• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

האם תיפתח מלחמה בצפון? סיכום חדשות השבת

בישראל מעריכים כי רוב החטופים מוחזקים בדרום הרצועה, כך גם חלק גדול ממחבלי החמאס ימ"ש. בנתיים נראה התחממות נוספת בלחימה בצפון אך ללא מערכה שתכריע את החיזבאללה והיכן מצויים הכוחות ברצועת עזה כעת
האם תיפתח מלחמה בצפון? סיכום חדשות השבת
(צילום: דובר צה''ל)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בישראל מאיימים: חיזבאללה קרובים לעבור את הקו האדום

שר הביטחון גלנט בגבול הצפון: ״חיזבאללה קרוב לעשות טעות קשה - תושבי ביירות עלולים להגיע למצב זהה לעזה שם כבר מרימים דגל לבן ובורחים מהבית.

הגעתי לכאן כדי לקיים הערכת מצב לאור התוקפנות של חיזבאללה - זה כבר לא התגרויות. אני רואה תגובה איכותית ונכונה של הכוחות, שמביאה לנפגעים של חיזבאללה, אנחנו ממשיכים להכות בו״.

״אני אומר כאן לאזרחי לבנון, אני כבר רואה את האזרחים בעזה הולכים עם דגלים לבנים לאורך החוף ונעים דרומה. חיזבאללה גורר את לבנון למלחמה שעלולה לקרות, והוא עושה טעויות. אם הוא יעשה טעויות מהסוג הזה כאן, מי שישלם את המחיר זה קודם כל אזרחי לבנון. מה שאנחנו עושים בעזה אנחנו יודעים לעשות בביירות״.

״טייסנו יושבים בקוקפיט, החרטומים של המטוסים מכוונים צפונה. יש לנו מספיק לעשות את כל מה שאנחנו צריכים בדרום, אבל חיל האוויר מכוון צפונה והעוצמה שלו היא מאוד גדולה. לא השתמשנו אפילו בעשרה אחוז מכוחו של חיל האוויר בעזה״.

דובר צה"ל היום על המצב בצפון: צה"ל תקף חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל.

טנק של צה"ל תקף לפני זמן קצר חוליית מחבלים שניסתה לשגר טילי נ"ט לעבר שטח ישראל במרחב ערמאשה.

מוקדם יותר היום (ש') זוהתה מטרה אווירית שחצתה לעבר שטח ישראל במרחב הקיבוץ כברי, המטרה הופלה והאירוע הסתיים.

בנוסף, יורטו שתי מטרות חשודות במרחב גבול לבנון.

כמו כן, זוהו שיגורי מרגמות ונ"ט משטח לבנון לעבר מוצבי צה"ל במרחב הצפון, כוחות צה"ל תקפו בירי ארטילרי את מקור הירי ותשתית של ארגון הטרור חיזבאללה.

כלי טיס שוגרו מלבנון לישראל

בתגובה לפעילות של חיזבאללה, צה"ל הפגיז במשך היום שורה ארוכה של יעדים, וגם, לראשונה השמיד משאית בעומק לבנון - כמה עשרות קיל היוםומטרים מהגבול.

אתמול, נפצעו ארבעה חיילי צה"ל באורח קשה, וחייל נוסף נפצע באורח בינוני, מירי נ"ט לעבר מוצב צה"ל ליד קיבוץ מנרה שבאצבע הגליל, וכן מנפילת שני כלי טיס שחדרו מלבנון בצהרי יום ששי.

בתגובה, צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון.

שלושה מהחיילים נפצעו באורח קשה מפגיעת טיל הנ"ט ששוגר לעבר המוצב הצבאי ליד קיבוץ מנרה. החיילים פונו לבית החולים ומשפחותיהם עודכנו. כמו כן, חייל צה"ל נפצע באורח קשה וחייל נוסף נפצע באורח בינוני מנפילת כלי הטיס שחדר לישראל מלבנון.

