• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

פרשנות / המערכה בעזה: ממשיכים לכתוש את מעוזי המחבלים ימ"ש

צה''ל ממשיך לפעול בעוצמה בתוככי רצועת עזה, והמספרים הגבוהים של חוליות המחבלים המחוסלים ב"ה מלמדים על הפגיעה בארגון הטרור הרצחני חמאס. הפרשן אבישי איפרגון עם תמונת מצב מהלחימה
המערכה בעזה: ממשיכים לכתוש את מעוזי המחבלים ימ"ש
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

צה"ל פרסם היום (שני): ארגון הטרור חמאס ספג עד כה פגיעה משמעותית בשדרת הפיקוד, בפיקוד הזוטר, באמצעי לחימה ובאמצעי המודיעין שלו. ארגון הטרור מנה ערב הלחימה כ-30,000 מחבלים בשטח רצועת עזה, המחולקים ל-5 חטיבות מרחביות, 24 גדודים ולכ-140 פלוגות. בכל חטיבה מיומנויות צבאיות הכוללות נ״ט, צליפה והנדסה, ובנוסף פועלים מערך אווירי, ימי ותמ״ס.

כמו כן, בגזרת כל גדוד מספר מעוזים ומוצבים צבאיים אשר משמשים את מחבלי הארגון.

עד כה מיקד צה״ל את לחימת כוחותיו הקרקעים בצפון רצועת עזה. במסגרת זאת לוחמים כוחות היבשה של צה״ל במרחבים של מספר גדודים של ארגון הטרור. הגדודים סופגים פגיעה משמעותית בכשירותם המבצעית ולמעשה המסגרות הצבאיות של חמאס בצפון הרצועה חדלו מלפעול כמסגרות מאורגנות. דוגמאות בולטות לשני גדודים שכשירותם נפגעה באופן משמעותי הם גדוד 'שאטי' וגדוד 'דארג' תפאח'.

גדוד 'שאטי' בחטיבת העיר עזה שמחבליו פעלו לביצוע הטבח הרצחני ב-7.10, נפגע בצורה קשה. במגוון פעילויות של לוחמי צה"ל נפגעו באופן משמעותי תשתיות התת קרקע, חוסלו מפקדים בדרג סמג"ד ומ"פים וכ-200 מחבלים. כוחות לוחמים של צה״ל השתלטו על מעוזים מרכזים בגזרת הגדוד. באחריות הגדוד קיימות מפקדות מרכזיות, ביניהן בית החולים שיפאא' אשר משמש כמפקדה לפעילות חמאס בשטח רצועת עזה.

גדוד 'דראג' תפאח' הנמצא באחריות חטיבת העיר עזה של החמאס, נפגע משמעותית גם הוא במהלך הלחימה. כלל הדרג הפיקודי - מג"ד, סמג"ד ומ"פים, חוסל ואיתם גם כ-260 מחבלים נוספים דבר שהביא לפגיעה משמעותית ביכולותיו וכן השתלטו על מעוזי ומוצבי הגדוד.

במהלך הלחימה גדודים נוספים נפגעו בצורה משמעותית וצה״ל ממשיך ולפגוע בהם.

כמה הערות שלי:

1. בנוסף לכל הנ"ל נפגע קשה מאוד גם גדוד צברא - שמולו נלחמה חטיבת גולני. הגדוד הזה למעשה יצא מכלל פעולה, ואינו מפקד כמסגרת לוחמת. כ- 300 לוחמים בגדוד זה נהרגו, ועוד 150 נקברו תחת ההריסות של בתים ומנהרות שצה"ל פוצץ עליהם. עוד מאות נפצעו, וחלק מהמחבלים נמלטו. הגדוד מנה בתחילת המלחמה בערך 1000 לוחמים, וכעת הוא מונה, הערכתי, לכל היותר 200 לוחמים כשירים, שגם הם אינם פועלים ביחד, אלא כבודדים, או בחוליות קטנות - בשל הרג מפקדיהם - המג"ד ורבים ממפקדי הפלוגות.

הגדודים הללו - שאטי, דארג' תפאח, וצברא - הינם בין 4 הגדודים החזקים ביותר של החמאס - והתפרקותם היא מכה קשה לארגון.

