוח רב, וביחד להביא את הגאולה בקרוב ממש.

יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד!

על ניסך: לילה של ניסים, מאות יירוטים

יומן מלחמה: סיכום היום בחזית

תגובות

  • מנחם מענדל , ח' ניסן התשפ"ד, 15:46

    שינו את הניגון.
    בסוף הניגון:
    חננו ה' חננו להרחיב את בית חיינו,
    מלך המשיח חי וקיים חי וקיים לעולם ועד.
    נ.ב. לא מוזכר כי רב שבענו בוז וכן הפסוק האחרון השמיטו אותו.
    שרו כך את הניגון בהתוועדות שבת לפני י"א ניסן ובחלוקת מצות.

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...