בתקיפה נרחבת בלבנון, הפציצו אתמול מטוסי קרב וכלי טיס של חיל האוויר תשתית מודיעין ששימשה את מחבלי חיזבאללה להכוונת טרור, וכן שורת אתרים צבאיים ובהם מספר מבנים ועמדות שבהם פעלו מחבלי הארגון ומחסן אמצעי לחימה.

שלושה כלי טיס חדרו אתמול בצהריים לשטח ישראל מלבנון. דובר צה"ל ציין כי לוחמי ההגנה האווירית יירטו כלי אחד , אולם שניים נוספים נפלו באזור הצפון. 

אחד מהם התפוצץ בשטחו של אתר טיולים מוכר ופופולרי מאוד.

כאמור, בתגובה לכל זה תקף אתמול צה"ל תקיפה גדולה על מטרות רבות, וזהו הרקע לאיומים שהשמיע היום שר הבטחון, ולביקור שלו בגבול בלבנון.

11 מוצבים של החמאס כבר הושמדו, ב"ה 

עדכונים מהדרום:

1. מתחילת הפעילות הקרקעית, תקף חיל האוויר בסיוע ובהכוונת הכוחות הקרקעיים כ-5,000 מטרות בשטח רצועת עזה לסיכול איומים בזמן אמת. כ-3,300 תקיפות בוצעו על ידי מטוסי קרב, כ-860 תקיפות בוצעו על ידי מסוקי קרב ולמעלה מ-570 תקיפות בוצעו על ידי כלי טיס מאוישים מרחוק.

תקיפות האלה מסייעות מאוד לכוחות היבשתיים בסיכול איומים וסגירת מעגלי אש בזמן קצר, כאשר הזמן הקצר ביותר שנמדד עומד על כ-6 דקות מרגע הקריאה ועד לתקיפה. בתקיפות מבוצע גם סיוע קרוב מאוד לכוחות היבשתיים.

2. מתחילת הפעילות הקרקעית, צה"ל השתלט על 11 מוצבים צבאיים של ארגון הטרור חמאס.

בנוסף, בפעילות בשטח הרצועה, לוחמי חטיבת הנחל איתרו והשמידו תוואי תת קרקעי הממוקם סמוך לבית ספר. מכלול התקיפה של חטיבה 215 זיהו חוליית מחבלים שנעה לכיוון לוחמי צה"ל מחטיבת גבעתי שפעלו במרחב, ובאמצעות כלי טיס חיסלה את החולייה והסירה את האיום.

במהלך הלילה, תקפו כוחות זרוע הים מבנים המשמשים את ארגון הטרור חמאס כנגד כוחות צה״ל באיזור צפון הרצועה. כמו כן, נתקפו מחסני אמל״ח בהם נמצא ציוד של הכוח הימי של חמאס. בהכוונת כוחות חי״ר בשטח הרצועה אשר זיהו מטרות צבאיות בתוך מבנים באזור מחנה שאטי, כוחות זרוע הים סגרו מעגל אש ותקפו את המבנים.

3. כוחות מצוות הקרב החטיבתי גבעתי חיסלו באמצעות הכוונת מטוס קרב ובהכוונה מודיעינית של אמ"ן ושב"כ את המחבל אחמד ציאם, מפקד הפלוגה המרחבית נאצר-רצ'ואן בארגון הטרור חמאס, שנחשף על ידי דובר צה״ל לפני יומיים בכך שהחזיק כ-אלף מתושבי רצועת עזה כבני ערובה בבית החולים 'רנתיסי' ומנע מהם להתפנות לדרום הרצועה.

אחמד ציאם חוסל כאשר הסתתר בבית ספר 'אלבוראק', בו הסתתרו וחוסלו יחד איתו מספר מחבלי חמאס שהיו תחת פיקודו. אחמד ציאם הוא דוגמא נוספת לניצול הציני של ארגון הטרור חמאס בתושבי הרצועה ומתקנים אזרחיים, כמגן אנושי לצרכי הטרור של הארגון.

4. על פי דיווחים מהרצועה - שעדיין לא אושרו ע"י צה"ל - בית החולים שיפא כבר מכותר.