2. גדוד נוסף שכמעט וחוסל - גדוד בית חאנון - שמנה כ- 1000 לוחמים, והיה בקו הראשון מול צה"ל בצפון הרצועה. העיירה בית חאנון הפכה ברובה המוחלט לעיי חורבות, פשוטו כמשמעו. והגדוד הזה למעשה יצא מכלל פעולה, התפורר, ואיבד מאות לוחמים ומפקדים, ומאות אחרים נפצעו. מול הגדוד נלחמה בעיקר חטיבה 551 - עוצבת קומנדו וצנחנים במילואים, ביחד עם כוחות שריון שפעלו איתה במשולב. החטיבה ספגה 100 פצועים בקרבות בשבועיים האחרונים, רובם פצועים קל ב"ה, שמתוכם 40 כבר חזרו לחטיבה וממשיכים בלחימה (רק 11 עדיין מאושפזים). 4 מלוחמי החטיבה נהרגו לפני כמה ימים בפיצוץ של פיר ממולכד ליד מסגד, ה' יקום דמם!

3. ההערכה בצה"ל היא ש- 10 מתוך 24 גדודי החמאס נפגעו משמעותית, וביניהם כנ"ל בעיקר הגדודים היותר חזקים. 

גם יחידת הנוחבא - אותם מחבלים ארורים שביצעו את הטבח הנורא - נפגעה קשות. הם מנו לפני המלחמה 5000 איש.

לפחות 1000-1200 מחבלי נוחבא חוסלו ביום שמחת תורה. עוד 200 נפלו בשבי, עוד כמה מאות נפצעו ונמלטו. לפחות עוד 500 מתוכם נהרגו או נפצעו לאחר מכן בלחימה הקרקעית ובתקיפות מן האוויר.

בסך הכל ניתן להעריך, שמבין 30,000 אנשי הדרג הלוחם של החמאס - נהרגו או נפצעו בין 8 ל- 10 אלף איש, ובמלים אחרות, בין רבע לשליש מכוחו הלוחם של החמאס, יצא מכלל פעולה (הרוגים או פצועים).

צריך לזכור שיש עוד אלפים רבים של מחבלים בדרום הרצועה, שם צה"ל עדיין לא פועל קרקעית, ולכן אבדות הדרג הלוחם שם - קטנות בהרבה מאשר האבדות בצפון הרצועה.

ולכן, הערכת האובדן של לוחמי החמאס צריכה להיעשות בזהירות, כי לפחות שליש מכוחו נמצא בדרום, ועוד לא נכנס לפעולה (אם כי גם מהם נהרגו או נפצעו מאות רבות - בהפצצות מהאוויר).

מלבד 8-10 אלף אנשי הדרג הלוחם שנהרגו או נפצעו, ישנם עוד אלפי מחבלים נוספים שחוסלו - אנשי חמאס שאינם מצוותים לחטיבות (אנשי שלטון מקומי, שוטרים, אנשי מנגנוני מודיעין, אספקה, תחזוקה וכו' וכו'), וכן מחבלי ג'יהאד, וועדות ההתנגדות וארגוני טרור נוספים.

4. התוצאות של חיסול מפקדי הגדודים, וחלק ממפקדי הפלוגות, ביחד עם התפוררות המסגרות הלוחמות של גדודי החמאס כבר ניכרת בשטח. כמעט ואין תקיפות של 30-40 מחבלים ביחד, אלא רק תקיפות של חוליות או בודדים. חלק מהמחבלים גם נמלטים, וחלק נפלו בשבי. וביחד עם זאת, יש עדיין גדודים שלא התפוררו, וגם במקומות שכן התפוררו יש עדיין לחימה מול החוליות והבודדים, שנמצאים בתוך המנהרות.

5. הפגיעה הקשה בחמאס גם ניכרת מהירידה בכמות שיגורי הרקטות, הן בדרום והן במרכז. כמות השיגורים לעבר שדרות ואשקלון הצטמצמה באופן דרמטי בשבוע האחרון.

לפניכם מפה שמראה את החלוקה של גדודי החמאס בצפון הרצועה - השטח שבו צה"ל פועל כעת.

ניתן לראות שיש בשטח זה 12 גדודים, מתוכם, אמור, נפגעו משמעותית 10 גדודים. גדוד בחמאס מונה בדרך כלל כ- 1000 מחבלים.

צה''ל חשף: כאן הוחזקו חטופים | סיכום חדשות היום

יומן מלחמה: סיכום היום בחזית

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...