• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

פרשנות / כמחצית מכוחות החמאס ימ"ש נוטרלו

בישיבת הממשלה נחשף השבוע כי עד עתה נהרגו ב"ה 7860 מחבלים ימ"ש. מה ניתן להסיק מהנתונים לגבי מצבו של ארגון הטרור. הפרשן אבישי איפרגון סוקר את מצב הלחימה והפגיעה בכוחות המחבלים, אחרי 80 ימי לחימה
כמחצית מכוחות החמאס ימ"ש נוטרלו
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

הערכת צה"ל: החמאס ספג, נכון ליום ראשון, 7860 מחבלים הרוגים.

את הנתון המדויק הזה, חשף בישיבת הממשלה ביום ראשון, האלוף אליעזר טולדנו - ראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי.

בחסדי ה' במוצ"ש כתבתי לכם, שלהערכתי (האישית) יש 8000 מחבלים הרוגים - נתון קרוב מאוד להערכה הרשמית של צה"ל.

מה זה אומר על היקף הפגיעה הכולל של החמאס?

כדי לענות על כך צריך להתייחס לעוד כמה גורמים: כמה מתוך ההרוגים הם מחבלי חמאס? מהו מספר הפצועים, שבויים, ועריקים?

היות וחמאס הוא הארגון הדומיננטי ביותר, והכח הלוחם שלו נאמד בכ- 30,000 איש, מול כמה אלפים של שאר הארגונים ביחד (בעיקר ג'יהאד + וועדות ההתנגדות), לכן ניתן להעריך שמדובר על כ- 7,500 מחבלי חמאס.

בדרך כלל מקובל להעריך, על סמך תוצאות של מלחמות בעבר, שמספר הפצועים הוא פי 2.5 - פי 3 - ממספר ההרוגים. לפי זה מספר הפצועים של החמאס הוא 18-22 אלף, דהיינו בערך 20 אלף.

אבל, הנתון הזה, להערכתי, פחות נכון בעימות הנוכחי, משום שחלק נכבד מהנפגעים הוא לא מהלחימה, אלא ממיטוט של בנינים, תקיפות עוצמתיות מהאוויר, חיסולים ממוקדים, והקרסה של מנהרות וכו' - ולכן, היחס בין פצועים להרוגים הוא נמוך יותר (דהיינו שיש פחות פצועים מן הרגיל, ויש יותר הרוגים), ולכן מספר הפצועים, להערכתי הוא נמוך יותר, ועומד על כ- 16,000. 

מתוכם, הרוב הם פצועים קל, שלרוב ניתן להחזירם למעגל הלחימה, ולכן, להערכתי, אין לגרוע אותם מהסד"כ הלוחם של החמאס (במיוחד משום שהלחימה היא ממושכת, ויש די זמן על מנת לטפל בהם ולהחזיר אותם לדרג הלוחם, לפחות בכשירות חלקית).

כן ניתן לגרוע מסדר הכוחות, את הפצועים קשה ובינוני.

ניתן להעריך, באופן גס, שמספר הפצועים קשה או בינוני, מגיע לכ- 6000-5000.

לכך צריך להוסיף את 200 מחבלי הנוחבא שנפלו בשבי ביום הטבח הנורא, ועוד 600 שבויי חמאס (יש עוד 100 שבויים של הג'יהאד), וסביר להניח שיש גם כמה מאות עריקים - סך הכל כ- 1000 שבויים ועריקים.

ובסך הכל: הרוגים + פצועים קשה ובינוני + שבויים ועריקים - 14,000 מחבלים שיצאו ממעגל הלחימה.

מתוך 30,000 לוחמים.

זאת אומרת - כמחצית מכחו של החמאס - נוטרלה.

על מנת "לשבור את מפרקתו של החמאס" - ולגרום לו להתפורר, צריך להגיע לשחיקה גדולה יותר, של כ- 80 אחוז לפחות מכוחו של הארגון, או לחסל את מנהיגיו הבולטים - ובכך לזרז את קריסת הארגון. 

כמו כן, בעזרת מצור אפקטיבי ניתן להביא להכנעת הארגון - אולם מצור כזה - כולנו יודעים - לא מתממש בשל הלחץ האמריקני להכנסת כמויות גדולות של דלק, מזון ומים, וציוד רב אחר.

בקצב השחיקה הנוכחי, צה"ל יצטרך לפחות עוד 5-6 שבועות, על מנת להרוג עוד כמה אלפי מחבלים, לפצוע קשה/בינוני עוד כמה אלפים, לשבות עוד שבויים וכו', וזאת על מנת להגיע ליעד שחיקה של 80 אחוז.

תפקידו הקריטי של הדרג המדיני הוא לאפשר לצה"ל את חופש הפעולה הזה - לפעול עוד כחודש וחצי, בעוצמה גדולה שתכלול גם מיטוט בנינים, תקיפות עוצמתיות מהאוויר, הידוק של המצור, ואישור לתקוף תוך שימוש בחימושים עוצמתיים במיוחד, שיכולים לחדור לעומק ניכר, על מנת לנסות ולחסל את ראשי החמאס, ובכך להביא למיטוט מהיר של הארגון.

עיסקה - כן. "בכל מחיר"? בשום פנים ואופן לא!

יומן מלחמה: סיכום היום בחזית

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...