5. כוחות חטיבה 551, חטיבת מילואים המורכבת מיוצאי חטיבות קומנדו וצנחנים, נלחמת מזה כשבועיים במרחב בית חאנון.

במהלך הלחימה, לוחמי החטיבה מחסלים מחבלים, סורקים מבנים לאיתור אמצעי לחימה, מאתרים ותוקפים מאות מטרות מדוייקות בשיתוף פעולה של כוחות חיל אוויר, הנדסה ושיריון.

כמו כן, איתרו והשמידו לוחמי החטיבה פירי מנהרות רבים, השתלטו על מבנים צבאיים ואף אזרחיים בהם נמצאו כמות גדולה של אמצעי לחימה, מפות וחומרי מודיעין של ארגון הטרור חמאס.

מצורף תיעוד מפעילות כוחות חטיבה 551 בשטח רצועת עזה: 

מצורף תיעוד של נשק ואמצעי לחימה שאיתרו כוחות החטיבה בגן ילדים: 

6. לוחמי צוות הקרב החטיבתי של גולני וגדוד 53 בחיל השריון חיסלו בימים האחרונים מחבלים רבים של גדוד "צברא תל אל-הוא" של ארגון הטרור חמאס.

הלוחמים ביצעו פשיטות ונלחמו בקרבות בשכונת שיח' עג'לין במערב העיר עזה, והשמידו תשתיות טרור רבות.

בין היתר הושמדו פירי מנהרות, משגרי רקטות, מחסנים של אמצעי לחימה, עמדות תצפית ומנהרות. צוות הקרב החטיבתי בהובלת המח"ט אל"ם יאיר פלאי נלחם בקרבות יחד עם לוחמי גדוד השריון 53 מחטיבה 188, שלפני יותר משבוע נפל מפקדו - סא"ל סלמאן חבקה ז"ל.

מפקד סיירת גולני, סא"ל דוד כהן, סקר ברשת הקשר את הצלחת הפעילות של הכוח שבפיקודו: "אנחנו נערכנו להתקפה כל הבוקר, אחרי לילה מאוד משמעותי כאן עם 12 מחבלים הרוגים בכמה אירועים – בעיקר מתחם לחימה אחד עם הרבה בתים ממולכדים. באירוע הראשון – חוליה שקיבלנו עליה אינדיקציה של שלושה 'מלוכלכים', התקדמנו עם 'כבד', ביצעו ירי, הם יצאו והתחילו לזרוק רימוני עשן בכל מיני מרחבים".

"במקביל בחוף, השמדנו את שלושתם. לאחר מכן, תוך כדי סגירות מעגלים פגענו בכל מיני איתורים. במקביל, בעוד אירוע השמדנו עוד שני מחבלים, חשפנו עוד פיר אחד ועוד תצפיתן בגזרה הצפונית יותר. בשלב כלשהו היה רכב שהגיע במהירות, חטף פגז וגם הוא הושמד. לא יודע כמה מחבלים בתוכו, לא הגענו אליו. והתנהלנו בעיקר אל מול רימוני עשן, עם תנועה אש – עכשיו אנחנו ממוקמים בשני מארבים. אחד מהם באזור שטח ההשמדה הפתוח שעבדנו בו בלילה: טנקים מחפים מהאגף במטרה שיבואו לתקוף את הנמר או עם נ"ט או רגלית ונשמיד את התוקפים".

המצב בצפון - הסלמה אך עדיין לא הידרדרות:

עוד פרטים על הירי לרמת הגולן בשעה האחרונה.

נורו 2 רקטות, משטח סוריה. צה"ל תוקף כרגע בשטח סוריה. הירי בוצע ככל הנראה ע"י מיליציות פרו-איראניות.

בנוסף, ביומיים האחרונים, הסלים החיזבאללה את המצב - ושיגר היום ואתמול 6 מל"טים לעבר ישראל - רובם יורטו, אך אתמול אחד מהם פגע כח צבאי של ישראל - 3 חיילים נפצעו - חלקם באורח קשה.

בתגובה לשיגור המל"טים ביצע צה"ל תקיפה שהוגדרה ע"י צה"ל כ"רחבה מאוד", והשמיד מטרות רבות. לראשונה תקף חיל האוויר מטרות בעומק רב - 40 ק"מ מהגבול!

ישנה הסלמה מתמשכת בצפון, וראינו זאת בשבוע האחרון, בירי רקטות הבורקאן ע"י חיזבאללה, בשיגור הרקטות לאזור חיפה (ע"י חמאס-לבנון), ובשיגורים המתעצמים של כלי הטייס הבלתי מאוישים.

גם היום חדרו כטב"מים כאלו לישראל, והם הופלו או התרסקו בשטחים פתוחים.

גם צה"ל מצידו העמיק את התקיפות של תוך לבנון, וטילי נ"מ נורו לעבר המטוסים, שלא נפגעו בחסדי ה'.

צה"ל בכוננות גבוהה מאוד, אך היום התפרסם שארה"ב דורשת מישראל שלא להתחיל בלחימה בצפון -

ושר ההגנה האמריקני דרש מהשר גלנט: "להגביל את הלחימה רק לעזה ולהימנע מהסלמה אזורית".

ארה"ב, אם כן, מפעילה לחץ על ישראל הן בדרום (לעשות הרבה הפוגות, לפתוח כמה נתיבי תנועה לתושבי הרצועה, להכני סיוע הומניטרי רב, לתת מים לדרום הרצועה - וכל זה אכן לצערנו כבר נעשה), והן בצפון.

ישראל חייבת לעשות רק מה שטוב לה מבחינה בטחונית, כי זו מלחמת "אין ברירה" - וחייבים לנצח בה. גם את האיום מצפון צה"ל יצטרך להסיר בשלב כזה או אחר, ובלי להתחשב בשום לחץ אמריקני.

אי אפשר לקבל מציאות שבה אלפי לוחמי רדואן יושבים על הגבול בצפון!

האם חיילים נופלים בעזה בגלל המנעות מהפצצות?

צה"ל אישר לפרסום שארבעה לוחמים של חטיבת העלית 551 (חטיבת מילואים שמורכבת מבוגרי חטיבות צנחנים וקומנדו) נהרגו ברצועה, במהלך סריקות ליד מסגד, כתוצאה ממטען חבלה.

ושוב נשאל? האם אין ברירה אחרת? האם אי אפשר היה לשטח את המסגד ואת סביבתו?

האם הסריקה הזו הייתה הכרחית?

צה"ל צריך להתקדם בשטח תוך כדי שיטוח והחרבה של בנינים (אחרי מתן אזהרה לאזרחים), במיוחד לאור העובדה שבימים האחרונים עזבו - לפי נתוני צה"ל - כרבע מיליון אזרחי עזה - את צפון ומרכז הרצועה, ונמלטו לדרום בשיירות ענק.

החרבה של בנינים גם מנטרלת את המנהרות שנמצאות מתחתיהם, כי אז הפירים שלהן נחסמים בשל התמוטטות הבנין.

גם צירי תנועה לא צריכים "להיפתח" ע"י חיילי חי"ר, אלא רק ע"י ה"דובי" (הדחפור הממוגן מאוד) של חיל ההנדסה, וע"י אמצעים לפריצת שדות מוקשים כמו "צפע שריון" ואמצעים דומים.

אין צורך לסכן חיילים לא בשביל פתיחת צירים, ולא בשביל "סריקות" במסגדים - צריך פשוט למוטט בנינים!

מתפללים ונותנים צדקה להצלחת פעילות המלחמה

אחד ממוקדי הפעילות של החמאס הוא בתי החולים ברצועה. 

יש כ- 20 בתי חולים באזור שבו צה"ל פועל.

כמה מהם כבר הוכרזו כלא פעילים, אולם עדיין לא פונו מכל יושביהם.

המרכזי שבהם - שיפא - שלפי הערכת צה"ל מכיל מאות מחבלי חמאס שמוסווים כאנשי צוות רפואי ואפילו כחולים ומאושפזים!

בנוסף לכך יש מספר גדול של מחבלים במנהרות הגדולות, שמתחת לשיפא, שאותן צה"ל מכנה מנהרות "אסטרטגיות". במנהרות הללו יש גם מחסני נשק גדולים, ותשתית נרחבת של פיקוד ושליטה שמאפשרת את הפעלת יחידות החמאס.

אחד הגורמים שהפריעו לצה"ל לפעול במרחב של שיפא, היה שהחמאס הניע לאזור כ- 30 אלף אזרחים, ששהו בקרבתו (וחלק גם בתוכו). אולם, בימים האחרונים, עם התגברות הלחימה באזור, וקריאות רבות של צה"ל, התפנו מהאזור כמעט כולם, וכעת מספרם של האזרחים (שאינם צוות רפואי או חולים) נאמד בכמה מאות עד אלפיים לכל היותר.

צה"ל פועל כעת במרחק של כמה מאות מטרים משיפא, ומדי יום הולך וסוגר עליו.

צה"ל פועל גם מול שאר בתי החולים, במטרה להביא לפינוים, ואז להשתלט ולהשמיד את תשתית הטרור שיש בהם. סביר להניח שבצה"ל יפעלו על מנת להשתלט על חדרי הפיקוד שנמצאים מתחת לבתי החולים.

בהצלחה לחיילינו היקרים שפועלים בלב עזה - נתפלל כולנו לזכותם - קריאת תהלים (אפשרי גם בלילה כי זה עובר הצלה של החיילים שנלחמים גם עכשיו ממש) - פרקים כ', כ"ב, ס"ט, ע"ט, ק"ל, ק"נ.

ונתינת צדקה לזכות החיילים.

ישראל תהיה מוכרחת לשלוט ברצועה

כמה אמירות משמעותיות של בכירי הדרג המדיני, ודובר צה"ל, מהערב:

דובר צה"ל: החמאס איבד את השליטה על צפון הרצועה, כוחותינו מעמיקים את הפעולה.

שר הבטחון גלנט - בתגובה על שאלה מהו הקו האדום מול חיזבאללה: "כאשר תשמעו על תקיפה של צה"ל בביירות - תדעו שהם עברו את הקו האדום".

אמירות של נתניהו: נשבעתי לאב ששכל את בנו החייל לסיים את הפעולה.

לישראל מוכרח שתהיה שליטה בטחונית על עזה. נתניהו אמר שהוא צופה לחצים בענין הזה, ואמר שהוא יעמוד בלחצים הללו, ושישראל לא תוותר על כך, ותשמור בידיה את האפשרות להיכנס ולחסל מחבלים, וגם לא תתן שיהיה שם שלטון שיחנך למלחמה ולרצח וכו'.

לצערנו, נתניהו שלל אפשרות מבחינתו לכך שישראל תיישב מחדש את הרצועה, ונתניהו אף אמר שזה "לא ריאלי".

נתניהו גם שלל את השליטה על עזה בעתיד של "רשות שהיושב ראש שלה עד עכשיו לא גינה את הטבח" - דהיינו שהוא שולל את השליטה העתידית של הרש"פ על עזה.

המערכה בצפון הרצועה, האם החטופים והשובים בדרומה?

ההערכה בישראל לגבי החטופים:

רובם הוחזקו בדרום הרצועה , עוד לפני שהחל המהלך הקרקעי של צה"ל.

[ויתכן, שעוד חטופים, שהיו מוחזקים בצפון הרצועה (אולי מתחת לשיפא), כבר הועברו לדרומה - באמצעות מנהרות וכו'].

כמו כן, בהחלט יתכן, וגם סביר להניח, שרוב בכירי חמאס כבר נמלטו מצפון הרצועה, לדרום הרצועה.

כטב"מ פגע באילת, בנס ללא נפגעים בגוף

יומן מלחמה: סיכום היום בחזית

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...